Weheat / dewarmte - 300 vs 200 liter boilervat. Advies?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Erick678
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10:44
Hoi allemaal,

Wij staan ook op het punt om de stap te wagen en volledig van het gas af te gaan. We overwegen Weheat en Dewarmte.

Weheat:
Voordelen: 300 liter boiletvat - 5 jaar garantie - - Verschillende installateurs (waarbij de communicatie niet altijd vlekkeloos verloopt. Heb bij 3 verschillende installateurs offertes opgevraagd. Van 1 partij een goed onderbouwde offerte ontvangen maar bij de rest loopt het erg stroef)
Nadelen: 4G connectie voor de communicatie - langere leidingroute via de buitengevel naar zolder - Wordt verplicht om Honeywell T6 aan te schaffen

DeWarmte:
Voordelen: Connectie via onze eigen internetverbinding - Onze eigen (plugwise Adam) thermostaat kunnen we blijven gebruiken
Nadelen: 200 liter boilervat

Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen en 3 kinderen (5, 4 en 0 jaar). We hebben een ligbad. 'Sochtends wordt de douche 25 tot 35 minuten gebruikt. En 's avonds om de dag wordt er 15 minuten gedoucht. 2 a 3 x per week wordt het bad 's avonds gevuld.

Mijn voorkeur neigt naar DeWarmte maar het boilervat van 200 is een zorg. Wat adviseren jullie?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:12
Als ik tussen de regels door lees lijk je niet heel blij met de keuzes die je nu voor je hebt.

Dus daag ik je uit eerlijk te zijn naar jezelf: Moet je niet alles afwijzen en doorzoeken naar de opstelling waar je echt achter staat? Dit gaat om teveel geld om maar iets suboptimaals te accepteren.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 31-08-2026 14:35 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Erick678
Ik heb ook een offerte ontvangen voor een Atag warmtepomp met 300 liter boiler. Maar deze offerte kwam op €20K. Dat is ruim het dubbele van de offertes die ik heb liggen voor DeWarmte en Weheat. Voordat we die 20K eruit halen is de warmtepomp alweer aan vervanging toe..

Opzich ben ik content met beide voorstellen maar misschien ben ik gewoon opzoek naar ervaringen van andere met een 200 liter boiler en dezelfde gezinssamenstelling.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:52

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Met wat grove aannames (die natuurlijk voor jullie af kunnen wijken, maar idee blijft hetzelfde)
* Verbruik douche per minuut: 8 liter
* Hiervan is het grootste deel warm water uit je boilervat (want je wil het vat niet de hele tijd te warm houden - dat kost veel energie) - zeg 6 liter per minuut.
* Douche 30 minuten aan
* Verbruik is dan 6x30=180 liter

Dat gaat met een vat van 200 liter niet goed lukken. Bovendien heb je dan geen speelruimte om je boilervat op een handig moment (bijvoorbeeld als energie goedkoop is of als eventuele zonnepanelen iets opleveren) te verwarmen - het moet dan echt goed warm zijn op het moment dat de doucheronde in de ochtend van start gaat.

Je komt dus uit op een groter vat (en/of andere aanpassingen, zoals een douche-WTW). Of WeHeat in jullie situatie de juiste oplossing biedt, of dat je toch verder moet kijken, dat durf ik niet in te schatten.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Ronald
200l dan moet je echt wel naar een eco douche (<6l/min)
Hoger debiet dan is DWTW essentieel...

300l is denk ik heel verstandig.. en dan blijft DWTW een goede investering indien mogelijk.. hoog douchewater gebruik komt dat naar je toe in comfort en kosten (ook comfort op je verwarming: minder interruptie door tapwater maken.)

Die Atag offerte is idioot... 15K ex subsidie is mogelijk voor een heel mooi hoge kwaliteit Vaillant systeem. (WeHeat en dewarmte zie ik echt als prijsvechters... en kijk vooral ook even in weheat topic... mijn indruk is wat ontevredenheid over de AI-aansturing)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Erick678 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:24:
Weheat:
Nadelen: 4G connectie voor de communicatie - langere leidingroute via de buitengevel naar zolder - Wordt verplicht om Honeywell T6 aan te schaffen
Waarom is de leidingroute afhankelijk van het merk warmtepomp?

Waarom verplicht de installateur een Honeywell T6? Weheat werkt prima samen met andere aan/uit en OT thermostaten. Jouw Plugwise Adam zal gewoon werken, waarschijnlijk zelfs beter dan de Honeywell T6. Hier een incomplete lijst vanuit Weheat: https://support.weheat.nl...rking-met-de-warmtepompen.
DeWarmte:
Nadelen: 200 liter boilervat
Waarom mag je hier niet kiezen voor een 300 liter boilervat? DeWarmte heeft zo te zien gewoon een 300 liter boilervat in hun assortiment zitten en anders kan je er toch één van een ander (bekend) merk nemen?

Als het kan zou ik voor 300 liter kiezen, 200 liter zal met een gezin aan de krappe kant zitten.

