ruimte nodig aan zijkanten vrijstaande koelkast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:24
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe koelkast ter vervanging van de huidige inbouwkoelkast in de keuken.
Als ik de huidige inbouwkoelkast inclusief de omkasting verwijder is er 60 cm beschikbaar, de nieuwe koelast is 59,5 cm breed dus dat moet passen.
Tot mijn verbazing staat echter in de handleiding dat de koelkast links en rechts 10cm ruimte nodig heeft. Voor zover ik weet trekt een koelkast langs de onderzijde lucht aan en gaat dat langs de warmtewisselaar aan de achterzijde weer omhoog. Waarom zou je aan de zijkanten ruimte moeten zijn voor de ventilatie?

Het gaat om de Etna KCV520N, hier de afbeelding uit de gebruiksaanwijzing.
Ik vraag me af wat er fout kan gaan als ik de koelkast klem zet tussen de keukenkastjes links en rechts..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nph17Uj0ykzSeqpPHtcTctqNcPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrzHOBB3D7Jb9xnNqh5AK5YV.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hmm raar.
Maar ik zou het wel aandurven als hij genoeg lucht aan kan zuigen via de onderkant en weer kwijtkan via de bovenkant.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Etna en Pelgrim hebben een goedkoop design om warmte kwijt te raken.
Zelfs tussen vriezer en koel deur komt warmte vrij 🤦🏼

Ik zou het niet proberen.

P.S. dat de tiptoetsen niet overeen komen met de icoontjes op het display is normaal.
Je zal regelmatig een "wtf" hebben als je de koelkast toetsen wil bedienen.

[ Voor 34% gewijzigd door DJMaze op 31-08-2026 23:02 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wij hebben een Samsung koel/vriescombinatie staan maar dat is wel dan geen inbouwmodel. Bij die wat wij hebben zit in elk geval links onder een rooster waar die lucht aanzuigt. Misschien dat dit bij deze Etna ook zo is en er daarom dan 10 cm ruimte moet zijn.

Als dat zo is vind ik het wel vreemd dat die ingebouwd kan worden, je zou dan toch zeggen dat die aan de zijkanten dan strak ingebouwd kan worden zonder ruimte.

[ Voor 23% gewijzigd door Roel1966 op 31-08-2026 23:38 ]

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:10

ManiacsHouse

Scheisse!

Ruimte is niet voor niks nodig... Je wilt een inbouw koelkast vervangen door een vrijstaand model. Daar zit hem de crux lijkt mij. Wel vrij bizar dat er op hun website een foto staat met de koelkast aan alle kanten ingebouwd in een kast...
Mijn vrijstaande koelkast is vaak aan de zijkanten goed warm als ik hem net heb volgeladen en hij er aan moet trekken om alles te koelen. Daar raakt hij (groot) deel van zijn warmte kwijt. Ik zou het er niet op wagen. Ze vermelden het niet voor niks.

Google
Warmteafvoer: Moderne koelkasten hebben de condensor (de koelleidingen) vaak in de zijwanden verwerkt in plaats van aan de achterkant.

Warmteonttrekking: De koelkast haalt warmte uit de binnenruimte en voert deze via de zijwanden af naar de buitenlucht.

Extra warmte: Bij de eerste ingebruikname, na het vullen met veel boodschappen, of tijdens warme zomerdagen moet de compressor harder werken, waardoor de zijkanten extra heet kunnen aanvoelen.Waar moet je op letten?Om te zorgen dat de koelkast zijn warmte goed kwijt kan en niet onnodig veel stroom verbruikt, is het belangrijk om te controleren of er genoeg ventilatieruimte is.

Ventilatieruimte: Zorg voor minimaal 5 centimeter vrije ruimte aan de zijkanten en achterkant.Plaatsing: Zet de koelkast niet direct naast een oven, radiator of in de volle zon.

[ Voor 80% gewijzigd door ManiacsHouse op 01-09-2026 00:28 ]