PC voor Geforce Now en AI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:44
Het voelt een beetje overkill om een nieuw topic aan te maken voor mijn vraag, maar ik kom er zelf niet helemaal uit.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC gaat voornamelijk dienen voor GeForce Now, maar ook wil ik meer gaan doen met AI. In eerste instantie zal dit voornamelijk met Claude CoWork & Code zijn (dus voornamelijk Cloud Based zijn), maar in de toekomst kan dit nog wel eens andere vormen aan nemen waarbij een vorm van AI lokaal zal draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben orienterende, mijn voorkeur heeft om laag in te steken en wanneer nodig het systeem te upgraden. Voor mijn huidige doel, is een dure videokaart dus niet relevant. Als ik op een andere manier met AI wil werken, upgrade ik het systeem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel een samsung c34h890 monitor en toetsenbord en muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Daar ligt dus mijn probleem. Het systeem hoeft absoluut niet nieuw te zijn. Sterker nog, mijn voorkeur heeft tweedehands om nu laagdrempelig in te stappen. Voor de huidige werkzaamheden verwacht ik niet veel nodig te hebben, maar waar liggen dan de minimum specs?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Ik wil een upgradebaar systeem, dus bij voorkeur custom made ipv bijvoorbeeld Dell.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
-

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet

Wat verwacht je van ons?[i]
Eigenlijk wil ik even sparren waar ik aan moet denken of vooral wat is nou het minimum en wat is nou handig om te doen qua aanschaf. Is het bijvoorbeeld handig om DDR4 als minimum te houden of is DDR4 overkill voor nu en veel te langzaam voor een andere vorm van AI gebruik (lokale AI) waardoor DDR3 net zo prima is. Als ik naar systeem eisen kijk, wordt er vooral gesproken over hoeveelheid (bv 32gb ram) maar niet hoe snel etc.

Hopelijk heb ik e.e.a. goed verwoord en snappen jullie mijn dilemma.

Beste antwoord (via crimby op 03-09-2026 21:49)

Alle reacties

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-09 20:04
DDR4 is prima om mee te beginnen maar je wilt een upgradebaar systeem voor als je een snellere pc nodig gaat hebben en dan is DDR4 niet meer zo vanzelfsprekend aangezien DDR5 al lang en breed ingeburgerd is. Een pc met DDR3 is geen optie meer. Je kiest echt voor een generatie want je kan op een moederbord niet overstappen van DDR 3 of 4 of 5. Je moet nu dus die keuze maken en je moet ook nu de keuze maken voor intel of AMD based. Op een DDR3 bord van nu ga je nooit en te nimmer meer een highend systeem samenstellen als je dat wel nodig hebt. Ik zou voor een eenvoudig geconfigureerd DDR5 systeem gaan met een voldoende voeding zodat je wel een leuk upgradepath tot je beschikking hebt. Aangezien je geen budget noemt ga ik hier ook niet verder op in want e.e.a. heeft uiteraard met elkaar te maken.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:50
Wil je lokale AI draaien op systeem geheugen?
Dat is niet echt snel. Zeker niet op consumenten platforms met slechts 2 geheugen kanalen.
Ik heb gekozen voor een 2e hands RTX3090.
Met 24GB kan je best flink wat draaien, maar de snelheid is best comfortabel.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:05
De PC gaat voornamelijk dienen voor GeForce Now, maar ook wil ik meer gaan doen met AI. In eerste instantie zal dit voornamelijk met Claude CoWork & Code zijn (dus voornamelijk Cloud Based zijn), maar in de toekomst kan dit nog wel eens andere vormen aan nemen waarbij een vorm van AI lokaal zal draaien.
Tja, het eerste wijst naar een zo basic mogelijke pc. Het draait allemaal in cloud en feitelijke is jouw internetverbinding het belangrijkst. De lokale AI is juist weer volledig hardware based, zoals GarBaGe al zegt, dan heb je een goede videokaart nodig en voldoende werkgeheugen en opslagruimte. Processor boeit minder. Het zijn dus totaal tegenstrijdige dingen.

