Dynamische Energie Kontrakten met EPEX Prijzen Belgie

Pagina: 1
Acties:

• maestroplease
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 19-09 21:05
Wat je dient te weten over Dynamische Energie Kontrakten met EPEX Prijzen

Men zie de prijzen zonder BTW en kosten van de BELPEX Belgie markt via de WattSpy APP die je via Google Play kan Downloaden. Je kan in de Tools tab je kosten inbrengen, dan heb je niet de superpositieve EPEX prijzen zonder BTW maar het volledige kostenplaatje bij verbruik of stroom inslaan op je batterij. Daarbij kan je mijn onderstaand cijferwerk meepakken, ook in je EMS/BMS Slimme Batterij Systeem !

Ik was in eerste instantie geinteresseerd om te weten wat een Kwh op de EPEX Groothandelsmarkt me kost op momenten in het jaar dat de Photovoltaische produktie ontoereikend is en ik dus stroom van het net afneem voor verbruik rechstreeks en/of power insla op de batterij vanuit een dag dalmoment perspectief.
  1. Fluvius Limburg: het officiële afnametarief voor een digitale meter is €0,0542695/kWh excl. btw, dus 5,75257 ct/kWh incl. 6% btw. Het bestaat uit netgebruik, openbare-dienstverplichtingen en toeslagen.
  2. Ecopower: de officiële tariefkaart zegt €5/maand excl. btw. Voor een particuliere klant is dat dus €5,30/maand incl. btw = €63,60/jaar. Ik gebruik voor de nauwkeurige berekening dus €63,60 en niet €60.
Ik laat het capaciteitstarief volledig buiten beschouwing, Want dat is moeilijker kwantificeerbaar. Je kan daar vooral met consumptiegedrag een mauw aan passen, met uitzondering van de forfait van 2.5Kwh die je minimaal dient te betalen. Dit is een 'nieuwtje' die we te danken hebben aan de digitale meter die nu allom verplicht is.

In Belgie betalen we minimaal 53€ per Kwh Piek op jaarbasis. De KWh piek voor je maand is de hoogte piek in 15 minuten tijd. Totaliseren we de 12 maand pieken (in Kwh) en nemen we vervolgens het gemiddelde dan bekom je alzo uw capaciteitstarief (lees piek tarief) dat u wordt "aangesmeerd".

Een eenvoudig voorbeeld van 2 maanden.
Maand 1 piek op dag 1 van 18:00>18:15 van 5Kwh en Maand erna hoogste piek van 3KW op dag 17 van 19:00 tot 19:15.

Het gemiddelde is dan 4KW. Moest dit je jaargemiddelde zijn, dan betaal je 4x53€=212€ capaciteitstarief op jaarbasis. In de Praktijk is dit te voorkomen door de SOC (State of Charge van je batterij niet onder 2.5Kw te laten gaan om zulke pieken te voorkomen). Consommeer je dan toch per abuis die 5KW uit het voorbeeld, dan komt 2.5Kwh van je batterij en slechts 2.5Kwh van het net. Zulks noemt "Peak Shaving' of de piek afvlakken in het NL.

Uiteraard opgelet met EV (Elektrische Voertuigen) en snelladen ! Stel je laadt aan 22KW/hr dan is dat 5.4Kw Piek in een kwartier. Dat komt je dan duur te staan. Als je die lijn doortrekt elke maand natuurlijk en op dit gemiddelde zou stranden, want er komt 2,9Kw extra kost @ 53€/Kwh op je eindafrekening, bovenop het forfaitair aangerekende 2.5Kwh.

Noot :

Of u 1-fase of 3-fase laadt, bepaalt hoe snel uw elektrische auto thuis oplaadt. Op een 1-fase aansluiting laadt u in de praktijk met maximaal 3,7 kW, soms 7,4 kW. Met een 3-fase (krachtstroom) aansluiting laadt u standaard met 11 kW, en in uitzonderlijke gevallen met 22 kW.
  • 1-fase, 16A: circa 3,7 kW
  • 1-fase, 32A: circa 7,4 kW (niet overal toegestaan)
  • 3-fase, 16A: circa 11 kW
  • 3-fase, 32A: circa 22 kW
De meeste Autos staan niet toe dat u @ 22Kw laadt (o.a. Tesla niet).

