Klushuis met twee linkerhanden

Pagina: 1
Acties:

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:30
Helaas hebben wij recentelijk slecht nieuws gekregen over de gezondheid van mijn schoonmoeder. Daarom zijn we bezig een aantal zaken op een rijtje te zetten voor het helaas onvermijdelijke moment. Een belangrijke daarvan is het huis. Mijn vrouw heeft in de afgelopen jaren al vaker laten vallen dat ze het wel zou zien zitten om ooit weer daar te gaan wonen en op zich lijkt ook mij dat helemaal geen slechte optie:
  • Mijn vrouw zou de helft van het huis al bezitten (het is hypotheekvrij en haar vader is al 25 jaar geleden overleden), het zou dus alleen gaan om het uitkopen van haar zus
  • Geen gedoe met overbieden, bezichtigingen, makelaars en dergelijke
  • Het is vrijstaand op een mooie plek met een tuin van 750 m2
  • Oprit en garage
  • 120m2 met drie slaapkamers, groot zat voor wat wij nodig hebben
  • Nieuwe cv-ketel, nieuwe radiatoren, goede kozijnen en ramen dus de technische basis is in orde
Kortom, dat lijkt een mooie kans voor ons om toe te treden tot de woningmarkt aangezien wij nog steeds huren. Toch is er gewoon enorm veel te doen en ik weet niet of wij daar wel aan moeten beginnen, aangezien wij totaal geen klussers zijn. Slopen en verven gaat nog wel, maar zodra ik een boormachine zie heb ik paniek om maar eens wat te noemen. Ik zeg altijd dat ik wat betreft klussen geen eens twee linkerhanden heb, maar gewoon GEEN handen. Wat is er zoal aan de hand:
  • Als ik babyfoto's van mijn vrouw (die 41 is) zie, is het enige verschil tussen die foto's en nu dat er toen een beeldbuis-tv stond en nu een flatscreen. Dingen als het sanitair, oven, gasfornuis, koelkast etc zijn dus echt allemaal 40+ jaar oud.
  • Verwarmingsleidingen zijn niet weggewerkt in de muur en overal is de verf daarvan aan het afbladderen en is er oppervlakteroest
  • Granol op de binnenmuren is in slechte staat
  • Plafond is van dat ouderwetse jaren '70 zachtboard
  • Verdiepingsvloer is van hout. Het kraakt als er iemand boven is en je hoort aan de voetstappen precies waar iemand staat/loopt. Als je zelf boven loopt voel je ook een hele lichte vering. Het is uiteraard niet onveilig ofzo, maar je krijgt er absoluut geen luxegevoel van
  • Er is decennialang fors in gerookt (mijn vrouw is altijd de enige niet-roker aan die kant van de familie geweest, gelukkig is iedereen inmiddels gestopt) en ondanks dat het nu al een paar jaar een rookvrij huis is, merk je dat nog altijd direct als je binnen stapt
  • Badkamer is beneden (alleen niet echt ruimte op die boven te maken vrees ik en om een of andere reden vindt m'n vrouw het ook handig om de badkamer beneden te hebben)
  • Trap staat in de woonkamer
  • Zou me niet verbazen als er asbest is
  • Het huidige interieur is gewoon veel te ouderwets naar mijn smaak, maar dat is niet zo'n spannend tegenargument natuurlijk aangezien dat zeer eenvoudig is op te lossen en zelfs ik dat kan.
Mijn vrouw heeft ook al gezegd, eigenlijk moet je gewoon het complete huis strippen en binnen alles helemaal opnieuw opbouwen. Er is een vriend van m'n ouders die erg handig is (die heeft ook veel geholpen in onze huidige huurwoning, maar dat is en blijft een huurwoning dus daar zijn niet heel ingrijpende dingen gebeurd) en natuurlijk kan je altijd mensen inhuren, maar het budget en de tijd van die vriend is natuurlijk ook absoluut niet oneindig dus je zal altijd het een en ander zelf moeten doen.
Mijn vrouw heeft inmiddels ook al laten vallen "misschien moet het gewoon verkocht worden en dat we met dat geld ergens anders opnieuw beginnen" (wij wonen in hetzelfde dorp momenteel).

Ik ben niet op zoek naar input wat betreft het emotionele stukje (want ja, ik heb zeker nagedacht over dingen als "het zal gaan voelen als haar huis, niet als ons huis"), maar wel naar wat jullie keuzes en overwegingen zouden zijn in deze. En misschien eigenlijk toch wel meer naar ervaringen van mede niet-klussers die toch een klushuis hebben aangeschaft, omdat ik onder de streep eigenlijk vooral de voordelen zie.

• studioh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:16
Je bent niet alleen, hiervoor kun je prima een aannemer inhuren die alles uit handen neemt. Slopen, installatie, afwerken. Het kost je alleen wel geld en je hebt een plan nodig. Als geen plan hebt huur je een architect in.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:52
Als je zo'n huis kunt krijgen voor de helft van het geld, want dat is als ik het zo lees het geval (zus uitkopen) en je hebt daarna nog financiele ruimte - why not?

Ik denk dat zelfs met het inhuren van iemand om klusjes te doen het je geen windeieren legt. Als je daarna nog hypotheek/bouwdepot kunt krijgen zit je er toch relatief cheap?

Asbest waar? Op het dak of op andere plekken? Als het op het dak zit zou ik het gewoon lekker laten zitten.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En als het hypotheek vrij is, is het niet erfbelasting vrij.

En het uitkopen van zus is ook 50% van de taxatie en of woz waarde.

Je neemt dus weer een hypotheek en die hypotheek kan je gebruiken voor de verbouwing.

/edit
Na overliiden vader, is toen eigendom ingeschreven in het kadaster (deel 1 van 3) of is dit gewoon een gedachte die je hebt en staat het volledig op naam van moeder? (Deel 1 van 1)

[ Voor 30% gewijzigd door Vorkie op 28-08-2026 12:01 ]

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:29
Simpel toch: heb je het budget om het bij een aannemer te beleggen?
Vrijstaand 120m2 zal ergens tussen 1 en 2 ton liggen waarbij je niet gek op moet kijken als het dichter bij de 2 ligt.
Er is een vriend van m'n ouders die erg handig is
Nee. Nee. Nee. Dit is een recept voor ellende gegeven de toestand van het huis.

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:16
Heb je budget om te verbouwen - na de koop van het huis? En bedenk ook - het hoeft niet allemaal in 1 keer he?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

_Chris_ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:07:
Heb je budget om te verbouwen - na de koop van het huis? En bedenk ook - het hoeft niet allemaal in 1 keer he?
Budget budget budget inderdaad. Verder de vraag wat wil je en wat wil je niet? Niet alles in 1 keer zorgt er wel voor dat je nog jaren in een kwalitatief op zijn best matige & zwaar verouderde woning zit + veel verbouw overlast. De een kan daar beter tegen dan de ander maar gezien je niet eens 2 linkerhanden zegt te hebben is het iig niet ook een hobby.

Overweeg overigens ook de optie sloop en nieuwbouw al dan niet met een fabrieksmatig gebouwde woning. Kost ongetwijfeld meer maar levert uiteindelijk zeer waarschijnlijk een veel betere woning op. Veelal wordt er erg veel verbouwd aan een basis die eigenlijk gewoon vlak zou moeten.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zoals Vorkie al zegt vergeet de erfbelasting niet. Die moet ook betaald worden. Ik denk dat het verstandig is om een berekening te (laten) maken hoeveel jullie kunnen lenen en hoeveel er aan belasting betaald moet worden. Dan kan je zien of er genoeg budget is om de zus uit te kopen + de belasting en eventueel nog een verbouwing.

• Vld1989
De_Bastaard schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:59:
Als je zo'n huis kunt krijgen voor de helft van het geld, want dat is als ik het zo lees het geval (zus uitkopen) en je hebt daarna nog financiele ruimte - why not?

Ik denk dat zelfs met het inhuren van iemand om klusjes te doen het je geen windeieren legt. Als je daarna nog hypotheek/bouwdepot kunt krijgen zit je er toch relatief cheap?

Asbest waar? Op het dak of op andere plekken? Als het op het dak zit zou ik het gewoon lekker laten zitten.
Asbest is alleen een vermoeden van mij gezien de leeftijd van het huis (bouwjaar 1980), dat weet ik dus niet zeker.
Vorkie schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:00:
En als het hypotheek vrij is, is het niet erfbelasting vrij.

En het uitkopen van zus is ook 50% van de taxatie en of woz waarde.

Je neemt dus weer een hypotheek en die hypotheek kan je gebruiken voor de verbouwing.

/edit
Na overliiden vader, is toen eigendom ingeschreven in het kadaster (deel 1 van 3) of is dit gewoon een gedachte die je hebt en staat het volledig op naam van moeder? (Deel 1 van 1)
Laatste WOZ-waarde is 393k, ik durf niet goed in te schatten wat de taxatiewaarde zou zijn. Daar heb ik gewoon veel te weinig verstand van koopwoningen en hypotheken enzo voor. In ieder geval zou er dus inderdaad voor 50% van de waarde een hypotheek afgesloten moeten worden om zus (waarvan we overigens al weten dat die het huis niet wil, die heeft al een goed koophuis op een locatie waar ze niet weg wil) om zus uit te kopen.
Erfbelasting is ingecalculeerd inderdaad.

Wat er gebeurd is na overlijden vader durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik vermoed dat moeder volledig eigenaar is geworden aangezien mijn vrouw en haar zus beiden nog minderjarig waren. Maar als moeder ook komt te overlijden is linksom of rechtsom mijn vrouw toch sowieso 50% eigenaar?
Rukapul schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:01:
Simpel toch: heb je het budget om het bij een aannemer te beleggen?
Vrijstaand 120m2 zal ergens tussen 1 en 2 ton liggen waarbij je niet gek op moet kijken als het dichter bij de 2 ligt.

[...]

Nee. Nee. Nee. Dit is een recept voor ellende gegeven de toestand van het huis.
GoldenSample schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:18:
[...]

Budget budget budget inderdaad. Verder de vraag wat wil je en wat wil je niet? Niet alles in 1 keer zorgt er wel voor dat je nog jaren in een kwalitatief op zijn best matige & zwaar verouderde woning zit + veel verbouw overlast. De een kan daar beter tegen dan de ander maar gezien je niet eens 2 linkerhanden zegt te hebben is het iig niet ook een hobby.

Overweeg overigens ook de optie sloop en nieuwbouw al dan niet met een fabrieksmatig gebouwde woning. Kost ongetwijfeld meer maar levert uiteindelijk zeer waarschijnlijk een veel betere woning op. Veelal wordt er erg veel verbouwd aan een basis die eigenlijk gewoon vlak zou moeten.
Op basis van ons inkomen zouden we een maximale hypotheek van zo'n 480k kunnen krijgen. Volgens mij kan je toch de taxatiewaarde van het huis na verbouwingen lenen? Als we 200k nodig hebben om zus uit te kopen en de taxatiewaarde na verbouwing 500k is (ik noem maar een dwarsstraat) dan zou er voldoende budget zijn gok ik, maar we hebben ons nog niet zo erg verdiept in hypotheekregels.
Eigen geld hebben we ook best wel wat, maar geen 6-cijferig bedrag.

Ik denk dat mijn grootste "angst" zit in de nicotinetroep die waarschijnlijk overal in de muren enzo zit, dan geef ik het liever in 1 keer een goede antirookbehandeling in plaats van dat die zooi weer vrij komt als we er al wonen en aan de volgende ruimte beginnen.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:32

Rmg

Als ik die zus was had ik niet akkoord gegaan met 200k op basis van woz, dat zou wel echt een marktwaardetaxatie worden imo.

Ik zou mezelf ook niet meteen rijk rekenen met 200k.

Eerst zou ik maar eens uitzoeken wat het daadwerkelijk zou gaan kosten.

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:26
Als je het budget hebt om alles te laten doen, dan zou het kunnen. Alternatief is dat jij en je vrouw het beiden zien zitten om meerdere jaren in een half-af huis te zitten. Je moet er plezier uit halen dingen aan te pakken, en niet bang zijn om te leren hoe je met die boormachine om gaat.

Is dat niet het geval, of maar bij één van jullie, dan heb je grote kans dat je je in een project stort waarmee je jezelf en je relatie extreem onder druk zet. Je zou niet de eerste zijn die aan zoiets begint, en eindigd met een huis zonder partner. Zo'n grote verbouwing is qua belasting heel erg anders dan een kamer opnieuw behangen of een vloertje leggen.

Platgooien en een cataloguswoning neer laten zetten klinkt niet eens als een gek idee. Wederom, mits het budget het toelaat. Je moet dan nog steeds aan de slag, maar dat is veel minder constructief en diepgaand dan wat je moet doen als je de huidige woning weer up-to-date wil krijgen.

Kortom, bedenk samen of je dit ziet zitten, en onder welke voorwaarden. Daarna uitzoeken of je dat kan betalen. Op basis van wat je in dit topic schetst ben je denk ik beter af met de inkomsten uit de erfenis gebruiken voor een koopwoning die wat meer instapklaar is.

• Rukapul
  • Laatst online: 14:29
Vld1989 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:30:
Ik denk dat mijn grootste "angst" zit in de nicotinetroep die waarschijnlijk overal in de muren enzo zit, dan geef ik het liever in 1 keer een goede antirookbehandeling in plaats van dat die zooi weer vrij komt als we er al wonen en aan de volgende ruimte beginnen.
Niet bang voor zijn.

Ik ben al in meerdere verrookte huizen getrokken. De laatste was verruit de ergste met overal nicotine en een paar ruimtes waar de nicotine bijna in vloeibare vorm nog uit spleten kwam.

In de praktijk ben je er vrij makkelijk vanaf:
• alles met niet harde oppervlakken afvoeren
• harde oppervlakken afnemen met ammoniak/ammonia (hierbij zal je zien dat de nicotine letterlijk van de muren loopt en je emmers schoon water en ammoniak zal moeten blijven aanvoeren) en 2x overschilderen met fatsoenlijke latex
• bij extreme nicotine vervuiling (ik had 2 van die ruimtes) reinigen met amoniak en isolerende verf gebruiken
• afzuigkanalen etc zo goed mogelijk ontvetten
• de geur verdwijnt binnen enkele weken na bovenstaande maatregelen

Niet gek opkijken als je 2 jaar later een kozijn van de muur trekt en de nicotine achter de kozijnen alsnog naar beneden loopt :P

• Vld1989
Rmg schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:40:
Als ik die zus was had ik niet akkoord gegaan met 200k op basis van woz, dat zou wel echt een marktwaardetaxatie worden imo.

Ik zou mezelf ook niet meteen rijk rekenen met 200k.

Eerst zou ik maar eens uitzoeken wat het daadwerkelijk zou gaan kosten.
Dat staat zeker op het lijstje om uit te zoeken inderdaad. Een bouwkundige keuring voordat we een definitief besluit nemen zou misschien ook geen slecht idee zijn.
Ik kan me gezien de staat van de woning alleen niet voorstellen dat het voor enorm veel meer dan die 400k verkocht zou gaan worden gezien alle modernisering die nodig is.
Rukapul schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:51:
[...]

