Eneco verhoogt binnen mijn contract de tarieven gigantisch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-09 16:21
Zojuist krijg ik dit bericht in mijn mailbox:

Je nieuwe energietarieven met VoordeelMomenten

Beste heer .....

Voor het adres XXX heb je een energiecontract met VoordeelMomenten voor 100% groene stroom uit Nederland. Met dit contract krijg je 30% korting op je stroomtarief per kWh tussen 10.00 tot 17.00 uur en van 22.00 tot 05.00 uur. Goed nieuws: deze voordeelmomenten blijven hetzelfde. Zo blijft je voordeel ook in de nieuwe periode en kun je elke dag rekenen op 14 uur korting met variabele tarieven.

Deze variabele tarieven bewegen mee met de prijzen van stroom op de energiemarkt en kunnen maximaal 1 keer in de 3 maanden wijzigen. Je tarieven wijzigen vanaf 03-10-2026.

Je nieuwe stroomtarief per 3 oktober 2026
Eneco VoordeelMomenten HollandseWind & Zon Variabel
HuidigNieuw
Leveringstarief standaard per kWh€ 0,26779€ 0,38477
Leveringstarief voordeel per kWh€ 0,22070€ 0,30260
Vaste leveringskosten per maand€ 8,99€ 9,99
Deze leveringstarieven zijn inclusief overheidsheffingen (prijspeil 2026) bij aansluitingen t/m 3 x 80 ampère. De leveringstarieven kunnen veranderen als gevolg van overheidsbesluiten. Alle genoemde bedragen zijn inclusief btw.
8)7

Kan dit zomaar? Ze brengen het als goed nieuws maar in werkelijkheid liggen mijn tarieven in de voordeelmomenten nu hoger dan in de niet voordeelmomenten.

Alle reacties

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Waarom niet? Je hebt een variabel contract waarbij de prijzen mogen wijzigen.

[ Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 01-09-2026 07:03 ]

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:09

Aganim

I have a cunning plan..

Ik snap het probleem niet. Je hebt een variabel contract waarbij de prijzen aangepast mogen worden. De situatie rondom Iran stuwt op alle fronten de prijzen weer omhoog, dat zie je nu dus verwerkt in je nieuwe energieprijzen.

Vervelend, maar als je niet voor verrassingen wilt komen te staan zal je een vast contract af moeten sluiten.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hierom ben ik naar een vast contract geswitched het weekend dat Trump Iran binnen viel :p Inderdaad een flink verschil, ik zou mijn zonnepanelen en thuisbatterij wel eerder 'terug verdient' hebben met die prijzen ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Deze prijzen zijn zelfs voor een variabel contract wel hoog. Gelukkig kun je van een variabel contract snel af. Dus zoek een vast of dynamisch contract. De prijzen van vaste contracten lopen ook snel op. Overwegen om tijdelijk (of voor altijd) naar dynamisch te switchen en wachten tot de prijzen voor vast weer lager liggen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:58

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kalentum schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:03:
Waarom niet? Je hebt een variabel contract waarbij de prijzen mogen wijzigen.
Zeker weten? als ik op de Eneco website kijk is het een contract met vaste prijzen.
Elke dag 14 uur voordeliger stroom tijdens vaste uren. Met Eneco Voordeelmomenten bespaar je eenvoudig op je stroomkosten. Je betaalt vaste energiekosten en krijgt korting op je leveringstarief tijdens voordeelmomenten. Hoe meer stroom je verplaatst naar deze momenten, hoe meer je bespaart.
Op de website is een variabel contract een aparte kolom. "Voordeelmomenten" staat expliciet opgenomen in de kolom "vast contract".
Dat is vrij simpel te beantwoorden.. Kijk in je contract of leveringsvoorwaarden...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Question Mark schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:57:
[...]

Zeker weten? als ik op de Eneco website kijk is het een contract met vaste prijzen.
TS post een e-mail van Eneco:

"Deze variabele tarieven bewegen mee met de prijzen van stroom op de energiemarkt en kunnen maximaal 1 keer in de 3 maanden wijzigen. Je tarieven wijzigen vanaf 03-10-2026."

En de naam van het product: "Eneco VoordeelMomenten HollandseWind & Zon Variabel"

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

nevermind

[ Voor 86% gewijzigd door Gunner op 02-09-2026 14:19 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Question Mark schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:57:
[...]

[...]

Op de website is een variabel contract een aparte kolom. "Voordeelmomenten" staat expliciet opgenomen in de kolom "vast contract".

[...]

Dat is vrij simpel te beantwoorden.. Kijk in je contract of leveringsvoorwaarden...
Na een (jaar)contract worden contracten standaard omgezet in variabel tenzij je verlengt of overstapt.
Aangezien de eerste nieuwsvermelding over dit contractconcept meer dan een jaar geleden is, is dat waarschijnlijk het geval hier.

Maar de tarieven zijn echt heel erg hoog.

Never explain yourself to people who are committed to misunderstanding you.

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tijd om over te stappen naar een ander contract of leverancier dan :)

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik schrok even omdat ik net een contract heb afgesloten waarin deze constructie ook zit, maar ik zie wel duidelijk bij "contracttype" Vaste leveringstarieven. Heb jij dat ook, of is het contract al inderdaad verlopen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YZVzSK6aZfxKRSyfoAv1IUMxjs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/T92CRfALIMJCIszA9wCSRsLM.png?f=user_large
Pagina: 1