Plastic onder onderfolie of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:05
Dag Allen,

Even een controlevraag; binnenkort wil ik de parketvloer gaan leggen. Deze komt op de 1e verdieping. De vloer bestaat uit houten balken, plastic laag, houtvezel isolatie, vuren planken. Hierop heb ik een spaanplaat vloer gelijmd en geschroefd om te egaliseren. Nu wil ik de XPS ondervloer gaan leggen alvorens de parketvloer er zwevend op te leggen.

Moet er nog een onderfolie onder de xps ondervloer of niet? Ga ik dan niet juist mogelijk vocht opsluiten Betreft een houten huis, bouwjaar 1955, 1e verdiepingsvloer dus geen beton.

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Beste antwoord (via TheKerremenke op 30-08-2026 15:10)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je hebt al een sterk dampremmende laag in de vloerconstructie zitten, daar hoeft niet nogmaals een laag op.

Ik heb door de jaren heen een paar laminaatvloeren gelegd, begane grond deed ik altijd met dampdichte ondervloer of folie, bovenverdieping gewoon met egaliserende/dempende platen zonder folie.

Als je beneden zoveel leefvocht maakt dat het condenseert in de parketvloer boven heb je een ander probleem: of je stookt boven te koud of je ventileert beneden te weinig.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je hebt al een sterk dampremmende laag in de vloerconstructie zitten, daar hoeft niet nogmaals een laag op.

Ik heb door de jaren heen een paar laminaatvloeren gelegd, begane grond deed ik altijd met dampdichte ondervloer of folie, bovenverdieping gewoon met egaliserende/dempende platen zonder folie.

Als je beneden zoveel leefvocht maakt dat het condenseert in de parketvloer boven heb je een ander probleem: of je stookt boven te koud of je ventileert beneden te weinig.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:05
Bedankt. Inmiddels had ik ook exact dit antwoord gevonden op de site van de bouwmarkt. Bedankt voor het bevestigen.

Deze kan dicht slaat mij betreft.

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay