Klushuis met twee linkerhanden

Pagina: 1
Acties:

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:53
Helaas hebben wij recentelijk slecht nieuws gekregen over de gezondheid van mijn schoonmoeder. Daarom zijn we bezig een aantal zaken op een rijtje te zetten voor het helaas onvermijdelijke moment. Een belangrijke daarvan is het huis. Mijn vrouw heeft in de afgelopen jaren al vaker laten vallen dat ze het wel zou zien zitten om ooit weer daar te gaan wonen en op zich lijkt ook mij dat helemaal geen slechte optie:
  • Mijn vrouw zou de helft van het huis al bezitten (het is hypotheekvrij en haar vader is al 25 jaar geleden overleden), het zou dus alleen gaan om het uitkopen van haar zus
  • Geen gedoe met overbieden, bezichtigingen, makelaars en dergelijke
  • Het is vrijstaand op een mooie plek met een tuin van 750 m2
  • Oprit en garage
  • 120m2 met drie slaapkamers, groot zat voor wat wij nodig hebben
  • Nieuwe cv-ketel, nieuwe radiatoren, goede kozijnen en ramen dus de technische basis is in orde
Kortom, dat lijkt een mooie kans voor ons om toe te treden tot de woningmarkt aangezien wij nog steeds huren. Toch is er gewoon enorm veel te doen en ik weet niet of wij daar wel aan moeten beginnen, aangezien wij totaal geen klussers zijn. Slopen en verven gaat nog wel, maar zodra ik een boormachine zie heb ik paniek om maar eens wat te noemen. Ik zeg altijd dat ik wat betreft klussen geen eens twee linkerhanden heb, maar gewoon GEEN handen. Wat is er zoal aan de hand:
  • Als ik babyfoto's van mijn vrouw (die 41 is) zie, is het enige verschil tussen die foto's en nu dat er toen een beeldbuis-tv stond en nu een flatscreen. Dingen als het sanitair, oven, gasfornuis, koelkast etc zijn dus echt allemaal 40+ jaar oud.
  • Verwarmingsleidingen zijn niet weggewerkt in de muur en overal is de verf daarvan aan het afbladderen en is er oppervlakteroest
  • Granol op de binnenmuren is in slechte staat
  • Plafond is van dat ouderwetse jaren '70 zachtboard
  • Verdiepingsvloer is van hout. Het kraakt als er iemand boven is en je hoort aan de voetstappen precies waar iemand staat/loopt. Als je zelf boven loopt voel je ook een hele lichte vering. Het is uiteraard niet onveilig ofzo, maar je krijgt er absoluut geen luxegevoel van
  • Er is decennialang fors in gerookt (mijn vrouw is altijd de enige niet-roker aan die kant van de familie geweest, gelukkig is iedereen inmiddels gestopt) en ondanks dat het nu al een paar jaar een rookvrij huis is, merk je dat nog altijd direct als je binnen stapt
  • Badkamer is beneden (alleen niet echt ruimte op die boven te maken vrees ik en om een of andere reden vindt m'n vrouw het ook handig om de badkamer beneden te hebben)
  • Trap staat in de woonkamer
  • Zou me niet verbazen als er asbest is
  • Het huidige interieur is gewoon veel te ouderwets naar mijn smaak, maar dat is niet zo'n spannend tegenargument natuurlijk aangezien dat zeer eenvoudig is op te lossen en zelfs ik dat kan.
Mijn vrouw heeft ook al gezegd, eigenlijk moet je gewoon het complete huis strippen en binnen alles helemaal opnieuw opbouwen. Er is een vriend van m'n ouders die erg handig is (die heeft ook veel geholpen in onze huidige huurwoning, maar dat is en blijft een huurwoning dus daar zijn niet heel ingrijpende dingen gebeurd) en natuurlijk kan je altijd mensen inhuren, maar het budget en de tijd van die vriend is natuurlijk ook absoluut niet oneindig dus je zal altijd het een en ander zelf moeten doen.
Mijn vrouw heeft inmiddels ook al laten vallen "misschien moet het gewoon verkocht worden en dat we met dat geld ergens anders opnieuw beginnen" (wij wonen in hetzelfde dorp momenteel).

