Thuisbatterij met back-up bij meerdere solar installaties

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mynewacc
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:03
Ik zit al een tijdje naar een thuisbatterij te kijken - niet zo zeer om financiële redenen (de beperkingen zijn me bekend) - maar vooral als zekerheid bij langdurige stroomuitval. Het doel is dat de solar installatie dan kan blijven doordraaien. Door de complexiteit van de elektrische installatie in onze woning kom ik er niet helemaal uit.

Grofweg is de installatie als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VK7b4PTegmMkN5TOqGj9S9CtLW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RIqlQFaXkP4PcGtJAU5ZJW9M.png?f=fotoalbum_large

Er zijn een aantal onderverdelers waar geen spannende groepen (pun intended) aan hangen, maar deze kunnen wel relevant zijn omdat ze op een plek staan die voor een accu gunstiger is (stabiele temperatuur, geventileerd, niet in een vluchtweg).

Het lastige zit hem in de combinatie van Enphase en string-omvormer systemen. Ik kan me voorstellen dat slechts één van deze systemen op een grid-forming accu aangesloten kan worden?

Je hoort wel eens dat noodstroom veel standby vermogen vraagt. Wat mij betreft mag de elektra er best een paar minuten uit klappen, zolang de juiste frequentie maar weer opgebouwd wordt zodat de accu's kunnen opladen bij langdurige uitval. Zulke uitval komt nu vrijwel nooit voor, maar ja, hoe vaak claim je bij je verzekering - en sluit je er daarom geen af? ;)

Naast back-up gaat de accu als reguliere thuisbatterij werken. We hebben een dynamisch contract via Zonneplan en op dit moment een overproductie.

Relevante software en hardware die ik gebruik: Home Assistant, HomeWizard P1 meter. Een deel van het sanitair warm water wordt voorzien door een elektrische boiler (achter een slimme stekker).

Concrete vraag: welke van mijn solar systemen kan ik als back-up aansluiten op een thuisaccu? Moeten hiervoor extra draden worden getrokken? Zou dit ook kunnen wanneer de accu bij één van de onderverdelers binnenshuis komt te staan? En welk type product kan ik het beste naar kijken?