Vraag

• World Eater
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:59
Na 6 jaar (en één maand) in m'n bezit begint m'n iPhone 11 pro te slijten. Batterij staat al een jaar op 66% maar haalt inmiddels het einde van de dag niet meer met 3u SOT.

Ik zoek een?

Een nieuwe smartphone

Wat is je budget?

Tot €850? Ik pak 'm waarschijnlijk op abonnement bij de Odido shop of tik een deel contant in de winkel af en de rest op abonnement dus ben flexibel.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Beetje de basics. Appen, korte mails beantwoorden, plaatjes delen op Instagram, betalen via m'n ING en Revolut accounts.

Wat heb je zelf al gevonden?
iPhone 17 (als ik op iOS wil blijven)

Pixel 10a of Pixel 11 (strakke UI, mooi ontwerp, hopelijk mogelijkheid tot GrapheneOS)

Fairphone 6 (Nederlands product, duurzaam, bedrijfsethiek)

Samsung Galaxy S26 (omdat Samsung het grote merk is I guess?)

Welke vragen heb je hier nog over?

Ik doe het liefst zo lang mogelijk met mijn spullen en geef voorkeur aan iets duurzaams (dat lang blijft werken, in tegenstelling tot de Galaxy S8 die ik voor m'n iPhone had), vandaar de Fairphone en Pixel serie. Heb een tijdje dumbphones gebruikt en telefoons zoals Qin/Doov met DumberOS om minder digitaal verbonden te zijn/schermtijd te verlagen maar dan kijk ik liever naar een Pixel met GrapheneOS.

Het liefst is de telefoon niet (veel) groter dan m'n iPhone, wat nogal een ding blijkt. XL modellen zijn niet voor me weg gelegd. Foto's maken doe ik wel maar als de 11 Pro dat kon ga ik er vanuit dat wat ik nu ook koop niet ver uit de buurt zit in kwaliteit. Ik geef meer prioriteit aan een degelijke battery life en een scherm dat er goed uit ziet.

Voornaamste reden voor hier posten is door de bomen het bos niet meer zien. Veel van de reviews zijn erg gericht op performance maar het is voor mij een dagelijks gebruiksobject. M'n 980ti en Ryzen 5600x PC draait op ook al jaren alles prima op 1080p, zo zie ik m'n telefoon ook.

Alle reacties

• Jotyjo
  • Registratie: November 2017
Mocht je naar Android willen overstappen dan zou je ook kunnen kijken naar de Xiaomi 17. Wel wat groter dan de iPhone 11 Pro, maar gelukkig niet veel groter. Beschikt over goede camera's en een grote accu (6330 mAh).

Ik las trouwens wel op Tweakers dat GrapheneOS overweegt om de Pixel 11 over te slaan door gebrek aan MTE: GrapheneOS overweegt Pixel 11 over te slaan door gebrek aan beveiligingsfunctie

Motorola gaat volgend jaar een telefoon uitbrengen met GrapheneOS, maar daar heb je helaas niks aan want je hebt nu een telefoon nodig

• World Eater
Klopt ja, heel jammer. Ik overweeg daarom ook een Pixel 10a, krijgt redelijke reviews, goede battery life and lang genoeg updates (met stock of Graphene).

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:20
Waarom niet gewoon een iPhone 17. Best bang voor de Buck, in vergelijking met de 17 PRO?

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• World Eater
WargamingPlayer schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:45:
Waarom niet gewoon een iPhone 17. Best bang voor de Buck, in vergelijking met de 17 PRO?
Ik was eerst erg verbonden in het Apple ecosysteem (auto met carplay, macbook voor werk, airpods, ipad, etc) maar inmiddels niet meer. Leek me fijn om een keer een andere kant op te gaan.