Badkamer op zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Delikaap
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10:15
We wonen nu ongeveer een jaar in onze nieuwbouwwoning. De zolder (12m x 7,5m met schildkap) is als open ruimte opgeleverd. Wel hebben we tijdens de bouw voorbereidingen voor een badkamer aan laten leggen (warm & koud water, afvoerleiding, 2 extra groepen voor stroom en een extra aansluiting voor mechanische ventilatie).

Aangezien we met enige regelmaat logees hebben, willen we op de zolder graag 1 extra slaapkamer en een (simpele) badkamer creëren. Dit willen we deels zelf doen.

Het plan is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHDTyUXBQ5uuzDE7wAH20Duusfw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2rgSxubGzRBMDAdOz2W9Sxs8.png?f=user_large
Slaapkamer
- Tussenwand wordt gemaakt van houten balken (44 x 69mm). Liggende balken bevestig ik met high-Tack, balken aan plafond worden geschroefd. Daarna verticale balken om de 60cm. Muren worden opgevuld met steenwol met daaroverheen gipsplaten.

Badkamer
  • Wanden wordt gemaakt van houten balken (44 x 69mm), op dezelfde manier als hierboven. Ik ben hier van plan om eerst hout (OSB?) op de muren te schroeven, met daaroverheen groene gipsplaten zodat ik ook een wastafel fatsoenlijk op kan hangen. Wanden en vloeren worden betegeld. Plafond verlaag ik in het hoogste deel, wordt afgewerkt met gips en spotjes. Over de behandeling van de dakplaten twijfel ik, zie de vragen onderaan.

Electra en leidingwerk
De electra (hier buiten beschouwing gelaten) wordt verzorgd door een elektricien, dit durf ik zelf niet aan. Dat geldt ook voor het leidingwerk; dit doet de loodgieter die de voorbereidingen tijdens de bouw heeft aangelegd.

Mijn vragen:
  • In de badkamer moet ik nog iets met de dakplaten van de kap. Volgens mij is dit MDF.  Kan ik hier simpelweg groene gipsplaten tegenaan schroeven, stucen en sauzen met een badkamerverf? Of Moet ik hier iets met een vochtscherm?
  • Welke houtsoort kan ik het beste gebruiken voor het plaatwerk bij de badkamer (achter de gipsplaat)?
  • Zie ik nog andere, belangrijke zaken over het hoofd en hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt voor het meedenken.

[ Voor 5% gewijzigd door Delikaap op 30-08-2026 18:41 ]

Alle reacties

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:35
Ik zou de douchehoek van wedi (of andere merken) platen maken. Dit is waterdicht en vocht bestendig. Achter de rest kan gewoon osb met groen gips daar komt geen vocht.

Je kan gewoon groepen gipsplaten tegen de dakpanelen schroeven. Vochtscherm zit er al als t goed is.

[ Voor 3% gewijzigd door Makrolon op 30-08-2026 19:11 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• pieterpaul
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 09:00
Een tip van onze timmerman waar ik zelf achteraf heel blij mee ben: gebruik bij alle muren OSB. Stuk makkelijker met dingen ophangen, en maakt ook dat je het gips minder snel beschadigt.

• appelthree
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
In plaats van OSB+gips kun je ook gipsvezelplaat (fermacell) gebruiken. Is wat zwaarder, maar dan ben je wel in één arbeidsgang klaar, en kan beter tegen vocht. Heb ik in onze hele woning gedaan, en tot nu toe erg tevreden over. Bestel wel de eenmansplaten (1500x1000x12.5 mm), nog grotere zijn wat mij betreft onhandelbaar zwaar.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:48
https://www.tbafbouw.nl/w...-achter-een-gipsplaat.pdf

Diamond Board van Knauf bijvoorbeeld is ook knetterhard en geschikt voor wat je wilt:
https://knauf.com/nl-NL/p...-board-12-5-mm-10027_0077

Dan heb je die laag OSB niet nodig. Indien gewenst kan je binnen in de constructie nog extra verstevigen.

Als je al iets met hout gaan doen is er tussen vaak beter:

https://klussenmet.gyproc...n-voorzetwand-de-badkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tKh8JofZRlHGQ2A9syC6A-FpvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3cM6ZxALlPSYsaswAdc7fsiT.webp?f=fotoalbum_large

Het is dan maar een kort stukje waardoor de werking zeer klein is bij vocht wisselingen.
In de badkamer moet ik nog iets met de dakplaten van de kap. Volgens mij is dit MDF. Kan ik hier simpelweg groene gipsplaten tegenaan schroeven, stucen en sauzen met een badkamerverf? Of Moet ik hier iets met een vochtscherm?
Als het MDF is zal het niet dampdicht zijn en zeker niet vochtwerend. In basis wil je het vocht in de bad ruimte houden en daar afvoeren. Een dampscherm klinkt dus zeker logisch. Als je dat goed uitvoert ook met je doorvoeren voor bijvoorbeeld ventilatie.

