Zelfbouw Gaming PC voor sim gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hader29
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 16:28
Beste Tweakers,

Graag vraag ik jullie om tips en advies om zelf een gaming PC te gaan bouwen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige PC is écht stokoud, met als modernste onderdeel een GeForce 1080. De processor is een AMD A10 serie nog wat. Dat is serieus oud. Het is al jaren een wens van me om zelf een pc te bouwen, maar het is er eigenlijk nooit echt van gekomen. Nu is mijn spaarpotje dan eindelijk gevuld en ondanks de ongunstige tijd qua geheugenprijzen etc. wil ik toch graag een PC bouwen.

Met deze PC wil ik dan ook graag gaan gamen. Ik speel het liefst ontspannen simulatiespellen. Mijn doel is om Cities Skylines 2, inclusief mods te spelen en op mijn gemakje serieus grote steden te bouwen. Ik heb er daarbij een hekel aan wanneer er direct al slowdown optreed zodra de stad wat groter wordt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget ligt niet per se vast, maar ik heb zelf een bedrag van rond de 3000 euro in gedachten, mede gebaseerd op het lezen van de BBG's hier op Tweakers.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Om te beginnen neem ik mijn huidige randapparatuur mee. Op termijn kan ik dan eens een nieuwe monitor aanschaffen. Deze randapparatuur gebruik ik verder ook op mijn werk-laptop wanneer ik thuiswerk.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Cities Skylines 2 is een game die CPU heavy is, met name wanneer de stad groeit en er meer agents door de simulatie lopen. Om die reden denk ik dat een AMD X3D processor een goede keuze is vanwege de grotere L3 cache. Zoals ik het lees draagt dit echt bij in dit type spel, en daarnaast is het een van de sterkste gaming processoren van het moment.

De recommended specs voor het spel raden verder 16GB RAM geheugen minimaal aan. Ik denk voor nu te starten met 32GB geheugen, zeker omdat ik ook graag mods en assets wil gebruiken. Op termijn zou ik dit dan eventueel kunnen upgraden naar 64GB indien nodig (advies? en wanneer de prijzen weer wat normaliseren.)

Voor nu heb ik dit lijstje gepakt, wat zwaar gebaseerd is op de BBG (Ik zag bijvoorbeeld dat er goedkoper RAM geheugen beschikbaar is):
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 374,99€ 374,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.699,-€ 1.699,-
1BehuizingenCorsair Frame 4000D RS Wood Zwart€ 102,03€ 102,03
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 23,84€ 23,84
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 509,-€ 509,-
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 134,90€ 134,90
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 248,99€ 248,99
Totaal€ 3.241,75
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik heb geen vaste voorkeuren. Ik ben mijn lijstje dan ook vooral begonnen vanuit de 4K game-PC vanuit de BBG. Ik heb geen behoefte aan RGB toeters en bellen. Mijn wensen qua case staan dan ook niet vast. Ik heb nu een Corsair Case toegevoegd omdat ik de hout-look mooi vind en een zijvenster voor de onderdelen mag er ook zijn, maar is geen must.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC komt op zolder te staan, op mijn werkplek. Ik heb geen behoefte aan een PC die straaljager geluid maakt, maar dat lijkt me met deze configuratie reuze mee te vallen.

Daarnaast ben ik niet per se van plan om de PC tussentijds te gaan upgraden, daar hoeft dan ook minder rekening mee gehouden te worden. Dit blijkt misschien ook wel uit het feit dat mijn huidige PC al haast wel 15 jaar oud is.

Wel wil ik de PC echt graag zelf in elkaar gaan zetten. Dit is al een wens van me sinds de middelbare school.

Tot slot misschien handig om te vermelden is dat ik niet per sé nu de PC moet bestellen. Als er bepaalde CPU/GPU releases voor de deur staan en het raadzaam kan zijn om een maandje of 2 te wachten, dan zou ik dat best kunnen overwegen. (Tegelijkertijd heeft niemand een glazen bol natuurlijk.)

