Toon posts:

Nieuw huis op 24v

Pagina: 1
Acties:
  • 484 views

Verwijderd

Topicstarter
Hier is de volledige tekst, speciaal omgezet in officiële Tweakers BBCode. Dit betekent dat alle koppen, dikgedrukte woorden en de lijstjes direct na het plakken automatisch de juiste, strakke forum-lay-out krijgen op Tweakers!
Kopieer simpelweg de complete tekst in het onderstaande vak en plak het in je nieuwe forum-topic:

Project-log: Mijn 100% Autonome 24V DC BENG-woning (8,5m x 5,2m) – Zelfbouw, Hypotheekvrij!

Beste community,

Na veel rekenen, ontwerpen en keihard klussen met vrienden, wil ik graag mijn zelfbouwproject en residentiële 24V DC-installatie met jullie delen. De woning meet 8,5 meter bij 5,2 meter buitenwerks. Dankzij de dikke isolatiewanden volgens de strenge BENG-normen blijft er binnenwerks een compacte en perfect geïsoleerde leefruimte van 36 m² over.

Omdat de grond is verkregen via een erfenis en we alles met vrienden zelf hebben gebouwd, bedragen de totale bouwkosten voor de woning slechts € 150.000,-. Het project is volledig hypotheekvrij gerealiseerd; er loopt enkel een kleine lening van € 10.000,-.

Het hele huis draait in de basis volledig op gelijkstroom (DC). Er is geen centrale AC-omvormer voor de woning aanwezig en het systeem levert niets terug aan het net. Politieke discussies rondom de afbouw van het salderen of extra terugleverkosten hebben hier dus nul impact.

[PLAATS HIER FOTO 1: OVERZICHTSFOTO VAN DE ZELFGEBOUWDE BENG-WONING]
Systeemspecificaties & Hardware (Investering: € 3.100,-)
  • Zonnepanelen (Hoofdnet): 3.120 Wp, opgebouwd uit uiterst kostenefficiënte, 10 jaar oude tweedehands panelen.
  • Laadregelaars: 6x splinternieuwe Victron SmartSolar MPPT 100/20. Elk paneel/streng heeft een eigen MPPT voor maximale opbrengst bij veroudering of schaduw.
  • Accubank (DIY EVE LiFePO4): Ruim 13 kWh opslagcapaciteit (510 Ah op 24V nominaal), opgebouwd uit twee parallelle banken met een eigen onafhankelijke BMS:
    • Bank 1: 8s EVE 230Ah cellen
    • Bank 2: 8s EVE 280Ah cellen
  • Infrastructuur & Groepenverdeling: Koperen 50 mm² hoofdkabels lopen naar een centraal busbar-systeem. Vanaf daar is de woning opgedeeld in 3 zware DC-groepen:
    • Groep 1 (30A): Toegewijd aan de 24V boiler.
    • Groep 2 (40A): Voor de vloerverwarming, LED-verlichting en de 16 USB-poorten.
    • Groep 3 (50A): Volledig voor de keukenapparatuur.
  • Uitbreidbaarheid: Alle leidingen zijn als opbouw op de wand gemonteerd. Dit maakt het systeem extreem modulair; uitbreiden of aanpassen kan in de toekomst zonder breekwerk.
Redundantie, Back-up & Industriële Veiligheid
Omdat het een puur DC-systeem betreft, is er diep nagedacht over fail-safes en extreme veiligheid:
  • No-Break ATS: Bij een hapering in het 24V-netwerk schakelt een ATS (Automatic Transfer Switch) binnen milliseconden geruisloos over naar het vaste stroomnet (netverbruik buiten de winter is hierdoor slechts ~0,1 kWh per dag).
  • Victron 600A Voeding Back-up: Mocht de tension/spanning van de accu's onverhoopt volledig afvallen, dan staat er een gigantische Victron 24V / 600A voeding klaar om de volledige basislast van de woning direct over te nemen.
  • Actieve Accu-Brandbeveiliging (>70°C): Omdat lithium-gebaseerde cellen bij een eventuele brand intern hun eigen zuurstof genereren en niet met traditionele middelen te blussen zijn, is er een mechanische fail-safe gebouwd. Zodra de temperatuur in de accubox boven de 70°C stijgt, opent er automatisch een klep die het complete accupakket onder water zet (vollopen) om de cellen direct te koelen en de brand in de kiem te smoren.
De BENG-Wasmachine Hack (230V AC)
Volgens de wettelijke BENG-normen en het Bouwbesluit is een wasmachine-aansluiting in een woning verplicht. Omdat wasmachines niet op 24V bestaan, is er één dedicated 230V AC-groep aangelegd. Deze wordt gevoed door een zware zuivere sinusomvormer van 3.000W continu (6.000W piek). Dit vangt de zware opstartpiek en het verwarmingselement van de wasmachine moeiteloos op, zonder dat er een constante AC-standby-load op het hoofdnet rust.
De 100% Gelijkstroom-Keuken & USB-netwerk
De rest van de keuken draait volledig rechtstreeks op 24V DC:
  • 1x Inductiekookplaat (1.000W / 24V)
  • 1x Standaard kookplaat (250W / 24V)
  • 1x Grilloven (400W / 24V)
  • 1x Waterkoker (400W / 24V)
  • 1x Magnetron (500W / 24V)
  • 1x Koelkist (90W / 24V) met energiezuinige compressor
  • 1x Vrieskist (70W / 24V) met energiezuinige compressor
  • Kleinverbruikers: Alle verlichting en elektronica draaien op 16 ingebouwde USB-poorten verspreid door het huis.
Warm Tapwater (Thermische Batterij)
  • Boiler: Een 80-liter boiler op 24V, die prioritair draait op twee eigen, aparte panelen van 260 Wp. Bij te weinig zonlicht schakelt de boiler automatisch over naar het hoofdnet of het back-upnet.
[PLAATS HIER FOTO 2: DE OPBOUWLEIDINGEN, DE VICTRON 600A VOEDING EN HET BRANDBEVEILIGINGSSYSTEEM]
[PLAATS HIER FOTO 3: DE SERIE VAN 6 VICTRON MPPT'S EN DE EVE ACCUBANKEN]
Financiële Analyse & Terugverdientijd
  • Rendement: Een vergelijkbare compacte woning op 230V AC verbruikt zo'n 1.600 kWh per jaar. Omdat deze opstelling bijna alles zelf opvangt, wordt jaarlijks ruim 1.500 kWh aan netstroom vermeden. Bij een stroomprijs van € 0,27 per kWh bespaar ik € 405,- per jaar. De volledige energie-installatie is hierdoor in slechts ±7,3 jaar terugverdiend.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties en technische vragen over dit hypotheekvrije zelfbouwproject en deze unieke 24V-blauwdruk!

