Vraag

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Is het mogelijk Whatsapp gesprekken van een oude Samsung A53 (oid) te recoveren?

Iets meer info, vriendin had tot 2024 die Samsung in gebruik, kreeg toen een iPhone van iemand, heeft geen backups over gezet maar is gewoon blanco verder gegaan op de iPhone. De Samsung is uitgezet en in de lade gelegd, er zijn geen apps of data verwijdert.

Nu staan er waarschijnlijk een paar Whatsapp gesprekken op die Samsung die erg kunnen helpen, dus dachten dat 'even' terug te halen, gelukkig start de telefoon nog op zonder dat de batterij gekke dingen doet, enige jammere is dat Whatsapp daar is uitgelogd. Het zal eens mee zitten.

Anyways, vroeg het AI, die kwam met tooltjes als Dr Fone en Droidkit, maar die vereisen dat backups aan staan en je de key deelt. Daar kunnen we niet bij omdat Whatsapp is uitgelogd. Ook veel howto's op internet gaan uit van het ingelogd zijn in WA.

Maar mogelijk ben ik gewoon te moeilijk bezig. Het nummer is nog steeds hetzelfde.
Als ik de sim weer in die telefoon stop, kan ik daarna weer inloggen en de oude gesprekken zien?
En, belangrijker, wordt de chatgeschiedenis op de iPhone niet aangetast.

Het is vooral heel erg nice to have om die gesprekken terug te kunnen halen, niet van levensbelang. Als het niet kan dan jammer.

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:21
WhatsApp weet niet of het nummer bij een nieuwe eigenaar hoort, dus uit veiligheidsoverweging blokkeren ze dit. Waarschijnlijk als de oude telefoon geen internet had gehad (flight mode), was je nog in de WhatsApp gekomen.

Als je geluk had, en er stond een backup aan, is er iets richting Google Drive weggeschreven waar je misschien nog toegang toe kan krijgen.

je zou kunnen kijken of je WhatsApp web kan gebruiken om een complete export te maken van de iphone, dan heb je de geschiedenis nog ergens. Dan zou je kunnen kijken of het op de oude telefoon gaat lukken. Echter ik denk niet dat je de WhatsApp web export daarna weer kan inlezen om de geschiedenis samen te voegen en dan alles weer te hebben. Dus je hebt dan weer een lege WhatsApp op de iPhone voor de laatste 2 jaar, wat je dan op een PC terug moet zoeken als je er nog iets uit wil halen.

Mijn advies, stap over het verlies heen en accepteer het. Het is vervelender om de laatste 2 jaar geschiedenis niet beschikbaar te hebben, dan het voordeel de hele oude geschiedenis terug te halen.

Uiteraard, als het niet uitmaakt, is het wel een leuk hobby projectje om een weekend aan te besteden.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Oude telefoon kan na opstarten geen internet hebben gehad, geen sim en wifi netwerk wat die telefoon kende bestaat niet meer. Maar toch, niet meer ingelogd.
Maar zelfs als er een Google Drive backup is, dat is toch ook encrypted?

iPhone kan evt ook iCloud backup maken (al is dat standaard aan denk ik), maar als het risico op verlies van afgelopen 2jaar aan data groot zijn dan laten we dit hele project gewoon vallen.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:21
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:31:
iPhone kan evt ook iCloud backup maken (al is dat standaard aan denk ik), maar als het risico op verlies van afgelopen 2jaar aan data groot zijn dan laten we dit hele project gewoon vallen.
Ja, maar je kunt de backups niet samen voegen. Stel je krijgt de backup terug op de Samsung, die exporteer je naar de iPhone, dan is er geen optie om de iPhone backup terug te halen om die samen te voegen met de rest. Er is wel een optie om een backup of export te maken van je chats, maar is geen optie om een restore of import te doen van chats, dat kan alleen bij de registratie van een nieuw toestel, en dan nog alleen vanuit 1 bron.

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:42
Als ik me goed herinner heb ik me nog eens aangemeld op Whatsapp op een oude telefoon en kreeg ik toen mijn gespreksgeschiedenis van die telefoon weer te zien. Natuurlijk komen dan nieuwe berichten toe op die oude gsm (automatisch uitgelogd op andere gsm) en mis je dus enkele recente berichten als je terug overschakelt naar de iPhone. Maar als je gewoon even wat screenshots wilt pakken van een oud gesprek, zou dit volgens mij moeten werken. T is wel al even geleden, dus wacht misschien op een tweede bevestiging voor je dit uitvoert.