Slechts 9 cm voor isolatie enkelsteens muur tot zichtzijde.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Ik heb een oude aanbouw met een enkelsteensmuur waar binnenkort een nieuwe keuken in moet. De maten van de nieuwe keuken zijn dezelfde als de oude keuken dus ik moet zoveelmogelijk uitkomen op de zelfde maatvoering.

De huidige isolatie is EPS (denk nu 20mm) strak tegen de enkelsteensemuur (buitenmuur), rachelwerk en gips. Van de muur tot aan de zichtzijde van het gips is 90mm. Ik wil hier dus maximaal gebruik van maken. Het plafond is 2350mm hoog.

Waar ik aan zat te denken is PIR beplakt met OSB (zodat de keukenkastjes stevig kunnen hangen)

Pir 70mm, OSB 9mm en dan groene gipsplaat 9,5mm = 88,5mm

Het plafond is 2350mm hoog en het gaat om een lengte van 3400mm. Ik wil de isolatie niet onderbreken dus ik zit te denken aan bevstiging van de pir+OSB aan de onderzijde en bovenzijde (houten dak 235 is tot aan het plafond) en hightack aan de muur.

Ik heb geen idee of ventilatielatten nodig zijn, de huidige muur en isolatie heeft dit ook niet en dat levert al bijna 18jaar geen problemen op. Wel zal ik bij de elektra punten dus minder isolatiedikte hebben.

Gaat dit werken, iemand nog betere ideeen, tips?

2. Ook de vloer wordt 60mm opgehoogd, ik wil XPS met OSB leggen zodat daarop de keuken geplaats kan worden. Is dat een goed idee?

[ Voor 8% gewijzigd door Cobb op 29-08-2026 12:02 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Alle reacties

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-09 21:59
Serieuze uitdaging dit....
Normaal gesproken bouw je een muur op van binnen naar buiten. Nu ga je andersom werken en moet het binnen ook nog 100% haaks zijn i.v.m. plaatsing van de keuken.
Als het eindresultaat niet haaks is aan de binnenkant heeft de keukenboer (en dus jij) een probleem.
Weet je zeker dat je dit zelf wilt gaan doen?

Voor je vloer wel Qboard gebruiken. Xps + osb met grote tegels kan scheuren/barsten geven in de tegels.

[ Voor 15% gewijzigd door keroner op 29-08-2026 15:38 ]

• Cobb
  • Nu online
Ja, niet zo bang voor het haaks gebeuren. Over het blad valt nog een randje tegels. En naast de afzuigkap komen maar twee hang kastjes.

De vorige wand EPS rachelwerk en gips heb ik ook gedaan in 2008 met 0 klus ervaring.

[ Voor 24% gewijzigd door Cobb op 29-08-2026 17:17 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 18:55
Ik zou het persoonlijk denk ik wel eerst opnieuw uit rachelen dan pir gewoon tussen de rachels bevestigen en osb er tegen.

Maar dat is puur afgaand op je post en natuurlijk geen idee hoe de situatie ter plaatse is.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:43
keroner schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:35:
Nu ga je andersom werken en moet het binnen ook nog 100% haaks zijn i.v.m. plaatsing van de keuken.
Als het eindresultaat niet haaks is aan de binnenkant heeft de keukenboer (en dus jij) een probleem.
Geen muur is (echt) haaks, en er worden zat keukens geplaatst in oude huizen waarin echt letterlijk niets recht loopt.

Is het een extra uitdaging, dat zeker.

Maar een beetje keuken-installateur laat zich echt niet kisten door een kleine afwijking. Ok, het moet geen 85 graden zijn i.p.v. 90, maar enkele cm afwijking over de hele lengte van een blad is niet zo'n punt, als hij het maar weet.

En, je moet iets aan diepte extra nemen op je blad, t.o.v. de (vaak standaard) diepte van de kastjes. Hoeft maar 5 cm te zijn. Dan zaag je namelijk het werkblad gewoon aan de achterkant een beetje scheef af. Bij ons had de installateur een verzameling aan verschillende soorten zagen achterin de bus waar je jaloers op zou worden.

Dat gezegd, als het gewoon recht kan heeft dat uiteraard de grote voorkeur.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

In plaats van OSB+gips zou je nog kunnen kijken naar gipsvezelplaat. Kun je ook op tegelen, en veel sterker dan gipsplaat. Scheelt je weer wat dikte, en je hebt ze volgens mij ook met mes-groef verbinding.

Fermacell heeft ze ook als vloersysteem. Kan wellicht ook nog van pas komen.

Om de boel zo recht mogelijk te krijgen kun je wellicht eerst houten balkjes op de vloer schroeven, en op het plafond een lijn uitzetten. Dan je muurelementen voorzien van bouwlijm en rechtop achter dat balkje omhoog klappen, en vervolgens met een klosje oid tegen het plafond vastzetten.