Niet bang voor zijn.

Ik ben al in meerdere verrookte huizen getrokken. De laatste was verruit de ergste met overal nicotine en een paar ruimtes waar de nicotine bijna in vloeibare vorm nog uit spleten kwam.

In de praktijk ben je er vrij makkelijk vanaf:
• alles met niet harde oppervlakken afvoeren
• harde oppervlakken afnemen met amoniak (hierbij zal je zien dat de nicotine letterlijk van de muren loopt en je emmers schoon water en ammoniak zal moeten blijven aanvoeren) en 2x overschilderen met fatsoenlijke latex
• bij extreme nicotine vervuiling (ik had 2 van die ruimtes) reinigen met amoniak en isolerende verf gebruiken
• afzuigkanalen etc zo goed mogelijk ontvetten
• de geur verdwijnt binnen enkele weken na bovenstaande maatregelen

Niet gek opkijken als je 2 jaar later een kozijn van de muur trekt en de nicotine achter de kozijnen alsnog naar beneden loopt :P
Ik denk ook vooral dat ik bang ben omdat m'n kleren nog steeds naar rook ruiken als ik daar geweest ben terwijl er al een paar jaar niet meer gerookt wordt :P
Maar dit klinkt op zich niet verkeerd!

• Vld1989
T_knoop schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:40:
Als je het budget hebt om alles te laten doen, dan zou het kunnen. Alternatief is dat jij en je vrouw het beiden zien zitten om meerdere jaren in een half-af huis te zitten. Je moet er plezier uit halen dingen aan te pakken, en niet bang zijn om te leren hoe je met die boormachine om gaat.

Is dat niet het geval, of maar bij één van jullie, dan heb je grote kans dat je je in een project stort waarmee je jezelf en je relatie extreem onder druk zet. Je zou niet de eerste zijn die aan zoiets begint, en eindigd met een huis zonder partner. Zo'n grote verbouwing is qua belasting heel erg anders dan een kamer opnieuw behangen of een vloertje leggen.

Platgooien en een cataloguswoning neer laten zetten klinkt niet eens als een gek idee. Wederom, mits het budget het toelaat. Je moet dan nog steeds aan de slag, maar dat is veel minder constructief en diepgaand dan wat je moet doen als je de huidige woning weer up-to-date wil krijgen.

Kortom, bedenk samen of je dit ziet zitten, en onder welke voorwaarden. Daarna uitzoeken of je dat kan betalen. Op basis van wat je in dit topic schetst ben je denk ik beter af met de inkomsten uit de erfenis gebruiken voor een koopwoning die wat meer instapklaar is.
Om overigens hier nog even op terug te komen, ik vind dingen als verven enzo wel leuk. Dan zie je het echt vooruit gaan. Ik zou ook echt heel graag een stuk handiger willen worden, maar ik ben ZO slecht dat ik ook gewoon niet zo goed weet waar ik moet beginnen. Ik denk echter wel dat ik er plezier uit zou halen als ik er beter in zou zijn, want ik haal nu al plezier uit de kleine dingetjes die ik wel kan.

Mijn vrouw is een stuk handiger dan ik, haar vader was timmerman en die kon gewoon alles, maar ze heeft zeker niet al zijn genen geërfd. Die vriend van mijn ouders waar ik het eerder over had is ook opgeleid als timmerman en is ook keukenmonteur geweest (nu is ie vanwege z'n wat hogere leeftijd keukenontwerper), maar om nou bij hem les te nemen is ook zo wat..

Ik denk dat we ons overigens ook misschien wel een beetje blind staren op het feit dat het vrijstaand is. Momenteel huren we weliswaar, maar het is wel een alleraardigst huis. Hoekwoning met eigen oprit, drie slaapkamers en een redelijke tuin. Je wil er toch ook wel een beetje op vooruit gaan en niet kopen om het kopen. In het dagelijkse leven merk je er immers niets van of je koopt of huurt.
En daarbij hebben we nu redelijk luidruchtige buren (wel hele aardige mensen hoor en de geluidsisolatie van de huizen is ook gewoon erg matig) waardoor we ons altijd al voorgenomen hebben dat onze volgende woning vrijstaand zou zijn :P
Ik weet niet of dat een realistisch doel zou zijn mochten we iets anders gaan kopen met de opbrengst. En daarbij zou ik ook opzitten tegen het hele stukje zoeken/bieden/overbieden/dealen met gladde makelaarsjongens etc wat anders niet nodig zou zijn.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:34
Ik zou gewoon eens gaan praten met een financieel adviseur en de plannen op tafel leggen, laat hem/haar maar eens wat doorrekenen en dan weet je wat de kosten/baten zijn. Zonder dat je weet wat het huis oplevert, wat de verdeling is en de belasting, eventuele hypotheek, bouwbudget etc.. is het gewoon giswerk. Als je dat allemaal op een rijtje hebt en je weet wat het budget is, dan pas kan je keuzes maken.

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:21
Het begint nu al met oriënteren en rekenen. Er zouden mogelijkheden zijn om het huis al bij leven aan de kinderen over te doen, die fiscaal erg gunstig zijn. Ik heb zelf echter te vroeg geërfd om daar het fijne van te hoeven weten.

Als je schrik hebt voor een boormasjien: het cursusseizoen begint nu, wellicht ben je nog net op tijd om je voor een kluscursus in te schrijven.

Idealiter kun je over minstens anderhalf keer zoveel tijd en budget beschikken als in eerste instantie berekend is. Vraag niet hoe ik dat weet. ;)

Het grote voordeel van een huis verbouwen waar je dan nog niet woont, is dat je niet met zand tussen je billen naar bed hoeft. En als dat ook nog eens een huurhuis is, zit je ook niet met de stress van de verkoop, je zegt gewoon de huur op.
Maar als het een oud huurcontract is, waarin de hut weer in originele staat moet worden gebracht, kan dat een ander verhaal zijn. Ik had indertijd aan het eind van de verbouwing geen puf meer om het sierstuc (dat we in onze onwetendheid van de vorige huurder hadden overgenomen) van de huurwoning te verwijderen, maar we hebben wel een specificatie van de rekening gevraagd. Die kregen we ook, zij het met een datum van na ons verzoek. Het waren trouwens bedragen waar een Nederlandse bouwvakker het niet voor kon doen...

Niets doen is een actie die heel goed valt op te schalen.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:26
Hoe minder je kunt, hoe meer je moet uitbesteden en dus ook betalen.

Slopen kun je vast wel.

Als ik het zo lees is het een kwestie van binnenkant strippen (lees: vloeren er uit, plafonds er uit, etc) en opnieuw opbouwen (vloerverwarming, eventueel elektra vernieuwen, gipsplaten plafonds, alles stuken, nieuwe vloeren, sausen)

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:22
Als je nu nog huurt is dit wel een unieke kans voor jullie om een eigen woning te kunnen krijgen. In feite hoef je nog maar een halve woning te kopen.
Je hebt in feite 2 opties: het huis verkopen en de opbrengst delen met je schoonzus, of je schoonzus uitkopen.

In het eerste geval heb je in een flink kapitaal waarmee je misschien ook een ander huis kan kopen waar je minder werk aan hebt. Maar als de locatie van het huis je bevalt is het zonde om niet eerst te kijken of je het niet zou kunnen laten opknappen.

Ik zou eerst met de schoonzus om de tafel gaan om te bepalen met welk bedrag ze tevreden is. Een bedrag op basis van een taxatie is het meest zuivere, maar misschien is ze met de helft van de WOZ waarde ook tevreden (je kunt het proberen).
Daarna zou ik een bouwkundige keuring laten doen, bijv. via Vereniging Eigen Huis met daarbij ook een advies richting verduurzaming. Dan krijg je niet alleen een idee van de kosten die je gaat krijgen, maar ook wat er allemaal gedaan moet/kan worden.
Zoals anderen aangeven, het hoeft niet allemaal in een keer, maar structurele zaken als electra en verwarming zou ik wel meteen aanpakken, evenals de plafonds en evt asbestverwijdering.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:35
Hou er rekening mee dat als je zus en jij er financieel allebei zoveel mogelijk uit willen halen je dan deels tegenstrijdige belangen hebt. Jij wilt dan sowieso dat het huis zo laag mogelijk getaxeerd wordt (want minder erfbelasting en een lager uitkoopbedrag). Voor jouw zus zou het dan interessanter zijn dat het huis zo hoog mogelijk getaxeerd wordt (want wel iets meer erfbelasting, maar vooral ook meer uitkoopbedrag op de rekening). In sommige gevallen kan het voor haar dan ook interessanter zijn het huis op de vrije markt te laten komen.

Als jullie een goede relatie hebben en geld verre van het belangrijkste is en elkaar e.e.a. gunnen hoger in het vaandel staat, dan kan jouw voorgestelde constructie goed werken natuurlijk.

Zelf zou ik met twee linkerhanden 3x nadenken voor ik een klusproject ga aanpakken. Alles inhuren kan het zomaar zo duur gaan maken dat je én heel veel energie gaat verspillen (want ook bij inhuur kost het je veel tijd en energie) én veel geld. Dan kan je soms beter verkopen en iets kopen wat al netjes is en/of waar alleen cosmetische ingrepen nodig zijn (kleurtjes op de muren, etc.

Een heel groot voordeel van de "verkopen" optie is dat je zus en jij dan exact dezelfde belangen hebben: zo'n laag mogelijke taxatie (voor de erfbelasting) en een zo hoog mogelijke verkoopwaarde. Dat maakt dát stukje van het proces overzichtelijk en fijn samenwerken.

• Vld1989
trabant schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:38:
Het begint nu al met oriënteren en rekenen. Er zouden mogelijkheden zijn om het huis al bij leven aan de kinderen over te doen, die fiscaal erg gunstig zijn. Ik heb zelf echter te vroeg geërfd om daar het fijne van te hoeven weten.

Als je schrik hebt voor een boormasjien: het cursusseizoen begint nu, wellicht ben je nog net op tijd om je voor een kluscursus in te schrijven.

Idealiter kun je over minstens anderhalf keer zoveel tijd en budget beschikken als in eerste instantie berekend is. Vraag niet hoe ik dat weet. ;)

Het grote voordeel van een huis verbouwen waar je dan nog niet woont, is dat je niet met zand tussen je billen naar bed hoeft. En als dat ook nog eens een huurhuis is, zit je ook niet met de stress van de verkoop, je zegt gewoon de huur op.
Maar als het een oud huurcontract is, waarin de hut weer in originele staat moet worden gebracht, kan dat een ander verhaal zijn. Ik had indertijd aan het eind van de verbouwing geen puf meer om het sierstuc (dat we in onze onwetendheid van de vorige huurder hadden overgenomen) van de huurwoning te verwijderen, maar we hebben wel een specificatie van de rekening gevraagd. Die kregen we ook, zij het met een datum van na ons verzoek. Het waren trouwens bedragen waar een Nederlandse bouwvakker het niet voor kon doen...
Een cursus zou niet eens een slecht idee zijn! Daar zal ik eens naar op zoek gaan.

Qua huis bij leven al aan de kinderen overdoen, is wellicht waard om het uit te zoeken, maar zou dat dan ook vallen onder de clausule van "als je binnen 180 dagen overlijdt is het alsnog een erfenis"? Die kant is het namelijk helaas wel aan het opgaan..

Enige huurhuis in het spel is het huis waar wij momenteel in wonen.
Allard schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:01:
Als je nu nog huurt is dit wel een unieke kans voor jullie om een eigen woning te kunnen krijgen. In feite hoef je nog maar een halve woning te kopen.
Je hebt in feite 2 opties: het huis verkopen en de opbrengst delen met je schoonzus, of je schoonzus uitkopen.

In het eerste geval heb je in een flink kapitaal waarmee je misschien ook een ander huis kan kopen waar je minder werk aan hebt. Maar als de locatie van het huis je bevalt is het zonde om niet eerst te kijken of je het niet zou kunnen laten opknappen.

Ik zou eerst met de schoonzus om de tafel gaan om te bepalen met welk bedrag ze tevreden is. Een bedrag op basis van een taxatie is het meest zuivere, maar misschien is ze met de helft van de WOZ waarde ook tevreden (je kunt het proberen).
Daarna zou ik een bouwkundige keuring laten doen, bijv. via Vereniging Eigen Huis met daarbij ook een advies richting verduurzaming. Dan krijg je niet alleen een idee van de kosten die je gaat krijgen, maar ook wat er allemaal gedaan moet/kan worden.
Zoals anderen aangeven, het hoeft niet allemaal in een keer, maar structurele zaken als electra en verwarming zou ik wel meteen aanpakken, evenals de plafonds en evt asbestverwijdering.
Ik denk dat een bouwkundige keuring voordat we een definitieve beslissing zouden nemen wel een hele goede is inderdaad. Dat is wel een plaatje dat fijn zou zijn om te hebben.
Valorian schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:45:
Hou er rekening mee dat als je zus en jij er financieel allebei zoveel mogelijk uit willen halen je dan deels tegenstrijdige belangen hebt. Jij wilt dan sowieso dat het huis zo laag mogelijk getaxeerd wordt (want minder erfbelasting en een lager uitkoopbedrag). Voor jouw zus zou het dan interessanter zijn dat het huis zo hoog mogelijk getaxeerd wordt (want wel iets meer erfbelasting, maar vooral ook meer uitkoopbedrag op de rekening). In sommige gevallen kan het voor haar dan ook interessanter zijn het huis op de vrije markt te laten komen.

Als jullie een goede relatie hebben en geld verre van het belangrijkste is en elkaar e.e.a. gunnen hoger in het vaandel staat, dan kan jouw voorgestelde constructie goed werken natuurlijk.

Zelf zou ik met twee linkerhanden 3x nadenken voor ik een klusproject ga aanpakken. Alles inhuren kan het zomaar zo duur gaan maken dat je én heel veel energie gaat verspillen (want ook bij inhuur kost het je veel tijd en energie) én veel geld. Dan kan je soms beter verkopen en iets kopen wat al netjes is en/of waar alleen cosmetische ingrepen nodig zijn (kleurtjes op de muren, etc.

Een heel groot voordeel van de "verkopen" optie is dat je zus en jij dan exact dezelfde belangen hebben: zo'n laag mogelijke taxatie (voor de erfbelasting) en een zo hoog mogelijke verkoopwaarde. Dat maakt dát stukje van het proces overzichtelijk en fijn samenwerken.
Band met schoonzus is meer dan uitstekend, dus over het tegenstrijdige belangen stukje maar ik me niet zo'n zorgen gelukkig, maar ik snap ook dat ze het beste voor haar eruit wil. Ik zou denk ik opteren voor een taxatie en dan als uitkoop aanhouden wat hoger is, taxatie of WOZ. In beide gevallen lijkt het me voor mijn vrouw en mij alsnog heel gunstig uitpakken, zelfs als de taxatie 600k zou zijn (wat ik me echt niet voor kan stellen gezien de prijzen van de woningen die momenteel te koop staan in het dorp) lijkt het me best een goede deal om voor 300k een vrijstaande woning te kopen..