1. Uitgangspunten

We rekenen met:
  • België, Vlaanderen
  • Fluvius Limburg (kleine verschillen tussen de regios)
  • digitale meter
  • residentuele verbruiker
  • 1.500 kWh/jaar netafname ( out solarproduktie uren en met lege batterij)
  • EPEX-prijs: –10, –5, 0, +5, +10 en +15 ct/kWh
  • huidige tarieven augustus 2026
  • Capaciteitstarief: niet mee opgenomen
  • 6% btw op het ganse
  • omvormer verliezen (AC>DC van het net naar de Batterij en DC>AC voor verbruik uit de batterij : 5% enkele romvormingverliezen, 10% roundtrip
  • Ik hou geen rekening met zonnepaneel injectie opbrengsten. Enkel de afname van stroom van het net als er geen solarproduktie meer is met lege batterij , of met stroom uit een eerder dalmoment van het net gehaald en opgeslaan in je batterijpack
  • Vaste leverancierskosten worden verdeeld in mijn geval over 1.500 kWh afname van de netbeheerder per jaar verdeeld (35€/jaar Vaste kost bij Frank, 5€/maand bij Ecopower zonder BTW).
Ecopower rekent sinds 1 augustus 2026 per kwartier met EPEX DA

Frank laat bij zijn dynamische contract standaard uurprijzen gebruiken, maar kan via de app ook kwartierprijzen gebruiken. (Ecopower) , zie je netbeheerder voor aktivatie.

2. Frank Energie — alle componenten

De officiële Frank-tariefkaart van augustus 2026 vermeldt:
  • abonnement: €2,92/maand = €35,04/jaar
  • dynamische energieformule
  • GSC: 1,166 ct/kWh
  • WKK: 0,371 ct/kWh
  • bijzondere accijns: 4,876 ct/kWh
  • Fluvius Limburg: 5,75 ct/kWh
  • databeheer: €18,92/jaar
  • Energiefonds residentieel: €0.
De Frank-tariefkaart geeft de bedragen aan als inclusief 6% btw, tenzij anders vermeld.

De officiële Ecopower-tariefkaart vanaf 1 augustus 2026 vermeldt:
  • energieformule: 1,02 × EPEX DA + €4/KWh
  • abonnement: €5/maand excl. btw
  • GSC: €0,011/kWh excl. btw
  • WKK: €0,00392/kWh excl. btw
  • bijzondere accijns: €0,046/kWh
  • Energiefonds: €0,004/maand
  • Fluvius Limburg afnametarief: €0,0542695/kWh excl. btw
  • databeheer: €17,85/jaar excl. btw
  • particuliere btw: 6%.
De Energiefondsbijdrage is dus slechts €0,004/maand voor een gedomicilieerde particuliere klant en is vrijgesteld van btw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bblFDhb684G0bew1T-RAysiOOt4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/am1RgtKmbvQtL9eEoQp6JcUs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dbgt0JRCYTcDyiu6z_cQL8L5Z_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iAUeOjtUgHOEnJvrUoLVQxiu.png?f=fotoalbum_large

Belangrijke Noot : De Vaste kosten per jaar verdeeld over 1500 Kwh Afname

[ Voor 220% gewijzigd door maestroplease op 30-08-2026 21:15 ]

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Kan iemand me uitleggen waarom de netbeheerders het stimuleren om de persoonlijke pieken zo laag mogelijk te houden? Ik zou verwachten dat de pieken van een miljoen aansluitingen elkaar wel afvlakken.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
Schrijven jullie in BE (nog) kontrakten in plaats van contracten?