Of weinig geld uitgeven aan hardware, of juist veel geld aan hardware.

• crimby
Exact mijn dilemma. Echter is het eerste een zekerheid, lokale AI is momenteel slechts een hersenspinsel. De VGA kan ik altijd upgraden natuurlijk. RAM kan ik bijprikken maar bij lokale AI zal de snelheid ervan dus ook belangrijk zijn. En dan wordt het of het hele systeem upgraden (mobo, cpu, ram, vga) of "enkel" ram en vga.

• theone123
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 07-09 22:31
Bij welke AI-toepassingen worden AI-modellen lokaal gebruikt?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 17:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

theone123 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:02:
Bij welke AI-toepassingen worden AI-modellen lokaal gebruikt?
Bij alle? Alleen jij bent gewend / in het nieuws gelezen dat er vaak een frontend voor zit waardoor je via een webpagina of app het model vragen kan stellen.

Daarnaast zijn er legio usecases / voorbeelden dat je je model helemaal niet in de cloud / bij een partner wil draaien; jouw gegevens worden vaak alsnog ge/mis-bruikt om hun eigen modellen te trainen terwijl jij er een abbo voor moet betalen. Of modellen die elkaar online aanvallen etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Romborum
Vergelijking. Je kan een sportwagen huren om te racen op een circuit. Je kan ook zelf een (minder dure) sportwagen kopen. En je kan met je opoefiets gaan racen op het circuit. Krijg je drie totale andere ervaringen.
Vergelijk de opoefiets met je aftandse pc zonder dedicated gpu een llm laten draaien. Het zal vrij teleurstellend zijn. De cloud llm draait op de snelste hardware en heeft toegang tot het internet etc. Dus wil je daarmee concurreren, dan zal je wel moeten investeren. Dat hoeft niet meteen top top top te zijn, maar je moet wel reëel blijven.

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 08:29
Noem je nu eigenlijk niet drie totaal verschillende use cases?
  1. GeForce Now - ongeveer elk systeem dat resolutie x FPS aankan en zeg eens 100 mbit/s kan verwerken. Dat kan voor € 125 een refurbished NUC zijn.
  2. Claude Code - Doorsnee PC voor doorsnee programmeren. Je code wordt weliswaar in de cloud geschreven, maar zeker wel lokaal gedraaid. Ontwikkel je knappe software, dan heb je steeds meer PC nodig. Claude schrijft voor mij bijv. ook simulaties die op een NUC niet zouden draaien. Al doet voor mij een bijna 8 jaar oude CPU aangevuld met voor duizenden euro’s RAM (bij huidige prijzen) het prima.
  3. Lokaal AI - Hoe dikker je bak en hoe dikker je GPU, hoe beter. Volgens mij iets wat velen van ons zouden willen, maar op dit moment nogal beperkt werkt uitgaande van tokens/sec.
Drie use-cases met prijzen in ordes van grootte verschil (100-1000-10000 euro)?

Als je bij optie 2 nog niet weet wat je behoeftes zijn, begin met optie 1 en geef pas meer uit als je meer weet over hoe je eea gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door paknaald op 02-09-2026 21:10 ]

• crimby
paknaald schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:06:
Noem je nu eigenlijk niet drie totaal verschillende use cases?
  1. GeForce Now - ongeveer elk systeem dat resolutie x FPS aankan en zeg eens 100 mbit/s kan verwerken. Dat kan voor € 125 een refurbished NUC zijn.
  2. Claude Code - Doorsnee PC voor doorsnee programmeren. Je code wordt weliswaar in de cloud geschreven, maar zeker wel lokaal gedraaid. Ontwikkel je knappe software, dan heb je steeds meer PC nodig. Claude schrijft voor mij bijv. ook simulaties die op een NUC niet zouden draaien. Al doet voor mij een bijna 8 jaar oude CPU aangevuld met voor duizenden euro’s RAM (bij huidige prijzen) het prima.
  3. Lokaal AI - Hoe dikker je bak en hoe dikker je GPU, hoe beter. Volgens mij iets wat velen van ons zouden willen, maar op dit moment nogal beperkt werkt uitgaande van tokens/sec.
Drie use-cases met prijzen in ordes van grootte verschil (100-1000-10000 euro)?