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Vanuit jullie kant zou ik graag advies krijgen over wat er handig en verstandig is qua combinaties van onderdelen. Ik ben er niet (meer) in thuis en heb er gewoonweg onvoldoende verstand van of dat alles compatibel is. Ik sta open voor allerlei adviezen qua up of downgrades. Ik begrijp dat deze 4K configuratie in eerste instantie redelijk overkill lijkt. Maar city building games zijn helaas erg veeleisend van zowel CPU en GPU. Ik zou zeker teleurgesteld zijn als blijkt dan na een uurtje of 10 bouwen aan een stad de framerate al weer inkakt vanwege een CPU/GPU bottleneck.

Ik zal hieronder een aangepast lijstje bijhouden op basis van de adviezen die ik (hopelijk) van jullie krijg, en daarmee ook het definitieve bestellijstje. Alvast bedankt voor alle feedback!

Groeten,
Hader29
edit:
Ik ben ook wel benieuwd of jullie een luchtgekoelde of een watergekoelde build zouden adviseren. Zoals ik het lees in de BBG maakt het voor een systeem als dit niet zo veel uit.

Alle reacties

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:58
Welke monitor gebruik je? De resolutie is nogal bepalend voor de videokaart.
De RTX5080 is erg duur in vergelijking met een 9070 XT en zou ik alleen doen voor de beste prestaties op een 4k monitor.
Voor AMD Ryzen 7 kun je gewoon een goede luchtkoeler gebruiken.
Ik zou voor een nieuwe build met een RTX5080 een moederbord nemen met een PCIe5.0 slot voor de videokaart (B850, X870).
Vanwege de extra cache van een X3D cpu is duur/snel 6000CL30 geheugen niet nodig.

Bijvoorbeeld:
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 270K Plus Boxed€ 289,99€ 289,99
1MoederbordenGigabyte Z890 AORUS ELITE WIFI7 (rev. 1.0)€ 183,21€ 183,21
1VideokaartenZotac Gaming GeForce RTX 5080 SOLID CORE OC€ 1.429,-€ 1.429,-
1BehuizingenCorsair Frame 4000D RS Wood Zwart€ 102,03€ 102,03
1WaterkoelingARCTIC Liquid Freezer III Pro 280€ 59,-€ 59,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z38€ 449,-€ 449,-
1VoedingenChieftec Vega M 1000 watt Zwart€ 104,-€ 104,-
1Interne ssd'sLexar NM990 2TB€ 273,-€ 273,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.889,23
Met 24 core Intel cpu zeer geschikt voor grote steden.
Vanwege het hogere piekverbruik waterkoeling en zwaardere voeding (ATX3.1 Gold Tier-A).
Zotac videokaart met 3+2jaar garantie.
Gigabyte moederbord met zware stroomvoorziening, luxe audiochip en PCIe5.0 slot voor de videokaart (ontbreekt op B650).
Snellere PCIe5.0 SSD.
Goedkoper 6000CL38 dual memory kit met Intel XMP support voor Intel 800 chipset.

[ Voor 75% gewijzigd door Woezik op 29-08-2026 16:04 ]

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:27
Neem de uitvoering: ID-Cooling FROZN A620 PRO SE voor AM5. :) Kost nu 20 euro bij proshop. Of iets luxer met de uitvoering: Corsair Nautilus 240 RS LCD die bij de behuizing past.

Voeding kan ook een stuk goedkoper met de uitvoering: NZXT C850 Gold Core

[ Voor 50% gewijzigd door Apart op 29-08-2026 15:27 ]

https://ko-fi.com/apart

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Voorstel met RX 9070 XT
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 374,99€ 374,99
1MoederbordenASRock B850 LiveMixer WiFi€ 174,99€ 174,99
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 739,-€ 739,-
1BehuizingenAntec P30 AIR€ 68,75€ 68,75
1ProcessorkoelingID-Cooling FROZN A620 PRO SE€ 19,90€ 19,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z38€ 449,-€ 449,-
1VoedingenASRock Steel Legend SL-850G€ 107,68€ 107,68
1Interne ssd'sKioxia Exceria Plus G4 2TB€ 255,90€ 255,90
Totaal€ 2.190,21
Zeer luxe moederbord met veel aansluitingen, wifi 7, pcie 5 voor de videokaart.

