9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 3X2TB M.2 SSD | 1 TB SATA SSD | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro | ASUS ROG Strix XG27AQWMG | LG 27GL850-B
Het klopt dat dit al een paar jaar niet is bijgewerkt, wordt wel weer eens tijd. Maar we zullen ook moeten nadenken tot hoeveel generaties terug we gaan en of we het misschien zelfs moeten opsplitsen. Hier gaat wat langer de tijd in zitten dan 'simpelweg' een nieuwe generatie of twee toe te voegen. Ik kom erop terug!nzall schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:23:
[Afbeelding]
Als ik kijk naar wat er in "Overige AMD Ryzen" zit, zit daar vanalles en nog wat in van Ryzen Embedded en Ryzen 1000/2000 tot Ryzen AI en 8000/9000 CPUs. En in "Overige Intel Core" zitten zowel stokoude Intel Core i3 8000 en 9000 CPUs als de allernieuwste Intel Core Ultra 7 270K Plus CPUs. Het lijkt alsof deze filter al een paar jaar niet meer is bijgewerkt.
@nzall Ik heb voor het overzicht alvast alle nieuwere CPU-generaties toegevoegd aan het filter, nu valt er veel minder onder "Overige xxx". Het filter is nu al een heel stuk bruikbaarder.
Misschien dat ik nog wat ga snoeien richting de oudere generaties, een voorbeeld daarvan zie je voor de Intel Core 9th gen en ouder, deze staan allemaal onder 1 vinkje. Later ga ik kijken waar ik dit truucje ook kan doen of in het geval van generaties die slechts een lichte specbump hebben (denk aan de 12-14th gen Intel Core) kan samenvoegen. Voor ik verkeerde aannames maak, ga ik dit eerst nog verder onderzoeken en overleggen met de reviewredactie.
Misschien dat ik nog wat ga snoeien richting de oudere generaties, een voorbeeld daarvan zie je voor de Intel Core 9th gen en ouder, deze staan allemaal onder 1 vinkje. Later ga ik kijken waar ik dit truucje ook kan doen of in het geval van generaties die slechts een lichte specbump hebben (denk aan de 12-14th gen Intel Core) kan samenvoegen. Voor ik verkeerde aannames maak, ga ik dit eerst nog verder onderzoeken en overleggen met de reviewredactie.
Dat klinkt alvast al een goede verbetering.Glaanie schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:29:
@nzall Ik heb voor het overzicht alvast alle nieuwere CPU-generaties toegevoegd aan het filter, nu valt er veel minder onder "Overige xxx". Het filter is nu al een heel stuk bruikbaarder.
Specbumps zijn tamelijk lastig om te quantificeren in CPU generaties, want voor zover ik weet zijn bij je voorbeeld een deel van de CPUs spec bumps en een deel effectief nieuwe hardware. maar het zijn voornamelijk spec bumps, en gezien het feit dat deze CPUs de enige zijn waarbij Intel de big/little architectuur gebruikt in combinatie met meerdere threads per core kan het denk ik wel interessant zijn om deze samen te voegen.
Een technische vraag: Ik ga ervan uit dat jullie momenteel een tiered systeem hebben voor deze filters, waarbij de laagste tier de effectieve CPU is, de middelste tier de generatie waarin deze CPU behoort, en de hoogste tier de effectief getoonde filters, waarbij jullie makkelijk kunnen aanduiden hoe de hierarchie is tussen deze tiers, dus in welke generatie een CPU hoort en welke generaties een filter omvat. Klopt dit ongeveer? of moeten jullie bij het aanpassen van deze filters elke keer opnieuw aanduiden welke CPUs in welke filter steken?
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 3X2TB M.2 SSD | 1 TB SATA SSD | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro | ASUS ROG Strix XG27AQWMG | LG 27GL850-B
Daarom ook mijn laatste zin: Aannames zijn inderdaad gevaarlijknzall schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:44:
[...]
Dat klinkt alvast al een goede verbetering.
Specbumps zijn tamelijk lastig om te quantificeren in CPU generaties, want voor zover ik weet zijn bij je voorbeeld een deel van de CPUs spec bumps en een deel effectief nieuwe hardware. maar het zijn voornamelijk spec bumps, en gezien het feit dat deze CPUs de enige zijn waarbij Intel de big/little architectuur gebruikt in combinatie met meerdere threads per core kan het denk ik wel interessant zijn om deze samen te voegen.
Wij kennen zogenaamde 'virtuele specificaties', die kunnen op basis van andere ('echte') specdata waarden teruggeven. Deze virtuele specificatie bestaat uit code, dat door onze developers speciaal is gemaakt voor dat doeleinde. Ik heb mij laten vertellen dat de basis Java is, met uitbreidingen. Maar dus niet echt Java, want het is beperkter.Een technische vraag: Ik ga ervan uit dat jullie momenteel een tiered systeem hebben voor deze filters, waarbij de laagste tier de effectieve CPU is, de middelste tier de generatie waarin deze CPU behoort, en de hoogste tier de effectief getoonde filters, waarbij jullie makkelijk kunnen aanduiden hoe de hierarchie is tussen deze tiers, dus in welke generatie een CPU hoort en welke generaties een filter omvat. Klopt dit ongeveer? of moeten jullie bij het aanpassen van deze filters elke keer opnieuw aanduiden welke CPUs in welke filter steken?
De lijst met CPU's is precies dat: komt er een nieuwe cpu, voegen we die daar toe. De virtuele specificatie voor CPU generatie kijkt in die lijst en doet op basis van de naam aannames over welke tekst er moet worden teruggegeven. Hetzelfde geldt voor CPU serie, alleen kijkt deze niet naar de uiteindelijke (begin van de) processornaam.
Een stukje van de code legt het misschien beter uit:
code:
In het begin van de lijst heb ik cpu als variabele gezet, dat is de cpu lijst. startsWith is een functie die ingebakken zit in de code van de virtuele spec. Dit kijkt dus of een bepaalde string aan het begin van de variabele staat en geeft true of false terug. En via de return krijg je dan de value die je terugziet in het filter. Technisch gezien wordt deze ook aan de lijst van specificaties toegevoegd, maar omdat het dubbel is met de CPU zelf, heb ik CPU generatie uit de lijst met specs gehaald, zodat alleen het filter overblijft. Ja, ik weet dat de Core 9 100 lijn (non Ultra) niet bestaat, het is een copy paste van de 14th gen die wel een 9 klasse had. Het was voor nu vooral een beter werkend filter te krijgen.
1
2
3
4
| if(startsWith(cpu, "Intel Core 3 1") || startsWith(cpu, "Intel Core 5 1") || startsWith(cpu, "Intel Core 7 1") || startsWith(cpu, "Intel Core 9 1"))
{
return "Intel Core 100"
} |