Als je bij optie 2 nog niet weet wat je behoeftes zijn, begin met optie 1 en geef pas meer uit als je meer weet over hoe je eea gebruikt.
Ja dit is dus ook de dubio, maar ik neig inderdaad dan toch maar om voor optie 1-2 te gaan en accepteren dat ik bij 3 een volledige nieuw systeem moet bouwen.

• crimby
Zou zoiets dus een mooie middenweg zijn?

https://azerty.nl/shareca...%2Fw9wm3xPxDpfm6IQuk80%3D

Ik kan hier altijd nog een VGA bij inpluggen of geheugen vergroten. AM5/DDR5 upgrade zal dan nog wel even duren natuurlijk.

• Romborum
Zou er nog een ssd bij doen. Een am4 systeem kan je qua processor niet echt upgraden. Maar goed, het kan, zware videokaart erin en wat extra geheugen en je hebt een llm thuispc

• crimby
Romborum schreef op donderdag 3 september 2026 @ 19:33:
Zou er nog een ssd bij doen. Een am4 systeem kan je qua processor niet echt upgraden. Maar goed, het kan, zware videokaart erin en wat extra geheugen en je hebt een llm thuispc
Dom inderdaad, SSD vergeten. Even kijken wat een andere opzet doet.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Heel eerlijk; ik zou hier echt niet aan beginnen als je lokaal AI wil draaien. AM4 is een verouderd platform, en DDR4 ook. Alles nieuw gaan kopen is relatief gewoon duur en ik lees geforce now, dus dan begrijp ik hieruit dat je dus geen GPU wil gaan kopen terwijl AI modellen nou juist 90% van hun snelheid halen uit draaien op de GPU in een normale AM4/AM5 setup.

Wat je voor lokale AI nodig hebt is een ander budget en anders is het helaas echt geld weggooien. Het kan wel op ramgeheugen, maar dan moet je een macbook hebben met unified ram, of een mini pc met een processor als de Ryzen AI 395+ met liefst minimaal 64GB ram geheugen. Kortom dat is een andere prijscategorie.

Als je het allemaal in de cloud wil doen (AI en gaming), kun je vele beter een prima mini pc'tje kopen. Dan heb je voor €600 echt wel een prima modern pc'tje.

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 03-09-2026 20:12 ]

• crimby
DeNachtwacht schreef op donderdag 3 september 2026 @ 19:54:
Heel eerlijk; ik zou hier echt niet aan beginnen als je lokaal AI wil draaien. AM4 is een verouderd platform, en DDR4 ook. Alles nieuw gaan kopen is relatief gewoon duur en ik lees geforce now, dus dan begrijp ik hieruit dat je dus geen GPU wil gaan kopen terwijl AI modellen nou juist 90% van hun snelheid halen uit draaien op de GPU in een normale AM4/AM5 setup.

Wat je voor lokale AI nodig hebt is een ander budget en anders is het helaas echt geld weggooien. Het kan wel op ramgeheugen, maar dan moet je een macbook hebben met unified ram, of een mini pc met een processor als de Ryzen AI 395+ met liefst minimaal 64GB ram geheugen. Kortom dat is een andere prijscategorie.

