Vraag

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mensen, help. Ik ben het spoor bijster. Vanaf binnenkort wil ik overstappen van een vast- naar een dynamisch contract.

Veel informatie al opgezocht, maar het laatste zetje richting Tibber, Frank of Next Energy kan ik maar niet maken.

Verbruik ongeveer 6.000 kWh en 3.000 kWh teruglevering. Voornamelijk door thuisladen van EV3 met Zaptec Go 2. Verder twee Goodwe omvormers van 1.5 en 2.0 Mw. En nog een Zaptec Go 2.

Ik beweeg twee kanten op:

1) De voordeligste weg is Next Energy. Kom op zo’n € 1.310 per jaar. Maar automatiseren moet via Zaptec of Kia Charge (of stekker.app)

2) Frank Energie vanwege de automatisering van Zaptec en eventuele Zonnebonus. Komt op € 1.368 per jaar (+ € 58)

3) Tibber vanwege de automatisering van Zaptec en later Goodwe (onlangs aangekondigd), daarnaast trekt ook de Grid Rewards. Komt per jaar op € 1.419 (+ € 109)

Wie vindt het leuk om mee te denken wat een verstandige keuze is. Ik lees ervaringen over Tibber, over Frank… de apps zien er goed uit, maar is Tibber nu echt de betere én kan ik met Grid Rewards dat prijsverschil rechttrekken?

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

Alle reacties

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07:11
Volgens mij is het het minst waarschijnlijk dat Next het goedkoopste kan zijn en het meest waarschijnlijk dat Frank het goedkoopste kan zijn. Bij alle drie lijkt het dat je momenteel goedkopere en duurdere jaarcontracten kan afsluiten, zo kan je bij Frank zonder problemen duurder uitkomen dan bij Tibber of Next. Alledrie lijken ze verschillende tarieven voor verschillende jaarcontracten te hanteren.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoe weet je hoeveel je moet betalen?
Het is een dynamisch kontrakt dus de kWh prijs ligt niet vast.
Ik snap ook niet wat de laadpaal en zonnepanelen ermee van doen hebben?
Die kan je zelf aansturen?
Evcc bijvoorbeeld?

Ik zit bij Zonneplan met HBC
Bevalt prima. Laden doe ik in het weekend overdag. 3 marsteks venus E voor het handelen en eigen verbruik deel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9g9hBdCfmrqKXpy3Sp27azSeFVw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOf0juLPRMUHDSyy8cOLS886.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLnfczSTA6GcJ5wmSFmcKLYWoH4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciDBCHQgje0RxWtuboqwsqlP.jpg?f=fotoalbum_tile
Kijk ook eens naar de ERE topics
Joulo ondersteund zaptec go2

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-09-2026 08:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• THE_BASE
  • Niet online
Vdvmark schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 07:11:
Volgens mij is het het minst waarschijnlijk dat Next het goedkoopste kan zijn en het meest waarschijnlijk dat Frank het goedkoopste kan zijn. Bij alle drie lijkt het dat je momenteel goedkopere en duurdere jaarcontracten kan afsluiten, zo kan je bij Frank zonder problemen duurder uitkomen dan bij Tibber of Next. Alledrie lijken ze verschillende tarieven voor verschillende jaarcontracten te hanteren.
Klopt, daar kwam ik ook achter. Daarna alles op hetzelfde tarief gezet en vergeleken.

Pure Energy is de voordeligste, maar ik wil een goed werkende app waar ik mee kan analyseren. Blijven Tibber en Zonneplan over. Tibber is het voordeligste vanwege de Grid Rewards. Maar moet wel een Pulse aanschaffen. Zonneplan is in dat geval net iets duurder, maar heeft wel een fijnere app in mijn optiek.

