Wat je dient te weten over Dynamische Energie Kontrakten met EPEX Prijzen
Men zie de prijzen zonder BTW en kosten van de BELPEX Belgie markt via de WattSpy APP die je via Google Play kan Downloaden. Je kan in de Tools tab je kosten inbrengen, dan heb je niet de superpositieve EPEX prijzen zonder BTW maar het volledige kostenplaatje bij verbruik of stroom inslaan op je batterij. Daarbij kan je mijn onderstaand cijferwerk meepakken, ook in je EMS/BMS Slimme Batterij Systeem !
Ik was in eerste instantie geinteresseerd om te weten wat een Kwh op de EPEX Groothandelsmarkt me kost op momenten in het jaar dat de Photovoltaische produktie ontoereikend is en ik dus stroom van het net afneem voor verbruik rechstreeks en/of power insla op de batterij vanuit een dag dalmoment perspectief.
In Belgie betalen we minimaal 53€ per Kwh Piek op jaarbasis. De KWh piek voor je maand is de hoogte piek in 15 minuten tijd. Totaliseren we de 12 maand pieken (in Kwh) en nemen we vervolgens het gemiddelde dan bekom je alzo uw capaciteitstarief (lees piek tarief) dat u wordt "aangesmeerd".
Een eenvoudig voorbeeld van 2 maanden.
Maand 1 piek op dag 1 van 18:00>18:15 van 5Kwh en Maand erna hoogste piek van 3KW op dag 17 van 19:00 tot 19:15.
Het gemiddelde is dan 4KW. Moest dit je jaargemiddelde zijn, dan betaal je 4x53€=212€ capaciteitstarief op jaarbasis. In de Praktijk is dit te voorkomen door de SOC (State of Charge van je batterij niet onder 2.5Kw te laten gaan om zulke pieken te voorkomen). Consommeer je dan toch per abuis die 5KW uit het voorbeeld, dan komt 2.5Kwh van je batterij en slechts 2.5Kwh van het net. Zulks noemt "Peak Shaving' of de piek afvlakken in het NL.
Uiteraard opgelet met EV (Elektrische Voertuigen) en snelladen ! Stel je laadt aan 22KW/hr dan is dat 5.4Kw Piek in een kwartier. Dat komt je dan duur te staan. Als je die lijn doortrekt elke maand natuurlijk en op dit gemiddelde zou stranden, want er komt 2,9Kw extra kost @ 53€/Kwh op je eindafrekening, bovenop het forfaitair aangerekende 2.5Kwh.
Noot :
Of u 1-fase of 3-fase laadt, bepaalt hoe snel uw elektrische auto thuis oplaadt. Op een 1-fase aansluiting laadt u in de praktijk met maximaal 3,7 kW, soms 7,4 kW. Met een 3-fase (krachtstroom) aansluiting laadt u standaard met 11 kW, en in uitzonderlijke gevallen met 22 kW.
1. Uitgangspunten
We rekenen met:
Frank laat bij zijn dynamische contract standaard uurprijzen gebruiken, maar kan via de app ook kwartierprijzen gebruiken. (Ecopower) , zie je netbeheerder voor aktivatie.
2. Frank Energie — alle componenten
De officiële Frank-tariefkaart van augustus 2026 vermeldt:
De officiële Ecopower-tariefkaart vanaf 1 augustus 2026 vermeldt:
/f/image/am1RgtKmbvQtL9eEoQp6JcUs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iAUeOjtUgHOEnJvrUoLVQxiu.png?f=fotoalbum_large)
Belangrijke Noot : De Vaste kosten per jaar verdeeld over 1500 Kwh Afname
Men zie de prijzen zonder BTW en kosten van de BELPEX Belgie markt via de WattSpy APP die je via Google Play kan Downloaden. Je kan in de Tools tab je kosten inbrengen, dan heb je niet de superpositieve EPEX prijzen zonder BTW maar het volledige kostenplaatje bij verbruik of stroom inslaan op je batterij. Daarbij kan je mijn onderstaand cijferwerk meepakken, ook in je EMS/BMS Slimme Batterij Systeem !
Ik was in eerste instantie geinteresseerd om te weten wat een Kwh op de EPEX Groothandelsmarkt me kost op momenten in het jaar dat de Photovoltaische produktie ontoereikend is en ik dus stroom van het net afneem voor verbruik rechstreeks en/of power insla op de batterij vanuit een dag dalmoment perspectief.
- Fluvius Limburg: het officiële afnametarief voor een digitale meter is €0,0542695/kWh excl. btw, dus 5,75257 ct/kWh incl. 6% btw. Het bestaat uit netgebruik, openbare-dienstverplichtingen en toeslagen.
- Ecopower: de officiële tariefkaart zegt €5/maand excl. btw. Voor een particuliere klant is dat dus €5,30/maand incl. btw = €63,60/jaar. Ik gebruik voor de nauwkeurige berekening dus €63,60 en niet €60.
