Compleet nieuwe verwarmingsinstallatie in huis?

Pagina: 1
Acties:

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn situatie:
* Eind/hoekwoning, jaren 70 bouw.
* Atag CV-ketel van 2013
* In de middag zon vol op de voorkant (aardige warmtelast)
* Nog geen jaarverbruiken bekend, in onze eerdere tussenwoning was dit ongeveer 2200kWh/1500m3
* 3 persoons huishouden
* Aardig budget (>100K) om het groot en goed aan te kunnen pakken
* Geen zonnepanelen
* 3*25A aansluiting + gas

Relevante zaken die in ieder geval aangepakt gaan worden:
* Zolderdak gaat compleet in nieuwe PIR met gips isolatie, de oude isolatie was beschadigd en ik wil de zolder netjes en strak maken
* Schoorsteen wordt verwijderd, dak aangeheeld
* Dakdoorvoeren CV en wasemkap worden muurdoorvoeren (wasemkap direct op begane grond, CV op zolder, indien nog van toepassing)
* Velux zolderdakramen (2 stuks) worden vervangen, met triple glas
* Verplaatsen badkamer naar aangelegen slaapkamertje aan de achterkant i.v.m. ventilatie en daglicht
* Gemetseld ventilatiekanaal vanaf de zolder naar de begane grond gaat weg, deze heeft geen functie meer
* Kozijnen (8 stuks) vervangen door kunststof, waarbij het achterraam in de woonkamer vervangen wordt door een dubbel openslaande deur
* Ventilatie door middel van mechanische afzuiging, wat er in de nieuwe kozijnen komt ben ik nog niet over uit

Wat ik in gedachten heb:
* CV vervangen door warmtepomp waarmee verwarmd en gekoeld kan worden
* Radiatoren vervangen door vloerverwarming op de begane grond, wandunits op de verdieping. Voor verwarmen en koelen.
* Een eventuele buitenunit kan aan de zijmuur, naast ons huis is er nog 1 meter eigen grond, dan een steeg van een meter en daarna 10 meter voordat je bij de volgende woning bent. Montagehoogte buiten ergens rond 5-6 meter.
* Leidingen vanaf de slaapkamers direct door het plafond naar de zolder, van daaruit door de knieschotten naar de zijmuur, geen leidingen over de buitenmuur naar de buitenunit
* Alle apparatuur die nodig is op de zolder plaatsen in een kastenwand van 60cm diep, zoals dit idee
* In de woonkamer de (lelijke) radiatoren verwijderen
* Op de begane grond de grenenhouten vloer vervangen, vloer heeft waterschade op diverse plekken dus weg.
* Bekabeling naar zolder brengen zodat er een paar extra groepen gemaakt kunnen worden

Waar ik nog niet over nagedacht heb:
* Stromend warm water voor douche en keuken. In de keuken is geen ruimte voor een Quooker, onder de wasbak zitten laden.
* Misschien vast nog wat punten

Prangende vragen:
* Klinkt dit een beetje als een grondige aanpak?
* Zijn er zaken waarvan je denkt "hé, deze moet je niet vergeten" of "hé, kijk hier eens naar"?

Ik heb me nog niet verdiept in merken en/of systemen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-09 23:10
Mocht je voor een warmtepomp gaan zorg er dan voor dat de installateur de verantwoordelijkheid overneemt omtrent mogelijke geluidsoverlast. Hij zal dan de gegevens van de unit invullen in de officiële rekentool, samen met de exacte afstanden tot de erfgrens zodat duidelijk is dat je geen overlast gaat veroorzaken.
Hier vind je wat meer info. De rekentool zelf vind je hier

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 19:46
Als je er al in woont zou ik het eerst een jaar aankijken om te zien hoe het huis het doet in alle seizoenen. Mocht je er nog niet inwonen klinkt het aardig goed, had je gekeken of een warmte terug win systeem geen optie was?

Verder heb je tegenwoordig ramen die op een ventilatie stand kunnen, de hendel van je draai/kiepraam staat dan op 135 graden (als 0 graden naar beneden wijst), ik heb die ipv ventilatie roosters wat de isolatie van kou/warmte en geluid sterk heeft verbeterd.

• sypie
  • Niet online
We wonen er al wel, het zal dus allemaal moeten gebeuren waar we bij zijn. We hebben nog een (ongeïsoleerde) tuinkamer om naar uit te wijken als het echt nodig is. Of bij familie logeren wanneer het écht niet te doen is.

@REDSD Ik kan inderdaad een jaar de boel aankijken maar ik wil eigenlijk een beetje vaart maken. Meer in de zin van: ik wil er voor zorgen dat we binnen niet al te lange tijd bij een installateur op de agenda komen te staan. Doorgaans zijn die de eerste maanden niet beschikbaar waardoor het toch allemaal niet voor de kerstdagen gaat beginnen.

Eén van de redenen waarom het een en ander van belang is: ik kan nu een muurdoorvoer voor de CV laten boren, zodat het dak helemaal dicht kan, maar wanneer er toch een warmtepomp komt kan ik me zo'n groot gat besparen.

Die ramen met een ventilatiestand ga ik naar op zoek, dank voor deze aanvulling.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-09 14:17
Relevante zaken die in ieder geval aangepakt gaan worden:
* Verplaatsen badkamer naar aangelegen slaapkamertje aan de achterkant i.v.m. ventilatie en daglicht
Gezien je voor een warmtepomp wil gaan, en zoveel budget hebt (alhoewel dat ook snel erdoorheen kan als ik de werkzaamheden lijst zie, afhankelijk van hoeveel je uitbesteed), kan ik zeker wel aanraden om een zo lang mogelijke (2.1m+) douche WTW-standpijp te nemen (als je voornamelijk de douche gebruikt, en niet een bad). Dat scheelt veel energie die je warmtepomp moet leveren (oprecht tot 70-80% minder voor een douchebeurt, in het aller beste geval, zoals ik bij mij heb kunnen meten).

Verder natuurlijk zoals @REDSD kan ik ook zeker wel benadrukken dat een ventilatie type D WTW systeem geen overbodige luxe is bij zo'n verbouwing/aanpak. Later gaat dat lastiger.

[ Voor 10% gewijzigd door grasmanek94 op 31-08-2026 08:43 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
gezien de aardige warmtelast die je noemt, zonwering of een boom in de tuin plaatsen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:22
sypie schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:14:
We wonen er al wel, het zal dus allemaal moeten gebeuren waar we bij zijn. We hebben nog een (ongeïsoleerde) tuinkamer om naar uit te wijken als het echt nodig is. Of bij familie logeren wanneer het écht niet te doen is.

@REDSD Ik kan inderdaad een jaar de boel aankijken maar ik wil eigenlijk een beetje vaart maken. Meer in de zin van: ik wil er voor zorgen dat we binnen niet al te lange tijd bij een installateur op de agenda komen te staan. Doorgaans zijn die de eerste maanden niet beschikbaar waardoor het toch allemaal niet voor de kerstdagen gaat beginnen.

Eén van de redenen waarom het een en ander van belang is: ik kan nu een muurdoorvoer voor de CV laten boren, zodat het dak helemaal dicht kan, maar wanneer er toch een warmtepomp komt kan ik me zo'n groot gat besparen.

Die ramen met een ventilatiestand ga ik naar op zoek, dank voor deze aanvulling.
Hij bedoeld denk ik PADK beslag. Maakt je zoektocht wat makkelijker wellicht.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
sypie schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:53:
* Radiatoren vervangen door vloerverwarming op de begane grond, wandunits op de verdieping. Voor verwarmen en koelen.
Wat voor vloer is de verdiepingsvloer?

Als dat beton is, dan zou ik ook zeker vloerverwarming op de 1ste verdieping overwegen. Want die vloer is namelijk ook het plafond van de woonkamer, waarmee je in de zomer veel beter kunt koelen. Qua kosten valt het vaak reuze mee, zeker als je zelf een beetje handig bent.

• sypie
  • Niet online
@No Hands De warmtelast gaat worden verminderd wanneer er nieuwe kozijnen geplaatst zijn. Dan komen er ook screens aan de buitenkant, in ieder geval op de verdieping. Mogelijk komen er op de begane grond markiezen om de warmtelast te verminderen.