Ik ben niet op zoek naar input wat betreft het emotionele stukje (want ja, ik heb zeker nagedacht over dingen als "het zal gaan voelen als haar huis, niet als ons huis"), maar wel naar wat jullie keuzes en overwegingen zouden zijn in deze. En misschien eigenlijk toch wel meer naar ervaringen van mede niet-klussers die toch een klushuis hebben aangeschaft, omdat ik onder de streep eigenlijk vooral de voordelen zie.

• studioh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:58
Je bent niet alleen, hiervoor kun je prima een aannemer inhuren die alles uit handen neemt. Slopen, installatie, afwerken. Het kost je alleen wel geld en je hebt een plan nodig. Als geen plan hebt huur je een architect in.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:41
Als je zo'n huis kunt krijgen voor de helft van het geld, want dat is als ik het zo lees het geval (zus uitkopen) en je hebt daarna nog financiele ruimte - why not?

Ik denk dat zelfs met het inhuren van iemand om klusjes te doen het je geen windeieren legt. Als je daarna nog hypotheek/bouwdepot kunt krijgen zit je er toch relatief cheap?

Asbest waar? Op het dak of op andere plekken? Als het op het dak zit zou ik het gewoon lekker laten zitten.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En als het hypotheek vrij is, is het niet erfbelasting vrij.

En het uitkopen van zus is ook 50% van de taxatie en of woz waarde.

Je neemt dus weer een hypotheek en die hypotheek kan je gebruiken voor de verbouwing.

/edit
Na overliiden vader, is toen eigendom ingeschreven in het kadaster (deel 1 van 3) of is dit gewoon een gedachte die je hebt en staat het volledig op naam van moeder? (Deel 1 van 1)

[ Voor 30% gewijzigd door Vorkie op 28-08-2026 12:01 ]

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:05
Simpel toch: heb je het budget om het bij een aannemer te beleggen?
Vrijstaand 120m2 zal ergens tussen 1 en 2 ton liggen waarbij je niet gek op moet kijken als het dichter bij de 2 ligt.
Er is een vriend van m'n ouders die erg handig is
Nee. Nee. Nee. Dit is een recept voor ellende gegeven de toestand van het huis.

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:11
Heb je budget om te verbouwen - na de koop van het huis? En bedenk ook - het hoeft niet allemaal in 1 keer he?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

_Chris_ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:07:
Heb je budget om te verbouwen - na de koop van het huis? En bedenk ook - het hoeft niet allemaal in 1 keer he?
Budget budget budget inderdaad. Verder de vraag wat wil je en wat wil je niet? Niet alles in 1 keer zorgt er wel voor dat je nog jaren in een kwalitatief op zijn best matige & zwaar verouderde woning zit + veel verbouw overlast. De een kan daar beter tegen dan de ander maar gezien je niet eens 2 linkerhanden zegt te hebben is het iig niet ook een hobby.

Overweeg overigens ook de optie sloop en nieuwbouw al dan niet met een fabrieksmatig gebouwde woning. Kost ongetwijfeld meer maar levert uiteindelijk zeer waarschijnlijk een veel betere woning op. Veelal wordt er erg veel verbouwd aan een basis die eigenlijk gewoon vlak zou moeten.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zoals Vorkie al zegt vergeet de erfbelasting niet. Die moet ook betaald worden. Ik denk dat het verstandig is om een berekening te (laten) maken hoeveel jullie kunnen lenen en hoeveel er aan belasting betaald moet worden. Dan kan je zien of er genoeg budget is om de zus uit te kopen + de belasting en eventueel nog een verbouwing.

• Vld1989
De_Bastaard schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:59:
Als je zo'n huis kunt krijgen voor de helft van het geld, want dat is als ik het zo lees het geval (zus uitkopen) en je hebt daarna nog financiele ruimte - why not?

Ik denk dat zelfs met het inhuren van iemand om klusjes te doen het je geen windeieren legt. Als je daarna nog hypotheek/bouwdepot kunt krijgen zit je er toch relatief cheap?

Asbest waar? Op het dak of op andere plekken? Als het op het dak zit zou ik het gewoon lekker laten zitten.
Asbest is alleen een vermoeden van mij gezien de leeftijd van het huis (bouwjaar 1980), dat weet ik dus niet zeker.
Vorkie schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:00:
En als het hypotheek vrij is, is het niet erfbelasting vrij.

En het uitkopen van zus is ook 50% van de taxatie en of woz waarde.

Je neemt dus weer een hypotheek en die hypotheek kan je gebruiken voor de verbouwing.

