ruimte nodig aan zijkanten vrijstaande koelkast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:20
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe koelkast ter vervanging van de huidige inbouwkoelkast in de keuken.
Als ik de huidige inbouwkoelkast inclusief de omkasting verwijder is er 60 cm beschikbaar, de nieuwe koelast is 59,5 cm breed dus dat moet passen.
Tot mijn verbazing staat echter in de handleiding dat de koelkast links en rechts 10cm ruimte nodig heeft. Voor zover ik weet trekt een koelkast langs de onderzijde lucht aan en gaat dat langs de warmtewisselaar aan de achterzijde weer omhoog. Waarom zou je aan de zijkanten ruimte moeten zijn voor de ventilatie?

Het gaat om de Etna KCV520N, hier de afbeelding uit de gebruiksaanwijzing.
Ik vraag me af wat er fout kan gaan als ik de koelkast klem zet tussen de keukenkastjes links en rechts..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nph17Uj0ykzSeqpPHtcTctqNcPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrzHOBB3D7Jb9xnNqh5AK5YV.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hmm raar.
Maar ik zou het wel aandurven als hij genoeg lucht aan kan zuigen via de onderkant en weer kwijtkan via de bovenkant.
Blijkbaar worden moderne koelkasten warm aan de zijkant ipv de achterkant.

[ Voor 24% gewijzigd door Juup op 02-09-2026 18:31 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Etna en Pelgrim hebben een goedkoop design om warmte kwijt te raken.
Zelfs tussen vriezer en koel deur komt warmte vrij 🤦🏼

Ik zou het niet proberen.

P.S. dat de tiptoetsen niet overeen komen met de icoontjes op het display is normaal.
Je zal regelmatig een "wtf" hebben als je de koelkast toetsen wil bedienen.

[ Voor 34% gewijzigd door DJMaze op 31-08-2026 23:02 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wij hebben een Samsung koel/vriescombinatie staan maar dat is wel dan geen inbouwmodel. Bij die wat wij hebben zit in elk geval links onder een rooster waar die lucht aanzuigt. Misschien dat dit bij deze Etna ook zo is en er daarom dan 10 cm ruimte moet zijn.

Als dat zo is vind ik het wel vreemd dat die ingebouwd kan worden, je zou dan toch zeggen dat die aan de zijkanten dan strak ingebouwd kan worden zonder ruimte.

[ Voor 23% gewijzigd door Roel1966 op 31-08-2026 23:38 ]

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:21

ManiacsHouse

Scheisse!

Ruimte is niet voor niks nodig... Je wilt een inbouw koelkast vervangen door een vrijstaand model. Daar zit hem de crux lijkt mij. Wel vrij bizar dat er op hun website een foto staat met de koelkast aan alle kanten ingebouwd in een kast...
Mijn vrijstaande koelkast is vaak aan de zijkanten goed warm als ik hem net heb volgeladen en hij er aan moet trekken om alles te koelen. Daar raakt hij (groot) deel van zijn warmte kwijt. Ik zou het er niet op wagen. Ze vermelden het niet voor niks.

Google
Warmteafvoer: Moderne koelkasten hebben de condensor (de koelleidingen) vaak in de zijwanden verwerkt in plaats van aan de achterkant.

Warmteonttrekking: De koelkast haalt warmte uit de binnenruimte en voert deze via de zijwanden af naar de buitenlucht.

Extra warmte: Bij de eerste ingebruikname, na het vullen met veel boodschappen, of tijdens warme zomerdagen moet de compressor harder werken, waardoor de zijkanten extra heet kunnen aanvoelen.Waar moet je op letten?Om te zorgen dat de koelkast zijn warmte goed kwijt kan en niet onnodig veel stroom verbruikt, is het belangrijk om te controleren of er genoeg ventilatieruimte is.

Ventilatieruimte: Zorg voor minimaal 5 centimeter vrije ruimte aan de zijkanten en achterkant.Plaatsing: Zet de koelkast niet direct naast een oven, radiator of in de volle zon.