Onder de streep denk ik overigens dat het merendeel van het werk wel cosmetisch zou zijn, of is een nieuwe keuken en badkamer te ingrijpend om cosmetisch te noemen? :P
De ruimtes herindelen is iets dat we bijvoorbeeld niet van plan zouden zijn. Het enige dat ik aan het structurele zou willen aanpakken is die houten verdiepingsvloer, al weet ik natuurlijk niet hoe de elektronica is. En nu ik er verder over nadenk is van het gas afgaan (ondanks dat de cv-ketel nieuw is) ook niet verkeerd als je toch bezig bent.

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:22
Vld1989 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:07:
[...]

Onder de streep denk ik overigens dat het merendeel van het werk wel cosmetisch zou zijn, of is een nieuwe keuken en badkamer te ingrijpend om cosmetisch te noemen? :P
De ruimtes herindelen is iets dat we bijvoorbeeld niet van plan zouden zijn. Het enige dat ik aan het structurele zou willen aanpakken is die houten verdiepingsvloer, al weet ik natuurlijk niet hoe de elektronica is. En nu ik er verder over nadenk is van het gas afgaan (ondanks dat de cv-ketel nieuw is) ook niet verkeerd als je toch bezig bent.
Bij een jaren 80 woning denk ik al gauw aan het vervangen van de groepenkast, zeker als je een nieuwe keuken wil. Mogelijk zelfs het vervangen en uitbreiden van de elektrische bekabeling.
Van het gas afgaan zou ik zeker al rekening mee houden want bijv. achteraf vloerverwarming aanleggen is een heel gedoe, dat doe je het beste meteen al. Vloerbedekking moet je dan vaak toch al vervangen.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:31
Zou even heel goed met de notaris aan tafel. Want als het goed is is de eerste keer toen de vader overleed al een splitsing gedaan. Hierbij is als het goed is het huis als volgt verdeeld:

50% voor moeder. Overige 50% verdeeld over de erfgenamen dus moeder, zus en TS zijn vrouw. De moeder heeft als het goed is vruchtgebruik gemaakt van de delen van zuster en vrouw TS. Belangrijk is, dat was over de waarde van toen!!!!! Dus daar moet eerst een berekening over gemaakt worden. Daarna moet er een berekening gemaakt worden over de huidige waarde, waarbij er andere bedragen naar voren komen.

Stel waarde toen vader overleed was € 400K. Dan is het bedrag wat de twee zussen krijgen over dat erfdeel: 400/2=200 200/3=66,667 per zus.

Als nu het huis €600K waard is. Dan is dat mooi, maar als die 2 keer 66K niet zijn uitgekeerd. Dan moet dit er eerst afgetrokken worden. Dus de waarde van het huis is € 600-(2x66,667)=€466.667 dat gedeeld door 2 is 466.667/2=233.333,5 wat zus A aan zus B moet betalen + de openstaande 66.667K.

Waarom separaat berekenen, omdat erfbelasting dan over twee momenten gaat, en over deel 1 is er geen belasting.

Dus ga met een expert in zee voor het financiële plaatje.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:47

Fe2O3

Ja das roest

Wat wilt die zus?

Een klushuis erven is niet gunstig, want emotie maar ook de taxatie en lager gaan zitten want 'alles moet eruit' is minder mee te doen bij uitkopen van een eigenaar.

Woz van 4 ton op een pand wat 40 jaar lang niet verkocht is kan zomaar 3 ton of 1 miljoen zijn nu met de taxatie.

Gezien je omschrijving zal er rap 1 a 1.5 ton tegenaan moeten om het van 1980 naar 202x te brengen. Dat geld is er wel, in een hypotheek, maar als het nu 7 waard is kan je ook voor 4.8 + 3 = 7.8 wat kopen wat meer aansluit bij je wensen en kunnen en de toko verkopen.

Waar staat het huis? (Gemeente) ?

Dum de dum

• Vld1989
WargamingPlayer schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:40:
Zou even heel goed met de notaris aan tafel. Want als het goed is is de eerste keer toen de vader overleed al een splitsing gedaan. Hierbij is als het goed is het huis als volgt verdeeld:

50% voor moeder. Overige 50% verdeeld over de erfgenamen dus moeder, zus en TS zijn vrouw. De moeder heeft als het goed is vruchtgebruik gemaakt van de delen van zuster en vrouw TS. Belangrijk is, dat was over de waarde van toen!!!!! Dus daar moet eerst een berekening over gemaakt worden. Daarna moet er een berekening gemaakt worden over de huidige waarde, waarbij er andere bedragen naar voren komen.

Stel waarde toen vader overleed was € 400K. Dan is het bedrag wat de twee zussen krijgen over dat erfdeel: 400/2=200 200/3=66,667 per zus.

Als nu het huis €600K waard is. Dan is dat mooi, maar als die 2 keer 66K niet zijn uitgekeerd. Dan moet dit er eerst afgetrokken worden. Dus de waarde van het huis is € 600-(2x66,667)=€466.667 dat gedeeld door 2 is 466.667/2=233.333,5 wat zus A aan zus B moet betalen + de openstaande 66.667K.

Waarom separaat berekenen, omdat erfbelasting dan over twee momenten gaat, en over deel 1 is er geen belasting.

Zullen inderdaad zeker met een expert om tafel gaan, dat is een goede tip. Destijds waren mijn vrouw en zus nog minderjarig, dus ik weet niet in hoeverre dat dan de eigendom van het huis zou veranderen. Ook wist ome ChatGPT te vertellen dat het erfrecht in het jaar van overlijden van de vader nog anders was dan nu, dus dat het niet per se zo simpel ligt.
Fe2O3 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:49:
Wat wilt die zus?

Een klushuis erven is niet gunstig, want emotie maar ook de taxatie en lager gaan zitten want 'alles moet eruit' is minder mee te doen bij uitkopen van een eigenaar.

Woz van 4 ton op een pand wat 40 jaar lang niet verkocht is kan zomaar 3 ton of 1 miljoen zijn nu met de taxatie.

Gezien je omschrijving zal er rap 1 a 1.5 ton tegenaan moeten om het van 1980 naar 202x te brengen. Dat geld is er wel, in een hypotheek, maar als het nu 7 waard is kan je ook voor 4.8 + 3 = 7.8 wat kopen wat meer aansluit bij je wensen en kunnen en de toko verkopen.

Waar staat het huis? (Gemeente) ?
Zus heeft met haar gezin al een koophuis, waar ze momenteel ook bezig zijn met een (weliswaar kleine) renovatie en er zeer recentelijk zonnepanelen en airco is geïnstalleerd. Die is dus niet geïnteresseerd om er zelf te gaan wonen.
Naast de woning zouden er ook nog liquide middelen en een auto zijn, dus wellicht is daar zelfs een beetje mee te schuiven. Band is gewoon uitstekend dus zus is echt wel meedenkend als wij hier zouden willen gaan wonen.

Het huis staat in een van de dorpen van gemeente Roosendaal. Er staat momenteel in het dorp overigens een instapklaar, vrijstaand huis te koop met 5 slaapkamers, 1400m2 grond, zonnepanelen, airco en dubbele garage voor iets meer dan 700k. Dan kan ik me niet voorstellen dat de taxatie van het huis waar het hier om gaat enorm veel anders zal uitvallen dan die WOZ.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

bieden en overbieden is normaal geworden, maar de hypotheekrente is sterk omhoog gegaan en nog stijgende. kan dus ook zijn dat een taxatie die nog uitgaat van de gekte in verkoop van soortgelijke objecten in de buurt niet meer overeen komt met wat een verkoop doet over x maand.
waarmee men aan zus veel teveel gaat betalen als ook de staat van de woning onvoldoende wordt verminderd op de marktwaarde (locatie + historische verkopen binnen n radius) in de nog te verrichten taxatie.
gaat het allemaal door dan grote verbouwing voor de boeg met astronomische prijzen voor materieel en werklui met de beloning van de aannemer er bovenop. waarna er ongetwijfeld lijken uit de kast gaan rollen tijdens renovatie qua onvoorziene ellende.

ik zou het pand de markt opgooien en niet meer naar omkijken, want zelfs in het gunstigste geval waarin alles meevalt vertoef je voor eeuwig in oma's museum.

d:)b :henk d:)b

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:10

FreakNL

Well do ya punk?

Dat laatste zou ik ook doen. En dan met een paar ton op de bank rustig kijken voor een betere woning.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 23:11
Vld1989 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:55:
Helaas hebben wij recentelijk slecht nieuws gekregen over de gezondheid van mijn schoonmoeder. Daarom zijn we bezig een aantal zaken op een rijtje te zetten voor het helaas onvermijdelijke moment. Een belangrijke daarvan is het huis. Mijn vrouw heeft in de afgelopen jaren al vaker laten vallen dat ze het wel zou zien zitten om ooit weer daar te gaan wonen en op zich lijkt ook mij dat helemaal geen slechte optie:
  • Mijn vrouw zou de helft van het huis al bezitten (het is hypotheekvrij en haar vader is al 25 jaar geleden overleden), het zou dus alleen gaan om het uitkopen van haar zus
  • Het is vrijstaand op een mooie plek met een tuin van 750 m2
  • Oprit en garage
  • 120m2 met drie slaapkamers, groot zat voor wat wij nodig hebben
  • Nieuwe cv-ketel, nieuwe radiatoren, goede kozijnen en ramen dus de technische basis is in orde
Kortom, dat lijkt een mooie kans voor ons om toe te treden tot de woningmarkt aangezien wij nog steeds huren. Toch is er gewoon enorm veel te doen en ik weet niet of wij daar wel aan moeten beginnen, aangezien wij totaal geen klussers zijn. Slopen en verven gaat nog wel, maar zodra ik een boormachine zie heb ik paniek om maar eens wat te noemen. Ik zeg altijd dat ik wat betreft klussen geen eens twee linkerhanden heb, maar gewoon GEEN handen. Wat is er zoal aan de hand:
  • Als ik babyfoto's van mijn vrouw (die 41 is) zie, is het enige verschil tussen die foto's en nu dat er toen een beeldbuis-tv stond en nu een flatscreen. Dingen als het sanitair, oven, gasfornuis, koelkast etc zijn dus echt allemaal 40+ jaar oud.
  • Verwarmingsleidingen zijn niet weggewerkt in de muur en overal is de verf daarvan aan het afbladderen en is er oppervlakteroest
  • Granol op de binnenmuren is in slechte staat
  • Plafond is van dat ouderwetse jaren '70 zachtboard
  • Verdiepingsvloer is van hout. Het kraakt als er iemand boven is en je hoort aan de voetstappen precies waar iemand staat/loopt. Als je zelf boven loopt voel je ook een hele lichte vering. Het is uiteraard niet onveilig ofzo, maar je krijgt er absoluut geen luxegevoel van
  • Er is decennialang fors in gerookt (mijn vrouw is altijd de enige niet-roker aan die kant van de familie geweest, gelukkig is iedereen inmiddels gestopt) en ondanks dat het nu al een paar jaar een rookvrij huis is, merk je dat nog altijd direct als je binnen stapt
  • Badkamer is beneden (alleen niet echt ruimte op die boven te maken vrees ik en om een of andere reden vindt m'n vrouw het ook handig om de badkamer beneden te hebben)
  • Trap staat in de woonkamer
  • Zou me niet verbazen als er asbest is
  • Het huidige interieur is gewoon veel te ouderwets naar mijn smaak, maar dat is niet zo'n spannend tegenargument natuurlijk aangezien dat zeer eenvoudig is op te lossen en zelfs ik dat kan.
Mijn vrouw heeft ook al gezegd, eigenlijk moet je gewoon het complete huis strippen en binnen alles helemaal opnieuw opbouwen. Er is een vriend van m'n ouders die erg handig is (die heeft ook veel geholpen in onze huidige huurwoning, maar dat is en blijft een huurwoning dus daar zijn niet heel ingrijpende dingen gebeurd) en natuurlijk kan je altijd mensen inhuren, maar het budget en de tijd van die vriend is natuurlijk ook absoluut niet oneindig dus je zal altijd het een en ander zelf moeten doen.
Mijn vrouw heeft inmiddels ook al laten vallen "misschien moet het gewoon verkocht worden en dat we met dat geld ergens anders opnieuw beginnen" (wij wonen in hetzelfde dorp momenteel).

Ik ben niet op zoek naar input wat betreft het emotionele stukje (want ja, ik heb zeker nagedacht over dingen als "het zal gaan voelen als haar huis, niet als ons huis"), maar wel naar wat jullie keuzes en overwegingen zouden zijn in deze. En misschien eigenlijk toch wel meer naar ervaringen van mede niet-klussers die toch een klushuis hebben aangeschaft, omdat ik onder de streep eigenlijk vooral de voordelen zie.
Klinkt als een mooi kavel. Op basis van je omschrijving zou ik huis volledig afschrijven, zo te lezen is enkel de CV ketel nog goed. Een nieuwe prefab woning is mogelijk zelfs goedkoper dan de huidige woning weer in goede staat brengen met een moderne indeling.

Engineering

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:03
Tupolev schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 00:44:
[...]

Klinkt als een mooi kavel. Op basis van je omschrijving zou ik huis volledig afschrijven, zo te lezen is enkel de CV ketel nog goed. Een nieuwe prefab woning is mogelijk zelfs goedkoper dan de huidige woning weer in goede staat brengen met een moderne indeling.
het wordt hoe langer hoe gekker.
Op basis van iemand die bang is voor klussen een woning als sloophuis bestempelen. een huis uit de jaren 80 is echt nog lang niet afgeschreven tenzij het 40 jaar met open ramen en deuren onbewoond heeft gestaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15:41
Als de buurt, omgeving, je bevalt er gewoon aan beginnen, vraag in je kennissen, collega's etc kring naar ervaringen met een goede architect, om de mogelijkeheden in kaart te brengen mbt tot verbouwingen, renovatie. Stel met hem een renovatieplan, kostenraming op.

• Vld1989
No Hands schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 06:49:
[...]

Op basis van iemand die bang is voor klussen een woning als sloophuis bestempelen. een huis uit de jaren 80 is echt nog lang niet afgeschreven tenzij het 40 jaar met open ramen en deuren onbewoond heeft gestaan.
Ben het hier wel mee eens ja. Het huis is op zich echt niet slecht, alles wat kapot ging is altijd direct vervangen of gerepareerd en dingen als het schilderwerk buiten is goed bijgehouden. Heel veel is er alleen simpelweg nooit kapot gegaan en de 45 jaar oude meubels staan er ook nog allemaal waardoor het behoorlijke ouderwets oogt maar het is absoluut niet onbewoonbaar. Het heeft alleen wel stilgestaan, maar het is niet niet-onderhouden.
Linux gebruiker schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:43:
Als de buurt, omgeving, je bevalt er gewoon aan beginnen, vraag in je kennissen, collega's etc kring naar ervaringen met een goede architect, om de mogelijkeheden in kaart te brengen mbt tot verbouwingen, renovatie. Stel met hem een renovatieplan, kostenraming op.
In de vriendenkring van mijn ouders zit een architect, kan wel eens vragen of die een keer wil kijken. Lijkt me ook niet verkeerd nee!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:51
studioh schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:59:
Je bent niet alleen, hiervoor kun je prima een aannemer inhuren die alles uit handen neemt. Slopen, installatie, afwerken. Het kost je alleen wel geld en je hebt een plan nodig. Als geen plan hebt huur je een architect in.
Zeker. Maar, "minor details", de zus moet worden uitgekocht voor 1/4 van de huidige waarde, en dit hierboven zal ook wel snel 1 a 2 ton kosten.