/edit
Na overliiden vader, is toen eigendom ingeschreven in het kadaster (deel 1 van 3) of is dit gewoon een gedachte die je hebt en staat het volledig op naam van moeder? (Deel 1 van 1)
Laatste WOZ-waarde is 393k, ik durf niet goed in te schatten wat de taxatiewaarde zou zijn. Daar heb ik gewoon veel te weinig verstand van koopwoningen en hypotheken enzo voor. In ieder geval zou er dus inderdaad voor 50% van de waarde een hypotheek afgesloten moeten worden om zus (waarvan we overigens al weten dat die het huis niet wil, die heeft al een goed koophuis op een locatie waar ze niet weg wil) om zus uit te kopen.
Erfbelasting is ingecalculeerd inderdaad.

Wat er gebeurd is na overlijden vader durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik vermoed dat moeder volledig eigenaar is geworden aangezien mijn vrouw en haar zus beiden nog minderjarig waren. Maar als moeder ook komt te overlijden is linksom of rechtsom mijn vrouw toch sowieso 50% eigenaar?
Rukapul schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:01:
Simpel toch: heb je het budget om het bij een aannemer te beleggen?
Vrijstaand 120m2 zal ergens tussen 1 en 2 ton liggen waarbij je niet gek op moet kijken als het dichter bij de 2 ligt.

[...]

Nee. Nee. Nee. Dit is een recept voor ellende gegeven de toestand van het huis.
_Chris_ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:07:
GoldenSample schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:18:
[...]

Budget budget budget inderdaad. Verder de vraag wat wil je en wat wil je niet? Niet alles in 1 keer zorgt er wel voor dat je nog jaren in een kwalitatief op zijn best matige & zwaar verouderde woning zit + veel verbouw overlast. De een kan daar beter tegen dan de ander maar gezien je niet eens 2 linkerhanden zegt te hebben is het iig niet ook een hobby.

Overweeg overigens ook de optie sloop en nieuwbouw al dan niet met een fabrieksmatig gebouwde woning. Kost ongetwijfeld meer maar levert uiteindelijk zeer waarschijnlijk een veel betere woning op. Veelal wordt er erg veel verbouwd aan een basis die eigenlijk gewoon vlak zou moeten.
Op basis van ons inkomen zouden we een maximale hypotheek van zo'n 480k kunnen krijgen. Volgens mij kan je toch de taxatiewaarde van het huis na verbouwingen lenen? Als we 200k nodig hebben om zus uit te kopen en de taxatiewaarde na verbouwing 500k is (ik noem maar een dwarsstraat) dan zou er voldoende budget zijn gok ik, maar we hebben ons nog niet zo erg verdiept in hypotheekregels.
Eigen geld hebben we ook best wel wat, maar geen 6-cijferig bedrag.

Ik denk dat mijn grootste "angst" zit in de nicotinetroep die waarschijnlijk overal in de muren enzo zit, dan geef ik het liever in 1 keer een goede antirookbehandeling in plaats van dat die zooi weer vrij komt als we er al wonen en aan de volgende ruimte beginnen.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:43

Rmg

Als ik die zus was had ik niet akkoord gegaan met 200k op basis van woz, dat zou wel echt een marktwaardetaxatie worden imo.

Ik zou mezelf ook niet meteen rijk rekenen met 200k.

Eerst zou ik maar eens uitzoeken wat het daadwerkelijk zou gaan kosten.

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:47
Als je het budget hebt om alles te laten doen, dan zou het kunnen. Alternatief is dat jij en je vrouw het beiden zien zitten om meerdere jaren in een half-af huis te zitten. Je moet er plezier uit halen dingen aan te pakken, en niet bang zijn om te leren hoe je met die boormachine om gaat.

Is dat niet het geval, of maar bij één van jullie, dan heb je grote kans dat je je in een project stort waarmee je jezelf en je relatie extreem onder druk zet. Je zou niet de eerste zijn die aan zoiets begint, en eindigd met een huis zonder partner. Zo'n grote verbouwing is qua belasting heel erg anders dan een kamer opnieuw behangen of een vloertje leggen.

Platgooien en een cataloguswoning neer laten zetten klinkt niet eens als een gek idee. Wederom, mits het budget het toelaat. Je moet dan nog steeds aan de slag, maar dat is veel minder constructief en diepgaand dan wat je moet doen als je de huidige woning weer up-to-date wil krijgen.

