Artikel: .geek: Youtuber maakt mod om aan te tonen dat airco minder hard blaast bij ko...
Auteur: @arnoudwokke
Belangrijk puntje van aandacht als het gaat om een airco ( of welke koudemiddel technische installaties dan ook )
Druk en temperatuur staan gelijk aan elkaar.
Oftewel een lage temperatuur staat gelijk aan een lage druk
Hoge temperatuur hoge druk
Nemen we zeg een 7 bar ( wat lage druk is bij een airco met R32 of r410a koudemiddel). De verdamping temperatuur is dan net boven de 0 graden.
Resultaat is dat de airco binnen ergens rond de 7 a 8 graden uit blaast
Maak je de druk lager. Word de temperatuur lager en vriest dat ding binnen dicht.
Dit geld dus ook voor buiten. Daar heb je een hoge druk welke gelijk staat aan de condenseer temperatuur.
Deze condenseer temperatuur zal dus hoger zijn dan de buiten temperatuur
Dat moet ook wel anders kan je geen warmte afvoeren aan de buitenlucht.
De ventilatoren zorgen dus voor de hoeveelheid lucht over zowel de verdamper als de condensor.
Dit bepaald samen met de compressor en het expansiventiel dus de hoge en de lage druk.
Goedkope airco's hebben geen druk meters
Dit wordt berekend aan de hand van de temperatuur aangezien druk en temperatuur gelijk aan elkaar sta.
Om allerlei technische redenen is dit belangrijk
Als dit niet klopt kan je dus bijvoorbeeld geen vloeistof krijgen. Of geen gas. Dit geeft allerlei technische problemen
Lang verhaal kort is dus dat de beste man gewoon zijn systeem voor de gek gehouden heeft door het te laten denken dat het met andere drukken werkt dan dat het werkelijkheid had.
Daar reageert de installatie op
Een installatie heeft een x vermogen bij x temperatuur
Dat staat ook gewoon in de handleiding
Als je dan technische gekke dingen gaat uithalen om deze marges te overschrijden
Tja is dat een wonder der techniek of houd je jezelf voor de gek zonder te weten waar je überhaupt mee bezig bent.
Als ik wil kan ik me cv ketel ook in 5 minuten. 30% meer vermogen geven.
Of dat verstandig is. Tja dat is totaal wat anders.
Ik vind het als Koeltechnische service monteur in ieder geval een enorm dom filmpje wat aan geeft hoe enorm weinig verstand de beste man ervan heeft
Gezien de reacties onder het bericht is hij niet de enige en zijn er enorm veel Tweakers die 0% verstand van koudemiddel technische machines hebbe
Auteur: @arnoudwokke
Belangrijk puntje van aandacht als het gaat om een airco ( of welke koudemiddel technische installaties dan ook )
Druk en temperatuur staan gelijk aan elkaar.
Oftewel een lage temperatuur staat gelijk aan een lage druk
Hoge temperatuur hoge druk
Nemen we zeg een 7 bar ( wat lage druk is bij een airco met R32 of r410a koudemiddel). De verdamping temperatuur is dan net boven de 0 graden.
Resultaat is dat de airco binnen ergens rond de 7 a 8 graden uit blaast
Maak je de druk lager. Word de temperatuur lager en vriest dat ding binnen dicht.
Dit geld dus ook voor buiten. Daar heb je een hoge druk welke gelijk staat aan de condenseer temperatuur.
Deze condenseer temperatuur zal dus hoger zijn dan de buiten temperatuur
Dat moet ook wel anders kan je geen warmte afvoeren aan de buitenlucht.
De ventilatoren zorgen dus voor de hoeveelheid lucht over zowel de verdamper als de condensor.
Dit bepaald samen met de compressor en het expansiventiel dus de hoge en de lage druk.
Goedkope airco's hebben geen druk meters
Dit wordt berekend aan de hand van de temperatuur aangezien druk en temperatuur gelijk aan elkaar sta.
Om allerlei technische redenen is dit belangrijk
Als dit niet klopt kan je dus bijvoorbeeld geen vloeistof krijgen. Of geen gas. Dit geeft allerlei technische problemen
Lang verhaal kort is dus dat de beste man gewoon zijn systeem voor de gek gehouden heeft door het te laten denken dat het met andere drukken werkt dan dat het werkelijkheid had.
Daar reageert de installatie op
Een installatie heeft een x vermogen bij x temperatuur
Dat staat ook gewoon in de handleiding
Als je dan technische gekke dingen gaat uithalen om deze marges te overschrijden
Tja is dat een wonder der techniek of houd je jezelf voor de gek zonder te weten waar je überhaupt mee bezig bent.
Als ik wil kan ik me cv ketel ook in 5 minuten. 30% meer vermogen geven.
Of dat verstandig is. Tja dat is totaal wat anders.
Ik vind het als Koeltechnische service monteur in ieder geval een enorm dom filmpje wat aan geeft hoe enorm weinig verstand de beste man ervan heeft
Gezien de reacties onder het bericht is hij niet de enige en zijn er enorm veel Tweakers die 0% verstand van koudemiddel technische machines hebbe