Nieuwe accu voor Philips Homerun XU7100

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ignatius76
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-09 12:04
Mijn vraag
Voor de Philips Homerun XU7100 heb ik de volgende batterij nodig:

300010187021 - BATTERY PACK ASSY 14.4V (5200 mAh)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al op de gebruikelijke website voor onderdelen in NL gekeken en ook op 123accu.nl kan ik deze accu voor de XU7000 serie vinden (wel voor de 2000/3000/5000 serie maar dat is een andere). Phillips zelf zegt de accu niet te leveren en stelt alleen voor om de hele robotstofzuiger op te sturen voor reparatie. Dat kost onnodig tijd en transport (garantie is inmiddels verlopen)

Iemand een idee waar ik deze accu alsnog kan vinden?

Alle reacties

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:26
Kun je iets meer vertellen over de exacte leeftijd van je robotstofzuiger? Heb je het apparaat in Nederland gekocht als particulier?

Mogelijk heb je recht op wettelijke garantie namelijk, ook al is de fabrieksgarantie van (2 jaar?) verstreken. Dan zou ik er geen probleem mee hebben om het apparaat voor reparatie even kwijt te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Fauna op 31-08-2026 21:13 ]

• Ignatius76
Gekocht in april 2024, dus nog geen 2,5 jaar geleden. Is de wettelijke garantie langer?

• Fauna
De wettelijke garantie is in NL net zo lang als dat je van het product mag verwachten, mits je het product op een normale manier hebt gebruikt. Dus als Philips de accu niet los kan leveren, maar wel kan vervangen, zou garantie claimen bij de verkoper een manier kunnen zijn. De eventuele non-conformiteit hangt er ook een beetje van af hoe 'kapot' dat de accu is. Kun je er bijvoorbeeld helemaal niets meer mee, of merk je dat hij het niet meer het vaste programma kan afwerken op één acculading?

Ik moet er wel bij aantekenen dat accu's een lastig ding kunnen zijn als de laadvoorschriften niet worden gevolgd. Maar bij een robotstofzuiger kun je weinig anders dan die terug naar het dock laten rijden en laat iedereen dat ding gewoon altijd aangesloten.

Verder zijn er ook Europese regels die het 'recht op reparatie' beschrijven. Met andere woorden, zo'n accu moet gewoon leverbaar kunnen zijn binnen de verwachte gebruiksduur. Voor een normale stofzuiger lijkt mij minimaal 5 jaar redelijk.

Zie ook bij de buren van Shopping forum: Eerste hulp bij garantiekwesties in Nederland

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kan je een foto maken van de accu?
Pagina 481 van de handleiding vertelt hoe je hem verwijdert.

Of bedoel je deze?
https://fixpart.nl/product/saeco-300010187021-batterij

[ Voor 28% gewijzigd door DJMaze op 10-09-2026 22:32 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Ignatius76
@DJMaze Dat is ‘m inderdaad.

Maar dat ik hem na 2,5 jaar al moet vervangen ga ik toch eerst met de leverancier bespreken zoals @Fauna aangeeft.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:47
Waarschijnlijk is de accu kapot gegaan, omdat die constant- of lange tijd telkens aan de lader ligt. Hierdoor laad je de accu kapot en gaat die dus maar kort mee.

• Fauna
jovadca schreef op woensdag 16 september 2026 @ 23:45:
Waarschijnlijk is de accu kapot gegaan, omdat die constant- of lange tijd telkens aan de lader ligt. Hierdoor laad je de accu kapot en gaat die dus maar kort mee.
Als dat zo is, zou dat duidelijk in de instructies moeten staan. Dat kan ik niet terugvinden.

Bovendien ben ik van mening dat een robotstofzuiger met een dock, erop ontworpen moet zijn om constant aangesloten te zijn (buiten het stofzuigen/dweilen zelf natuurlijk). Dat is ook een beetje inherent aan het principe robotstofzuiger, namelijk dat je er geen omkijken meer naar hebt. Het is in theorie prima mogelijk om een accu in een goede staat te houden, ook al is deze permanent aangesloten aan de lader/dock. Het is alleen de vraag of Philips dat juist heeft geïmplementeerd.

N=1, maar mijn Roborock doet het al 4 jaar prima met dezelfde accu. Dus blijkbaar kan het wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Fauna op 17-09-2026 10:23 ]

Pagina: 1