Als je het allemaal in de cloud wil doen (AI en gaming), kun je vele beter een prima mini pc'tje kopen. Dan heb je voor €600 echt wel een prima modern pc'tje.
Nou ben ik dus nog minder thuis in mini-pc's dan ik nog was in desktops. Ik denk echter dat dit best een goede optie is. Besluit ik later toch écht lokaal AI te willen draaien, dan zal ik met een ander budget moeten gaan werken en kan de mini-PC altijd nog wel verkocht worden. Lokale AI gaan we voor nu dus even schrappen uit het verhaal.

Nu zie ik bij de mini-PC's behoorlijke verschillen in prijzen. Soms met RAM, soms met SSD en Windows, maar ook vaak met niets daarvan. Als ik echter deze kijk bij GMKTec bij Amazon bekijk, lijkt dit best een goede deal. Wat denken jullie? En is dit inderdaad een volwaardig systeem zoals Amazon pretendeert?

• Romborum
DeNachtwacht schreef op donderdag 3 september 2026 @ 19:54:

Misschien moet je eerst het hele topic lezen?

• crimby
Romborum schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:38:
[...]

Misschien moet je eerst het hele topic lezen?
Sluit toch aan op mijn vraag?

Ik wil eigenlijk te veel opties in een. Een goedkope simpele PC volledig upgradebaar naar lokale AI waardig. Iedereen geeft aan dat dat (natuurlijk) niet mogelijk is en dat ik een keuze moet maken.

een mini pc lijkt goed te voldoen voor mijn eerst use cases incl cloud based AI. Met 32gb ram ddr5 ram kom ik verder dan welke budget (tweedehands) desktop.

Ik zit even verder te kijken, bij amazon zijn er leuke deals. Het rekt mijn budget wat op maar bijvoorbeeld de GMKTec M6 Ultra met Ryzen 5 7640HS 32gb ddr5 ram en 512gb m2 lijkt een goede deal te zijn? Of een M7 Pro met betere CPU maar 16gb ddr5 ram wat uitbreidbaar is

[ Voor 6% gewijzigd door crimby op 03-09-2026 21:13 ]

• DeNachtwacht
  • Niet online
@Romborum sorry, maar ik geloof dat jij mijn reactie zélf niet leest. Een AM4 setup is anno 2026 nieuw zonde van het geld omdat het sterk verouderde hardware is. Een mini pc kan een prima keus zijn voor rond de €500 omdat je daarmee zelfs tot 32GB DDR5 krijgt als je een goede vindt.

Nu lees ik dat @crimby die mini pc liever niet heeft, dat kan natuurlijk, maar alsnog is dan een nieuwe AM4 gewoon een slecht idee. Tel daarbij op dat de 5600X die wordt voorgesteld geen interne grafische kaart heeft, dus dat is sowieso geen optie. Een AM4 setje tweedehands is dan een veel betere deal, óf je kijkt naar een nieuwe instap AM5 setup met een cpu die wél een interne GPU heeft, zoals de uitvoering: AMD Ryzen 5 8500G Boxed. Dan heb je een prima CPU voor dit gebruik (op prunten zelfs sneller door betere single core performance), die €40 goedkoper is, mét interne GPU.

• DeNachtwacht
  • Niet online
@crimby precies. Hij leest zelf mijn post gewoon niet goed.

• crimby
DeNachtwacht schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:05:
@Romborum sorry, maar ik geloof dat jij mijn reactie zélf niet leest. Een AM4 setup is anno 2026 nieuw zonde van het geld omdat het sterk verouderde hardware is. Een mini pc kan een prima keus zijn voor rond de €500 omdat je daarmee zelfs tot 32GB DDR5 krijgt als je een goede vindt.

