Wallbox Copper Business + EM340: load balancing werkt niet /

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:51
Ik heb al ongeveer 5 jaar een Wallbox Copper Business met Dynamic Load Balancing en een Carlo Gavazzi EM340. Tot voor kort laadde ik hiermee een Ford Kuga PHEV en heb ik nooit problemen gehad.

Sinds kort heb ik een VW ID.4 die 3-fase laadt. Vandaag is tijdens het laden twee keer één van mijn 25A-hoofdzekeringen eruit gegaan toen er tegelijkertijd wat grotere verbruikers aanstonden (o.a. ovens/wasmachine).

Daarop ben ik eens wat verder gaan kijken.

In de Wallbox-app zie ik tijdens het laden van alleen de ID.4 ongeveer:
  • L1: -17,4 A
  • L2: -18,0 A
  • L3: -16,2 A
  • totaal ongeveer -12 kW
Zodra er andere grote verbruikers bijkomen, heb ik op één fase zelfs ongeveer -29,5 A gezien. Dynamic Load Balancing stond op dat moment ingesteld op 20/23 A, maar de Wallbox bleef de ID.4 met ongeveer 12 kW laden. Hij regelde dus niet terug en uiteindelijk ging de 25A-hoofdzekering eruit.

Daarnaast brandt op de EM340 continu het oranje lampje. Dat is overigens al zo sinds de installatie 5 jaar geleden.

Als ik de documentatie van de EM340 goed begrijp, betekent continu oranje dat het totale actieve vermogen negatief is. Mijn vermoeden is daarom dat de stroomrichting al vanaf de installatie verkeerd wordt gemeten, bijvoorbeeld doordat in- en uitgang van de EM340 zijn omgedraaid.

Bij de Kuga is dat mogelijk nooit aan het licht gekomen omdat die veel minder/1-fase laadde. Met de ID.4 op 3×16 A wordt de load balancing ineens essentieel.

Mijn vragen:
  1. Klopt mijn conclusie dat de negatieve A/kW-waarden en het continu oranje lampje wijzen op een omgekeerde stroomrichting van de EM340?
  2. Kan dit inderdaad verklaren waarom Dynamic Load Balancing niet terugregelt?
  3. Is dit bij een EM340 een kwestie van fysieke aansluiting omdraaien, of kan de meetrichting ergens softwarematig worden ingesteld?
Ik ga sowieso de installateur bellen, maar ben benieuwd of iemand dit herkent bij een Wallbox + EM340-combinatie.