Roland TD-4 electronisch drumstel, high hat speelt niet fijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 21:13
Ik heb een paar jaar terug een Roland TD-4 e-drum kit gekocht.

Ik ben een ongetrainde speler, geen les gehad, vergeef me mijn verkeerde benamingen ; )

De high hat speelt niet zoals ik verwacht, met een "echte" in gedachten. Met het pedaal ingetrapt klinkt ie inderdaad als een gesloten high hat en als ik het pedaal los laat gaat ie klinken als een open high hat. Bespelen en loslaten klinkt zoals het hoort. So far, so good.

Maar als ik het pedaal intrap zonder met stick te bespelen dan klinkt het niet als een high hat die gesloten wordt. Ik moet hard trappen en dan komt er bijna geen geluid uit.

De eerste zoektochten noemde het pedaalrubber, dat kan hard worden en daardoor minder goed spelen. Die heb ik vervangen (ik voelde geen verschil tussen de oude en nieuwe) maar het spelen is niet veranderd. Ook het schoonmaken van de contacten met alcohol maakte geen verschil.

Herkent iemand dit? Is het gewoon ouderdom in het pedaal, of gewoon hoe deze set speelt?

Alle reacties

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:05
Ik heb zelf de TD27v2 en daar kan ik eenvoudig de hihat opnieuw configureren qua drukpunten, volgens mij is dat ook bij andere Roland kits het geval. Daar heb je al naar gezocht neem ik aan?

Heb je ook een opname om te laten horen hoe het klinkt? Het zou ook kunnen dat er slechts twee geluiden in die hihat zitten: open en close.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:24

Tarin

Just plain weird.

De TD-4 heeft een 'vaste' pad en een apart voetpedaal voor de hihat, toch? Die is niet echt te vergelijken met de (digitale? met usb-stekker naar de sound module?) hihat op een 'echte' hihat-standaard-met-pedaal van de TD-27V2 (mooie set trouwens, zeker met die digitale hh/ride/snare).

Het kan zijn dat je de curve van het pedaal aan kunt passen, op mijn Yamaha module kan dat via een iPad-app, ik weet niet wat Roland daar aanbiedt.

Maar de hihat is heel erg lastig 'echt' aanvoelend te maken, bij de meeste elektronische drumkits is het open/dicht/sluiten; met een echte bestaat er veel meer tussenin (wat je met de dure pads kunt benaderen, maar zo mooi als een paar tegen elkaar klapperende plakken metaal ga je het niet krijgen).

Als je een goed gesorteerde muziekinstrumentenzaak in de buurt hebt kun je vast wel een keer wat proberen/navragen.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:31
Onder de pad settings staat iets mbt de sensitivity van de hihat pedal meen ik, al geprobeerd? Of als je geld wil uitgeven upgraden naar een VH11 8-)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

schopje naar FTMB

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 21:13
Dank voor de reacties mannen, geeft een beetje vorm aan de problematiek.

Kan een ander bekken (VH11 : ) of pedaal aangesloten worden op de TD-4? Dat het pedaal en/of bekken min of meer een aan/uit situatie is past wel bij hoe ik het spelen ervaar.
Pagina: 1