In Belgie betalen we minimaal 53€ per Kwh Piek op jaarbasis. De KWh piek voor je maand is de hoogte piek in 15 minuten tijd. Totaliseren we de 12 maand pieken (in Kwh) en nemen we vervolgens het gemiddelde dan bekom je alzo uw capaciteitstarief (lees piek tarief) dat u wordt "aangesmeerd".
Een eenvoudig voorbeeld van 2 maanden.
Maand 1 piek op dag 1 van 18:00>18:15 van 5Kwh en Maand erna hoogste piek van 3KW op dag 17 van 19:00 tot 19:15.
Het gemiddelde is dan 4KW. Moest dit je jaargemiddelde zijn, dan betaal je 4x53€=212€ capaciteitstarief op jaarbasis. In de Praktijk is dit te voorkomen door de SOC (State of Charge van je batterij niet onder 2.5Kw te laten gaan om zulke pieken te voorkomen). Consommeer je dan toch per abuis die 5KW uit het voorbeeld, dan komt 2.5Kwh van je batterij en slechts 2.5Kwh van het net. Zulks noemt "Peak Shaving' of de piek afvlakken in het NL.
Uiteraard opgelet met EV (Elektrische Voertuigen) en snelladen ! Stel je laadt aan 22KW/hr dan is dat 5.4Kw Piek in een kwartier. Dat komt je dan duur te staan. Als je die lijn doortrekt elke maand natuurlijk en op dit gemiddelde zou stranden, want er komt 2,9Kw extra kost @ 53€/Kwh op je eindafrekening, bovenop het forfaitair aangerekende 2.5Kwh.
Noot :
Of u 1-fase of 3-fase laadt, bepaalt hoe snel uw elektrische auto thuis oplaadt. Op een 1-fase aansluiting laadt u in de praktijk met maximaal 3,7 kW, soms 7,4 kW. Met een 3-fase (krachtstroom) aansluiting laadt u standaard met 11 kW, en in uitzonderlijke gevallen met 22 kW.
- 1-fase, 16A: circa 3,7 kW
- 1-fase, 32A: circa 7,4 kW (niet overal toegestaan)
- 3-fase, 16A: circa 11 kW
- 3-fase, 32A: circa 22 kW
1. Uitgangspunten
We rekenen met:
- België, Vlaanderen
- Fluvius Limburg (kleine verschillen tussen de regios)
- digitale meter
- residentuele verbruiker
- 1.500 kWh/jaar netafname ( out solarproduktie uren en met lege batterij)
- EPEX-prijs: –10, –5, 0, +5, +10 en +15 ct/kWh
- huidige tarieven augustus 2026
- Capaciteitstarief: niet mee opgenomen
- 6% btw op het ganse
- omvormer verliezen (AC>DC van het net naar de Batterij en DC>AC voor verbruik uit de batterij : 5% enkele romvormingverliezen, 10% roundtrip
- Ik hou geen rekening met zonnepaneel injectie opbrengsten. Enkel de afname van stroom van het net als er geen solarproduktie meer is met lege batterij , of met stroom uit een eerder dalmoment van het net gehaald en opgeslaan in je batterijpack
- Vaste leverancierskosten worden verdeeld in mijn geval over 1.500 kWh afname van de netbeheerder per jaar verdeeld (35€/jaar Vaste kost bij Frank, 5€/maand bij Ecopower zonder BTW).
Frank laat bij zijn dynamische contract standaard uurprijzen gebruiken, maar kan via de app ook kwartierprijzen gebruiken. (Ecopower) , zie je netbeheerder voor aktivatie.
2. Frank Energie — alle componenten
De officiële Frank-tariefkaart van augustus 2026 vermeldt:
- abonnement: €2,92/maand = €35,04/jaar
- dynamische energieformule
- GSC: 1,166 ct/kWh
- WKK: 0,371 ct/kWh
- bijzondere accijns: 4,876 ct/kWh
- Fluvius Limburg: 5,75 ct/kWh
- databeheer: €18,92/jaar
- Energiefonds residentieel: €0.
De officiële Ecopower-tariefkaart vanaf 1 augustus 2026 vermeldt:
- energieformule: 1,02 × EPEX DA + €4/KWh
- abonnement: €5/maand excl. btw
- GSC: €0,011/kWh excl. btw
- WKK: €0,00392/kWh excl. btw
- bijzondere accijns: €0,046/kWh
- Energiefonds: €0,004/maand
- Fluvius Limburg afnametarief: €0,0542695/kWh excl. btw
- databeheer: €17,85/jaar excl. btw
- particuliere btw: 6%.
/f/image/am1RgtKmbvQtL9eEoQp6JcUs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iAUeOjtUgHOEnJvrUoLVQxiu.png?f=fotoalbum_large)
Belangrijke Noot : De Vaste kosten per jaar verdeeld over 1500 Kwh Afname
[ Voor 220% gewijzigd door maestroplease op 30-08-2026 21:15 ]
:strip_exif()/f/image/833iMjVUjVrcJ7CDw1OEd4Ec.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1hL8I1626FNWIJmVR7dCZlJu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q9gRBiyF8yFrU0hQ9Y4B1nhy.jpg?f=fotoalbum_large)