[ Voor 80% gewijzigd door ManiacsHouse op 01-09-2026 00:28 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:59

Theo

moederbord

Bovenstaand kan ik bevestigen, veel moderne vrijstaande koelkasten (en koel/vriescombinaties) die gebruiken de zijkanten om de condenser af te koelen ipv de achterkant. Indirect staat dat ook in de afbeelding van de koekast welke je post; de achterkant daar hoef je nul ruimte te houden, terwijl de zijkanten juist wél ruimte nodig hebben. Ofwel; de achterkant die wordt niet warm, de zijkanten wel, en dienen vrij te blijven om hun warmte af te kunnen voeren.

Dan de vraag; wat gebeurt er wanneer je die 10 centimeter niet vrij houdt? Die 10 cm dat is een richtlijn. Etna weet ook dat mensen hier in negatieve zin vanaf gaan wijken. Zetten zijn X cm neer dan zullen zat mensen denken dat een half X cm ook wel kan, waardoor Etna die marges dus wat ruimer neerzet. :P Tien centimeter is erg netjes en zeer goed. Vijf centimeter zou ook gewoon moeten werken. Maar wanneer het echt onder de 1-2 cm is dan kan de lucht niet meer makkelijk langs de zijkant gaan, en door de subtiele luchtopwarming van een schoorsteeneffect gebruik maken, opstijgen en weggaan. De lucht die bij 5-1000 cm de zijkanten moet koelen door de warmte op te nemen en dan weg te gaan verandert bij een 5mm spleetje in stilstaande lucht die zal werken als een isolator ipv van convectie gebruik te maken.. een spleet van 5mm is voor lucht niet voldoende om -door de subtiele opwarming- op te gaan stijgen en weg te kunnen gaan.

Bij een ruimte van 5mm aan beide kanten heb je de zijkanten dus voorzien van luchtisolatie ipv van passieve luchtkoeling... Je koelkast zal dus erg warm worden aan de zijkanten. Hoe groter het verschil in temperatuur tussen de zijkanten en de binnenkant hoe meer stroom de koelkast verbruikt. De compressor moet harder werken waardoor deze sneller stuk gaat, mits deze door oververhitting niet al eerder stopt.

Ik zou het dus niet doen; zo'n koelkast met 5 mm aan ruimte aan beide kanten. Het verkort de levensduur van je koelkast aanzienlijk, het verhoogt het stroomverbruik ook signifikant, en er is een goede kans dat de koelkast door oververhitting zal uitvallen..

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-09 11:31
Ik heb mijn vrijstaande koelkast (60cm) al jaren op een "rij-plaat" staan, met ca 3cm aan beide kanten vrij. Je wilt ook eens een keer alle spinnen en stof en andere troep verwijderen. We hebben geen probleem met koeling gemerkt de laatste 20 jaar. Een 55cm exemplaar is beter in jouw situatie.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 14:22
mijn laatste inbouw koelkast van aeg gaf alleen aan niet tegen de achterkant aan en boven en onder ruimte.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• DJMaze
  • Niet online
Even een tegengeluid dat het wel kan met andere koelkasten.
Deze kan je inbouwen, staat ook in de handleiding (hoofdstuk 3.12) hoe dat moet.
https://www.liebherr.com/nl-nl/p/cnsdb-5223-3093341

[ Voor 129% gewijzigd door DJMaze op 01-09-2026 09:36 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:00
DJMaze schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:26:
Deze kan je inbouwen, staat ook in de handleiding (hoofdstuk 3.12) hoe dat moet.
Dit is ook een fantastisch degelijk apparaat.
Gaat zomaar 20 jaar of langer mee.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:54
Wat me opviel bij Inbouwkoelkasten is dat een energiezuinige inbouwkoelkast (A+ of beter), meteen 1000 tot 2000 euro kost. Dezelfde zuinige vrijstaande koelkast heb je al voor 500 euro.