• Cobb
  • Nu online
@_ferry_ Bedankt, kun je keukenkastjes goed ophangen aan gipsvezelplaat?

Met de juiste pluggen moet het goed kunnen, lees ik.

[ Voor 26% gewijzigd door Cobb op 30-08-2026 11:01 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Cobb schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:54:
@_ferry_ Bedankt, kun je keukenkastjes goed ophangen aan gipsvezelplaat?
Altijd overleggen met de installateur/fabrikant (soms melden ze het ergens in de specs)

Maar @_ferry_ geeft de denkrichting aan:
Beter een duurdere/hoogwaardigere plaat die betere specs heeft bij dezelfde dikte. Zowel qua isolatie als qua afwerking.
Zo heb je van Knauf ook Diamond Board, dat is een duurdere gipsplaat die net wat harder is.
https://knauf.com/nl-NL/p...ansplaat-10-mm-10031_0077

• Cobb
  • Nu online
@TheGhostInc Die DIamondboard had ik net ook gevonden. Maar volgens mij is de belastbaarheid van Fermacell (Gipsvezelplaat) sterker.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Cobb klopt.
Was ook meer om aan te geven dat er best veel opties zijn. Even goed kijken welke plaat het beste is voor jouw toepassing. (Denk ook aan vocht gevoeligheid, hoe je (direct) kunt afwerken, etc )

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-09 15:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Cobb schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:10:
Waar ik aan zat te denken is PIR beplakt met OSB (zodat de keukenkastjes stevig kunnen hangen)
Ik vraag mij serieus af of 9 mm OSB voldoende stevig is voor iets zwaars als keukenkasten. Wil je niet liever 12 of 18 mm gebruiken? Die zijn ook voorzien van tong en groef wat automatisch zorgt voor een wat strakker en sterker resultaat.
Voor wanden in houtskeletbouw of binnenwanden wordt 18mm gekozen wanneer extra stevigheid gewenst is. Denk aan situaties waarin je later zware objecten wilt ophangen (keukenkastjes, tv-beugels, radiatoren). OSB kan dan dienen als sterke achterplaat, eventueel met gipsplaat als zichtafwerking.
https://www.budgetisolatieshop.nl/blogs/blog/osb-platen

Ik zou misschien nog eerder overwegen om de keukenkastjes rechtreeks aan de enkelsteensmuur te hangen, dan 9 mm OSB gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Question Mark op 30-08-2026 17:51 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Cobb
  • Nu online
@Question Mark je hebt denk ik gelijk.

Ik heb inmiddels de knop doorgehakt, ik ben voor 6cm pir gegaan en 18mm tong en groef Underlayment. Ik denk voor overkill voor de twee keukenkastjes en afzuigkap, maar dat voorkomt 100% zeker dat ik geen rachels hoef te gebruiken en de pir een dekkende laag is. Enige mindere is de elektra die er doorheen moet (dus enkele verticale sleuven). De waterleiding kan erop. Ook komt er nog 12mm gips tegenaan. Ik overweeg wel om te klooien met de 40mm diepe inbouwdozen ipv van 50mm, met de 30mm gips+underlayment is dat maar 10mm pir minder.

6cm pir is in iedergeval vele malen beter dan de 2cm eps die er nu niet luchtdicht tegen aan is gepropt en deels door muizen is verhuisd naar de kruipruimte van de aangrenzende woning. Ook de vloer gaat van 5cm XPS naar 4cm maar loopt nu wel door onder de keuken (en underlayment eroverheen).

Plafond is nog een 'twijfel' het is een platdak met goede bitumen. Dit gaat al jaren goed met pir aan de warme zijde zonder folies en dat wil ik eigenlijk zo laten ondanks dat voor deze daken steenwol met klimaatfolie wordt aangeraden. Ik zal nog wel even checken of het echt goed is gegaan de afgelopen jaren door de houtconstructie na te lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Cobb op 30-08-2026 20:08 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-09 15:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Cobb schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:02:
Plafond is nog een 'twijfel' het is een platdak met goede bitumen. Dit gaat al jaren goed met pir aan de warme zijde zonder folies en dat wil ik eigenlijk zo laten ondanks dat voor deze daken steenwol met klimaatfolie wordt aangeraden. Ik zal nog wel even checken of het echt goed is gegaan de afgelopen jaren door de houtconstructie na te lopen.
Wat is het voor PIR, als dat pir met dampdichte aluminium is, dan zal er weinig aan de hand zijn.

Punt van aandacht is nu wel dat je muren straks beter geisoleerd zijn. Waar voorheen alle vocht misschien op zowel plafond én muren condenseerde, is er een kans dat de muren nu boven het condensatiepunt blijven en alle eventuele condens nu op het plafond gaat plaatsvinden.

