RT-AX92U wordt extreem heet (>75°C) → WiFi uitval

Pagina: 1
Acties:

• MadSaid
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:19
Hardware: 2× ASUS RT-AX92U (6 jaar oud) + 1× ASUS RT-AX58U (2 jaar oud), AiMesh setup

Gisteren viel mijn WiFi een paar keer uit. Na onderzoek bleek de primaire router (RT-AX92U "bg") extreem heet geworden te zijn — letterlijk heet aanvoelend. Na een half uur uitzetten was de temperatuur gedaald en werkte het weer. Alle routers hebben de laatste versie van de firmware. De omgevingstemperatuur is ongeveer 23 graden.

Om te begrijpen wat er gebeurt, heb ik een meetserie gedaan voor alle drie de units in verschillende situaties. Door onderstaande uit te voeren op de betreffende router.
cpu_temp=$(cat /sys/class/thermal/thermal_zone0/temp); echo "$(( cpu_temp / 1000 ))°C"
SituatieRT-AX92U bgRT-AX92U 1eRT-AX58U 2e
30-08 na 5 min afkoelen77.966.962.6
31-08 9:00 - 30 min na aanzetten79.361.657.7
31-08 11:00 - RT op BG
½ cm verhoogd
75.372.862.1
31-08 12:00 - RT op BG
3 cm verhoogd
73.873.863.0
31-08 14:30 - RT op BG 3 wifi apparaten verwijderd73.874.363.5
31-08 16:30 - wired backhaul74.374.363.0
Observaties:
  • De primaire RT-AX92U loopt op tot ~79°C, terwijl de tweede RT-AX92U rond de 62–74°C blijft.
  • De RT-AS58A (2 jaar oud) blijft het koelst: 57–63°C.
  • Het helpt enigszins om de router op pootjes te zetten (luchtcirculatie onderkant), maar de temperatuur blijft boven de kritische 75°C.
  • Wired backhaul lijkt geen verschil te maken in temperatuur.
  • Beide RT-AX92U routers gestofzuigd (geen meetbaar verschil)
Vragen:
  1. Heeft iemand ervaring met vergelijkbare temperaturen bij de RT-AX92U of andere router? Is dit normaal of is deze unit aan het einde van zijn levensduur?
  2. Zijn er effectieve koelingstrategieën die wel werken (actieve koeling, externe ventilator, koelpads)?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Extreme stof opbouw intern misschien al lijkt dat vreemd. Welke firmware gebruik je, de originele ASUS of iets anders. Wat doet die AImesh setup?

6 Jaar oud zou ook veroudering kunnen zijn samen met nieuwe firmware (meer CPU kracht vragend) op oude hardware die het eigenlijk niet meer aan kan.

[ Voor 34% gewijzigd door Frogmen op 01-09-2026 12:25 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allicht kruistest maar dan moet je even bij jezelf te rade gaan hoeveel effort het kost: draai beide 92U's eens om qua functie en lokatie? Volgens mij kan je gewoon de config van je router veiligstellen en terug inladen op de andere router. Moet je alleen even je Mesh opnieuw opbouwen (denk ik).

Volgens mij kan je via de terminal ook zonder problemen je CPU-verbruik en bijbehorende processen opzoeken; enkel de focus leggen op temperatuur lijkt me secundair qua onderzoek.

/edit: euh; je benoemt constant "de primaire router". Heb je dan ook een secundaire? Vechten die elkaar dan de tent niet uit waardoor processen / CPU-power benodigd is?

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 01-09-2026 12:40 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• MadSaid
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:19
@Frogmen @MAX3400 Bedankt voor het meedenken! Om je vragen te beantwoorden:

Firmware: Ik gebruik de laatste versie van de originele ASUS firmware: 3.0.0.4_388_23842. Dus geen custom firmware zoals Merlin of dergelijke.

AiMesh setup: Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet helemaal begrijp wat je precies bedoelt met "Wat doet die AiMesh setup?" Mijn setup is vrij rechttoe rechtaan: de RT-AX92U "bg" (begane grond) fungeert als hoofdrouter, de andere twee units dienen als AiMesh-nodes. Ik heb zowel wireless als wired backhaul getest (zie mijn meetdata) zonder noemenswaardig temperatuurverschil.

Over de stof: ik heb beide RT-AX92U's uitvoerig gestofzuigd, maar dat gaf geen meetbaar verschil in temperatuur. De interne opbouw is bij deze modellen tamelijk compact met beperkte natuurlijke luchtcirculatie.

Wat betreft veroudering: dat is ook precies wat ik denk. Deze routers zijn 6 jaar oud en zijn altijd al aan de warme kant geweest — mogelijk speelt inderdaad mee dat nieuwere firmware meer vraagt van de CPU. Bij de primaire unit is de thermische belasting nu blijkbaar zover opgelopen dat hij kritieke temperaturen bereikt (~79°C) en uitvalt.

Een kruistest ga ik niet meer doen — ik heb eigenlijk al besloten om deze vervangende routers aan te schaffen. Die voldoen prima voor mijn behoeften en het stroomverbruik is aanzienlijk lager, wat op termijn ook scheelt.

Nogmaals dank voor het meedenken!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@MadSaid ik ga je waarschijnlijk niet meer van je beslissing af praten; de 53U is aanzienlijk minder krachtig maar als het euvel niet in de CPU-cycles zit, kan je waarschijnlijk zonder problemen deze vervanging doorvoeren. Jammer dat voor de AX92 er geen Merlin-firmware bestaat; dat had ook nog een mooie test kunnen zijn geweest.

Veel succes & plezier met de nieuwe routers in ieder geval :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof