PC voor Geforce Now en AI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:35
Het voelt een beetje overkill om een nieuw topic aan te maken voor mijn vraag, maar ik kom er zelf niet helemaal uit.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC gaat voornamelijk dienen voor GeForce Now, maar ook wil ik meer gaan doen met AI. In eerste instantie zal dit voornamelijk met Claude CoWork & Code zijn (dus voornamelijk Cloud Based zijn), maar in de toekomst kan dit nog wel eens andere vormen aan nemen waarbij een vorm van AI lokaal zal draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben orienterende, mijn voorkeur heeft om laag in te steken en wanneer nodig het systeem te upgraden. Voor mijn huidige doel, is een dure videokaart dus niet relevant. Als ik op een andere manier met AI wil werken, upgrade ik het systeem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel een samsung c34h890 monitor en toetsenbord en muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Daar ligt dus mijn probleem. Het systeem hoeft absoluut niet nieuw te zijn. Sterker nog, mijn voorkeur heeft tweedehands om nu laagdrempelig in te stappen. Voor de huidige werkzaamheden verwacht ik niet veel nodig te hebben, maar waar liggen dan de minimum specs?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Ik wil een upgradebaar systeem, dus bij voorkeur custom made ipv bijvoorbeeld Dell.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
-

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet

Wat verwacht je van ons?[i]
Eigenlijk wil ik even sparren waar ik aan moet denken of vooral wat is nou het minimum en wat is nou handig om te doen qua aanschaf. Is het bijvoorbeeld handig om DDR4 als minimum te houden of is DDR4 overkill voor nu en veel te langzaam voor een andere vorm van AI gebruik (lokale AI) waardoor DDR3 net zo prima is. Als ik naar systeem eisen kijk, wordt er vooral gesproken over hoeveelheid (bv 32gb ram) maar niet hoe snel etc.

Hopelijk heb ik e.e.a. goed verwoord en snappen jullie mijn dilemma.

Alle reacties

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:47
DDR4 is prima om mee te beginnen maar je wilt een upgradebaar systeem voor als je een snellere pc nodig gaat hebben en dan is DDR4 niet meer zo vanzelfsprekend aangezien DDR5 al lang en breed ingeburgerd is. Een pc met DDR3 is geen optie meer. Je kiest echt voor een generatie want je kan op een moederbord niet overstappen van DDR 3 of 4 of 5. Je moet nu dus die keuze maken en je moet ook nu de keuze maken voor intel of AMD based. Op een DDR3 bord van nu ga je nooit en te nimmer meer een highend systeem samenstellen als je dat wel nodig hebt. Ik zou voor een eenvoudig geconfigureerd DDR5 systeem gaan met een voldoende voeding zodat je wel een leuk upgradepath tot je beschikking hebt. Aangezien je geen budget noemt ga ik hier ook niet verder op in want e.e.a. heeft uiteraard met elkaar te maken.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:26
Wil je lokale AI draaien op systeem geheugen?
Dat is niet echt snel. Zeker niet op consumenten platforms met slechts 2 geheugen kanalen.
Ik heb gekozen voor een 2e hands RTX3090.
Met 24GB kan je best flink wat draaien, maar de snelheid is best comfortabel.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:49
De PC gaat voornamelijk dienen voor GeForce Now, maar ook wil ik meer gaan doen met AI. In eerste instantie zal dit voornamelijk met Claude CoWork & Code zijn (dus voornamelijk Cloud Based zijn), maar in de toekomst kan dit nog wel eens andere vormen aan nemen waarbij een vorm van AI lokaal zal draaien.
Tja, het eerste wijst naar een zo basic mogelijke pc. Het draait allemaal in cloud en feitelijke is jouw internetverbinding het belangrijkst. De lokale AI is juist weer volledig hardware based, zoals GarBaGe al zegt, dan heb je een goede videokaart nodig en voldoende werkgeheugen en opslagruimte. Processor boeit minder. Het zijn dus totaal tegenstrijdige dingen.

Of weinig geld uitgeven aan hardware, of juist veel geld aan hardware.