De vakantie heeft alweer heimwee naar mij

• maestroplease
jopie schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:50:
Kan iemand me uitleggen waarom de netbeheerders het stimuleren om de persoonlijke pieken zo laag mogelijk te houden? Ik zou verwachten dat de pieken van een miljoen aansluitingen elkaar wel afvlakken.
Het werd ingevoerd in het kader van de piekbelasting op het net. Door de komst van de Electrische wagens,warmtepompen (ipv gas of stookolie branders) en zonnepanelen ... worden de pieken steeds hoger en worden wij aangespoord (of bestraft zo je wil) om rationeler om te springen met het net. Anders moet het net verzwaard worden en dat kost miljoenen zoniet miljarden. Maar buiten de avondpiek is dat puur gelegaliseerd winstbejag als je het mij vraagt. Dus ik zou akkoord gaan voor opmetingen van 17 tot 22 uur bijvoorbeeld. Er is een doch, in die zin dat ook de industrie stroom afneemt maar ik ken de verhoudingen niet tussen residentieel en industrieel gebruik. Het is natuurlijk absurd te denken dat je om 4 uur 's morgens 5 kwhr verbruikt als je zo goed als de enige bent die verbruikt en een aanslag krijgt alsof je het net 'overbelast'.

Het is ook zeker een onrechtvaardig beginsel dat je voor een 15 minuten durende piek een hoger piektarief krijgt voor de ganse maand. Ik zou geneigd zijn te denken ok voor de duur van de overconsumptie (slechtste geval voor die dag) maar toch niet de ganse maand !

[ Voor 33% gewijzigd door maestroplease op 30-08-2026 14:55 ]

• maestroplease
In bijlage de WattSPy app , met de Belgische EPEX prijs (je kan land kiezen) . Dit is de ruwe Groothandelsprijs (Prent 2 ) zonder BTW en kosten. Als je daar de werkelijke kosten in de tab TOOLS (Prent 1) invoert krijg je de werkelijke kostprijs (Prent 3) als je een Kwh afhaalt van het net. Ik heb de BTW al ingerekend in de "Vaste Kosten" vandaar BTW 0% maar dat doet er niet toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQfYeKGTej_JW2YpLi_gM5qp4j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/833iMjVUjVrcJ7CDw1OEd4Ec.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9qn9p80N3LUGdnjdYVJPUzEN68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hL8I1626FNWIJmVR7dCZlJu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zgaG5dkGbJYqEEK20vPCEM0pJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9gRBiyF8yFrU0hQ9Y4B1nhy.jpg?f=fotoalbum_large

• thedaywalker2
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:33
Ik denk bij het berekenen van de terug verdientijd voor een batterij peak shaving van het capaciteitstarief ook belangrijk zal zijn.

• maestroplease
Je hoeft niet altijd veel geld uit te geven om te besparen. Je kunt bijvoorbeeld op het juiste moment van energieleverancier veranderen en pieken in je verbruik vermijden door grote verbruikers niet allemaal tegelijk in te schakelen maar na elkaar. Daarvoor heb je niet noodzakelijk een slimme batterij of zonnepanelen nodig. Veel toestellen kun je doodgewoon programmeren ook.

Mijn zoektocht hier was, valt er wat te verdienen aan trading ? Om daarop een antwoord te vinden heb ik me in aanloop geinformeerd naar de kostenstructuur van dynamische kontrakten , met name over de Belgische situatie.

De AI Tool kwam met 1 cent hogere kosten aandraven. Ok ik heb dus een formule in aanslag. Doch ik heb een Batt van netto 8,68Kwh en zoals hier al aangegeven is dit niet de grootte om van de dynamische prijzen te profiteren. In Belgie heb je een vaste abonnementprijs per jaar om aan trading te kunnen doen. Dat moet je terugverdienen en met een kleine infra, schiet er al gauw niet veel meer over van de gains van het traden. Niet elke dag is het kassa kassa .EPEX prijzen zijn heel veel dagen niet erg gespreid op een dag waardoor piek -en dalprijzen te kort op elkaar liggen. Dat maakt dat je in de winter vol betaalt en niet beschermd bent met bvb een vast tarief.Je hebt de zomer en je zou door injectie wel geld kunnen verdienen. Dat is wellicht het meest rewarding. Alleen is daar het probleem dat bij zware overproduktie je niets krijgt ! Dus ook hier erg grillige momenten waarop je uw voordeel kunt halen.