Kortom, bedenk samen of je dit ziet zitten, en onder welke voorwaarden. Daarna uitzoeken of je dat kan betalen. Op basis van wat je in dit topic schetst ben je denk ik beter af met de inkomsten uit de erfenis gebruiken voor een koopwoning die wat meer instapklaar is.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:05
Vld1989 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:30:
Ik denk dat mijn grootste "angst" zit in de nicotinetroep die waarschijnlijk overal in de muren enzo zit, dan geef ik het liever in 1 keer een goede antirookbehandeling in plaats van dat die zooi weer vrij komt als we er al wonen en aan de volgende ruimte beginnen.
Niet bang voor zijn.

Ik ben al in meerdere verrookte huizen getrokken. De laatste was verruit de ergste met overal nicotine en een paar ruimtes waar de nicotine bijna in vloeibare vorm nog uit spleten kwam.

In de praktijk ben je er vrij makkelijk vanaf:
• alles met niet harde oppervlakken afvoeren
• harde oppervlakken afnemen met ammoniak/ammonia (hierbij zal je zien dat de nicotine letterlijk van de muren loopt en je emmers schoon water en ammoniak zal moeten blijven aanvoeren) en 2x overschilderen met fatsoenlijke latex
• bij extreme nicotine vervuiling (ik had 2 van die ruimtes) reinigen met amoniak en isolerende verf gebruiken
• afzuigkanalen etc zo goed mogelijk ontvetten
• de geur verdwijnt binnen enkele weken na bovenstaande maatregelen

Niet gek opkijken als je 2 jaar later een kozijn van de muur trekt en de nicotine achter de kozijnen alsnog naar beneden loopt :P

• Vld1989
Rmg schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:40:
Als ik die zus was had ik niet akkoord gegaan met 200k op basis van woz, dat zou wel echt een marktwaardetaxatie worden imo.

Ik zou mezelf ook niet meteen rijk rekenen met 200k.

Eerst zou ik maar eens uitzoeken wat het daadwerkelijk zou gaan kosten.
Dat staat zeker op het lijstje om uit te zoeken inderdaad. Een bouwkundige keuring voordat we een definitief besluit nemen zou misschien ook geen slecht idee zijn.
Ik kan me gezien de staat van de woning alleen niet voorstellen dat het voor enorm veel meer dan die 400k verkocht zou gaan worden gezien alle modernisering die nodig is.
Rukapul schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:51:
[...]

Niet bang voor zijn.

Ik ben al in meerdere verrookte huizen getrokken. De laatste was verruit de ergste met overal nicotine en een paar ruimtes waar de nicotine bijna in vloeibare vorm nog uit spleten kwam.

In de praktijk ben je er vrij makkelijk vanaf:
• alles met niet harde oppervlakken afvoeren
• harde oppervlakken afnemen met amoniak (hierbij zal je zien dat de nicotine letterlijk van de muren loopt en je emmers schoon water en ammoniak zal moeten blijven aanvoeren) en 2x overschilderen met fatsoenlijke latex
• bij extreme nicotine vervuiling (ik had 2 van die ruimtes) reinigen met amoniak en isolerende verf gebruiken
• afzuigkanalen etc zo goed mogelijk ontvetten
• de geur verdwijnt binnen enkele weken na bovenstaande maatregelen

Niet gek opkijken als je 2 jaar later een kozijn van de muur trekt en de nicotine achter de kozijnen alsnog naar beneden loopt :P
Ik denk ook vooral dat ik bang ben omdat m'n kleren nog steeds naar rook ruiken als ik daar geweest ben terwijl er al een paar jaar niet meer gerookt wordt :P
Maar dit klinkt op zich niet verkeerd!

• Vld1989
T_knoop schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:40:
Als je het budget hebt om alles te laten doen, dan zou het kunnen. Alternatief is dat jij en je vrouw het beiden zien zitten om meerdere jaren in een half-af huis te zitten. Je moet er plezier uit halen dingen aan te pakken, en niet bang zijn om te leren hoe je met die boormachine om gaat.

Is dat niet het geval, of maar bij één van jullie, dan heb je grote kans dat je je in een project stort waarmee je jezelf en je relatie extreem onder druk zet. Je zou niet de eerste zijn die aan zoiets begint, en eindigd met een huis zonder partner. Zo'n grote verbouwing is qua belasting heel erg anders dan een kamer opnieuw behangen of een vloertje leggen.