Dat zal met de ventilatie rondom te maken hebben lijkt me.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:59

Theo

moederbord

Lothlórien schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:38:
Wat me opviel bij Inbouwkoelkasten is dat een energiezuinige inbouwkoelkast (A+ of beter), meteen 1000 tot 2000 euro kost. Dezelfde zuinige vrijstaande koelkast heb je al voor 500 euro.

Dat zal met de ventilatie rondom te maken hebben lijkt me.
Dat heeft meer te maken dat inbouw nodig is bij een nieuwe keuken, en mensen gerust 20k aan een nieuwe keuken willen uitgeven. Men heeft dan niet snel in de gaten dat men 1.500 euro voor een inbouwkoelkast betaalt waardoor het bedrijfsleven dit soort bedragen dus ook kan vragen. Koop je een losse koelkast, dan zie en ervaar je de prijs van deze juist wel...

Net als een kinderwagen; qua materiaal stelt het niet veel voor. Maar je wil toch het beste voor je kindje? is dan een argument waarom men meer dan 1.000 euro neerlegt voor een kinderwagen 8)7...

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09 15:45
Het grootste verschil in de nieuwe inbouw en vrijstaande koelkasten is dat de laatste de condensor ingebouwd hebben in de (zij) wanden. Een vrijstaande koelkast die 10 cm van de muur af staat is tegenwoordig geen porem meer. Oude koelers en vriezers hadden de condensor (zwarte "radiator") aan de achterkant. Toen maakte het niet uit waar die stond zolang er maar een luchtstroom aan de achterkant kon worden opgebouwd. Nu met de nieuwe (al heel wat jaren) vrijstaande zit dit allemaal in de wanden ingebouwd. Voor een vrijstaande kast ziet dat inderdaad er een stuk mooier uit. Een moderne vrijstaande koelkast kan men dus niet meer in een kastje vrotten, neem dan een inbouwkast of zoek een ander plekje.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24

Reptile209

- gers -

Hou ook even in de gaten dat de deur misschien wat verder naar buiten komt/uitsteekt direct bij het scharnier dan dat de tekening suggereert. Zou jammer zijn als die vastloopt op de rand van een kastje en daardoor minder ver open kan! En denk niet: het is niet erg als hij niet maximaal open kan, maar dan loop je snel - letterlijk - vast bij het plaatsen/weghalen van plankjes en de lades bij het schoonmaken, omdat ze dan niet meer goed langs de deur kunnen. De voorgestelde ruimte moet dat zeker wel voorkomen, maar als je wat krapper gaat zitten moet je daar even op letten.

Zo scherp als een voetbal!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Onze vrijstaande Siemens geeft ook zijn warmte af aan de zijkant.
Een 60cm inbouw koelkast/vries combi vond ik vroeger best wel beperkt qua ruimte. Je verliest eigenlijk al 4cm aan breedte vanwege de kast er omheen, en een flink stuk aan de onderkant vanwege de plint.
En als je dan toch al de ruimte hebt.... En 70cm versie was in ons geval amper duurder :P

• DJMaze
  • Niet online
DJMaze schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:26:
Zo ziet dat er uit dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_g8P_ldpF6vLhlnZmNeo2CGbLiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4MqXvZQGJjhSQHmDkxAW142.jpg?f=fotoalbum_large

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:20
Nice, en hoe heb je het geventileerd want de bovenkant lijkt ook dicht?

• DJMaze
  • Niet online
Het kastje er boven heeft ventilatie achterkant, onderkant en bovenkant (onderkant heeft een rooster zodat niks door het gat op de koelkast valt). De koof/afwerking boven de kastjes kan genoeg lucht door (onzichtbare luchtgaten).
En de warmte kan ook aan de voorkant langs het opvul paneel.

[ Voor 11% gewijzigd door DJMaze op 04-09-2026 13:50 ]

Pagina: 1