• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:49
Afgelopen vrijdag is mijn 923+ overleden na een bliksem inslag vlakbij. Na een kort onderzoek lijkt er een kortsluiting te zijn ontstaan in het moederbord. Wat ik heb getest: Voeding is okee, blijft netjes op 12V. Moederbord helemaal lost gekoppeld (HD board, geheugen en EMMC verwijderd) en het probleem blijft, dus zit in het moederbord. De power good groene led (naast de 3V backup batterij) licht heel kort op als je de voeding inschakelt. Bij de aan/uit knop meet ik 3.3V dus die spanning is aanwezig. Met een warmte camera meet ik nergens een verhoogde temperatuur.

Dus stap 1: Uitzoeken waar die standby led door gaat branden en tracen welke spanningsregeling daarvoor verantwoordelijk is. Wellicht is daar sluiting te vinden.

Ervaringen met deze of een vergelijkbaar model hoor ik graag zodat het zoeken iets sneller en gerichter gaat ;)

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-08 23:34
Laat ik voorop stellen dat mijn kennis hier nogal tekortschiet, maar aangezien de voeding oké lijkt te werken, kan ik me moeilijk voorstellen dat het moederbord kapot is gegaan door de stroomtoevoer. Ik zou eerder vermoeden dat er teveel spanning via de netwerkpoort binnen is gekomen en een chip kapot heeft gemaakt. Het kan zijn dat ik er helemaal naast zit hoor.

Maar voordat je überhaupt zelf een reparatiepoging doet, heb je overwogen om je opstal/inboedelverzekering de schade te laten dekken?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Bedenk erbij dat bij een blikseminslag nogal wat statische electriciteit in de lucht zit. Echter ja het blijft wel vreemd dat de voeding 12 V meet, alhoewel. Je weet niet wat de voeding doet als die belast word en dan het voltage alsnog in kan zakken.

Maar persoonlijk zou ik ook er niet zelf aan gaan sleutelen en eerst de inboedelverzekering inschakelen. Daarnaast, denk niet dat je losse chips kan krijgen mocht er een specifieke chip kapot zijn.

Enigste wat je zou kunnen na-kijken op dat moederboardje of daar ergens iets van zekeringen zitten. Je hebt voor zover ik weet ook van die soort van zekeringen die op het board zelf zitten, kom even niet op de naam.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:33

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Roel1966 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 23:38:
Bedenk erbij dat bij een blikseminslag nogal wat statische electriciteit in de lucht zit. Echter ja het blijft wel vreemd dat de voeding 12 V meet, alhoewel. Je weet niet wat de voeding doet als die belast word en dan het voltage alsnog in kan zakken.

Maar persoonlijk zou ik ook er niet zelf aan gaan sleutelen en eerst de inboedelverzekering inschakelen. Daarnaast, denk niet dat je losse chips kan krijgen mocht er een specifieke chip kapot zijn.

Enigste wat je zou kunnen na-kijken op dat moederboardje of daar ergens iets van zekeringen zitten. Je hebt voor zover ik weet ook van die soort van zekeringen die op het board zelf zitten, kom even niet op de naam.
Zulke Mobo's hebben geen ''zekering'' die knapt bij overspanning ter beveiliging.

Als een IC's is stuk gegaan vaak zie je dat wel visueel maar hoeft ook niet altijd, meten is weten waar gaat het heen en waar niet, spanning zoekt net als water altijd de makkelijkste weg.

Dat de adapter nog lijkt te werken wil niet zeggen dat het daar niet doorheen is gekomen, vaak gebeurd dit ook via de utp kabel en NIC ic's zijn heel gevoelig.

[ Voor 7% gewijzigd door 42dpi op 30-08-2026 23:55 ]

Si vis pacem, para bellum

• Tadango
Ik vermoed ook dat het via de netwerk kabels binnen is gekomen. Er waren ook 2 switches defect. 1 switch en de NAS zitten achter een UPS en die draaide nog zonder melding. De server erachter was gewoon nog up zonder problemen. Verzekering is ingeschakeld omdat ik meteen een nieuwe NAS gekocht heb en de schijven heb gemigreerd, ik kan niet zonder. Deze reparatie doe ik vooral uit nieuwschierigheid en mocht het lukken heb ik een 2e NAS om mee te spelen.

Volgende stap: De uitgangen van de spoelen controleren op kortsluiting. De voeding van de CPU heb ik wel gemeten en de weestand was erg laag maar dat kan voor een CPU normaal zijn.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:53
Tadango schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:02:
Ik vermoed ook dat het via de netwerk kabels binnen is gekomen. Er waren ook 2 switches defect. 1 switch en de NAS zitten achter een UPS en die draaide nog zonder melding. De server erachter was gewoon nog up zonder problemen.
Welke netwerk provider heb je? Want wel bijzonder dat via die route er iets binnen kan komen in mijn ogen.

• Tadango
duvekot schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:12:
[...]

Welke netwerk provider heb je? Want wel bijzonder dat via die route er iets binnen kan komen in mijn ogen.
Via de netwerkkabels in huis uiteraard. De statische spanning in de lucht is zo groot dat lange kabels duizende volts aan potentiaal verschil oppakken en dat vindt de electronica niet leuk..... Via de provider komt niets binnen, dat is glas :)

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:50

StarWing

Huh ?!?

Heb je de voeding belast gemeten? Onbelast zegt niets, ik heb zelf al genoeg voedingen gehad die onbelast perfect leveren wat je ervan verwacht, maar eens belast niets meer geven.

Page intentionally left blank.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Zonder schema is een board level repair als dit erg moeilijk. Je zult moeten meten of alle spanningen online komen. Te beginnen met de standby rails, die zijn altijd aan.
Daarna moeten alle overige rails ook doorkomen, 12, 5, 3.3 en alle vcores.
Maar voor de vcores moeten de flash/eeproms nog intact zijn, waar daar zit de config in.

Met wat geluk zitten er gelabelde testpunten in. Zo niet, dan moet je het schema reverse engineeren van alle gebruikte chips op het bord.

Misschien kun je online een Ryzen R1600 reference design vinden, dan krijg je een idee.

---
Als de bliksem via ethernet naar binnen is gekomen moet je waarchijnlijk die tranceivers al vervangen.
Pagina: 1