Platgooien en een cataloguswoning neer laten zetten klinkt niet eens als een gek idee. Wederom, mits het budget het toelaat. Je moet dan nog steeds aan de slag, maar dat is veel minder constructief en diepgaand dan wat je moet doen als je de huidige woning weer up-to-date wil krijgen.

Kortom, bedenk samen of je dit ziet zitten, en onder welke voorwaarden. Daarna uitzoeken of je dat kan betalen. Op basis van wat je in dit topic schetst ben je denk ik beter af met de inkomsten uit de erfenis gebruiken voor een koopwoning die wat meer instapklaar is.
Om overigens hier nog even op terug te komen, ik vind dingen als verven enzo wel leuk. Dan zie je het echt vooruit gaan. Ik zou ook echt heel graag een stuk handiger willen worden, maar ik ben ZO slecht dat ik ook gewoon niet zo goed weet waar ik moet beginnen. Ik denk echter wel dat ik er plezier uit zou halen als ik er beter in zou zijn, want ik haal nu al plezier uit de kleine dingetjes die ik wel kan.

Mijn vrouw is een stuk handiger dan ik, haar vader was timmerman en die kon gewoon alles, maar ze heeft zeker niet al zijn genen geërfd. Die vriend van mijn ouders waar ik het eerder over had is ook opgeleid als timmerman en is ook keukenmonteur geweest (nu is ie vanwege z'n wat hogere leeftijd keukenontwerper), maar om nou bij hem les te nemen is ook zo wat..

Ik denk dat we ons overigens ook misschien wel een beetje blind staren op het feit dat het vrijstaand is. Momenteel huren we weliswaar, maar het is wel een alleraardigst huis. Hoekwoning met eigen oprit, drie slaapkamers en een redelijke tuin. Je wil er toch ook wel een beetje op vooruit gaan en niet kopen om het kopen. In het dagelijkse leven merk je er immers niets van of je koopt of huurt.
En daarbij hebben we nu redelijk luidruchtige buren (wel hele aardige mensen hoor en de geluidsisolatie van de huizen is ook gewoon erg matig) waardoor we ons altijd al voorgenomen hebben dat onze volgende woning vrijstaand zou zijn :P
Ik weet niet of dat een realistisch doel zou zijn mochten we iets anders gaan kopen met de opbrengst. En daarbij zou ik ook opzitten tegen het hele stukje zoeken/bieden/overbieden/dealen met gladde makelaarsjongens etc wat anders niet nodig zou zijn.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:44
Ik zou gewoon eens gaan praten met een financieel adviseur en de plannen op tafel leggen, laat hem/haar maar eens wat doorrekenen en dan weet je wat de kosten/baten zijn. Zonder dat je weet wat het huis oplevert, wat de verdeling is en de belasting, eventuele hypotheek, bouwbudget etc.. is het gewoon giswerk. Als je dat allemaal op een rijtje hebt en je weet wat het budget is, dan pas kan je keuzes maken.

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:31
Het begint nu al met oriënteren en rekenen. Er zouden mogelijkheden zijn om het huis al bij leven aan de kinderen over te doen, die fiscaal erg gunstig zijn. Ik heb zelf echter te vroeg geërfd om daar het fijne van te hoeven weten.

Als je schrik hebt voor een boormasjien: het cursusseizoen begint nu, wellicht ben je nog net op tijd om je voor een kluscursus in te schrijven.

Idealiter kun je over minstens anderhalf keer zoveel tijd en budget beschikken als in eerste instantie berekend is. Vraag niet hoe ik dat weet. ;)

Het grote voordeel van een huis verbouwen waar je dan nog niet woont, is dat je niet met zand tussen je billen naar bed hoeft. En als dat ook nog eens een huurhuis is, zit je ook niet met de stress van de verkoop, je zegt gewoon de huur op.
Maar als het een oud huurcontract is, waarin de hut weer in originele staat moet worden gebracht, kan dat een ander verhaal zijn. Ik had indertijd aan het eind van de verbouwing geen puf meer om het sierstuc (dat we in onze onwetendheid van de vorige huurder hadden overgenomen) van de huurwoning te verwijderen, maar we hebben wel een specificatie van de rekening gevraagd. Die kregen we ook, zij het met een datum van na ons verzoek. Het waren trouwens bedragen waar een Nederlandse bouwvakker het niet voor kon doen...

