Dit onderwerp is geheel nieuw voor me, maar na veel lezen ben ik ook aan het overwegen om een batterij aan te schaffen icm een dynamisch contract bij Tibber ivm o.a. grid-rewards.
Overwegingen voor aanschaf thuisbatterij
Ik heb aan aantal vragen hierover:
Hopelijk dat jullie ervaringen mij al wat meer inzichten kunnen geven, om zo uiteindelijk tot een goed besluit te kunnen komen.
Overwegingen voor aanschaf thuisbatterij
- Eigen opgewekte energie (kostentechnisch) beter gebruiken
- Verdwijnen salderingsregeling, waardoor een thuisbatterij icm een dynamisch contract bij bijv. Tibber (financieel) interessant wordt
- Terugverdientijd kunnen verkorten door bij een aanbieder zoals Tibber mee te kunnen doen aan "grid-rewards"
- Hiermee ook al voorbereid zijn op een EV (en slim laden) in de toekomst
- Off-grid / noodstroom functie en daarmee zelfvoorzienend zou ook mooi meegenomen zijn
- Ivm verdwijnen salderingsregeling verwacht ik dat de vraag naar thuisbatterijen volgend jaar wel op zal lopen, waardoor de kosten en wachttijden waarschijnlijk op zullen lopen
- 2400kWh verbruik - Normaal
- 2100kWh verbruik - Dal
- 1500kWh teruglevering - Normaal
- 700kWh teruglevering - Dal
- We hebben 12 zonnepanelen à 325Wp = 3900Wp totaal
- Nog geen EV (mogelijk wel in komende jaren, dus mooi om op voorbereid te zijn)
Ik heb aan aantal vragen hierover:
- Heeft iemand hier ervaring met deze combinatie (Batterij + PV maar zonder EV) en die kan delen wat zo ongeveer de opbrengsten/besparing (en dus terugverdientijd) is?
- Als ik toch al zo'n setup koop, heeft het mijn voorkeur dat er dan ook meteen een noodstroom / off-grid functionaliteit optie op zit. Bij de link hierboven hebben ze dat niet bij de setup op de Tibber website, maar wel bij de ZonnigeWinkel. Als ik die beschrijving lees klinkt het heel simpel, maar:
- Ik neem aan dat er ook e.e.a. aangepast met worden in de groepenkast? De batterij moet natuurlijk niet terug gaan leveren aan het net als er bijv. een storing is.
- Zorgt zo'n systeem ervoor dat je batterij op blijft laden door de PV's tot de max en het dan uitschakelt, zolang er bijv nog een storing is op het net en je off-grid draait?
- Wat is de beste plek voor een dergelijke setup. Is de zolder een probleem? Daar heb ik nog een aantal loze leidingen naartoe en naar bijv de garage maar 1 loze leiding.
Hopelijk dat jullie ervaringen mij al wat meer inzichten kunnen geven, om zo uiteindelijk tot een goed besluit te kunnen komen.