Dus, als je dat geld (deels) hebt of kunt financieren (bijvoorbeeld met een hypotheek op het huis, geen raar idee), dan: sure.

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:45
[...]

Dit inderdaad. Er staan genoeg tijdcapsules op Funda die ik echt niet als kluswoning zou beschrijven. 45 jaar oude meubels vervang je neem ik aan sowieso door de meubels die je zelf al hebt. Wat leidingen infrezen en opnieuw stucadoren is bijna standaard als je een woning overneemt.

Het lijkt me hoog tijd om eens te gaan praten met moeder en zus over wat hun erover denken als jullie het willen overnemen. Nu moeder nog leeft zijn er misschien nog meer mogelijkheden dan na haar overlijden. Misschien doet het haar zelfs wel goed om te weten dat het in de familie blijft en dat ze de zorg er niet meer over heeft (dat was in ieder geval wel bij mijn moeder zo). Als moeder en zus er ok mee zijn kan je dan ook eens een aanemer laten komen om een offerte te maken. Met die info kan je daarna een financieel adviseur er bij halen om te kijken of je het rond krijgt.

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Vanuit Belgisch perspectief zou mijn advies zijn : praat eens met een architect.

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:47

Fe2O3

Ja das roest

Ik denk dat je zo op 5 a 6 ton gaat komen als ik zo eens naar funda loer in die regio. Misschien nog wel meer.

Als alle partijen zich berusten in de toekomst, kan je beter eerder beginnen dan later. Het is gemakkelijker voor het onvermijdelijke al eea te hebben onderzocht dan erna als er veel geregeld moet worden en alles maar voor de helft eigendom en verantwoording is.

Dum de dum

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 13:18

DUX

blijft ook nu voor Oranje

pentaw1nz schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:51:
Hoe minder je kunt, hoe meer je moet uitbesteden en dus ook betalen.

Slopen kun je vast wel.

Als ik het zo lees is het een kwestie van binnenkant strippen (lees: vloeren er uit, plafonds er uit, etc) en opnieuw opbouwen (vloerverwarming, eventueel elektra vernieuwen, gipsplaten plafonds, alles stuken, nieuwe vloeren, sausen)
Bovenstaand is zo ongelooflijk waar dat ik het nogmaals herhaal met andere woorden: alles wat jij kunt doen hoeft een professional niet te doen en hoef je dus ook niet voor te betalen! Dit gaat niet alleen om specifieke taken/mensen maar vooral om uren. Het sloopwerk is niet moeilijk en je leert er ook nog eens van. Sloopwerk kun je zelf doen, en sjouwen ook, en schoonmaken ook.

Ik heb mijn aannemer destijds langs laten komen die mij kon aanwijzen wat gesloopt mocht worden. Hij hielp bij het opstarten "kijk zo tik je badkamertegels eruit, hier-en-hier zit de oude badkuip vast, en alles mag uit het plafond inclusief dwarslatten behalve die twee grote balken, ok?". Hij kan je ook adviseren met benodigd gereedschap. Ik ging toen urenlang zelfstandig door met slopen EN SCHOONMAKEN! Niets zo duur als een klusman die je inhuurt die vervolgens eerst moet vegen en schoonmaken alvorens hij de werkdag begint. De aannemer kwam dan de volgende dag pas weer om te inspecteren of verder te gaan met opbouwen op een hoek die ik af zou maken qua sloopwerk.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:29

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@DUX ik ben dan vooral benieuwd: heeft iemand daadwerkelijk 'linker handen' of vooral een tekort aan zelfvertrouwen en ervaring?

Heb inmiddels zoveel geklust in en om het huis en de sleutel is steeds weer: vraag hulp, lees je in, bekijk een video, vraag een vriend of kennis om input, neem de tijd. Want ik heb ook geleerd dat ik doorgaans na een klus goed weet hoe ik het eigenlijk had moeten doen. Maar het lukt altijd :)

Dus naast wat je zegt en ik mezelf in kan vinden kun je ook toevoegen aan de dingen die je prima kunt leren en uitvoeren: varianten in vloer plaatsen, zoals PVC of laminaat, schilderen, verven, sausen, behangen.

IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Even simpel rekenkundig gezien, je betaalt 200-250k aan je schoonzus, verbouwen kost 150-200k (zonder uitbouw en met goedkope materialen) dus je hebt 350k - 450k nodig. Als je 480k kunt lenen en je hebt nog eigen geld dan lijkt me dat geen probleem.

Ik zou trouwens vooral inlezen in een duurzame installatie, dus zoveel mogelijk vloerverwarming, warmtepomp, etc.

Toch zou ik ook eens kijken naar wat je voor 450-500k kunt kopen in die regio, wellicht een mooie 2 kapper die helemaal af is, dat scheelt je een hoop gedoe.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 29-08-2026 15:46 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:26
NiGeLaToR schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:22:
@DUX ik ben dan vooral benieuwd: heeft iemand daadwerkelijk 'linker handen' of vooral een tekort aan zelfvertrouwen en ervaring?

Heb inmiddels zoveel geklust in en om het huis en de sleutel is steeds weer: vraag hulp, lees je in, bekijk een video, vraag een vriend of kennis om input, neem de tijd. Want ik heb ook geleerd dat ik doorgaans na een klus goed weet hoe ik het eigenlijk had moeten doen. Maar het lukt altijd :)

Dus naast wat je zegt en ik mezelf in kan vinden kun je ook toevoegen aan de dingen die je prima kunt leren en uitvoeren: varianten in vloer plaatsen, zoals PVC of laminaat, schilderen, verven, sausen, behangen.
Daadwerkelijk 2 linker handen hebben lijkt me een raar gezicht.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Ik zeg doen. Kijk of het financieel uit kan. Volg een klus cursus of begin gewoon klein en eenvoudig. Slopen kan iedereen. Veel is ook een kwestie van zelfvertrouwen, niet bang zijn om fouten te maken en gewoon aan te pakken. Veel info is online, hier of op youtube te vinden.

Sommige klussen zul je niet zelf willen, kunnen (of mogen) doen. Bijvoorbeeld: Denk aan elektra in de meterkast. Elektra kabels vervangen kan vrijwel iedereen met geduld, verstand en inlezen over wat wel en niet kan. Juist aansluiten in de meterkast is meer uitdagend en zou ik enkel doen als je er echt verstand van hebt.

Het is wel een mooie kans om van huren naar koop over te gaan. Zeker als je ouder wordt heb je daar in mijn ogen echt wel profijt van. Iets met vermogen opbouwen ipv iedere maand kwijt zijn.

Oh, vergis niet sommige 45 jaar oude meubels zijn nu juist weer in. Kunnen zelfs extra duur zijn geworden tov de hedendaagse fineer meubels. (Ben zelf voorstander van kwalitatief goede houten meubels, vandaar).

Aanvulling: je vroeg om ervaringen van mede niet-klussers. Zelf agrarische achtergrond, dus redelijk wat klus ervaring maar geen bouwvakker. 13 jaar geleden een nieuwbouwhuis (tweekapper) laten bouwen door een aannemer. Dus veel moeten uitzoeken, maar metselen, stuccen, tegelwerk, elektra, etc. Allemaal laten doen. Zelf verven en inrichten. Wel geopperd (stenen klaar zetten, schoonmaken, etc. Leidingen, kranen, wc’s en badkamer installatie met een goede vriend gedaan (die heeft loodgieter ervaring). Dat ging allemaal goed en leer je veel van. Nu inmiddels een klushuis in het buitenland. Veel doe ik zelf, houtwerk, elektra kabels, parketvloer leggen. Maar leidingwerk en elektra in de meterkast laat ik doen. (Iets met verzekeringen en zo). Ik heb een verbouw topic lopen, dus daar kun je een en ander lezen/informatie opdoen. Net als in de andere op dit forum. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door TheKerremenke op 29-08-2026 16:33 ]

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• sdk1985
  • Laatst online: 17:51
Vld1989 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:30:
[...]

Asbest is alleen een vermoeden van mij gezien de leeftijd van het huis (bouwjaar 1980), dat weet ik dus niet zeker.
[...]

Laatste WOZ-waarde is 393k, ik durf niet goed in te schatten wat de taxatiewaarde zou zijn. Daar heb ik gewoon veel te weinig verstand van koopwoningen en hypotheken enzo voor. In ieder geval zou er dus inderdaad voor 50% van de waarde een hypotheek afgesloten moeten worden om zus (waarvan we overigens al weten dat die het huis niet wil, die heeft al een goed koophuis op een locatie waar ze niet weg wil) om zus uit te kopen.
Erfbelasting is ingecalculeerd inderdaad.

Wat er gebeurd is na overlijden vader durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik vermoed dat moeder volledig eigenaar is geworden aangezien mijn vrouw en haar zus beiden nog minderjarig waren. Maar als moeder ook komt te overlijden is linksom of rechtsom mijn vrouw toch sowieso 50% eigenaar?
[...]

[...]

[...]

Op basis van ons inkomen zouden we een maximale hypotheek van zo'n 480k kunnen krijgen. Volgens mij kan je toch de taxatiewaarde van het huis na verbouwingen lenen? Als we 200k nodig hebben om zus uit te kopen en de taxatiewaarde na verbouwing 500k is (ik noem maar een dwarsstraat) dan zou er voldoende budget zijn gok ik, maar we hebben ons nog niet zo erg verdiept in hypotheekregels.
Eigen geld hebben we ook best wel wat, maar geen 6-cijferig bedrag.

Dus verkopen en dat gecombineerd met je hypotheek ruimte kun je ongetwijfeld een mooie instapklare woning vinden van <20 jaar oud. Een oud huis heeft het voordeel dat het vaak groter en ruimer is maar heeft ook een nadeel; onderhoud. Denk aan dak vervanging, kozijnen, gevel opnieuw uithakken en voegen, badkamer, keuken. Voor je het weet ben je 150.000 euro verder.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:45
Het belangrijkste is de familierelatie. Als je dat verpest is het huis niet veel meer waard waarschijnlijk in jullie beleving.

Dus dat traject moet helemaal goed en schoon. Bijna de enige manier is om het huis daadwerkelijk op de markt te brengen om te zien wat het oplevert zodat er een eerlijke bieding gebeurt. Want WOZ of taxatie zegt ook niet alles. Als je dan iets meer biedt dan de externe bieders lijkt het me de minste kans op gedoe opleveren. Maar het blijft altijd een risico hoe goed je het ook organiseert met familie.

Zeker afstemmen met een goede notaris, makelaar etc. zodat het een correct traject wordt en dat het bekend is dat jullie het mogelijk zelf willen maar dat het ook extern verkocht kan worden als er erg overgeboden wordt.

Betreft de verbouwing:

Doe het met een plan, je kan veel zelf leren maar gezien de omvang en je omschrijving qua ervaring is dit een serieus project. Het heeft veel stappen, onderdelen en posten onvoorzien in het begin.

Kijk vooral goed naar jullie eigen skills. Je kan wel 2 linkerhanden hebben maar een perfecte projectmanager zijn of bijvoorbeeld zelf goed 3d kunnen tekenen etc. De balans moet je zoeken tot waar je dingen goed zelf kan en wilt doen. En de rollen die je niet zelf kunt vervullen moet je gaan uitbesteden. Soms is de juiste oplossing een full service uitbesteding aan een aannemer. Soms wil je juist meer deel zijn van het project en de onderaannemers zelf aansturen. Dat ligt vooral ook aan je persoonlijke talenten.

En ook hier weer: Kijk ook extern wat partijen doen, dingen echt kosten etc. Als je het dan bevriend kan laten doen is dat een overweging waard maar ook daar zorgvuldig in zijn.

Hetgeen wat je daadwerkelijk zelf wilt bouwen goed voorbereiden. Vaak kom je dan al achter veel details als je goed zoekt en krijg je een reëler beeld van wat het werk echt inhoudt. Niet zomaar van slopen naar bouwen gaan omdat het slopen wel lekker ging.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
Maar verbouwen is wel duur. Om middels renovatie weer toekomstbestendig te zijn (conform bouwbesluit zo ver mogelijk en op zijn minst route naar gasloos) is gewoon een fors project.

Als je zelf niet handig bent en alles uit moet besteden ben je financieel mogelijk beter af om gewoon iets moderns te kopen wat af is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
Vld1989 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:55:
  • orde~[/li]
Onder de streep is dit het enige echte argument specifiek voor deze woning; dat is echt peanuts op de rest van het verhaal.

Als er geen recente bouw in goede staat te koop is op vergelijkbare locatie of met vergelijkbare eigenschappen dan kan het uiteraard een overweging zijn. Maar, ik zou dit niet primair doen om de besparing die onderhandse aankoop oplevert.

[ Voor 26% gewijzigd door assje op 31-08-2026 11:29 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Vld1989
In ieder geval veel verschillende meningen, fijn om al die overwegingen te lezen! Ik neig er nog steeds een beetje naar om het wel te doen, met name vanwege het vrijstaande. Dat is uiteindelijk wel een einddoel voor ons, dus dit zou een mooie kans zijn, maar misschien maak ik dat wel te belangrijk nu.
Wij zijn ook niet echt verhuizers overigens, mijn vrouw heeft voordat we gingen samen wonen alleen maar in dit huis gewoond. Voor mij geldt min of meer hetzelfde, m'n ouders wonen nog steeds in het huis waar ik ben opgegroeid (al heb ik nog wel kort in m'n eentje gewoond).

In ieder geval denk ik dat we het volgende stappenplan gaan volgen:
  1. Gesprek met zus en moeder (waarmee de band dus echt prima is, ik voorzie daar totaal geen problemen)
  2. Uitzoeken hoe er gesplitst is toen vader overleed
  3. Bouwkundige keuring met advies voor verbeteringen
  4. Financieel adviseur
  5. De beste vrienden van m'n ouders hebben een eigen architectenbureau, die willen ongetwijfeld eens komen kijken. En die hebben ook genoeg contacten in het aannemerswereldje.
  6. Definitieve beslissing nemen

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:58

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het huis kan ook verkocht worden, en de helft van de opbrengst/overwaarde is minus wat erfbelasting ook voor de vrouw van TS. Misschien is een ander koophuis dan ook financieel wel haalbaar.

Dan heb je niet de stress van verbouwen en de ellende met het uberhaubt vinden van een betrouwbare aannemer, wat afhankelijk van de regio een aardige uitdaging kan zijn. Vergis je ook niet in de kosten van een flinke verbouwing. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:11
Heb je ook al eens rondgekeken naar (vergelijkbare) woningen in de buurt?
Dan kun je ook eens gaan bekijken hoe dit zit met kosten.
Is het financieel haalbaar en heb je geen gedoe zou dat ook nog een overweging kunnen zijn.