KPN is een drieletterwoord

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:38
Hoe minder je kunt, hoe meer je moet uitbesteden en dus ook betalen.

Slopen kun je vast wel.

Als ik het zo lees is het een kwestie van binnenkant strippen (lees: vloeren er uit, plafonds er uit, etc) en opnieuw opbouwen (vloerverwarming, eventueel elektra vernieuwen, gipsplaten plafonds, alles stuken, nieuwe vloeren, sausen)

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:11
Als je nu nog huurt is dit wel een unieke kans voor jullie om een eigen woning te kunnen krijgen. In feite hoef je nog maar een halve woning te kopen.
Je hebt in feite 2 opties: het huis verkopen en de opbrengst delen met je schoonzus, of je schoonzus uitkopen.

In het eerste geval heb je in een flink kapitaal waarmee je misschien ook een ander huis kan kopen waar je minder werk aan hebt. Maar als de locatie van het huis je bevalt is het zonde om niet eerst te kijken of je het niet zou kunnen laten opknappen.

Ik zou eerst met de schoonzus om de tafel gaan om te bepalen met welk bedrag ze tevreden is. Een bedrag op basis van een taxatie is het meest zuivere, maar misschien is ze met de helft van de WOZ waarde ook tevreden (je kunt het proberen).
Daarna zou ik een bouwkundige keuring laten doen, bijv. via Vereniging Eigen Huis met daarbij ook een advies richting verduurzaming. Dan krijg je niet alleen een idee van de kosten die je gaat krijgen, maar ook wat er allemaal gedaan moet/kan worden.
Zoals anderen aangeven, het hoeft niet allemaal in een keer, maar structurele zaken als electra en verwarming zou ik wel meteen aanpakken, evenals de plafonds en evt asbestverwijdering.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:02
Hou er rekening mee dat als je zus en jij er financieel allebei zoveel mogelijk uit willen halen je dan deels tegenstrijdige belangen hebt. Jij wilt dan sowieso dat het huis zo laag mogelijk getaxeerd wordt (want minder erfbelasting en een lager uitkoopbedrag). Voor jouw zus zou het dan interessanter zijn dat het huis zo hoog mogelijk getaxeerd wordt (want wel iets meer erfbelasting, maar vooral ook meer uitkoopbedrag op de rekening). In sommige gevallen kan het voor haar dan ook interessanter zijn het huis op de vrije markt te laten komen.

Als jullie een goede relatie hebben en geld verre van het belangrijkste is en elkaar e.e.a. gunnen hoger in het vaandel staat, dan kan jouw voorgestelde constructie goed werken natuurlijk.

Zelf zou ik met twee linkerhanden 3x nadenken voor ik een klusproject ga aanpakken. Alles inhuren kan het zomaar zo duur gaan maken dat je én heel veel energie gaat verspillen (want ook bij inhuur kost het je veel tijd en energie) én veel geld. Dan kan je soms beter verkopen en iets kopen wat al netjes is en/of waar alleen cosmetische ingrepen nodig zijn (kleurtjes op de muren, etc.

Een heel groot voordeel van de "verkopen" optie is dat je zus en jij dan exact dezelfde belangen hebben: zo'n laag mogelijke taxatie (voor de erfbelasting) en een zo hoog mogelijke verkoopwaarde. Dat maakt dát stukje van het proces overzichtelijk en fijn samenwerken.

• Vld1989
trabant schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:38:
Het begint nu al met oriënteren en rekenen. Er zouden mogelijkheden zijn om het huis al bij leven aan de kinderen over te doen, die fiscaal erg gunstig zijn. Ik heb zelf echter te vroeg geërfd om daar het fijne van te hoeven weten.

Als je schrik hebt voor een boormasjien: het cursusseizoen begint nu, wellicht ben je nog net op tijd om je voor een kluscursus in te schrijven.

