• ganget
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:30

DIY Ambilight

Eerst even wat uitleg voor diegene die Ambilight niet kennen.
Ambilight is een technologie ontwikkeld door Philips waarmee de achterkant van de tv, je muur dus, verlicht wordt door leds. De LED's kleuren dynamische mee met wat er op het scherm gebeurt. De uitleg van Philips zelf over Ambilight.

Nu heb ik geen Philips tv en was ik ook niet van plan om bij de aanschaf van mijn TV Ambilight te betrekken in mijn keuzen.

Via mijn broer was ik al bekend met de DIY optie via Hyperion, na een tijd gewacht te hebben ben ik toch zelf aan de slag gegaan. Ik heb er bewust voor gekozen om geen HMDI grabber te gebruiken, ik kijk namelijk alles rechtstreeks op mijn TV met apps en het scheelt weer Hardware. Vandaar gekozen om software matig het beeld door te sturen naar Hyperion

Het resultaat mag er zijn. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpDOE8Dwppex0zGSn4PDBWw3rQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hIA9ostaF8sLBT1YmFrbBjS.jpg?f=fotoalbum_large
Voor de kritische kijker het klopt dat mijn ledstrip nog niet helemaal juist gepositioneerd is. Ik moet de kabels van de ledstrip en voeding nog verlengen.
Gebruikte Hardware:
  1. Samsung QE65S90D
  2. RPI 3 4GB ram
  3. SK6812 5050 RGBW Led strip
  4. ESP32-S3 Ledstrip controller, alleen de V2 is nu beschikbaar
  5. 5 V/DC 3A voeding
Gebruikte Software:
  1. Apps2Samsung
  2. TizenBrew
  3. HyperTizen
  4. HyperionNG
  5. WLED
Hieronder ligt per software toe wat het doet en verwijs ik naar de installatie gids.
Alternatief voor Android TV's
Mocht je een Android tv hebben kan je de eerste 3 software vervangen door hyperion-android-reborn
Apps2Samsung
Als eerste heb Apps2Samsung geïnstalleerd op mijn pc, dit programma maakt het bijzonder makkelijk om apps te installeren op je Samsung apparaat dat TizenOS draait. Hierdoor hoef je geen gebruik te maken van TizenStudio waarin je commands moet gebruiken om certificaten aan te maken en apps te installeren.
TizenBrew
Als tweede heb ik TizenBrew geïnstalleerd, hiermee kan je custom apps installeren op je Samsung TV. Ik zou dit via Apps2Samsung installeren. I.p.v. met de installatie gids. Ook handig om TizenTube te installeren, dit is een gemodificeerde versie van Youtube met addblocking etc. Vergelijkbaar met Morphe of ReVanced.
HyperTizen
Daarna de installatie van HyperTizen, hiervoor heb ik de geforkte versie van Lowryn gebruikt, hierin zitten een aantal performance verbeteringen en bug fixes in verwerkt. Installeer zowel de app io.gh.reisxd.HyperTizen-1.0.0.tpk via Apps2Samsung als HyperTizenUI via TizenBrew.
HyperionNG
De installatie van HyperionNG is super makkelijk, volg deze installatie gids en binnen een paar minuten is je HyperionNG geïnstalleerd op Ubuntu, Debian of Fedora.

Nadat je HyperionNG geïnstalleerd hebt wil je in je in TizenBrew, HyperTizenUI opstarten om met HyperionNG te koppelen.
TizenBrew
WLED
WLED installeren is een kwestie van je ESPXX-XX met een kabel verbinden met je pc, ga naar de website van WLED en klik op install. Zorg er wel voor dat je de juiste GPIO pin geselecteerd hebt, dat duurde bij mij even voordat ik dat door had.

Als laatste stel je in Hyperion je LED Output in met controller type wled. Je wled device wordt automatisch gevonden door Hyperion.Hyperion WLED

Wat blijft het mooi dat er met opensource software zoveel kan! :*)

Mochten er vragen zijn dan hoor ik het wel!

Edit 31-08-2026 23:10 alternatief voor Android TV's toegevoegd.