Heb even snel op Funda gekeken met een beetje dezelfde kenmerken:
https://www.funda.nl/deta...relsestraat-141/89774242/
Waarschijnlijk nog mindere staat dan het huis van je (schoon)moeder.

https://www.funda.nl/deta...traatseweg-53-a/44562668/
Waarschijnlijk betere staat, maar hier valt ook nog wel e.e.a. te moderniseren.

Het zou me niks verbazen als je qua waarde toch wel wat hoger uitkomt dan wat je nu in gedachte hebt en dan zou het zomaar alsnog een dure optie kunnen zijn (niet enkel qua geld, maar ook qua tijd i.v.m. verbouwing).

Ga dus eerst goed met iedereen (moeder, zus, hypotheekadviseur, aannemer) om tafel om de kosten duidelijk te krijgen.
Vooral met moeder en zus, je wil niet weten hoe vaak er gezeik komt in families met een goede band wanneer het toverwoord "geld" er bij komt kijken.

• assje
Vld1989 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:44:
  1. De beste vrienden van m'n ouders hebben een eigen architectenbureau, die willen ongetwijfeld eens komen kijken. En die hebben ook genoeg contacten in het aannemerswereldje.
Als je zelf geen ervaring met en kennis van verbouwen hebt dan zou ik echt aanraden om te werken met een onafhankelijk bouwbegeleider i.p.v. direct met aannemers.

Voorbeeld kleinschalig en lokaal:
https://voesenekadvies.nl/diensten
https://www.degroot-bouwbegeleiding.nl/over-mezelf

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 31-08-2026 13:46 ]

• assje
studioh schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:59:
Het vinden en selecteren van een goede aannemer is echter niet eenvoudig. Zeker in renovatie is het heel makkelijk om je totaal te verliezen in meerwerk of concessies bij onvoorziene omstandigheden.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:50
assje schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:26:
[...]

Maar verbouwen is wel duur. Om middels renovatie weer toekomstbestendig te zijn (conform bouwbesluit zo ver mogelijk en op zijn minst route naar gasloos) is gewoon een fors project.

Als je zelf niet handig bent en alles uit moet besteden ben je financieel mogelijk beter af om gewoon iets moderns te kopen wat af is.
In de huidige markt worden de kosten van verbouwing nog altijd enorm ondergewaardeerd tov het huidige prijspeil. Als je verbouwing in de orde van "volledig strippen en verduurzamen" uitkomt en dat ook nog eens moet uitbesteden dan kan een verbouwing meestal gewoon niet uit tov een instapklare woning kopen.

Het enige dat hier specifiek nog een voordeel is dat je de kosten koper/verkoper kan overslaan en relatief goedkope dubbele lasten hebt ivm de huurwoning.

Uiteindelijk begint dit verhaal met de cijfers hard(er) krijgen. Dus huis laten taxeren, erfbelasting situatie laten uitzoeken, hypotheekruimte op papier krijgen en de verbouwingskosten bepalen (reken maar op >2ton). Dan is het plaatje snel duidelijk.

All-electric.

• Palomar
  • Niet online
Als je zelf niet kunt/wilt klussen dan is zelf doen dus gewoon geen optie. Ook al je het wel kunt is het de vraag of het verstandig is. Je levert zelf vaak niet de kwaliteit die een aannemer wel levert. Een aannemer heeft ook veel meer ervaring met het oppakken van zo'n project en hoe te handelen bij onvoorziene dingen. En hij doet het allemaal veel sneller. Sommige bouwkundige ingrepen zijn ook niet veilig om zelf te doen (ook niet door een kennis die niet verzekerd is oid).

Je hebt dan 3 opties:
1. Huis verkopen en je deel incasseren. Kun je als startkapitaal gebruiken voor de aankoop van een ander huis dat wel in 1 keer goed is.

2. Het huis kopen en alleen het minimale doen (nieuw verfje op de muren, nieuwe vloer, nieuw badkamermeubel etc.). Kun je enerzijds rustig kijken hoe je het huis gaat gebruiken en wat écht je wensen zijn bij een totale verbouwing over een paar jaar. En je gaat geen groot verbouwingstraject aan. Je geeft aan dat de basis goed is, dus je kunt er prima in wonen. Een krakende vloer is te overzien. Bovendien word je zelf vast wel handiger met de boormachine e.d. als je toch af en toe zelf wat doet (en dan: in een oude muur een lelijk gat boren is minder erg dan in een splinternieuw gestucte muur ;)).

3. Grote verbouwing. Ga om tafel met een architect en aannemer en pak het grondig aan, zodat het huis klaar is voor de toekomst. Als ik zo lees dat boven en beneden moet gebeuren dan kun je zo 2 ton verder zijn. Maak dan een goede planning, zodat je ook zo kort mogelijk vervangend onderdak nodig hebt. Erin blijven wonen tijdens een verbouwing zou ik afraden.

Wij hebben zelf optie 2 gedaan. Jaar of 10 geleden ons huidige huis gekocht en alles opnieuw in de verf, nieuwe laminaatvloer op bovenverdiepingen en nieuw toilet en badkamer, zodat we er prima in konden. In de loop der tijd kregen we kinderen en dan krijg je ook een beeld hoe je het huis gebruikt. We gebruikten bijv. vnl. de achteringang ipv de voordeur, dus bij verbouwingsplannen hielden we rekening met een bijkeuken als eerste portaal. De keuken werd slechter, vloer aan vervanging toe (en was niet geïsoleerd) en we wilden een uitbouw. Zonde om dat allemaal los van elkaar te doen, dus dat werd dus het grote project, waarbij we precies wisten hoe we alles wilden hebben, omdat we er al een paar jaar woonden.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zet een camera neer en ga toch zelf die verbouwing doen. Ik zou dagelijks kijken. :X

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:04

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Moah, gaat hard hoor.
Warmtepomp: 15k
Vloerverwarming overal: 10k
Nieuwe vloeren overal: 10k (wil je vast toch)
Leidingen wegwerken en alles stucken + schilderen/spuiten: 20k
Kozijnen vervangen door HR++(+): 40k
Nieuwe keuken: 30k
Nieuwe badkamer: 30k

Ik zie niks over huidige isolatiewaarde qua dak, spouw of kruipruimte maar voor dat na-isoleren kan je ook zo 30k+ rekenen

Kom ik uit op €180k. En ik moet zeggen, onze verbouwingen in de afgelopen 8 jaar zijn al ruim 2 ton geweest en hebben we nog veel budget en zelf gedaan, en sowieso alles zelf georganiseerd.
Ik zou aan totale renovatie zeker 2 - 2,5 ton rekenen.

Een net huis laten bouwen incl alles, alles strak, modern, elke slaapkamer een utp-kabel, verwarmingsleidingen in de muur, etc ben je ook 350k kwijt. Ben je zeker 10-15 jaar van alles af.
Maar dan ook een nieuw dak, spanten, dakgoten, riolering, etc etc etc alle meuk dat altijd onverwachts onderhoud is.
NiGeLaToR schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:22:

Als je er van nature niet handig in bent, dan kan je alles zelf doen. Je betaalt wel leergeld in tijd en keren over doen. Meestal gaat het bij de 3e keer wel goed.
Wat dus niet op gaat wanneer het in 1x goed moet gaan :P
Als je toch al een hypotheek nodig hebt en weet dat er veel gedaan moet worden... Ik zou net alles in 1x grondig doen, dan ben je er van af. Niet dat je 5 jaar in een verbouwing zit, of 5 jaar tegen iets zit te kijken dat half af is.
Onze verbouwingen waren 1 maand voor nieuwe badkamer + warmtepomp + vloerverwarming 1e verdieping, en nog eens 4 maanden voor vloerverwarming begane grond + nieuwe kozijnen + nieuwe vloer + stucken + nieuwe keuken.
Ik vond het al vreselijk dat de dakkapel en zolder afwerken effectief 5 maanden duurde omdat ik het zelf wilde doen :P

[ Voor 40% gewijzigd door DropjesLover op 31-08-2026 14:47 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• steineken
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-09 11:18
DropjesLover schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:37:
[...]

Moah, gaat hard hoor.

Ik zie niks over huidige isolatiewaarde qua dak, spouw of kruipruimte maar voor dat na-isoleren kan je ook zo 30k+ rekenen

Kom ik uit op €180k. En ik moet zeggen, onze verbouwingen in de afgelopen 8 jaar zijn al ruim 2 ton geweest en hebben we nog veel budget en zelf gedaan, en sowieso alles zelf georganiseerd.

Een net huis laten bouwen incl alles, alles strak, modern, elke slaapkamer een utp-kabel, verwarmingsleidingen in de muur, etc ben je ook 350k kwijt. Ben je zeker 10-15 jaar van alles af.
Maar dan ook een nieuw dak, spanten, dakgoten, riolering, etc etc etc alle meuk dat altijd onverwachts onderhoud is.
Bedoel je hier 350K totaal of casco voor een vrijstaande woning?

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:41
Ik heb een tijdje terug een jaren 50 woning, die sinds eind jaren 70 niet was aangeraakt, helemaal doorgerekend en kwam op 220k, wat 2200 per m2 was. Als je dat hier op plakt zit je dus op 260k. Nou zaten daar ook nog wel wat kleine structurele verbeteringen in zoals een dakkapel, maar 240-250k zou ik zeker wel mee rekenen. En daar zouden we alle sloopwerk zelf doen. Verbouwen is mega duur en je krijgt nauwelijk korting op de bestaande woning (ik weet niet waarom niet eigenlijk), dat pand had een jaar te koop gestaan en is uiteindelijk maar voor 15% korting op de vraagprijs (die gestructureerd was alsof je er alleen maar even een nieuwe keuken in hoefde te zetten) verkocht.

Als die zus het je gunt heb je wel een mooie kans om alles naar je zin te maken. Maar als ze gewoon voor haar recht gaat staan dan kan je het veel beter op de markt gooien.

[ Voor 11% gewijzigd door MrAngry op 31-08-2026 14:49 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

steineken schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:40:
[...]

Bedoel je hier 350K totaal of casco voor een vrijstaande woning?
Als ik het goed begrepen heb, aangezien de grond al in bezit is, mag je op zo'n 250-300k rekenen casco puur bouw.
Ligt er natuurlijk aan hoe los je gaat met afmetingen en allerlei extra's.
MrAngry schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:47:
Ik heb een tijdje terug een jaren 50 woning, die sinds eind jaren 70 niet was aangeraakt, helemaal doorgerekend en kwam op 220k, wat 2200 per m2 was. Als je dat hier op plakt zit je dus op 260k. Nou zaten daar ook nog wel wat kleine structurele verbeteringen in zoals een dakkapel, maar 240-250k zou ik zeker wel mee rekenen. En daar zouden we alle sloopwerk zelf doen. Verbouwen is mega duur en je krijgt nauwelijk korting op de bestaande woning (ik weet niet waarom niet eigenlijk), dat pand had een jaar te koop gestaan en is uiteindelijk maar voor 15% korting op de vraagprijs (die gestructureerd was alsof je er alleen maar even een nieuwe keuken in hoefde te zetten) verkocht.
Zo is helaas elke woning die verkocht wordt. De huidige bewoners vinden het allemaal nog in uitmuntende staat en er is altijd wel een gek die het er voor wil geven tegenwoordig.

[ Voor 56% gewijzigd door DropjesLover op 31-08-2026 14:51 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• RonJ
DropjesLover schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:37:
[...]

Moah, gaat hard hoor.

[...]
En dan mis ik nog:
2 toiletten 10K
electrische installatie vernieuwen 10K
mechanische ventilatie 10K
maak van de nieuwe vloeren maar 20K
nieuwe stoffering, lampen, etc. 20K

En zo ga je al heel rap richting de 2,5e ton zonder dat je gekke dingen doet.

All-electric.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

RonJ schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:51:
[...]

En dan mis ik nog:
2 toiletten 10K
electrische installatie vernieuwen 10K
mechanische ventilatie 10K
maak van de nieuwe vloeren maar 20K
nieuwe stoffering, lampen, etc. 20K

En zo ga je al heel rap richting de 2,5e ton zonder dat je gekke dingen doet.
Inderdaad.
Maar nog steeds een oud dak, plafonds maar 2m40 hoog, etc etc.

Ik zou de TS adviseren te inventariseren wat er bij een geheel nieuw huis wel al bij zit (warmtepomp, vloerverwarming, WTW ventilatie, moderne elektra, hoge isolatiewaarde, kozijnen, alles strak gestuct) en wat de kosten/wensen zijn om dat in de oude woning er in te verbouwen, en daarnaast de lijst met kosten die je sowieso hebt (nieuwe keuken, badkamer, stoffering/vloerbedekking, schilderwerk, etc).

BThGvNeOA

• RonJ
DropjesLover schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:59:
[...]

Inderdaad.
Maar nog steeds een oud dak, plafonds maar 2m40 hoog, etc etc.

Ik zou de TS adviseren te inventariseren wat er bij een geheel nieuw huis wel al bij zit (warmtepomp, vloerverwarming, WTW ventilatie, moderne elektra, hoge isolatiewaarde, kozijnen, alles strak gestuct) en wat de kosten/wensen zijn om dat in de oude woning er in te verbouwen, en daarnaast de lijst met kosten die je sowieso hebt (nieuwe keuken, badkamer, stoffering/vloerbedekking, schilderwerk, etc).
Die afweging zou ik zeker maken, ook met de onderhoudskosten op de wat langere termijn in gedachten. En vergeet dan niet de sloop- en afvoerkosten en het herstellen van de tuin ook mee te nemen, want dat zijn ook aardige kostenposten geworden.

All-electric.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:03
leuk al die bedragen en tel er nog maar even sloop en afvoer van het oude gebouw bij op.

Maar zoals altijd, het gaat niet alleen om geld. Er is niets duurzaams aan een prima maar verouderd gebouw slopen en recyclen naar spaanplaat en steenkorrel terwijl het prima gerenoveerd kan worden naar huidige maatstaven. Ja dat kost geld maar het resultaat is identiek, een lekker comfortabel huis wat voldoet aan de eisen van de tijd zonder dat je helemaal opnieuw hoeft te beginnen en een onnodige bult grondstoffen verkwanseld en bouwmaterialen reduceert tot afval en een veel lagere Co2 uitstoot.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Tupolev
[...]

Deze onzin heb ik dan ook niet opgeschreven. Het is aan TS om de afweging te maken om een grote zak met geld te steken in een budgethuisje met een houten verdiepingsvloer uit de jaren 80 waar nooit meer iets aan is gedaan behalve de kozijnen verven en een nieuwe CV ketel en wat radiatoren ophangen. Of als alternatief een nieuwe woning neerzetten. Ik zou die tweede optie wel serieus overwegen.

Engineering

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13

ThunderNet

Flits!