Gezien het boven het plafond een afgesloten ruimte wordt en je het over aansluiting voor mechanische ventilatie hebt zou je kunnen kijken of de ruimte boven het plafond open kan blijven richting de plek waar je de mechanische ventilatie plaatst. Dan sluit je zeker geen vocht op. Bijvoorbeeld als je de mv unit wegwerkt.
Welke houtsoort kan ik het beste gebruiken voor het plaatwerk bij de badkamer (achter de gipsplaat)?
Zou dus niet mijn voorkeur hebben om hout in de badkamer te gebruiken.

Heb je overigens ook Ytong blokken overwogen? Zeker voor badkamers is dat toch ook vaak een hele goede optie voor de binnenwanden. Voelt vaak wat degelijker. Je vocht issues zijn een stuk minder.
Zie ik nog andere, belangrijke zaken over het hoofd en hebben jullie nog tips?
Als je wat foto's hebt is het beter te zien. Bijvoorbeeld die MV unit waar komt die. En hoe het leidingwerk nu zit. Heb je wellicht wat foto's van de situatie?

• Stormcagy
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:58
Je badkamer in deze opstelling gaat niet werken, je wc en wastafel zitten op een positie waar het plafond maar +- 1,5m hoog is. ( zie de gestippelde lijnen in je plattegrond. deze geven de hoogte maten op die positie aan. Je huis heeft aan alle kanten een schuin dak.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Makrolon schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:10:
Je kan gewoon groepen gipsplaten tegen de dakpanelen schroeven. Vochtscherm zit er al als t goed is.
Dat hangt echt af van je dampscherm. Klimaat folies zijn bijvoorbeeld bijna nooit geschikt om direct bij een badkamer toe te passen.
Bij een badkamer die af en toe gebruikt wordt loopt het meestal wel los, maar in mijn eigen huis heb ik wel wat maatregelen genomen om te voorkomen dat mijn dak te nat zou worden bij de badkamer.

Zeker nieuwe daken met steen/glaswol zijn zo enorm dik, daar moet je wel een beetje mee opletten. Die drogen anders niet meer.

• Indifstublatia
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:57
N.b. dit is geen verwijt, gewoon een simpele vraag om beter te begrijpen waarom de keuze hiervoor bedacht en gemaakt is.

Ik snap niet echt waarom mensen een badkamer op zolder willen hebben. Soix, dit betreft dan een extra, simpele, badkamer, maar is er weleens bij stilgestaan dat als deze niet gebruikt wordt als de logees er niet meer komen of als de bewoners de trappen niet meer op kunnen om welke reden dan ook (artrose bijvoorbeeld, dat is niet altijd leeftijdsgebonden), dit een loze ruimte wordt en dat het zonde is geweest van de moeite om dit te realiseren?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:12
Indifstublatia schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:49:
N.b. dit is geen verwijt, gewoon een simpele vraag om beter te begrijpen waarom de keuze hiervoor bedacht en gemaakt is.

Ik snap niet echt waarom mensen een badkamer op zolder willen hebben. Soix, dit betreft dan een extra, simpele, badkamer, maar is er weleens bij stilgestaan dat als deze niet gebruikt wordt als de logees er niet meer komen of als de bewoners de trappen niet meer op kunnen om welke reden dan ook (artrose bijvoorbeeld, dat is niet altijd leeftijdsgebonden), dit een loze ruimte wordt en dat het zonde is geweest van de moeite om dit te realiseren?
maar als die mensen er wel komen is dit geen loze ruimte... dan is het voor die mensen prettig dat dit kan.

Tegen het MDF van het dak kan je niet simpelweg groene gipsplaten schroeven. Die groene gipsplaten zijn niet vochtdicht, ze zijn waterafstotend. Je wil het vocht in de badkamer houden en dan via extractie d'r ook hop weer uit. Je zou een dampdichte bouwfolie kunnen toepassen in de natte cel, en de rest met diamondboard of wediplaat kunnen afwerken.

|>

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:46

BCC

Indifstublatia schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:49:

Ik snap niet echt waarom mensen een badkamer op zolder willen hebben.
Ik heb er al 10 jaar plezier van en hoop er nog zeker 20 jaar plezier van te hebben?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Punt wat niet genoemd is is de afzuiging. Een fors uitgevoerde afzuiging van de vochtige lucht kan veel problemen met materialen voorkomen.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Welk materiaal is je vloer?

Met een betonvloer is het plaatsen van een aardmat officieel verplicht, of het aarden van bewapening.
Ik zit met hetzelfde dilemma omdat ik een bad wil plaatsen op zolder.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Pagina: 1