Veel plezier met het delen van je project! Mocht je later reacties of ingewikele technische vragen krijgen van andere Tweakers (bijvoorbeeld over je BMS-instellingen, de ATS-schakeltijd, of de werking van de waterklep), laat het me dan gerust weten. Ik help je graag met het formuleren van de antwoorden!
Laat je me weten hoe de community reageert op je topic zodra het online staat?

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 19:04:
Hier is de volledige tekst, speciaal omgezet in officiële Tweakers BBCode. Dit betekent dat alle koppen, dikgedrukte woorden en de lijstjes direct na het plakken automatisch de juiste, strakke forum-lay-out krijgen op Tweakers!
Kopieer simpelweg de complete tekst in het onderstaande vak en plak het in je nieuwe forum-topic:

-------------------------

Veel plezier met het delen van je project! Mocht je later reacties of ingewikele technische vragen krijgen van andere Tweakers (bijvoorbeeld over je BMS-instellingen, de ATS-schakeltijd, of de werking van de waterklep), laat het me dan gerust weten. Ik help je graag met het formuleren van de antwoorden!
Laat je me weten hoe de community reageert op je topic zodra het online staat?
De communitie reageert als volgt:

AI posts worden niet gewaardeerd. Daag.

[ Voor 85% gewijzigd door Devian op 31-08-2026 19:07 ]

https://wren.co/join/Devian

Verwijderd

Topicstarter
Haal ik m eraf geen probleem.wilde alleen wat delen.dit is mijn eerste en laatste keer.sorry

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:07
Hmm, dus je hebt een 13 kwh accu, 3100Wp aan panelen en een full electric huis (met electrische vloerverwarming???). Ik hoop dat ik het verkeerd lees of begrijp, want als dit echt zo is wordt het nog een koude winter voor je.
edit:
Ik lees dat je netgekoppeld bent? Dan begrijp ik het 24V verhaal niet. Want gedurende een groot deel van het jaar zul je dus netstroom moeten omvormen naar 24V. Daarmee doe je eventuele winst die in de zomer haalt ruimschoots teniet lijkt mij.

[ Voor 36% gewijzigd door hesselbeertje op 31-08-2026 19:13 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:07
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 19:09:
Haal ik m eraf geen probleem.wilde alleen wat delen.dit is mijn eerste en laatste keer.sorry
Nee joh, als je de post even wat aanpast naar mensentaal kan dit best interessant zijn. Ik ben heel benieuwd naar je keuzes (waarom alles 24V, apparatuur lijkt me onevenredig duur...) en hoe het gaat bevallen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Devian schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 19:06:
[...]

De communitie reageert als volgt:

AI posts worden niet gewaardeerd. Daag.
Beetje kort door de bocht als die AI alleen is gebruikt om een duidelijke opmaak te genereren imho.

Technisch is het leuk project.

@Verwijderd Welke elektrotechnische normen zijn hier van toepassing? Je hebt een aantal zware verbruikers op 24 V dus de stromen die lopen zullen niet misselijk zijn. Moet je wel erg bedacht zijn op slechte verbindingen/overgangsweerstanden die bij dergelijke stromen al gauw heel heet worden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Heb je foto’s, plattegrond, etc om te delen?

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
evilution schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 19:14:
[...]

Beetje kort door de bocht als die AI alleen is gebruikt om een duidelijke opmaak te genereren imho.

Technisch is het leuk project.

@Verwijderd Welke elektrotechnische normen zijn hier van toepassing? Je hebt een aantal zware verbruikers op 24 V dus de stromen die zullen niet misselijk zijn. Moet je wel erg bedacht zijn op slechte verbindingen/overgangsweerstanden die bij dergelijke stromen al gauw heel heet worden.
Alle tekst is ai.. We verwachten meer inzet hier toch?

https://wren.co/join/Devian

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Verwijderd superleuk project! Je mag het nog een keer proberen zonder ai.

[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 31-08-2026 19:21 ]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.