Nu lees ik dat @crimby die mini pc liever niet heeft, dat kan natuurlijk, maar alsnog is dan een nieuwe AM4 gewoon een slecht idee. Tel daarbij op dat de 5600X die wordt voorgesteld geen interne grafische kaart heeft, dus dat is sowieso geen optie. Een AM4 setje tweedehands is dan een veel betere deal, óf je kijkt naar een nieuwe instap AM5 setup met een cpu die wél een interne GPU heeft, zoals de uitvoering: AMD Ryzen 5 8500G Boxed. Dan heb je een prima CPU voor dit gebruik (op prunten zelfs sneller door betere single core performance), die €40 goedkoper is, mét interne GPU.
Nu lees je het wel verkeerd hehe, ik vind een minipc wel een goed idee en zit dus concreet naar GMKTec varianten te kijken, die hebben behoorlijk wat korting op amazon. Zie mijn linkjes. Wat vindt je van die laatste twee?

• crimby
Uiteindelijk de Minisforum AI X1 Lite 32gb / 512gb besteld. Ik las dat de lite variant met een andere behuizing kwam en minder poorten en andere wifi. Geen van dit ga ik missen en scheelde toch weer in de aanschaf. Verder zelfde specificaties. Zaterdag komt ie binnen en laat ik nou net een heel weekend vrij hebben om er eens mee te prutsen.

• Romborum
Kies nu geen minipc als je er later een goede gpu in wil schroeven.... Daar beperkt al je opties.

Je kan, met een g-processor natuurlijk nu een basispc kiezen. Op budget is dat een am4 systeem, maar misschien is tweedehands dan slimmer. Op echt uitbreidbaar gekozen kies je een desktop (dus gewone toren), een am5 /ddr5 systeem, een goede vrij sterke voeding.

Wil je dan gaan experimenteren met lokale ai, dan koop je een goede videokaart daarvoor (even voor de duidelijkheid, dar gaat om videokaarten die nu 800 euro of meer kosten) . Stel dat je dan tegen limieten aan loopt, dan koop je weer een betere processor (momenteel boeit de processor niet zoveel - heb geen glazen bol)

Maar er spelen nog meer punten. Stel je wil nog verder gaan met lokale llm. Dan moet je naar systemen met meerdere videokaarten. Maar dan heb je wel weer een moederbord nodig die dat ondersteunt. Zo blijf je altijd bezig :).

Tweedehands am4 is een goede budget optie. Nieuw am5 systeem is duurder, maar toekomstgerichter.

Nog een vraag: voel je je wel comfortabel om te sleutelen aan je hardware? Want is het antwoord nee, dan moet je je gewoon richten op een pc voor nu. En wil je lokale llm, dan koop je een nieuwe pc.

• crimby
Romborum schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:21:
Kies nu geen minipc als je er later een goede gpu in wil schroeven.... Daar beperkt al je opties.

Je kan, met een g-processor natuurlijk nu een basispc kiezen. Op budget is dat een am4 systeem, maar misschien is tweedehands dan slimmer. Op echt uitbreidbaar gekozen kies je een desktop (dus gewone toren), een am5 /ddr5 systeem, een goede vrij sterke voeding.

Wil je dan gaan experimenteren met lokale ai, dan koop je een goede videokaart daarvoor (even voor de duidelijkheid, dar gaat om videokaarten die nu 800 euro of meer kosten) . Stel dat je dan tegen limieten aan loopt, dan koop je weer een betere processor (momenteel boeit de processor niet zoveel - heb geen glazen bol)

Maar er spelen nog meer punten. Stel je wil nog verder gaan met lokale llm. Dan moet je naar systemen met meerdere videokaarten. Maar dan heb je wel weer een moederbord nodig die dat ondersteunt. Zo blijf je altijd bezig :).

Tweedehands am4 is een goede budget optie. Nieuw am5 systeem is duurder, maar toekomstgerichter.

Nog een vraag: voel je je wel comfortabel om te sleutelen aan je hardware? Want is het antwoord nee, dan moet je je gewoon richten op een pc voor nu. En wil je lokale llm, dan koop je een nieuwe pc.
Ik ben dus toch wel voor een mini-PC gegaan. Waarom? Omdat het voor nu echt de lading dekt en heeft geeft me de mogelijkheid om licht en langzaam met Lokaal AI te experimenteren. AM4 voelde toch niet comfortabel, ik kwam duurder uit en meeste was al behoorlijk verouderd. Ook gold dit voor tweedehands helaas.