Nu had ik de optie om voor een dynamisch kontrakt te gaan ware het niet dat ik koos voor een vast kontrakt bij een nieuwe speler, die duidelijk op zoek was naar nieuwbakken klanten (Energy Vision). Zo heb ik een kontrakt getekend met 1800Kwh max vaste prijs. Ik betaal , en hou u vast , vast , 10,6€c / Kwh in dag -en nachttarief. Krijg daarbovenop 165€ korting op een jaarbedrag van 402€ , moet evenwel 1 jaar aan hun verbonden blijven. Ja graaaag. Mijn uiteindelijke energieprijs per Kwh is iets minder dan 60% van die 10,6€c of 6,15 €c/Kwh. Het leek wel een drukfout !

Tja dan is trading hooguit nog een lucratieve bezigheid. Dit kon ik niet aan mij laten voorbij gaan. De ware energieprijs staat voorop. Ik evalueer een jaar van hier of ik dan beter kan meesurfen op een dynamisch kontrakt maar voor nu ...

Voor gas is de situatie echt alarmerend. Duitsland en NL zitten aan 40% fill rate van de behoefte om de winter door te komen. Vandaag heeft Trump Iran wederom gebombardeerd ... Ook de stroomprijs zit behoorlijk in de lift.

Ook daar ben ik voor de eerste keer sinds ik mijn eigen huishouden heb (in 28 jaar) voor een prijsgunstig VAST kontrakt gegaan.

[ Voor 103% gewijzigd door maestroplease op 01-09-2026 21:34 ]

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
maestroplease schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:08:
Ik laat het capaciteitstarief volledig buiten beschouwing, Want dat is moeilijker kwantificeerbaar. Je kan daar vooral met consumptiegedrag een mauw aan passen, met uitzondering van de forfait van 2.5Kwh die je minimaal dient te betalen. Dit is een 'nieuwtje' die we te danken hebben aan de digitale meter die nu allom verplicht is.
Het forfaitaire capaciteitstarief in België geldt zowel voor de analoge als digitale meter.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• IvoB2
  • Niet online
maestroplease schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:16:
Je hoeft niet altijd veel geld uit te geven om te besparen. Je kunt bijvoorbeeld op het juiste moment van energieleverancier veranderen en pieken in je verbruik vermijden door grote verbruikers niet allemaal tegelijk in te schakelen maar na elkaar.
Akkoord.
Waar om vergelijk je dan met een dure leverancier als Ecopower?
Indien je op jaarbasis maar een netafname van 1500 kWh dient af te dekken is het nuttiger dynamisch te vergelijken met een goedkoop vast contract ipv af te zetten tegen een duur contract. Voor dat volume netafname zijn er nu in Vlaanderen al vaste contracten op de markt zonder vaste kosten aan een vaste prijs van 10,8 cent/kWh.
Daar zit je bij Ecopower dynamisch sowieso bijna altijd boven.

Wil je via DA Belpex gaan handelen dan zal je het captar juist wel in de berekening moeten meenemen want voor inkoop heb je een relatief hoog vermogen (= hoger captar) nodig om voldoende volume te draaien tijdens de goedkoopste kwartieren.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 11-09-2026 11:07 ]

• maestroplease
Dat klopt, ik heb uiteindelijk vast contract getekend bij Vision Energy @ 10.6ct/kwh voor 1800Kwh Vast. Komt daarbij dat ik ook nog eens 40% korting heb.

Het jeukt echt om te traden maar het loont echt niet. Wat nu niet is volgend jaar misschien ?

De kleine lettertjes van het deels vast/variabele kontrakt leert dat je 900Kwh Dag, 900 Kwh Nachttarief krijgt dus je kan voor het een of het ander op een duurder variabel tarief terecht komen als je overschiet. Ook het injectietarief van 2.7ct/Kwh is variabel maar er is wel een garantie op 1ct/Kwh ook bij negatieve prijzen !