@grasmanek94 Over de douche-WTW had ik nog niet nagedacht maar dat is zeker wel een goede. Aangezien de badkamer verplaatst gaat worden zal dit vast in te passen zijn. Ook hier ga ik onderzoek naar doen. Iedere Watt die je niet hoeft te verstoken is er weer één gewonnen.

@TheGhostInc De verdiepingsvloer is beton. Voor zover ik kan beoordelen zijn het geen kanaalplaten, althans we hebben niet de bekende V-groeven in het plafond. Vloerverwarming of -koeling is ook daar zeker een goede optie. Mede omdat het ook doorwerkt in het plafond van de onderverdieping. De beide grote slaapkamers die we in gebruik hebben liggen boven de woonkamer, daar hebben we dus wel profijt van. Voor het infrezen van vloerverwarming heb ik een kennis die dit wil doen, mocht het zo ver zijn.

Ik kan een heleboel zelf, veel andere dingen samen met mijn broertje en andere dingen besteden we "gewoon" uit. Dat het geld kost weet ik, ik zit ook niet op de centen maar probeer uiteraard wel waar voor m'n geld te krijgen. Over de balk smijten is niet zo ingewikkeld.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:19
sypie schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 19:58:
@No Hands De warmtelast gaat worden verminderd wanneer er nieuwe kozijnen geplaatst zijn. Dan komen er ook screens aan de buitenkant, in ieder geval op de verdieping. Mogelijk komen er op de begane grond markiezen om de warmtelast te verminderen.

@grasmanek94 Over de douche-WTW had ik nog niet nagedacht maar dat is zeker wel een goede. Aangezien de badkamer verplaatst gaat worden zal dit vast in te passen zijn. Ook hier ga ik onderzoek naar doen. Iedere Watt die je niet hoeft te verstoken is er weer één gewonnen.

@TheGhostInc De verdiepingsvloer is beton. Voor zover ik kan beoordelen zijn het geen kanaalplaten, althans we hebben niet de bekende V-groeven in het plafond. Vloerverwarming of -koeling is ook daar zeker een goede optie. Mede omdat het ook doorwerkt in het plafond van de onderverdieping. De beide grote slaapkamers die we in gebruik hebben liggen boven de woonkamer, daar hebben we dus wel profijt van. Voor het infrezen van vloerverwarming heb ik een kennis die dit wil doen, mocht het zo ver zijn.

Ik kan een heleboel zelf, veel andere dingen samen met mijn broertje en andere dingen besteden we "gewoon" uit. Dat het geld kost weet ik, ik zit ook niet op de centen maar probeer uiteraard wel waar voor m'n geld te krijgen. Over de balk smijten is niet zo ingewikkeld.
Beste (en goedkoopste waarschijnlijk) is ook op de 1e vloerverwarming infresen en dan voornamelijk voor de koeling in de zomer en een ruimte kunnen verwarmen in de winter (maar normaliter laat je de zones dicht als het slaapkamers zijn)

De vraag is, hoe dik is de cementdekvloer? Hak hiervoor een stuk uit de dekvloer.

En bepaal ook hoe en hoe diep de elektraleidngen erop liggen. Als het dik genoeg is is het frezen en ben je zo klaar. Of dekvloer eruit, slangen op matten en weer een dekvloer erop, zit je ook met drempels en deurhoogtes waarschijnlijk. Nou ja drempels kun je dan opheffen en de vloer mooi doorleggen.

• sypie
  • Niet online
@Technician- De vloer is nu al doorgelegd, dus dorpels zijn er al niet meer. De dikte van de dekvloer is inderdaad wel belangrijk. Ik weet dat er iets van waterleiding en afvoer naar een slaapkamer gaan. De waterleiding steekt een stukje uit en de afvoer is nog open, die borrelt wanneer de wc wordt doorgetrokken. Daar moet nog even een rubberdop in, er komt niet echt een rare geur uit in ieder geval. Die leidingen gaan ergens naar toe, ik vermoed de badkamer. Dat die beide leidingen later niet meer werkzaam zijn is niet erg, ze worden nu ook niet gebruikt. Voor de waterleiding is dan wel handig dat ik weet waar die naar toe gaat, kan ik 'm daar doorhalen en afdoppen.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 15:39

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Het is redelijk wat werk maar kan wel. Misschien is het handig om eerst eens de verwachte kosten op te tellen om te kijken hoe je uit gaat komen met je budget.