Idealiter kun je over minstens anderhalf keer zoveel tijd en budget beschikken als in eerste instantie berekend is. Vraag niet hoe ik dat weet. ;)

Het grote voordeel van een huis verbouwen waar je dan nog niet woont, is dat je niet met zand tussen je billen naar bed hoeft. En als dat ook nog eens een huurhuis is, zit je ook niet met de stress van de verkoop, je zegt gewoon de huur op.
Maar als het een oud huurcontract is, waarin de hut weer in originele staat moet worden gebracht, kan dat een ander verhaal zijn. Ik had indertijd aan het eind van de verbouwing geen puf meer om het sierstuc (dat we in onze onwetendheid van de vorige huurder hadden overgenomen) van de huurwoning te verwijderen, maar we hebben wel een specificatie van de rekening gevraagd. Die kregen we ook, zij het met een datum van na ons verzoek. Het waren trouwens bedragen waar een Nederlandse bouwvakker het niet voor kon doen...
Een cursus zou niet eens een slecht idee zijn! Daar zal ik eens naar op zoek gaan.

Qua huis bij leven al aan de kinderen overdoen, is wellicht waard om het uit te zoeken, maar zou dat dan ook vallen onder de clausule van "als je binnen 180 dagen overlijdt is het alsnog een erfenis"? Die kant is het namelijk helaas wel aan het opgaan..

Enige huurhuis in het spel is het huis waar wij momenteel in wonen.
Allard schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:01:
Als je nu nog huurt is dit wel een unieke kans voor jullie om een eigen woning te kunnen krijgen. In feite hoef je nog maar een halve woning te kopen.
Je hebt in feite 2 opties: het huis verkopen en de opbrengst delen met je schoonzus, of je schoonzus uitkopen.

In het eerste geval heb je in een flink kapitaal waarmee je misschien ook een ander huis kan kopen waar je minder werk aan hebt. Maar als de locatie van het huis je bevalt is het zonde om niet eerst te kijken of je het niet zou kunnen laten opknappen.

Ik zou eerst met de schoonzus om de tafel gaan om te bepalen met welk bedrag ze tevreden is. Een bedrag op basis van een taxatie is het meest zuivere, maar misschien is ze met de helft van de WOZ waarde ook tevreden (je kunt het proberen).
Daarna zou ik een bouwkundige keuring laten doen, bijv. via Vereniging Eigen Huis met daarbij ook een advies richting verduurzaming. Dan krijg je niet alleen een idee van de kosten die je gaat krijgen, maar ook wat er allemaal gedaan moet/kan worden.
Zoals anderen aangeven, het hoeft niet allemaal in een keer, maar structurele zaken als electra en verwarming zou ik wel meteen aanpakken, evenals de plafonds en evt asbestverwijdering.
Ik denk dat een bouwkundige keuring voordat we een definitieve beslissing zouden nemen wel een hele goede is inderdaad. Dat is wel een plaatje dat fijn zou zijn om te hebben.
Valorian schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:45:
Hou er rekening mee dat als je zus en jij er financieel allebei zoveel mogelijk uit willen halen je dan deels tegenstrijdige belangen hebt. Jij wilt dan sowieso dat het huis zo laag mogelijk getaxeerd wordt (want minder erfbelasting en een lager uitkoopbedrag). Voor jouw zus zou het dan interessanter zijn dat het huis zo hoog mogelijk getaxeerd wordt (want wel iets meer erfbelasting, maar vooral ook meer uitkoopbedrag op de rekening). In sommige gevallen kan het voor haar dan ook interessanter zijn het huis op de vrije markt te laten komen.

Als jullie een goede relatie hebben en geld verre van het belangrijkste is en elkaar e.e.a. gunnen hoger in het vaandel staat, dan kan jouw voorgestelde constructie goed werken natuurlijk.

Zelf zou ik met twee linkerhanden 3x nadenken voor ik een klusproject ga aanpakken. Alles inhuren kan het zomaar zo duur gaan maken dat je én heel veel energie gaat verspillen (want ook bij inhuur kost het je veel tijd en energie) én veel geld. Dan kan je soms beter verkopen en iets kopen wat al netjes is en/of waar alleen cosmetische ingrepen nodig zijn (kleurtjes op de muren, etc.

Een heel groot voordeel van de "verkopen" optie is dat je zus en jij dan exact dezelfde belangen hebben: zo'n laag mogelijke taxatie (voor de erfbelasting) en een zo hoog mogelijke verkoopwaarde. Dat maakt dát stukje van het proces overzichtelijk en fijn samenwerken.
Band met schoonzus is meer dan uitstekend, dus over het tegenstrijdige belangen stukje maar ik me niet zo'n zorgen gelukkig, maar ik snap ook dat ze het beste voor haar eruit wil. Ik zou denk ik opteren voor een taxatie en dan als uitkoop aanhouden wat hoger is, taxatie of WOZ. In beide gevallen lijkt het me voor mijn vrouw en mij alsnog heel gunstig uitpakken, zelfs als de taxatie 600k zou zijn (wat ik me echt niet voor kan stellen gezien de prijzen van de woningen die momenteel te koop staan in het dorp) lijkt het me best een goede deal om voor 300k een vrijstaande woning te kopen..