De 9070 XT is een stapje langzamer dan de 5080 ja, maar wel de helft van de prijs. Het geld dat je dan bespaard kan je gebruiken om in de toekomst een videokaart upgrade te doen. Het is natuurlijk altijd moeilijk om in de toekomst te kijken, maar de 5080 zit maar een enkele stap boven de 9070 XT / 5070 Ti, ik denk dus dat tegen de tijd dat de 9070 XT moeite begint te hebben dat de 5080 ook niet heel veel langer mee zal gaan.

Behuizing met houten accent aan de voorkant en veel airflow.

Goedkopere voeding die ook 10 jaar garantie heeft. Scoort A tier, Cybenetics Platinum, A+ noise rating.

Voor een paar euro extra heb je ook een pcie 5 ssd :)

• Hader29
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 16:28
Wat een hoop reacties al, bedankt zo snel.

@Woezik , de monitor die ik nu gebruik is, je raadt het al, ook al een oud beestje aan het worden. Maar voor mijn werk is hij erg bruikbaar met grote Excel en Word bestanden. uitvoering: LG 29UM58-P Zwart. Dit is een Ultrawide 1080P monitor. Dit is absoluut geen gaming georienteerde monitor, maar in mijn gedachte leek het mij goed om binnenkort een upgrade te doen. Zeker gezien de kracht van de build zou een ultrawide (praktisch!) 1440P monitor makkelijk moeten kunnen, al dan niet met een 5080 of met een 9070XT. Of zou je dan voor een goede 4K monitor gaan, waarschijnlijk met wat meer conventionele afmetingen?

@Apart, goede tips, en stiekem best leuke gimmick om je temps in de gaten te houden die Nautilus.

@Miyazono, bedankt voor de voorgestelde build! Deze maakt gebruik van heel andere onderdelen. Ik zal je voorstel later in detail bekijken. De 9070 XT aanbeveling had ik inderdaad al een beetje aan zien komen. En nu ik het met jouw complete build zie scheelt het toch ruim 1000 euro. Genoeg om over na te denken inderdaad.. Beide kaarten hebben 16GB VRAM, dus ik verwacht dat dat qua performance geen heel groot verschil zal maken voor een city builder (en andere games natuurlijk.) De case vind ik echter wel een stuk minder mooi dan de Corsair (mening natuurlijk!) Zou dit ook gewoon in de Corsair case kunnen passen, of zijn er ook andere redenen om voor de Antec te gaan? (handiger/makkelijker cable management etc.)

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Een 4k monitor is scherper / mooier dan 1440p, maar het is wel meteen weer een heel stuk zwaarder voor gaming. Met 1440p kan je langer met je videokaart doen voordat een upgrade nodig is. Maar 4k is natuurlijk super mooi dus kan begrijpen als je dat wilt hebben Als je nu vanaf een 1080p UW komt dan is eigenlijk alles al een grote upgrade. Een leuke 1440p OLED bijvoorbeeld zal een wereld van verschil zijn.

Volgens Techpowerup https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-9070-gre-pulse/30.html haalt de 5080 gemiddeld 84 fps en de 9070 XT 70 fps in 4k gaming (20%). 1440p is het verschil 139 fps en 118 fps (~18%). Dit is allemaal op max graphics. In games waar voornamelijk de hoeveelheid vram belangrijk is en de snelheid van de kaart wat minder zal dit verschil wellicht ietsjes kleiner zijn. Maar over het algemeen zal in de meeste games de 9070 XT dus wel een stapje langzamer zijn, maar het is geen groot verschil.

Antec behuizing was meer vanwege bang for your buck. Hij heeft veel airflow want veel mesh, komt met 5 fans, en heeft een hout accent, dus voor de prijs is het best veel behuizing voor je geld. Maar als je de Corsair behuizing erg mooi vind dan gewoon lekker die nemen. Qua formaat etc past alles daar ook gewoon in :)

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:58
Als je overstapt naar een 34/35" 3440x1440 monitor, dan zou ik een 9070XT kiezen. Het prijsverschil is erg groot. Voor een 32" 4k monitor is een RTX5080 beter. Voor Word documenten is de extra pixels in de hoogte erg fijn. Op 32" past ook 3x A4 wel naast elkaar. Eventueel de aankoop van de videokaart uitstellen totdat je weet welke monitor je gaat gebruiken.
Pagina: 1