We wonen nu ongeveer een jaar in onze nieuwbouwwoning. De zolder (12m x 7,5m met schildkap) is als open ruimte opgeleverd. Wel hebben we tijdens de bouw voorbereidingen voor een badkamer aan laten leggen (warm & koud water, afvoerleiding, 2 extra groepen voor stroom en een extra aansluiting voor mechanische ventilatie).
Aangezien we met enige regelmaat logees hebben, willen we op de zolder graag 1 extra slaapkamer en een (simpele) badkamer creëren. Dit willen we deels zelf doen.
Het plan is als volgt:
Slaapkamer
- Tussenwand wordt gemaakt van houten balken (44 x 69mm). Liggende balken bevestig ik met high-Tack, balken aan plafond worden geschroefd. Daarna verticale balken om de 60cm. Muren worden opgevuld met steenwol met daaroverheen gipsplaten.
Badkamer
Electra en leidingwerk
De electra (hier buiten beschouwing gelaten) wordt verzorgd door een elektricien, dit durf ik zelf niet aan. Dat geldt ook voor het leidingwerk; dit doet de loodgieter die de voorbereidingen tijdens de bouw heeft aangelegd.
Mijn vragen:
Alvast bedankt voor het meedenken.
Aangezien we met enige regelmaat logees hebben, willen we op de zolder graag 1 extra slaapkamer en een (simpele) badkamer creëren. Dit willen we deels zelf doen.
Het plan is als volgt:
Slaapkamer
- Tussenwand wordt gemaakt van houten balken (44 x 69mm). Liggende balken bevestig ik met high-Tack, balken aan plafond worden geschroefd. Daarna verticale balken om de 60cm. Muren worden opgevuld met steenwol met daaroverheen gipsplaten.
Badkamer
- Wanden wordt gemaakt van houten balken (44 x 69mm), op dezelfde manier als hierboven. Ik ben hier van plan om eerst hout (OSB?) op de muren te schroeven, met daaroverheen groene gipsplaten zodat ik ook een wastafel fatsoenlijk op kan hangen. Wanden en vloeren worden betegeld. Plafond verlaag ik in het hoogste deel, wordt afgewerkt met gips en spotjes. Over de behandeling van de dakplaten twijfel ik, zie de vragen onderaan.
Electra en leidingwerk
De electra (hier buiten beschouwing gelaten) wordt verzorgd door een elektricien, dit durf ik zelf niet aan. Dat geldt ook voor het leidingwerk; dit doet de loodgieter die de voorbereidingen tijdens de bouw heeft aangelegd.
Mijn vragen:
- In de badkamer moet ik nog iets met de dakplaten van de kap. Volgens mij is dit MDF. Kan ik hier simpelweg groene gipsplaten tegenaan schroeven, stucen en sauzen met een badkamerverf? Of Moet ik hier iets met een vochtscherm?
- Welke houtsoort kan ik het beste gebruiken voor het plaatwerk bij de badkamer (achter de gipsplaat)?
- Zie ik nog andere, belangrijke zaken over het hoofd en hebben jullie nog tips?
Alvast bedankt voor het meedenken.
[ Voor 5% gewijzigd door Delikaap op 30-08-2026 18:41 ]
/f/image/3cM6ZxALlPSYsaswAdc7fsiT.webp?f=fotoalbum_large)