Geen enkel dynamisch contract is op dit moment een optie. De huidige patstelling in en om de straat van Hormuz & de Rode Zee is daar mede aansprakelijk voor.

De kosten allerlei in Belgie maken traden voor de eigenaars van een kleine thuisbatterij van 9.02 Kwh niet mogelijk. Met die capaciteit is het 'terugverdienen' van de vaste prijs al niet haalbaar. Ik schat dat je minimaal het drievoudige nodig hebt en best naar 50Kwh+ thuisbatterij gaat en groter inkoopt als de kans zich voordoet om dan geduldig af te wachten tot de volgende opportuniteit. Die opportuniteiten zijn er veel meer niet dan wel. Een batterij laten werken voor niet veel meer dan 0 marge is ook niet echt een optie.

Je kan beterkoop via internet een bijkomende thuisbatterij aanschaffen ipv een lokale verdeler , maar met die bebat (recyclage kost) loop je het risiko dat je per losse eenheid 300€ kwijt bent om die batterij in te leveren eens die end-of-life is. Of ze in het buitenland de bebat bijdrage in rekening brengen ? Ik denk het niet. Dan is er een hidden kost over 15 jaar waarbij je 300€ per batterijdeel aangesmeerd krijgt.

Elk voordeel heb zijn nadeel zou ik zeggen :-)

[ Voor 14% gewijzigd door maestroplease op 15-09-2026 16:21 ]

• IvoB2
  • Niet online
maestroplease schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 16:13:
Dat klopt, ik heb uiteindelijk vast contract getekend bij Vision Energy @ 10.6ct/kwh voor 1800Kwh Vast. Komt daarbij dat ik ook nog eens 40% korting heb.

Het jeukt echt om te traden maar het loont echt niet. Wat nu niet is volgend jaar misschien ?

De kleine lettertjes van het deels vast/variabele kontrakt leert dat je 900Kwh Dag, 900 Kwh Nachttarief krijgt dus je kan voor het een of het ander op een duurder variabel tarief terecht komen als je overschiet. Ook het injectietarief van 2.7ct/Kwh is variabel maar er is wel een garantie op 1ct/Kwh ook bij negatieve prijzen !

Geen enkel dynamisch contract is op dit moment een optie. De huidige patstelling in en om de straat van Hormuz & de Rode Zee is daar mede aansprakelijk voor.

De kosten allerlei in Belgie maken traden voor de eigenaars van een kleine thuisbatterij van 9.02 Kwh niet mogelijk. Met die capaciteit is het 'terugverdienen' van de vaste prijs al niet haalbaar. Ik schat dat je minimaal het drievoudige nodig hebt en best naar 50Kwh+ thuisbatterij gaat en groter inkoopt als de kans zich voordoet om dan geduldig af te wachten tot de volgende opportuniteit. Die opportuniteiten zijn er veel meer niet dan wel. Een batterij laten werken voor niet veel meer dan 0 marge is ook niet echt een optie.

Je kan beterkoop via internet een bijkomende thuisbatterij aanschaffen ipv een lokale verdeler , maar met die bebat (recyclage kost) loop je het risiko dat je per losse eenheid 300€ kwijt bent om die batterij in te leveren eens die end-of-life is. Of ze in het buitenland de bebat bijdrage in rekening brengen ? Ik denk het niet. Dan is er een hidden kost over 15 jaar waarbij je 300€ per batterijdeel aangesmeerd krijgt.

