Onvindbare lekkage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:38
Hallo allen,

Ik heb bij mijn klushuis het dak vervangen, wat inhield helemaal kaal tot aan het dakbeschot, deels slecht dakbeschot vervangen, nieuwe dampopen dakfolie er over, nieuwe panlatten en nieuwe pannen. Flinke klus om zelf te doen maar ik ben blij met het resultaat gezien de staat waarin het dak zich verkeerde.

Ik ben nu bezig met het isoleren van binnenuit met een dikke laag pir. Het punt is alleen dat ik met een kleine lekkage ( denk ik) blijf zitten waardoor ik nog niet verder durf met isoleren.

Ik meet op het omcirkelde deel in de foto vooral na de vooral na de regen van de afgelopen dagen een vochtpercentage van iets van 22%, terwijl al het hout er om heen 10% of lager zit. Dus alleen het balkje wordt vochtig, de rest niet.

Wat ik tot nu toe heb gedaan is alle nokvorsten en onder rol verwijderd, visueel geïnspecteerd en niets vreemd gezien, de nokvorstrol vervangen door EPDM ( ik dacht misschien waait het er toch onder, ook al zou het dan niet door de dakfolie heen moeten kunnen) en ter compensatie voor de vermindering van de ventilatie door het epdm een ventilatiepan geplaatst. Dat heeft tot nu toe lijkt het geen verschil gemaakt.

Maak ik mij teveel zorgen over het vochtpercentage? Kan het condens zijn omdat de enige hoek van het dak is dat nog niet is geïsoleerd? Ik snap dat jullie het van een afstandje moeilijk kunnen beoordelen maar misschien mis ik iets!I
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWaCGAB3xfZK9GqfYTP7EnK7p_Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBIV1demp3oIqjMYc6qh6j6K.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Poad-zdBUw3z1moXc3s7_yIF9Ck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGhhGykxW1Vltc2DquH6hAE3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAnravd_tDoj_KwnzAff9cvH5Xg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgWsWx5kwFb9arxL01iVW41W.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 21% gewijzigd door KoenVW76 op 29-08-2026 13:29 ]

Alle reacties

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-08 17:12
Heb je ook ondervorsten onder je nokvorsten gedaan? Of was dat die onderrol?

[ Voor 19% gewijzigd door Cyriel85 op 29-08-2026 13:35 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• druktemaker
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-08 14:21
Zit er niet toevallig een nagel/schroef in die balk? Zou zeker met dit soort lage verschillen qua percentage ook simpelweg een nagel kunnen zijn die condenseert en zo de boel vochtig maakt.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:38
Die balk is zichtbaar nat (geweest), dus een probleem is er sowieso.

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-08 20:34
Kan het zijn dat het water via een andere plek onder de pannen komt en over het dak (onder de pannen) naar de hoek loopt waar je vocht constateert? Ik heb nl begrepen van mensen uit de praktijk dat de lekkage niet altijd op die plaats hoeft te zitten waar het nat is. Misschien loopt het regenwater wel via de kilgoot (boven in) onder de pan schuin naar beneden naar de hoek waar het nat is. Het is maar een suggestie.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Hoe is de afdichting tussen de schuine vorstpannen en de rest van de dakpannen gemaakt?
Ik krijg de indruk dat met een beetje wind het water zo onder die zwarte 'flapjes' wordt geblazen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• LtApocalypse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 29-08 21:33
Zijn er behalve op die balk ook andere vochtplekken bijv op dakbeschot? Gezien hoe de vochtplek er nu uitziet lijkt het van boven gekomen. Kan heel goed ook een oude vochtplek zijn. Ik zou dan wat geduld hebben. Heb je toevallig fotos van hoe het er uitzag voordat je ging klussen? Weet je zeker dat deze plek nieuw is?

Mooi gedaan dat dak trouwens. Ik zou me geen zorgen maken over inwaaien van regen. Ik zou zelf liever de ventilerende nokvorstenrol hebben laten liggen dan epdm. Dat is naar mijn mening daar niet voor bedoeld.

• KoenVW76
Cyriel85 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:33:
Heb je ook ondervorsten onder je nokvorsten gedaan? Of was dat die onderrol?
Ja ik had eerst de monier ruiterrol onder de nokvorsten gedaan, nu vervangen door zelfklevend epdm wat nog wat verder over de pannen heen valt en in zijn geheel over de rand valt. De Monier rol zou voldoende moeten zijn, maargoed je probeert wat :)

[ Voor 8% gewijzigd door KoenVW76 op 29-08-2026 14:40 ]

• KoenVW76
Yaksa schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:53:
Hoe is de afdichting tussen de schuine vorstpannen en de rest van de dakpannen gemaakt?
Ik krijg de indruk dat met een beetje wind het water zo onder die zwarte 'flapjes' wordt geblazen.
Het zelfklevende epdm heb ik vrij secuur over de pannen heen geplakt dus daar zou niets of nauwelijks iets doorheen moeten komen. En dan zou het alsnog niet door de dakfolie moeten kunnen komen...

• KoenVW76
LtApocalypse schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:39:
Zijn er behalve op die balk ook andere vochtplekken bijv op dakbeschot? Gezien hoe de vochtplek er nu uitziet lijkt het van boven gekomen. Kan heel goed ook een oude vochtplek zijn. Ik zou dan wat geduld hebben. Heb je toevallig fotos van hoe het er uitzag voordat je ging klussen? Weet je zeker dat deze plek nieuw is?

Mooi gedaan dat dak trouwens. Ik zou me geen zorgen maken over inwaaien van regen. Ik zou zelf liever de ventilerende nokvorstenrol hebben laten liggen dan epdm. Dat is naar mijn mening daar niet voor bedoeld.
Thanks, nee echt alleen die balk wordt vochtig... Ik heb net nog even wat pannen verwijderd na een bui maar alles er onder lijkt droog, ik zie geen verkleuringen o.i.d. Ik heb geen fotos van het dak terug kunnen vinden zonder de nieuwe pannen, alleen van die hoek zoals het was aangezien ik die heb gebruikt om het geheel weer op dezelfde manier op te bouwen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlvRlpThyh7PDpN7WYrBw5kjUsE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4nGYqpoxHtzRwokDs3vTfvG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbvOggvAgcBORd-KG9CJz-tPAS4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1TKTPWW4oCWdwgf80rEIHjy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vptJwRpC8redbCOCT6z4J2ocrVU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAdmbBFueRrXbfjLzxtxZBaU.jpg?f=fotoalbum_tile

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik zie volgens mij links van de pijl toch dat het epdm niet op de pannen aansluit en er water tussen zou kunnen komen door bijvoorbeeld opwaaien.

• LtApocalypse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 29-08 21:33
synoniem schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:53:
Ik zie volgens mij links van de pijl toch dat het epdm niet op de pannen aansluit en er water tussen zou kunnen komen door bijvoorbeeld opwaaien.
Dat gaat niet zo hard hoor. Een mogelijk druppeltje kan het dak wel hebben. Als het nou sneeuw is dan waait het er mogelijk wel onder net als in half Nederland met een pannendak. Maar dit ziet er keurig uit.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:42
Nvm.

[ Voor 95% gewijzigd door Draakje5 op 29-08-2026 18:31 ]

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-08 21:56
Als je geen haast hebt met het dichtmaken zou ik het de komende week (als het nog gaat regenen) nog even openlaten en het aankijken. Als je daarna zeker bent dat het dicht is verder af werken. Eventueel even een paar dagen een ventilator in de ruimte zetten om te kijken of het condens is.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:31
condens lijkt me nu uitgesloten, het is nergens zo koud dat er iets condenseert.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1