• Erick678
Caayn schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:46:
[...]
Waarom is de leidingroute afhankelijk van het merk warmtepomp?

Waarom verplicht de installateur een Honeywell T6? Weheat werkt prima samen met andere aan/uit en OT thermostaten. Jouw Plugwise Adam zal gewoon werken. Hier een incomplete lijst vanuit Weheat: https://support.weheat.nl...rking-met-de-warmtepompen.

[...]
Waarom mag je hier niet kiezen voor een 300 liter boilervat? DeWarmte zelf heeft zo te zien gewoon een 300 liter boilervat in hun assortiment zitten en anders kan je er toch één van een ander (bekend) merk nemen?

Als het kan zou ik voor 300 liter kiezen, 200 liter zal met een gezin aan de krappe kant zitten.
DeWarmte kan het systeem aansluiten op de verdeler op de begane grond. Waarbij andere systemen hun systemen op zolder aansluiten. Bij navraag blijkt er geen andere mogelijkheid hiervoor te zijn.

Ik heb aangegeven graag mijn plugwise Adam te gebruiken maar daarmee zeggen ze veel problemen te hebben en daar geen ondersteuning op te bieden. Gezien het feit dat ik een jong gezin heb, wil ik geen gelazer met verwarming/tap water die niet warm wordt.

Ik mag wel kiezen voor een 300 liter vat. Alleen die past die van dewarmte niet bij ons op zolder onder de schuine kap.

• Ronald
Aansluitpunt zijn keuzes... kan niet is een verkeerde voorspiegeling van zaken, deels door andere keuzes.

DeWarmte is een warmtepompboiler die warmte uit je CV onttrekt. Daardoor dus ook hoger en past blijkbaar niet wat jij echt nodig hebt... Het is een heel traag opwarmende boiler (1,5kW Thermisch volgens de datasheet die ik vind - dus het duurt uren en uren voor je warm water hebt). Daarnaast dus een compressor op zolder die luider is dan een koelkast.

De Weheat is een traditionele boiler. daarvoor moet het water direct van de WP naar de boiler, anders te heet water in CV systeem.

Mijn indruk blijft: je hebt tot nu alleen starre of dure installateurs gehad. Geen mensen die begrijpen en meedenken.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:19
Erick678 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:57:
Ik heb ook een offerte ontvangen voor een Atag warmtepomp met 300 liter boiler. Maar deze offerte kwam op €20K. Dat is ruim het dubbele van de offertes die ik heb liggen voor DeWarmte en Weheat. Voordat we die 20K eruit halen is de warmtepomp alweer aan vervanging toe..

Opzich ben ik content met beide voorstellen maar misschien ben ik gewoon opzoek naar ervaringen van andere met een 200 liter boiler en dezelfde gezinssamenstelling.
Over de boiler, in principe als je een behoorlijk vermogen warmtepomp hebt is een grote boiler niet nodig. Wij hebben thuis 180L met een 8kW WP en een bad dat soms wel gebruikt wordt. En zelfs douchen na bad gaat prima, zeker omdat we met boost een snelle opwarming kunnen doen, al is dat bijna nooit nodig.

over de offertes: Goede gerenommeerde merken die al jaren ervaring hebben zijn Mitsubishi Vaillant Panasonic e.d. die al aangevraagd?

En welke regio zit je, zo nu en dan zijn er ook wel die willen aanbieden en expert en niet te duur zijn hier.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:08
Hier ook een 200 liter vat. We zijn wel met 1 minder maar hebben het vat ook op redelijk lage temperatuur staan. 48 graden in de zomer en 50 graden in de winter. We hebben wel een waterbesparende douchekop, een ecorain charly die ongeveer 6 liter per minuut doet.

Je kunt ook nog kijken of je plek hebt voor een douchewtw dan red je het makkelijk met een 200 liter vat en kun je waarschijnlijk met een 6 of 8kw warmtepomp gewoon onbeperkt douchen als je de wtw op zowel de koudwaterkraan van de douche als het boilervat aansluit.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Ronald
@Technician- @Djvdb de 200l dewarmte is een W/W warmtepomp boiler gevoed met CV systeem. 1,5kW thermisch… dus meelopen van een hoog vermogen machine is geen ding bij dit vat.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:08
Ronald schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 20:01:
@Technician- @Djvdb de 200l dewarmte is een W/W warmtepomp boiler gevoed met CV systeem. 1,5kW thermisch… dus meelopen van een hoog vermogen machine is geen ding bij dit vat.
hmm dan zou ik het sowieso niet doen. Zelfs niet met douchewtw duurt uren voordat dat ding is opgeladen. Moet je dan niet ook voldoende vloerverwarmingsoppervlakte hebben? Anders krijg je mogelijk in de zomer condens toch? Of gaat de buitenunit dan in de zomer de vloer gelijktijdig opwarmen...? Dan zou ik het helemaal niet willen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

Pagina: 1