Maar het kost niet de helft van het geld natuurlijk. Want de helft verplaats van een potje wat je makkelijk kan omzetten naar cash (namelijk het verkopen van het huis, of jouw aandeel). Naar een potje wat je moeilijk kan omzetten naar cash (namelijk het verkopen van het huis waar je in woont).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:33
Paar belangrijke punten:
- De belastingdienst wil afrekenen tegen de WOZ waarde. Als erfgenamen mag je tegen die laatste WOZ waarde (onderbouwd) bezwaar maken. Als ik het bedrag hoor zou ik dat niet doen.
- Vind je schoonzus het goed dat jullie onderhands het huis overnemen en welke waarde stelt ze zich daarbij voor? Gaat dat tegen marktwaarde, taxatiewaarde, WOZ waarde? Ga je daar later (soms al heel snel) ruzie over krijgen? Ongelijk erven heeft al vaak - ook in mijn famnilie - ellende opgeleverd.

Ik zou samen met je schoonzus een makelaar zoeken om het huis te taxeren. Stel samen een goede opdracht op voor de makelaar (onderhandse verkoop vanuit erfenis, huis met gebreken, gebreken benoemen, ouderdomsclausule meenemen, etc.) voor een gevalideerde (NWWI) taxatie. Een goede makelaar begrijpt wat je wilt. Eventueel je schoonzus dit laten regelen zodat daar later geen scheve gezichten over ontstaan zo van "jouw makelaar....". <toevoeging> Wat gaat je schoonzus er van vinden als het huis na opknappen (op jullie kosten) ineens 2-3 ton meer waard wordt? Scheve gezichten/ruzie? Denk goed na voor je zaken doet met familie.... </>

Hoewel de aankoop van het ouderlijk huis een enorm stuk emotie meebrengt blijft het als aankoop een zakelijke transactie.

Kijk ook nog even goed naar hoe het zit met de erfenis van je (schoon)vader. Vermoedelijk heb je een geldvordering op (schoon)moeder waarvan het bedrag is vastgesteld bij het overlijden van vader.

Bij overlijden van moeder is je vrouw 50% erfgenaam. Uit de erfenis moeten eerst de schulden worden betaald, waaronder de bedragen voor beide zussen die uit vaders erfenis krijgen. Dat zal (totaal) NIET 50% van de waarde van de woning zijn maar vermoedelijk 25-30% oid. De rest zal in 2en gedeeld moeten worden waarbij jullie dus je eigen deel en het nieuwe erfdeel van je zus moeten financieren (mits moeder haar spaargeld al heeft uitgedeeld, denk aan 180 dagen regeling etc.).

Je zus wordt dus 50% erfgenaam maar je zult (flink?) maar je investering wordt meer dan 50%.

O ja, naast het uitkopen van (schoon)zus zul je ook je eigen deel van de erfbelasting moeten afdragen (financieren).

Iemand heeft al eerder in dit topic gezegd: Ga eens rekenen, zet alle (eventueel hypothetische) cijfers op een rij.

[ Voor 10% gewijzigd door DjoeC op 31-08-2026 16:01 ]

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

No Hands schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:08:
leuk al die bedragen en tel er nog maar even sloop en afvoer van het oude gebouw bij op.

Maar zoals altijd, het gaat niet alleen om geld. Er is niets duurzaams aan een prima maar verouderd gebouw slopen en recyclen naar spaanplaat en steenkorrel terwijl het prima gerenoveerd kan worden naar huidige maatstaven. Ja dat kost geld maar het resultaat is identiek, een lekker comfortabel huis wat voldoet aan de eisen van de tijd zonder dat je helemaal opnieuw hoeft te beginnen en een onnodige bult grondstoffen verkwanseld en bouwmaterialen reduceert tot afval en een veel lagere Co2 uitstoot.
Duurzaam, misschien niet. Maar de hoeveelheid uren die extra in renovatie gaan zitten ten opzichte van gelijk bij nieuwbouw zijn zeker niet verwaarloosbaar. Plus dat dan ook veel andere zaken gelijk vernieuwd en verbeterd worden, zoals energieverbruik.
Dat is ook op de lange termijn wel weer tegen duurzaamheid weg te strepen, net zoals een benzine-auto nu kopen, de shredder in gooien en een EV kopen al duurzamer is dan 20 jaar die benzine-auto blijven rijden.

Het wordt anders bij een jaren 90 huis dat al onder een bouwbesluit viel, met Rc 2,5.
Of natuurlijk een bijzonder cq monumentaal pand.

BThGvNeOA

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:17
Jezus wat een bedragen worden hier genoemd zeg. Keuken van 30k, badkamer van 30k, vloeren van 10k. Niet iedereen wilt op en op luxe en maar de duurste merken. Ook maakt het uit in welke regio je woont. Een keuken van 15k kan ook prima, of je kan eerst een budget keuken van de Ikea neerzetten voor een paar jaar, zodat je deze later kan vervangen voor een mooie op maar keuken van 15/20k. Een badkamer is ook prima te maken voor 15/20k afhankelijk van de grootte en de wensen/eisen (hier was ik voor 15k klaar, veel zelf gedaan dus 20k moet lukken)

Ik heb mijn huis zelf aangepakt en was ongeveer 70.000 kwijt (huis uit 63, nooit wat aan gedaan). Binnenkort ga ik de voor en achtergevel isoleren en opnieuw bekleden (offerte was 6700, ik doe het zelf voor de helft). Offerte voor het dak isoleren was destijds 10.000 en benedenverdieping schuimbeton + VVW zou toen ook 15k gekost hebben. Laten we ook de WP van 15k erbij rekenen.

Zelfs dan kom ik maar uit op 120k en dan is alles in het huis aangepakt. Reken er even 30k bij (omdat ik veel zelf heb gedaan) zit je met 150k zeker wel veilig als je het huis volledig wilt aanpakken. Je hoeft niet met alles voor de duurste opties te kiezen.

Het belangrijkste is om te beginnen met de basis. Riool, elektra, water nakijken / vernieuwen en vervolgens alles isoleren (vloer, kozijnen, dak). Ik zou wel ook kiezen voor vloerverwarming om dit gelijk te doen en de badkamer is een mooie investering. Alles wat daarna komt is luxe en hoeft niet gelijk gedaan te worden. Hier kan je, als dat voor jullie ook prima is, later meer geld in steken. Een HR++ ketel is ook prima om het huis mee te verwarmen, die veel te duren WP kan ook later wel (of niet)

[ Voor 3% gewijzigd door hollandnick op 31-08-2026 16:27 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Vld1989
Wij hoeven inderdaad zeker niet het duurste van het duurste. Voor de beeldvorming, we wonen nu sociale huur. De keuken en het sanitair dat we gewend zijn, zijn dus redelijk basic. Keuken hebben we zelf uitgebreid (er stond alleen zo'n blokje met een gootsteen en 6 kastjes) voor iets van 3k, en dat is een jaar of 3 geleden. Daarvoor hebben we een nieuw aanrechtblad, 2 extra kastjes, inductiekookplaat, combi-oven, vaatwasser en afzuiger gekocht. Niet van A-merken (apparatuur van Etna en de keuken is Bruynzeel), maar wel alles nieuw. Het enige wat ik jammer vind is dat de koelkast geen inbouw is (als enige apparaat), we missen wat opbergruimte en een aparte oven en magnetron zou met een klein kind ook fijn zijn in plaats van de combi die we nu hebben. Dan is de stap naar een keuken voor 30k inderdaad wel een hele grote die echt niet per se nodig is. Ondanks dat we enorm van koken houden hebben we niks met de moderne trend van kookeilanden, barretjes en dat soort dingen, de keuken moet gewoon praktisch zijn. Denk dat wij voor een k of 10 al een heel eind gaan komen. Wellicht zouden we er zelfs al zijn als we bij (schoon)moeder onze apparatuur (die immers niet van de woningbouw maar van onszelf is) erin schuiven en alleen de frontjes vervangen voor iets moderners, maar dat is wel heel erg op de zaken vooruit lopen. Er is daar bijvoorbeeld wel een recente vaatwasser van een A-merk, dus het is echt niet dat er nooit wat gedaan is. De term tijdcapsule die ik eerder in het topic zag is eigenlijk wel een goede term denk ik. Het enige waar ik echt mee in m'n maag zit is die houten verdiepingsvloer, dat vind ik echt enorm afdoen aan het luxegevoel.

Elektriciteit weet ik alleen niet zeker, maar even snel Googlen en die kosten lijken me mee te vallen (tenzij de complete installatie vervangen moet worden, maar dat zou niet aan de orde moeten zijn).

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:17
Vld1989 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:46:
Wij hoeven inderdaad zeker niet het duurste van het duurste. Voor de beeldvorming, we wonen nu sociale huur. De keuken en het sanitair dat we gewend zijn, zijn dus redelijk basic. Keuken hebben we zelf uitgebreid (er stond alleen zo'n blokje met een gootsteen en 6 kastjes) voor iets van 3k, en dat is een jaar of 3 geleden. Daarvoor hebben we een nieuw aanrechtblad, 2 extra kastjes, inductiekookplaat, combi-oven, vaatwasser en afzuiger gekocht. Niet van A-merken (apparatuur van Etna en de keuken is Bruynzeel), maar wel alles nieuw. Het enige wat ik jammer vind is dat de koelkast geen inbouw is (als enige apparaat), we missen wat opbergruimte en een aparte oven en magnetron zou met een klein kind ook fijn zijn in plaats van de combi die we nu hebben. Dan is de stap naar een keuken voor 30k inderdaad wel een hele grote die echt niet per se nodig is. Ondanks dat we enorm van koken houden hebben we niks met de moderne trend van kookeilanden, barretjes en dat soort dingen, de keuken moet gewoon praktisch zijn. Denk dat wij voor een k of 10 al een heel eind gaan komen. Wellicht zouden we er zelfs al zijn als we bij (schoon)moeder onze apparatuur (die immers niet van de woningbouw maar van onszelf is) erin schuiven en alleen de frontjes vervangen voor iets moderners, maar dat is wel heel erg op de zaken vooruit lopen. Er is daar bijvoorbeeld wel een recente vaatwasser van een A-merk, dus het is echt niet dat er nooit wat gedaan is. De term tijdcapsule die ik eerder in het topic zag is eigenlijk wel een goede term denk ik. Het enige waar ik echt mee in m'n maag zit is die houten verdiepingsvloer, dat vind ik echt enorm afdoen aan het luxegevoel.

Elektriciteit weet ik alleen niet zeker, maar even snel Googlen en die kosten lijken me mee te vallen (tenzij de complete installatie vervangen moet worden, maar dat zou niet aan de orde moeten zijn).
Kijk weetje, ook met 2 linkerhanden kan je veel doen. En heel veel is met AI tegenwoordig uit te zoeken : ) Waar je veel geld mee kan besparen:
- Als elektra vervangen moet worden kan je de gehele basis zelf doen. Denk aan een tekening maken van waar wil je lichtpunten, stopcontacten (je kan er nooit teveel hebben) en hoeveel groepen ga je nodig hebben. Alle bekabeling is voor te bereiden en kan je zelf trekken door het huis. De elektricien kan je dan laten komen om alles aan te laten sluiten, centrale punten te maken en eventueel de meterkast te vervangen.
- Gas/Water/Riool zou ik laten controleren (of als dat al redelijk recent is gedaan zo laten) en eventueel vervangen door een expert. Maar aangezien de badkamer verplaatst moet worden kan je ook hier voorwerk doen. Bespreek dat met de loodgieter/badkamerboer want ook hier vinden zij al dat voorwerk niet leuk, kost veel tijd en dus geld (voor jou)

De houten verdiepingsvloer heb ik hier toen geskipped met de verbouwing want "is toch prima basis?". Nou niet dus...wat een kabaal en alles trilt in huis. Ik zou hier kijken naar een oplossing van schuimbeton, PIR, broodjesvloeren of (kan je ook zelf doen) cassettevloeren. Online is genoeg te vergelijken van kosten en comfort. Gelijk combineren met VVW natuurlijk >:)

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:45
De bedragen die genoemd worden voor afwerking zijn inderdaad aardig richting het wat luxere segment. Hoewel het hier om een vrijstaande woning gaat, zijn de geschatte (huidige) woningwaarde en de budgetten niet direct te koppelen aan dat luxere segment.
Een huis van een half miljoen euro is gewoon "middensegment". Kan er bij de verbouwing/renovatie op bepaalde punten meer uit gehaald worden dan is dat uiteraard prima. Maar ik zou dat voor de berekeningen van TS niet als primair uitgangspunt nemen.

Keuken en badkamer van 30K per stuk en dan ook nog toiletten a 10K per stuk is zeer riant. Het huis is totaal 120m² dus de afzonderlijke ruimtes zullen niet gigantisch zijn. Als je dan een beetje op bijvoorbeeld de prijs van de tegels en accesoires als kranen let en de indeling van de ruimtes niet radicaal omgooit (leidingwerk verleggen, vooral de afvoer, is relatief duur) kan je keuken + sanitair ook wel voor 40-50K helemaal netjes voor elkaar hebben met prima merken.
Tegels van €25 per m² zijn kwalitatief niet minder goed dan tegels van €100 per m².
En in plaats van de duurste zelfreinigende stoomoven, voldoet een €1000 goedkopere combi-oven van hetzelfde merk ook prima voor de meeste huishoudens. Een ingebouwde koffieautomaat van €1000 is een leuke gadget, maar kan bij een beperkter budget makkelijk geschrapt worden met plaatsing van een losstaand apparaat voor een fractie van de prijs.

Wastafel meubels zijn bij de badkamerzaken relatief duur. Het zijn maar een paar plankjes met een laagje fineer/laminaat en een paar scharnieren en/of ladegeleiders waar je zo richting de €1000 voor moet neerleggen. Voor hetzelfde geld kan een meubelmaker iets op maat maken, of voor de helft van het geld koop je bij de Ikea een prima geschikt meubel. Ja, bij Ikea heb je minder keuze uit kleurtjes en motiefjes. Maar de badkamer wordt er niet minder functioneel van en het is kwalitatief ook niet echt anders.

Het belangrijkste op dit moment is echter om met de andere erfgenaam om de tafel te gaan zitten. Hoe staat die tegenover de plannen? Meewerkend? Of wil die juist veel liever de woning tegen het hoogste bod verkopen?
Indien dat laatste: vraag welk bod zij dan in gedachten heeft als "goede verkoopprijs". Zijn jullie bereid om haar voor (50% van) die hypothetische verkoopprijs uit te kopen? Prima.
Zo niet: bedenk dat onderhandelen over de woningwaarde altijd zal blijven leiden tot wrijving binnen familie.

Naast dit huis overnemen en renoveren hebben jullie bij ontvangst van deze erfenis namelijk nog een andere realistische optie: het huis uit de erfenis verkopen, erfenis in goede harmonie afronden en met het opgestreken bedrag + het bedrag wat jullie aan hypotheek kunnen verkrijgen de woningmarkt op. Op zoek naar een andere, voor jullie passende, woning. Met het extra startkapitaal van de erfenis moet dat toch ook wel goede mogelijkheden opleveren.

