Verkeerde boenwas op nieuwe meubelstuk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zatarra
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-09 22:42
Hoop dat het hier de juiste subtopic is, gezien iemand ook een Boomhutbed topic heeft geopened. Anders hoor ik het graag.

Ik heb onlangs een mahonie dressoir gekocht. Vind het erg mooi. Iemand adviseerde mij ook een boenwaslaag ter extra bescherming op te zetten. Ik heb een mahonie boenwas gekocht en erop gezet. Ik heb iets verder onderzoek moeten doen want dat was eigenlijk voor meubels die al een beetje beschadigd zijn. Ik had een neutrale was moeten gebruiken. Ik heb nu donkere pigmenten in de houtnerfen die ik optisch niet zo mooi vind.

Nou kan ik wachten totdat de waxlaag over tijd verdwijnt maar er is een grote kans dat de pigment in de nerfen blijven zitten. Of ik kan een spulletje halen die specifiek was verwijderd maar misschien ook de vernis aantast en geen garantie dat de pigment uit de nerfen haalt. Ik weet niet of iemand met houtbewerking ervaring die mij een 2nd opinion kan geven?

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:10
Terpentine en een nagelborstel en veel doeken.
Niet teveel druk uitoefenen tijdens het reinigen, de terpentine moet het werk doen (oplossen van de was). En altijd in de richting van de houtnerf werken.
Normaliter zou de vernis bij gebruik van terpentine moeten blijven zitten.
Maar dus altijd op een onopvallend plekje proberen wat de terpentine doet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Zatarra
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-09 22:42
Dank. Ik heb voorzichtig met terpentine wat was kunnen verwijderen en lijkt geen schade te zijn. In de groeven/nerven heb ik met een oude tandenborstel zitten borstelen. Daar lijkt de gekleurde wax niet weg te halen zijn. Maar het zijn ook echt hele kleine korte groefjes.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:11
Mocht het een kostbaar product zijn: Een houtwerker of andere meubelmaker zou je wellicht eens kunnen helpen met advies.

Als je het zelf wilt doen wellicht wat foto’s plaatsen voor betere antwoorden.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:10
Zatarra schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:43:
Dank. Ik heb voorzichtig met terpentine wat was kunnen verwijderen en lijkt geen schade te zijn. In de groeven/nerven heb ik met een oude tandenborstel zitten borstelen. Daar lijkt de gekleurde wax niet weg te halen zijn. Maar het zijn ook echt hele kleine korte groefjes.
Tandenborstels zijn in verschillende hardheden te koop.
Misschien eentje halen met dunne, maar wel stevige, borstelharen.
Een oude tandenborstel is meestal versleten en te soepel geworden om in de groefjes te kunnen komen. Het is een kwestie van uitproberen, op afstand wat lastig in te schatten.
Maar wanneer de terpentine op andere plekken de was wel oplost dan zou het in de groefjes, met een andere, betere borstel ook moeten lukken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former