Onder de streep denk ik overigens dat het merendeel van het werk wel cosmetisch zou zijn, of is een nieuwe keuken en badkamer te ingrijpend om cosmetisch te noemen? :P
De ruimtes herindelen is iets dat we bijvoorbeeld niet van plan zouden zijn. Het enige dat ik aan het structurele zou willen aanpakken is die houten verdiepingsvloer, al weet ik natuurlijk niet hoe de elektronica is. En nu ik er verder over nadenk is van het gas afgaan (ondanks dat de cv-ketel nieuw is) ook niet verkeerd als je toch bezig bent.

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:11
Vld1989 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:07:
[...]

Onder de streep denk ik overigens dat het merendeel van het werk wel cosmetisch zou zijn, of is een nieuwe keuken en badkamer te ingrijpend om cosmetisch te noemen? :P
De ruimtes herindelen is iets dat we bijvoorbeeld niet van plan zouden zijn. Het enige dat ik aan het structurele zou willen aanpakken is die houten verdiepingsvloer, al weet ik natuurlijk niet hoe de elektronica is. En nu ik er verder over nadenk is van het gas afgaan (ondanks dat de cv-ketel nieuw is) ook niet verkeerd als je toch bezig bent.
Bij een jaren 80 woning denk ik al gauw aan het vervangen van de groepenkast, zeker als je een nieuwe keuken wil. Mogelijk zelfs het vervangen en uitbreiden van de elektrische bekabeling.
Van het gas afgaan zou ik zeker al rekening mee houden want bijv. achteraf vloerverwarming aanleggen is een heel gedoe, dat doe je het beste meteen al. Vloerbedekking moet je dan vaak toch al vervangen.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:40
Zou even heel goed met de notaris aan tafel. Want als het goed is is de eerste keer toen de vader overleed al een splitsing gedaan. Hierbij is als het goed is het huis als volgt verdeeld:

50% voor moeder. Overige 50% verdeeld over de erfgenamen dus moeder, zus en TS zijn vrouw. De moeder heeft als het goed is vruchtgebruik gemaakt van de delen van zuster en vrouw TS. Belangrijk is, dat was over de waarde van toen!!!!! Dus daar moet eerst een berekening over gemaakt worden. Daarna moet er een berekening gemaakt worden over de huidige waarde, waarbij er andere bedragen naar voren komen.

Stel waarde toen vader overleed was € 400K. Dan is het bedrag wat de twee zussen krijgen over dat erfdeel: 400/2=200 200/3=66,667 per zus.

Als nu het huis €600K waard is. Dan is dat mooi, maar als die 2 keer 66K niet zijn uitgekeerd. Dan moet dit er eerst afgetrokken worden. Dus de waarde van het huis is € 600-(2x66,667)=€466.667 dat gedeeld door 2 is 466.667/2=233.333,5 wat zus A aan zus B moet betalen + de openstaande 66.667K.

Waarom separaat berekenen, omdat erfbelasting dan over twee momenten gaat, en over deel 1 is er geen belasting.

Dus ga met een expert in zee voor het financiële plaatje.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Fe2O3

Ja das roest

Wat wilt die zus?

Een klushuis erven is niet gunstig, want emotie maar ook de taxatie en lager gaan zitten want 'alles moet eruit' is minder mee te doen bij uitkopen van een eigenaar.

Woz van 4 ton op een pand wat 40 jaar lang niet verkocht is kan zomaar 3 ton of 1 miljoen zijn nu met de taxatie.

Gezien je omschrijving zal er rap 1 a 1.5 ton tegenaan moeten om het van 1980 naar 202x te brengen. Dat geld is er wel, in een hypotheek, maar als het nu 7 waard is kan je ook voor 4.8 + 3 = 7.8 wat kopen wat meer aansluit bij je wensen en kunnen en de toko verkopen.

Waar staat het huis? (Gemeente) ?

Dum de dum

Pagina: 1