Is de andere erfgenaam positief, bespreek dan samen zoals anderen ook schrijven hoe iedere denkt over de volgende stappen (taxatie, renovatie etc). Bespreek vooraf goed dat jullie het ouderlijk huis willen gaan renoveren, en dat er daarbij dus ook heel veel "dierbare herinneringen" uit het huis gesloopt zullen worden. Dat het huis van binnen straks grotendeels niet meer herkenbaar is als het ouderlijk huis zoals beide erfgenamen dat nu kennen. Iets wat overigens ook heel belangrijk is om te beseffen voor de erfgenaam die in het huis gaat wonen!
Ja van buiten zal het herkenbaar blijven. De tuin misschien ook nog grotendeels? Maar als binnen alles cosmetisch is aangepakt is het niet meer het gevoel van "het huis van moeder".

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Vld1989
hollandnick schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:58:
[...]

Kijk weetje, ook met 2 linkerhanden kan je veel doen. En heel veel is met AI tegenwoordig uit te zoeken : ) Waar je veel geld mee kan besparen:
- Als elektra vervangen moet worden kan je de gehele basis zelf doen. Denk aan een tekening maken van waar wil je lichtpunten, stopcontacten (je kan er nooit teveel hebben) en hoeveel groepen ga je nodig hebben. Alle bekabeling is voor te bereiden en kan je zelf trekken door het huis. De elektricien kan je dan laten komen om alles aan te laten sluiten, centrale punten te maken en eventueel de meterkast te vervangen.
- Gas/Water/Riool zou ik laten controleren (of als dat al redelijk recent is gedaan zo laten) en eventueel vervangen door een expert. Maar aangezien de badkamer verplaatst moet worden kan je ook hier voorwerk doen. Bespreek dat met de loodgieter/badkamerboer want ook hier vinden zij al dat voorwerk niet leuk, kost veel tijd en dus geld (voor jou)

De houten verdiepingsvloer heb ik hier toen geskipped met de verbouwing want "is toch prima basis?". Nou niet dus...wat een kabaal en alles trilt in huis. Ik zou hier kijken naar een oplossing van schuimbeton, PIR, broodjesvloeren of (kan je ook zelf doen) cassettevloeren. Online is genoeg te vergelijken van kosten en comfort. Gelijk combineren met VVW natuurlijk >:)
Denk dat de badkamer uiteindelijk op dezelfde plaats zou blijven, boven is het dermate klein dat ik daar geen plek voor een badkamer zie tenzij je een slaapkamer opoffert daar en dat is niet de bedoeling. En wat ik zei, mijn vrouw vindt de badkamer beneden blijkbaar wel handig. Ik niet per se, maar ik heb er ook niets op tegen verder. Ik denk uiteindelijk dat ruimtes herindelen te ver zal gaan en dat we dat dus ook niet gaan doen.
Ivow85 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:17:
De bedragen die genoemd worden voor afwerking zijn inderdaad aardig richting het wat luxere segment. Hoewel het hier om een vrijstaande woning gaat, zijn de geschatte (huidige) woningwaarde en de budgetten niet direct te koppelen aan dat luxere segment.
Een huis van een half miljoen euro is gewoon "middensegment". Kan er bij de verbouwing/renovatie op bepaalde punten meer uit gehaald worden dan is dat uiteraard prima. Maar ik zou dat voor de berekeningen van TS niet als primair uitgangspunt nemen.

Keuken en badkamer van 30K per stuk en dan ook nog toiletten a 10K per stuk is zeer riant. Het huis is totaal 120m² dus de afzonderlijke ruimtes zullen niet gigantisch zijn. Als je dan een beetje op bijvoorbeeld de prijs van de tegels en accesoires als kranen let en de indeling van de ruimtes niet radicaal omgooit (leidingwerk verleggen, vooral de afvoer, is relatief duur) kan je keuken + sanitair ook wel voor 40-50K helemaal netjes voor elkaar hebben met prima merken.
Tegels van €25 per m² zijn kwalitatief niet minder goed dan tegels van €100 per m².
En in plaats van de duurste zelfreinigende stoomoven, voldoet een €1000 goedkopere combi-oven van hetzelfde merk ook prima voor de meeste huishoudens. Een ingebouwde koffieautomaat van €1000 is een leuke gadget, maar kan bij een beperkter budget makkelijk geschrapt worden met plaatsing van een losstaand apparaat voor een fractie van de prijs.

Wastafel meubels zijn bij de badkamerzaken relatief duur. Het zijn maar een paar plankjes met een laagje fineer/laminaat en een paar scharnieren en/of ladegeleiders waar je zo richting de €1000 voor moet neerleggen. Voor hetzelfde geld kan een meubelmaker iets op maat maken, of voor de helft van het geld koop je bij de Ikea een prima geschikt meubel. Ja, bij Ikea heb je minder keuze uit kleurtjes en motiefjes. Maar de badkamer wordt er niet minder functioneel van en het is kwalitatief ook niet echt anders.

Het belangrijkste op dit moment is echter om met de andere erfgenaam om de tafel te gaan zitten. Hoe staat die tegenover de plannen? Meewerkend? Of wil die juist veel liever de woning tegen het hoogste bod verkopen?
Indien dat laatste: vraag welk bod zij dan in gedachten heeft als "goede verkoopprijs". Zijn jullie bereid om haar voor (50% van) die hypothetische verkoopprijs uit te kopen? Prima.
Zo niet: bedenk dat onderhandelen over de woningwaarde altijd zal blijven leiden tot wrijving binnen familie.

Naast dit huis overnemen en renoveren hebben jullie bij ontvangst van deze erfenis namelijk nog een andere realistische optie: het huis uit de erfenis verkopen, erfenis in goede harmonie afronden en met het opgestreken bedrag + het bedrag wat jullie aan hypotheek kunnen verkrijgen de woningmarkt op. Op zoek naar een andere, voor jullie passende, woning. Met het extra startkapitaal van de erfenis moet dat toch ook wel goede mogelijkheden opleveren.

Is de andere erfgenaam positief, bespreek dan samen zoals anderen ook schrijven hoe iedere denkt over de volgende stappen (taxatie, renovatie etc). Bespreek vooraf goed dat jullie het ouderlijk huis willen gaan renoveren, en dat er daarbij dus ook heel veel "dierbare herinneringen" uit het huis gesloopt zullen worden. Dat het huis van binnen straks grotendeels niet meer herkenbaar is als het ouderlijk huis zoals beide erfgenamen dat nu kennen. Iets wat overigens ook heel belangrijk is om te beseffen voor de erfgenaam die in het huis gaat wonen!
Ja van buiten zal het herkenbaar blijven. De tuin misschien ook nog grotendeels? Maar als binnen alles cosmetisch is aangepakt is het niet meer het gevoel van "het huis van moeder".
Ja, het gesprek met de zus van mijn vrouw staat wel erg hoog op de lijst inderdaad, maar financieel zouden we daar 100% uit gaan komen ben ik van overtuigd.
Mijn vrouw beseft zeker dat er in dat geval niets meer zal overblijven van de herinneringen, maar ze beseft ook dat renovatie keihard nodig is. Bovendien zou ik er zonder renovatie nooit en te nimmer willen wonen, voornamelijk omdat het dan als haar huis zou voelen en nooit als ons huis. Dat beseft ze ook zeker, daar hebben we het al veel vaker over gehad toen dit allemaal nog hele verre toekomstmuziek was.

Voor mijn vrouw is het denk ik ook wel een stukje emotie, die heeft ook al een aantal keer aangegeven dat ze liever spijt heeft van dingen die ze WEL doet dan dingen die ze NIET doet. Haar kennende zou ze levenslang de gedachte "maar we hadden ook daar kunnen wonen" blijven houden als het direct de markt op geslingerd zou worden en wij iets anders kopen. Dan gaat ze liever daar wonen en na een paar jaar tot de conclusie komen dat het te emotioneel is/het niet werk/whatever en het dan verkopen, dan heeft ze het in ieder geval geprobeerd (al is dat natuurlijk wel vrij kostbaar in het geval van een huis :+ ).
Wat ook niet meewerkt is dat wij momenteel in hetzelfde dorp wonen en we in ons dagelijks leven best veel langs dat huis wandelen/fietsen/rijden dus dat zou ze emotioneel ook wel lastig vinden zolang we hier niet weg zijn maar het wel al van iemand anders is.
Maar goed, dit topic ging verder niet over emoties, maar het is wel ook een groot argument bij mijn vrouw.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:23
Ik zie wel een kans. Maar zou je het ook willen als het niet ge-erft werd?

Verder overwegen ook voor €400 een bouwtechnische keuring te laten doen. Die kan je elk geval uitleggen welke renovatie nodig is.

Renovatie wel zeer prijzig tegenwoordig, financier ruim zou ik zeggen.

Beschikaar voor freelance opdrachten, stuur pm

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-09 15:49
Vld1989 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:55:
[...]
Wat ook niet meewerkt is dat wij momenteel in hetzelfde dorp wonen en we in ons dagelijks leven best veel langs dat huis wandelen/fietsen/rijden dus dat zou ze emotioneel ook wel lastig vinden zolang we hier niet weg zijn maar het wel al van iemand anders is. Maar goed, dit topic ging verder niet over emoties, maar het is wel ook een groot argument bij mijn vrouw.
Dit is wel één van de belangrijkste punten om het wel of niet te doen. Daar kan je niet zomaar aan voorbij. Zelfde geldt voor de andere erfgenaam (zus).
Omdat je zegt "financieel" er wel uit te komen zou ik zelf eerst wat andere zaken op een rij zetten:

- Eerst moet je er zelf uit zijn: Willen wij dit?
== Dus waarom wel?
== Waarom niet?
== Als je dat weet: Kan je verder op het pad. Maar als ik het een en ander lees is voor je vrouw eigenlijk de keuze al gemaakt.

- Dan moeten jullie met de zus eruit zijn: Wil zij dit ook? Ik lees: Zij wil ook wel meewerken. Als dat nog niet besproken is: Dat gesprek eerst voeren. Mogelijk heeft zij hele andere ideeën.

- Als zij met het idee akkoord is de voorwaarden waaronder bepalen:
== Bouwkundige keuring laten uitvoeren? Zeker laten doen;
== Bepalen waarde door makelaar? Zeker met de huidige situatie op de markt is het verstandig om te kijken wat het zou opbrengen.
== Leg de afspraken vast op papier.

- Als laatste ga praten met een financieel adviseur over de financiële mogelijkheden;
- Maak dan de beslissing. De meeste beslissingen in dit soort zaken zijn niet altijd rationeel :)
Al kan het zijn dat de tijd je deels inhaalt als het slecht met je schoonmoeder gaat.

Succes met je keuzes.

[ Voor 23% gewijzigd door RonnieKo op 02-09-2026 08:36 ]

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:49

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Vld1989 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:55:

Ja, het gesprek met de zus van mijn vrouw staat wel erg hoog op de lijst inderdaad, maar financieel zouden we daar 100% uit gaan komen ben ik van overtuigd.
Mijn vrouw beseft zeker dat er in dat geval niets meer zal overblijven van de herinneringen, maar ze beseft ook dat renovatie keihard nodig is.
Ik zou dat aspect van het emotionele toch bewust duidelijk bespreken met zowel je vrouw als de zus...
het kan (op de achtergrond) behoorlijk mee gaan spelen bij alle beslisingen die je zult moeten gaan nemen.

"Mooie herinneringen" zijn wat anders dan een ouderlijk huis vervolgens nooit renoveren en laten vergammelen, omdat je geen afstand kunt doen van wat ook gewoon verleden is:
Laat die herinneringen juist iets positiefs zijn en geen huis dat langzaam aftakelt; zie zelfs het renoveren als iets dat deel uitmaakt van het levend houden van die herinnering, niet als een afbraak.

Als er kennelijk behoefte aan zulk een herinneringspunt (mogelijk gerelateerd aan wat je in de beginpost stelde: "Helaas hebben wij recentelijk slecht nieuws gekregen over de gezondheid van mijn schoonmoeder") zou ik heel bewust dat goed samen bespreken en ook kijken hoe je dat samen kunt opvullen.
Maar maak ook duidelijk dat het ouderlijk huis niet durven te laten veranderen, vaak juist eerder een teken is van het niet goed verwerken van een verleden.

Ikzelf ken die situatie ook direkt uit m'n eigen leven, al is het in dat geval mijn schoonzus die nog in het ouderlijk huis is blijven wonen, terwijl m'n schoonmoeder nu in een verzorgingstehuis zit met zware alzheimer en ok de schoonvader nu 25 jaar geleden gestorven is.
Ook in dat geval "durft" de schoonzus eigenlijk niks te veranderen; de slaapkamer van m'n schoonmoeder is exact nog zoals toen ze er nog wel woonde, en ook de rest van de beneden-etage is bijna en soort van 70ér jaren museum (inclusief elektrisch orgel in de woonkamer, kanten gordijntjes) .... In dat geval zie ik dat vooral als een teken van het bijna niet tot héél moeilijk kunnen verwerken van het overlijden (of in geval van de moeder, het langzaam wegkwijnen doordat Alzheimer steeds meer de persoon wegneemt).

[ Voor 3% gewijzigd door RM-rf op 02-09-2026 10:32 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• sdk1985
  • Laatst online: 17:51
hollandnick schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:26:
Jezus wat een bedragen worden hier genoemd zeg. Keuken van 30k, badkamer van 30k, vloeren van 10k. Niet iedereen wilt op en op luxe en maar de duurste merken. Ook maakt het uit in welke regio je woont. Een keuken van 15k kan ook prima, of je kan eerst een budget keuken van de Ikea neerzetten voor een paar jaar, zodat je deze later kan vervangen voor een mooie op maar keuken van 15/20k. Een badkamer is ook prima te maken voor 15/20k afhankelijk van de grootte en de wensen/eisen (hier was ik voor 15k klaar, veel zelf gedaan dus 20k moet lukken)

Ik heb mijn huis zelf aangepakt en was ongeveer 70.000 kwijt (huis uit 63, nooit wat aan gedaan). Binnenkort ga ik de voor en achtergevel isoleren en opnieuw bekleden (offerte was 6700, ik doe het zelf voor de helft). Offerte voor het dak isoleren was destijds 10.000 en benedenverdieping schuimbeton + VVW zou toen ook 15k gekost hebben. Laten we ook de WP van 15k erbij rekenen.

Zelfs dan kom ik maar uit op 120k en dan is alles in het huis aangepakt. Reken er even 30k bij (omdat ik veel zelf heb gedaan) zit je met 150k zeker wel veilig als je het huis volledig wilt aanpakken. Je hoeft niet met alles voor de duurste opties te kiezen.