Voor de douche heb je een voorraad vat nodig dat je warmtepomp opwarmt voor je. Voor de keuken zou je een plintboiler kunnen doen. Die past onder je kastje achter de plint. Dan heb je een kleine voorraad om snel warm water te hebben of je wacht tot het warme water vanuit het buffervat aangekomen is beneden.

Let op dat je ventilatie in orde blijft voor het binnenklimaat.

• sypie
  • Niet online
Cassettebandje schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 20:26:
Let op dat je ventilatie in orde blijft voor het binnenklimaat.
Ik denk dat de eerder genoemde WTW het niet gaat worden. Dit heeft simpelweg te maken met de ruimte die nodig is voor de luchtkanalen. Bij nieuwbouw is dit prima te doen, bij mij gaat het om een verbouw met vooral energiemaatregelen.

Om een kostenraming te gaan maken moet ik eerst duidelijk hebben wat de meest gunstige installatie zal gaan worden. Gunstig heeft in dit geval te maken met mogelijkheden, afstemming tussen verschillende onderdelen, ruimte die nodig is en niet zozeer met geld te maken.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 15:39

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Het hoeft niet meteen een WTW te worden. In een bestaand huis dit implementeren is niet eenvoudig zoals je opmerkt. Nu ik je topicstart nog eens lees zie ik type C ventilatie in je lijstje beschreven. Dan zou je bijvoorbeeld met je kunststof kozijnen de ventilatiestand kunnen gebruiken (maar vaak worden die in de winter toch dicht gedaan "want het tocht").

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:19
sypie schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 20:26:
@Technician- De vloer is nu al doorgelegd, dus dorpels zijn er al niet meer. De dikte van de dekvloer is inderdaad wel belangrijk. Ik weet dat er iets van waterleiding en afvoer naar een slaapkamer gaan. De waterleiding steekt een stukje uit en de afvoer is nog open, die borrelt wanneer de wc wordt doorgetrokken. Daar moet nog even een rubberdop in, er komt niet echt een rare geur uit in ieder geval. Die leidingen gaan ergens naar toe, ik vermoed de badkamer. Dat die beide leidingen later niet meer werkzaam zijn is niet erg, ze worden nu ook niet gebruikt. Voor de waterleiding is dan wel handig dat ik weet waar die naar toe gaat, kan ik 'm daar doorhalen en afdoppen.
Kom Je vanzelf achter als je freest haha

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:22
Investeer tijd in de selectie van een warmtepomp, wij zijn voor de Panasonic gegaan in een pand van 1640 en jemig wat werkt dat goed, zelfs met de oude radiatoren. Koelen en verwarmen werkt perfect, zonder dat het geluid maakt.

Verder ziet het er uit als een goede solide aanpak!

Mercedes E300e / 8x AEG 455Wp PV / Panasonic Aquarea WH-WXG12ME8 12kW / 3x Marstek Venus E 3.0kWh + Marstek CT002 / Intel i5-13600KF / RTX 3090 / Arch Linux KDE Plasma Wayland

• sypie
  • Niet online
Technician- schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:13:
Kom Je vanzelf achter als je freest haha
Kunnen we daarna zonder al te veel stof weer verder ;-) Stof tot nadenken.

@Charlie_Root Een pand uit 1640, zo ver zijn er nog niet. Dit is "slechts" een eindwoning uit begin jaren 70.

Dat je dan een degelijke warmtepomp wilt zonder al te veel lawaai is begrijpelijk, dat wil ik ook graag. Dat die dan ook nog het koelen en verwarmen netjes doet is een goed startpunt. En ja, ik wil graag beslagen ten ijs komen wanneer ik met een installateur om tafel ga. Uiteraard zullen de meeste installateurs doen met hun voorkeursmerken, dus dat is even kijken waar we op uit komen. Omdat het een omvangrijker project gaat zijn komen er verschillende offertes, waar ik dat eerder voor andere klussen niet deed omdat ik wist dat ik een bepaalde partij wilde hebben voor een klus.
Pagina: 1