Ik zou dit zeker gaan visualiseren met Ubakus.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:21

orf

Question Mark schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 08:19:
[...]

Wat is het voor PIR, als dat pir met dampdichte aluminium is, dan zal er weinig aan de hand zijn.

Punt van aandacht is nu wel dat je muren straks beter geisoleerd zijn. Waar voorheen alle vocht misschien op zowel plafond én muren condenseerde, is er een kans dat de muren nu boven het condensatiepunt blijven en alle eventuele condens nu op het plafond gaat plaatsvinden.

Ik zou dit zeker gaan visualiseren met Ubakus.
Visualiseren met Ubakus is een goed idee, want meestal is een koud-dak met bitumen geen goed idee.

@Cobb Ik heb voor voorzetwanden ook getwijfeld over PIR + osb of PIR + gipsplaat. Uiteindelijk ben ik voor een losse opbouw gegaan. Eerst PIR op de muren met lijmpur. Toen alle naden afgeplakt met aluminium tape en daarna gipsplaten erop gelijmd. In die volgorde wist ik in ieder geval zeker dat ik het dampdicht had afgewerkt aan de warme kant.

• Cobb
  • Nu online
@Question Mark het is pir met tweezijdig alu. Het is een kleine ruimte 2150x3700. Aan de andere zijde zit een groot raam HR++ maar dat zal nog de koudste plek blijven. Ook zit er boven een deur een vent rooster.

Ook overweeg ik om er een decentrale WTW unit in aan te brengen zoals:

https://www.ventilatielan...fo32O9Z4ezeRoCCV8QAvD_BwE

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:54

mjl

Ugh

Cobb schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:51:
@Question Mark het is pir met tweezijdig alu. Het is een kleine ruimte 2150x3700. Aan de andere zijde zit een groot raam HR++ maar dat zal nog de koudste plek blijven. Ook zit er boven een deur een vent rooster.

Houd er rekening mee dat zo een wtw unit altijd wat geluid geeft, voor een keuken/woonkamer geen probleem denk ik. Ik heb er zelf een aanwezigheids sensor aan gekoppeld om de unit op de hoogste stand te zetten en een knop in de muur om deze helemaal uit te zetten voor het onderhoud of in de zomer als het ding toch niet nodig is.

-------

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:47
mjl schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:49:
[...]

Houd er rekening mee dat zo een wtw unit altijd wat geluid geeft, voor een keuken/woonkamer geen probleem denk ik. Ik heb er zelf een aanwezigheids sensor aan gekoppeld om de unit op de hoogste stand te zetten en een knop in de muur om deze helemaal uit te zetten voor het onderhoud of in de zomer als het ding toch niet nodig is.
Heb ook een WTW, die maakt geluid maar is goed gemonteerd en daardoor hoor je hem niet. Uit de buizen ook niet, omdat die zo groot (zinnig) mogelijk gemaakt. Vervolgens slimme aansturing op Co2, luchtvochtigheid en temperatuur binnen en buiten zodat hij altijd zo scherp mogelijk draait.
Cobb schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:51:

Ik heb mijn hele huis uit 1900ish zo gereonoveerd met PIR+OSB+GIPS. De keuken staat er nu al een jaar in. Ik heb balken tegen de muren gezet met daar DPC folie achter en onder tegen vocht. Daar tussen de PIR, en dan de OSB+GIPS. Ik kan aan kastjes hangen zonder dat de muur een kik geeft. PIR met alu dus geen extra folie. Wel ook onder de OSB DPC gelegd. Elektra zit er ook in die wand. In mijn geval is de PIR 50mm in de keuken. Op de boven etage is dit 100mm (daar was genoeg ruimte). Het verschil is enorm qua comfort en warmteverlies.

Gips heb ik gladgestuct waarmee ik ook het verloop in de buitenmuur kon verminderen voor de keuken. Het haakse verhaal voor de keuken is prima op te vangen in de keuken zelf alleen met je blad moet je natuurlijk lijp goed meten. In ons geval massief eiken blad dus ik kon precies op maat maken.

[ Voor 57% gewijzigd door Tasma op 03-09-2026 23:36 ]

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:54

mjl

Ugh

Tasma schreef op donderdag 3 september 2026 @ 23:31:
[...]

Heb ook een WTW, die maakt geluid maar is goed gemonteerd en daardoor hoor je hem niet. Uit de buizen ook niet, omdat die zo groot (zinnig) mogelijk gemaakt. Vervolgens slimme aansturing op Co2, luchtvochtigheid en temperatuur binnen en buiten zodat hij altijd zo scherp mogelijk draait.
het voorbeeld van de TS zag er uit als een vrij simpel ding, standje hoog of laag en geen slimme aansturing. Ik heb zelf een nog iets goedkoper model maar wel 150mm, die hangt in een schuurtje met de fitness spullen, geluid is daar niet zo een issue.

-------

Pagina: 1