Het belangrijkste is om te beginnen met de basis. Riool, elektra, water nakijken / vernieuwen en vervolgens alles isoleren (vloer, kozijnen, dak). Ik zou wel ook kiezen voor vloerverwarming om dit gelijk te doen en de badkamer is een mooie investering. Alles wat daarna komt is luxe en hoeft niet gelijk gedaan te worden. Hier kan je, als dat voor jullie ook prima is, later meer geld in steken. Een HR++ ketel is ook prima om het huis mee te verwarmen, die veel te duren WP kan ook later wel (of niet)
Aan de andere kant kan je nog wel een potje opentrekken voor overig onderhoud; dakrenovatie, opnieuw uithakken/voegen van de gevel (gaat hard in vierkante meters bij een vrijstaande woning) en eventuele dakramen liggen waarschijnlijk wel in het verschiet.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Alfa Novanta
  • Laatst online: 00:27

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Satch schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:25:
Zoals Vorkie al zegt vergeet de erfbelasting niet. Die moet ook betaald worden. Ik denk dat het verstandig is om een berekening te (laten) maken hoeveel jullie kunnen lenen en hoeveel er aan belasting betaald moet worden. Dan kan je zien of er genoeg budget is om de zus uit te kopen + de belasting en eventueel nog een verbouwing.
Hierop inhakend, wat zijn de opties om het huis nog bij leven over te nemen? Eventueel kan ze het terughuren voor zolang nodig. In dat geval ben je mogelijk wat flexibeler qua constructies dan wanneer ze er niet meer is en je aan de Belastingdienst overgeleverd bent. Denk hierbij aan schenkingen en aftrekposten etc. een beetje financieel adviseur kan je de opties doorrekenen. Verbouwen gewoon opnemen in hypotheek oid. Zo hebben wij onlangs mijn ouderlijk huis overgenomen terwijl mijn ouders nog gewoon in leven zijn. E.e.a. via de notaris vastgelegd, geen makelaar erbij gehad. Minimaal WOZ waarde idd. Rekening houdend met je zus, te vererven spaargeld, of schulden e.d.

[ Voor 14% gewijzigd door Alfa Novanta op 02-09-2026 17:25 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-09 23:20
Vld1989 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:44:
...

Ik neig er nog steeds een beetje naar om het wel te doen, met name vanwege het vrijstaande. Dat is uiteindelijk wel een einddoel voor ons, dus dit zou een mooie kans zijn, maar misschien maak ik dat wel te belangrijk nu.
Je weet wat ze zeggen; lokatie, lokatie, LOKATIE! :)
Dit is misschien wel een once-in-a-lifetime-oppertunity. Geloof mij, lees alle verhalen hier, een vrijstaand huis (liefst met buren een beetje op afstand als het kan) is het summun!!

Kijk wat je financiele mogelijkheden zijn, wat nu als hypotheek veel geld is, is over 10 jaar echt een lachertje. Zit je wel mooi in je vrijstaande huis. Zoals je elf al aangeeft: het hoeft niet in 1x gelikt af te zijn (dat willen teveel mensen, maar is gewoon vaak niet reeel). Pak de basis aan, je kunt later altijd nog een betere/mooiere keuken kopen. De badkamer is misschien lastiger, maar ik snap ook altijd dat overdreven luxe niet, ik kom er 2x per dag een paar minuten. Waarom zou daar zowat de hoogte prijs per m2 van mijn woning moeten zitten. Zeker als je keuzes moet maken. Zit de basis er goed in, kun je altijd over 15 jaar alsnog nieuwe ronde tegels doen (dan is er ook weer wat anders in de mode dan wat iedereen nu heeft).

Vloerverwarming, ja dat kan. Is de vloer nog prima dan kun je het ook gewoon zo laten. Warmtepompen worden steeds beter en kun je ook over een tijd pas doen. Het klinkt vooral als allemaal cosmetische aspecten. Fijn een super geïsoleerd huis van de woningbouw, maar je weet nooit wat er over een tijd naast je komt en met de huidige maatschappij en alle bijbehorende problemen zoals GGZ patienten die maar moeten participeren in de maatschappij in plaats van dat ze opgenomen worden zou je dat maar overkomen.

Nee hoor, ik wist het wel. Succes met je afwegingen.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Allard schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:01:
Je koopt het (bij leven) van haar moeder, niet van haar zus. Als je eruit komt met je moeder dan is het gewoon klaar (tegen minimaal WOZ waarde of taxatie, net wat het gunstigste is). Het geld op de rekening kan ze verekenen met de zus bij overlijden. Waarschijnlijk eerst zoveel mogelijk via een schenking overdragen. Alles iig laten doorrekenen en vastleggen.
Daarna Vooraf zou ik een bouwkundige keuring laten doen, bijv. via Vereniging Eigen Huis met daarbij ook een advies richting verduurzaming. Dan krijg je niet alleen een idee van de kosten die je gaat krijgen, maar ook wat er allemaal gedaan moet/kan worden.
;)

[ Voor 6% gewijzigd door Alfa Novanta op 02-09-2026 17:47 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

WargamingPlayer schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:40:

50% voor moeder. Overige 50% verdeeld over de erfgenamen dus moeder, zus en TS zijn vrouw. De moeder heeft als het goed is vruchtgebruik gemaakt van de delen van zuster en vrouw TS.
Dat weet je toch niet? Trouwen in gemeenschap van goederen was heel normaal dus dan is het huis na overlijden gewoon van haar moeder. En wat er eventueel in een testament stond. En pas bij haar overlijden gaat het over naar de kinderen.
Dat altijd.

• Vld1989
Dank weer voor alle input! Overnemen bij leven is wel iets waar we ook aan gedacht hebben, maar dan moet de volledige woningwaarde gefinancierd worden en is er een stuk minder budget over om te gaan besteden aan verbouwingen. Al zal dat laatste er sowieso niet in zitten, want moeder is gewoon thuis (ze krijgt chemo maar dat is poliklinisch). Ook zouden we dan met dubbele lasten zitten omdat we dus gewoon in onze huidige woning moeten blijven wonen. En moeder huur laten betalen terwijl ze nu geen hypotheeklasten heeft voelt niet erg chique, ook niet tegenover de zus overigens.
Vloerverwarming is trouwens wel een lastige, daar liggen momenteel plavuizen dus dat is niet 1,2,3 eruit getrokken vrees ik :+

Ik heb het al eerder in het topic gezegd, maar om er in de huidige staat in te trekken en alles in delen te doen zie ik vooral vanwege de "rookgeschiedenis" niet echt zitten. Als je nu binnen stapt zou je echt niet zeggen dat het al een aantal jaar rookvrij is en dat is geen gevoel dat ik in m'n eigen huis wil hebben zeg maar.. En dus die verdiepingsvloer, dat lijkt me geen klusje dat je doet als je er al woont. De bovenverdieping is overigens wel dermate klein dat ik vermoed dat dat niet eens zo heel duur zal zijn.
Inmiddels weet ik overigens ook dat de elektriciteit redelijk recent nog gedaan is, dus er is al een moderne groepenkast etc en geen stoppenkast meer. Wel wordt er nog op gas gekookt en zal er wat aangepast moeten worden als je op inductie wil koken, want dat kan momenteel niet.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Vld1989 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:46:

Begin bij het begin, wat wil je/jullie? Heeft het huis emotionele waarde voor jullie? Willen jullie alles bij de tijd en luxe of is een ouder huis met karakter ook goed? En niet onbelangrijk, wat is er financieel mogelijk? Is dit huis een goedkopere optie naar een eigen woning dan als starter op de markt te gaan shoppen? Misschien is dat gewoon niet haalbaar en zou je nog jaren blijven huren als deze optie zich niet had voorgedaan? Hoe lang zouden jullie hier willen/kunnen wonen? Wil je hier een gezinnetje stichten? Wat is jullie relatie? Want bij koop moet het wel formeel allemaal geregeld/vastgelegd worden.

Wij hebben onlangs mijn ouderlijk huis, bij leven, overgenomen en waren gewoon vriend/vriendin, dus we moesten wel trouwen of een samenlevingscontract aangaan en een testament opstellen. Middels schenkingen en WOZ waarde een geschikte constructie kunnen vinden.

Ons vrijstaand huis is van 1686 ... geen typo ... dus volgens de gemiddelde tweaker een krot rijp voor de sloop, maar er is altijd in gewoond en het is gewoon bewoonbaar. Nee het heeft geen spouwmuren, behalve de steens muren is alles hout, grote houten balken en een flinke houten tussenvloer. Isolatie is zeker niet geweldig, vanwege de oude plavuizen is vloerverwarming en isolatie geen optie. Hoog rendement CV combiketel en overal HR++ dubbel glas en inmiddels kunststof kozijnen in de voorgevel. Zonnepanelen op het dak, Tado radiateur kranen door het hele huis en op termijn misschien een thuis accu en hybride warmtepomp. De rest blijft mooi zoals het is. Ja misschien stook je wat meer, maar het zou onmogelijk zijn alles naar huidige standaarden te krijgen zonder sloop en dan is het niet meer ons huis, mijn ouderlijk huis. De kosten voor een grondige verbouwing krijg je waarschijnlijk nooit weer terug aan verbeterd rendement of lagere energie kosten. Tuurlijk zal je er op comfort op vooruit gaan, maar terugverdienen ga je het imo nooit.

Sfeerplaatje :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04OAt3d1dDc1aEQr09uE1PdXEDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiObvLR8BP7MiC5M3bKCgf13.jpg?f=fotoalbum_large

Men doet direct voorkomen alsof je in een oud huis niet leven kunt, nou, in dit huis hebben al eeuwenlang mensen/families gewoond toen er nog lang geen electrisch, gas water en riolering was, dat is gaandeweg gekomen en we wonen er nog steeds met veel plezier. Het huis heeft talloze stormen overleefd en staat er nog. 1980 is naar mijn beleving nog piepjong ;)

Wat misschien wel een goed idee is, om de grootste uitgaven direct mee te nemen in de hypotheek zover mogelijk, want als je het later gaat doen, moet je het zelf betalen, al kun je natuurlijk altijd nog een lening aangaan.

Prioriteiten vaststellen en laten doorrekenen.

En niet in de laatste plaats, heel veel sterkte in deze komende tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Alfa Novanta op 02-09-2026 20:39 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Het enige waar ik echt mee in m'n maag zit is die houten verdiepingsvloer, dat vind ik echt enorm afdoen aan het luxegevoel.
Bij deze even hoe mijn vader onze houten vloer heeft "opgelost".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdP4CZqQD5Jipjrdsopx_XDKpXQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/S6flfvPgZz1BBHPB9JKbcpQv.png?f=user_large

Van onderaf de planken met platen verstevigen, isolatie ertegenaan en met gipsplaten oid opsluiten. Aan de bovenzijde kun je er ook een isolatielaag overheen leggen met vloerbedekking er bovenop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCfvM_RDk0zs0p3GzU8OS-dejF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRfdI1HWTK6tGH9D5hE1N48W.jpg?f=fotoalbum_large

Zie je er niks meer van en heb je zowel geluid als thermische isolatie te pakken. Het is maar net of je de balken wilt blijven zien. In ons geval wel, anders timmer je er helemaal onderdoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seZVlo3tY_DAEWdvlMZDALkLyVU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mz51Dy2EU7ONC2rnEG5o4X1i.png?f=user_large

Kost weinig en hoef je niet de hele verdieping eruit te slopen.

't Is jouw huis, jouw oplossing.

[ Voor 57% gewijzigd door Alfa Novanta op 02-09-2026 23:31 ]

• Tupolev
Vld1989 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 18:28:
Dank weer voor alle input! Overnemen bij leven is wel iets waar we ook aan gedacht hebben, maar dan moet de volledige woningwaarde gefinancierd worden en is er een stuk minder budget over om te gaan besteden aan verbouwingen. Al zal dat laatste er sowieso niet in zitten, want moeder is gewoon thuis (ze krijgt chemo maar dat is poliklinisch). Ook zouden we dan met dubbele lasten zitten omdat we dus gewoon in onze huidige woning moeten blijven wonen. En moeder huur laten betalen terwijl ze nu geen hypotheeklasten heeft voelt niet erg chique, ook niet tegenover de zus overigens.
Vloerverwarming is trouwens wel een lastige, daar liggen momenteel plavuizen dus dat is niet 1,2,3 eruit getrokken vrees ik :+

Ik heb het al eerder in het topic gezegd, maar om er in de huidige staat in te trekken en alles in delen te doen zie ik vooral vanwege de "rookgeschiedenis" niet echt zitten. Als je nu binnen stapt zou je echt niet zeggen dat het al een aantal jaar rookvrij is en dat is geen gevoel dat ik in m'n eigen huis wil hebben zeg maar.. En dus die verdiepingsvloer, dat lijkt me geen klusje dat je doet als je er al woont. De bovenverdieping is overigens wel dermate klein dat ik vermoed dat dat niet eens zo heel duur zal zijn.
Inmiddels weet ik overigens ook dat de elektriciteit redelijk recent nog gedaan is, dus er is al een moderne groepenkast etc en geen stoppenkast meer. Wel wordt er nog op gas gekookt en zal er wat aangepast moeten worden als je op inductie wil koken, want dat kan momenteel niet.
Na een aantal post zie ik wel de spraakverwarring. Een nieuwe groepenkast betekent nog niet dat alle elektriciteit inclusief kabels en stopcontacten in huis is vernieuwd bijvoorbeeld, dat is namelijk wat ik zou verstaan als iemand zegt dat de electra is gedaan. Hetzelfde bij de verwarming, een nieuwe radiator ophangen is zo gedaan en betekent nog niet dat het verwarmingssysteem inclusief leidingwerk compleet is vernieuwd. Alle leidingen vervangen is daarentegen wel verstandig bij een grote verbouwing na 50 jaar, en een aanzienlijke ingrijp. Wel kan de installatie van nieuwe leidingen relatief eenvoudig met flexibele leidingen.
Groot voordeel van bestaand huis verbouwen is dat je de gasaansluiting kan behouden, bij nieuwbouw moet je verplicht gasloos waardoor de kosten en de benodigde ruimte voor je installatie aanzienlijk oplopen. Dat geld kun je beter gebruiken voor de verbouwing. Als het huidige huis qua ruimte voldoet en de wensen niet al te groot zijn is verbouwen natuurlijk prima. Maar bedenk van tevoren of je het eindresultaat de moeite en het geld waard vindt. Groot voordeel is waarschijnlijk de plek en het kavel plus dat je het huis naar eigen wens kan maken.

Engineering

• RonJ
Alfa Novanta schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:26:
[...]

Bij deze even hoe mijn vader onze houten vloer heeft "opgelost".

[Afbeelding]

Van onderaf de planken met platen verstevigen, isolatie ertegenaan en met gipsplaten oid opsluiten. Aan de bovenzijde kun je er ook een isolatielaag overheen leggen met vloerbedekking er bovenop.
Belangrijkste stap is de planken vastschroeven in de balken. Wat je hoort als gekraak zijn de planken die langs een spijker bewegen waar ruimte op is ontstaan. Kwestie van een paar dozen met de juiste schroeven en knallen maar, dat kost enorm veel tijd maar kan iedereen op zich wel zelf. Als je dat deel zelf doet is het ook niet zo heel prijzig meer om er vloerverwarming bovenop te laten leggen.

Moet je alleen de deuren inkorten en plinten vervangen omdat je wat omhoog komt, maar dat moet er toch allemaal al af voor een nicotinestrip- en schilderbeurt zo te horen. Als je dan toch omhoog gaat is het sneller om er gewoon underlayment bovenop te gooien ipv van onderaf te werken, maar kijk vooral even wat werkt voor de situatie.

All-electric.

Pagina: 1