Ik ben nu met m’n vaste contract aan het testen of ik de auto kan aansturen met Zaptec Eco Mode of Kia Smart Charge, maar Zonneplan is wel waar ik het beste gevoel bij heb, dan maar niet de goedkoopste. Vroeger met piek en dal was dat het enige wat telde, maar nu werkt het anders. Was het nog maar zo makkelijk als vroeger. :)

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• THE_BASE
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 07:51:
Hoe weet je hoeveel je moet betalen?
Het is een dynamisch kontrakt dus de kWh prijs ligt niet vast.
Ik snap ook niet wat de laadpaal en zonnepanelen ermee van doen hebben?
Die kan je zelf aansturen?
Evcc bijvoorbeeld?

Ik zit bij Zonneplan met HBC
Bevalt prima. Laden doe ik in het weekend overdag. 3 marsteks venus E voor het handelen en eigen verbruik deel.
[Afbeelding][Afbeelding]
Kijk ook eens naar de ERE topics
Joulo ondersteund zaptec go2
Ik ben niet handig met HA. Maar zal in de toekomst kijken of dat toch niet gemak brengt. ERE heb ik via Lekkerladen en die hebben m’n commissie verlaagd omdat ik me aan heb gemeld bij Zonneplan. Fijne partij.

En als je niet begrijpt wat de laadpaal ermee te maken heeft: integratie slim laden zonder HA. En de zonnepanelen? Voor de hoogste terugleververgoeding.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zit ook bij lekkerladen en heb de aanbieding om te verlengen ontvangen
Maar dan ga je naar 25%
Dus die zonneplan 20% geld tot eind van het jaar?

Dynamisch is in mijn optiek ook niet verstandig zonder batterijopslag icm panelen. Anders betaal je savonds en snachts nog steeds de dure kWh prijs.
Nu draai ik dat om en krijg een hoge terugleververgoeding (vanaf 2027 zonder btw op de kWh prijs) met de 3 marsteks op dat tijdstip. En voor de rest NOM. (buiten de donkere maanden om)

Slim laden kan mijn Peblar business ook, maar ik kies maximaal laden ivm lage kWh prijs. Batteryopslag wordt dan geblokkeerd door HBC

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-09-2026 08:36 ]

• THE_BASE
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 08:17:
Ik zit ook bij lekkerladen en heb de aanbieding om te verlengen ontvangen
Maar dan ga je naar 25%
Dus die zonneplan 20% geld tot eind van het jaar?

Dynamisch is in mijn optiek ook niet verstandig zonder batterijopslag icm panelen. Anders betaal je savonds en snachts nog steeds de dure kWh prijs.
Nu draai ik dat om en krijg een hoge terugleververgoeding (vanaf 2027 zonder btw op de kWh prijs) met de 3 marsteks op dat tijdstip.

Slim laden kan mijn Peblar business ook, maar ik kies maximaal laden ivm lage kWh prijs. Batteryopslag wordt dan geblokkeerd door HBC
Voorlopig ga ik Marstek aansturen met uren, ik zal een keer les nemen bij iemand met HA. :)

ik hoef m’n auto niet elke dag te laden, de batterij wel dus die krijgt voorrang.

Via de Zonneplan app krijg je 20% commissie op 1 jaar. Voor 2027 kijk ik wellicht naar een voordeligere partij. Maar Lekkerladen is een fijne partij, dus ik gun ze het ook wel.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nieuwe info? Marstek?

Dan is het volgens mij een nobrainer om evcc of HBC te gebruiken.
Kwartierprijzen worden mooi verwerkt icm HBC. Je kan alles naar wens instellen / tunen.
Je wilt er ook niet dagelijks mee bezig zijn. ( doe je wel om het in de gaten te houden)

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-09-2026 08:37 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Ik zou het echt nog eens goed door rekenen.... Ik heb binnen mogen kijken bij een dynamisch leverancier en de conclusie was keer op keer weer dat met zonnepanelen, je altijd beter af bent met een vast contract. Dynamisch is simpelweg niet zinnig zolang je redelijk wat panelen hebt liggen omdat de panelen leveren wanneer de stroom goedkoop is en niets doen wanneer de stroom duur is. Geen thuisaccu gaat daar bij helpen aangezien je zoveel capaciteit nodig zou hebben dat je de aanschaf nooit terug gaat verdienen.