Elk voordeel heb zijn nadeel zou ik zeggen :-)

En ja als je veel kan inslaan kun je ook paar dagen overbruggen als je voor zelfconsumptie opteert, of ook daadwerkelijk inkoopt en verkoopt. Maar na consultatie van de DA Belpex kom je er al snel op uit dat de inkoopdagen ook in de minderheid zijn en dat er veel dagen zijn waarop de verschillen te gering zijn. Bij een kleine capaciteit moet je ook de vaste kost van zo een dynamische kontrakt 'terugverdienen' en dat is al moeizaam met een thuisbatterij van 9,02Kwh.
Dan heb je het contract niet goed gelezen (en ik denk dat je EnergyVision bedoelt).
Je kiest zelf voor piek/daltarief of voor het enkelvoudig tarief(door op je Mijn Fluvius dat zo aan te geven).
Bij piek/dal is er een splitsing van 900/900 en bij het enkelvoudig tarief wordt er geen splitsing/verdeling gemaakt.
Daar de nettarieven ook niet meer piek/dal (het vroegere dag/nacht) tarief hanteren en de energiecomponent tot 1800 kWh op alle uren dezelfde is is er geen enkele reden om bij dit contract voor piek/dal te kiezen. Wat je niet afneemt bij piek kan je niet overhevelen naar dal en omgekeerd ook niet. Bij enkelvoudig tarief loopt de 1800 kWh 24/7 over piek en dal heen.

Na salderen en met captar zijn er (in BE) ook nog maar weinig dagen dat traden op basis van de DA Belpex echt iets oplevert. De delta tussen inkoop (plus netkosten, leveranciers kosten, EB en BTW) en verkoop (naakte energieprijs min leverancierskosten) is doorgaans te klein.
Wil je uitgesteld traden via een accu moet je niet alleen rekening houden met de delta tussen in- en verkoop, de energieverliezen tussen in- en verkoop maar ook nog eens met de extra captarkosten op netinkoop. De kwartieren met lage prijs voor de energiecomponent zijn immers beperkt. Wil je daar volop van gebruik maken moet je op korte tijd meer volume kunnen draaien => meer volume is hoger vermogen => hoger captar => hogere netkosten.

Wat je met die 40% korting bedoelt weet ik niet.
Volgens mij is er geen korting in % bij het afsluiten van een "1800 vast" contract bij EnergyVision.
Sloot je een contract af in augustus is er een volumekorting van max. 200 €.
Sloot je een contract af in september is er een olumekorting van max. 150 €.
De korting moet opgenomen worden binnen de 12 maanden, mag in totaal niet hoger zijn dan voornoemde bedragen en niet hoger dan de afgenomen kWh van het net.
In praktijk komt dit neer op 12,13 cent korting per afgenomen kWh.
Bij een contract afgesloten in augustus 26 is dat een max. volume van 1649 kWh (waar de korting voor geldt).
Bij een contract afgesloten in september 26 is dat een max. volume van 1236 kWh (waar de korting voor geldt).
De prijs van 10 cent/kWh (excl. kosten) is dan weer van toepassing tot 1800 kWh netafname (over 12 maanden, of nog beter gegarandeerd naargelang het aantal dagen in elke respectievelijke maand van het kalenderjaar.)

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 15-09-2026 16:42 ]

• maestroplease
Ja als het switchen naar Enkelvoudig kostenloos is kan ik het overwegen. Echter een wissel het jaar erop kan het weer nuttig zijn om dag/nacht tarief te hebben.

Er zijn nieuwe panelen bijbesteld vandaag . Ik zal niet eens meer 1500 Kwh nodig hebben maar eerder 600 Kwh met een +- marge van 100 Kwh.

[ Voor 30% gewijzigd door maestroplease op 15-09-2026 16:57 ]

• IvoB2
  • Niet online
Indien je een digitale meter hebt is dat kostenloos want er dient geen technieker langs te komen. (en zonder DM kan je sowieso niet dynamisch).
Zoals ik eerder zei, gewoon op je account op de website van de netbeheerder (MijnFluvius) enkelvoudig tarief aanvinken en klaar.

De 150/200 € korting krijg je dan niet volledig uitbetaald.
Je krijgt dan de kWh netafname x 12,13 cent. Bij 600 kWh netafname is dat dan 73 € korting.
Maar maakt eigenlijk niet uit. Zolang je onder de max. netafname blijft betaal je voor de energiecomponent plus GSC/WKK plus BTW niets en betaal je alleen de 10-11 cent/kWh netheffing, accijnzen plus BTW.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 15-09-2026 17:17 ]

Pagina: 1