Een AM5 systeem was inderdaad wellicht de beste optie, maar ook verreweg de duurste.

Het werd me duidelijk dankzij alle adviezen dat ik inderdaad een keuze moet maken. Nu enorm investeren of minder accepteren.

Mocht ik toch meer willen gaan doen met lokale AI, dan zal ik met deze weg onder aan de streep (veel) duurder zijn, maar dat risico accepteer ik voor nu. Als we het dan hebben over een systeem met 64+gb ram en meerdere GPU's, dan is het verlies wat ik via de deze weg maak overigens wel weer een schijntje.

Sleutelen aan de hardware is geen probleem. Heb heel vaak PCs in elkaar gezet en daaraan gesleuteld. Mijn laatste CPU was echter wel de 3770k, dus even geleden ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door crimby op 04-09-2026 10:43 ]

• DeNachtwacht
  • Niet online
Ik denk dat je een goede keus maakt tenzij je er vol in wil duiken en de buidel geen probleem is. Ik heb de stinkende mazzel gehad dat ik een RTX 5090 kocht toen we hier allemaal klaagden dat €2100 veel te duur was voor zo'n kaart (inmiddels is hij de €5000 gepasseerd) en doe vrij veel met AI en kan alleen maar zeggen dat als je echt professioneel programmeerwerk ermee wil doen alleen 32GB vram momenteel voldoende is. Er zijn kaarten van amd/intel die dit een stuk goedkoper bieden, maar alsnog is het fors aan de prijs. Met 16 of 24gb videokaarten kun je hobbymatig best leuke dingen doen, maar zelfs 32GB is voor professioneel werk eigenlijk al te krap. Als je echt goed en snel wil coderen met flinke context en cloudwaardige kwaliteit, kom je uit bij Qwen 3.8 Flash, waarvoor je liefst een RTX 6000 Pro met 96gb vram wil hebben. Ik zal je de prijs besparen, maar met deze prijzen is het gewoon nauwelijks interessant meer.

[ Voor 16% gewijzigd door DeNachtwacht op 04-09-2026 19:17 ]

• crimby
DeNachtwacht schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:15:
Ik denk dat je een goede keus maakt tenzij je er vol in wil duiken en de buidel geen probleem is. Ik heb de stinkende mazzel gehad dat ik een RTX 5090 kocht toen we hier allemaal klaagden dat €2100 veel te duur was voor zo'n kaart (inmiddels is hij de €5000 gepasseerd) en doe vrij veel met AI en kan alleen maar zeggen dat als je echt professioneel programmeerwerk ermee wil doen alleen 32GB vram momenteel voldoende is. Er zijn kaarten van amd/intel die dit een stuk goedkoper bieden, maar alsnog is het fors aan de prijs. Met 16 of 24gb videokaarten kun je hobbymatig best leuke dingen doen, maar zelfs 32GB is voor professioneel werk eigenlijk al te krap. Als je echt goed en snel wil coderen met flinke context en cloudwaardige kwaliteit, kom je uit bij Qwen 3.8 Flash, waarvoor je liefst een RTX 6000 Pro met 96gb vram wil hebben. Ik zal je de prijs besparen, maar met deze prijzen is het gewoon nauwelijks interessant meer.
Ik las hier net over maar die buidel voor zulke systemen moet ik nog even ergens vinden, maar betwijfel of ik dat ooit op die manier wil of ga doen.

• phoney870
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:07
Is de nieuwe Mac mini m5 pro een idee?
Geforce now werkt op de mac mini beter dan op een Windows pc is mijn ervaring en de ai opties in de uit te komen m5 pro zijn indrukwekkend.

Kom je wel over jouw budget heen.
Pagina: 1