Slim laden van auto en accu kun je eenvoudig op andere manieren regelen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Croga
Ik zit bijna aan de jaarafrekening met 1 jaar Zonneplan dynamisch vs Greenchoice vast kontrakt (zonder terugleverboetes)
Ik krijg met dynamisch ongeveer 650 euro terug, en met vast 160 euro.
Dat is 490 euro verschil. (met name bereikt door de batterijen slim in te zetten en te handelen)

Het verschil in die periode zijn 3 marsteks batterijen van 3600 euro (pak um beet) die erbij zijn gekomen.
Dan zou ik er 7,3 jaar over doen om die terug te verdienen.
Dat is iets korter dan nooit. Het zou nog aantrekkelijker worden als de prijzen gaan zakken (wat ik wel verwacht door het chinese overspoelende aanbod)

Maar de lol van het hele spelletje is het ook waard. (ik spreek voor mij zelf)

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-09-2026 08:53 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Croga schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 08:33:
Ik zou het echt nog eens goed door rekenen.... Ik heb binnen mogen kijken bij een dynamisch leverancier en de conclusie was keer op keer weer dat met zonnepanelen, je altijd beter af bent met een vast contract. Dynamisch is simpelweg niet zinnig zolang je redelijk wat panelen hebt liggen omdat de panelen leveren wanneer de stroom goedkoop is en niets doen wanneer de stroom duur is. Geen thuisaccu gaat daar bij helpen aangezien je zoveel capaciteit nodig zou hebben dat je de aanschaf nooit terug gaat verdienen.

Slim laden van auto en accu kun je eenvoudig op andere manieren regelen.
Ik kan me niet voorstellen dat een vast contract van (op dit moment de voordeligste partij) Energie á (met mijn verbruik) € 1.490 per jaar voordeliger gaat zijn dan een dynamisch contract met zonnepanelen, een EV, een laadpaal en een thuisbatterij.

Ik ga niet nog eens alles doorrekenen en zeker niet aan een vast contract beginnen in deze dure tijden. Voor de één zal dynamisch voordeliger zijn (als je ermee bezig bent en slim laadt) en voor de ander een vast contract. Ik ga het in elk geval eens een jaartje proberen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

THE_BASE schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:18:
Ik kan me niet voorstellen dat een vast contract van (op dit moment de voordeligste partij) Energie á (met mijn verbruik) € 1.490 per jaar voordeliger gaat zijn dan een dynamisch contract met zonnepanelen, een EV, een laadpaal en een thuisbatterij.
Waarom kun je je niet voorstellen dat wanneer je op het goedkoopste moment van de dag zelf je energie opwekt in plaats van het in te kopen en op het duurste moment van de dag het zelf moet inkopen in plaats van op te wekken niet opweegt tegen een vast contract waar je bij afname een (vaak veel) lagere prijs betaald?

De enige manier om daar omheen te werken is door te gaan handelen met je batterij maar de levensduur van je batterij keldert daarmee behoorlijk én het prijsverschil moet behoorlijk groot zijn.
Uiteraard kan dat er anders uit zien zolang er nog te salderen valt maar dat duurt niet lang meer en daarna betaal je gewoon belasting over alles wat je afneemt ook al lever je dat later weer terug. De winst met handelen op batterijen vermindert daardoor behoorlijk terwijl de levensduur van je batterij achteruit gaat.

Ik ken de exacte berekening niet meer maar een doorrekening leverde iedere keer weer op dat je behoorlijk wat batterij én behoorlijk wat laadcycli nodig hebt om met zonnepanelen nog iets te hebben aan een dynamisch contract.
Pagina: 1