Sinds mijn verhuizing heb ik op mijn nieuwe adres een hardnekkig netwerkprobleem. Zowel met KPN als DELTA glasvezel ervaar ik continu jitter, met name op de upstream. Voor normaal internetgebruik valt dit nauwelijks op, maar voor competitief CS2 is de verbinding hierdoor praktisch onbruikbaar.
Mijn lokale netwerk heb ik inmiddels zo goed mogelijk uitgesloten. Ik heb onder andere bekabeld getest en verschillende netwerkapparaten/configuraties geprobeerd. Naar mijn router/gateway is de verbinding stabiel.
Ook wanneer ik richting internet test, zie ik dat de latency/jitter pas verderop in de route begint op te lopen. Mijn metingen wijzen er daarom op dat het probleem niet in mijn eigen LAN zit, maar ergens in het netwerk/routing van de ISP of verderop in de upstream.
Wat het probleem extra opvallend maakt:
Mijn vraag is daarom vooral aan mensen met kennis van ISP-netwerken, PON en routing:
Hoe kan ik het meest overtuigend aantonen op welk punt in de route de jitter ontstaat?
Ik kan bijvoorbeeld WinMTR/PingPlotter-metingen plaatsen van:
PC → router → eerste ISP-hop → verdere ISP-routing → transit/peering → internetbestemming
Ik wil daarbij ook graag onderscheid maken tussen:
Ik hoor ook graag welke specifieke metingen ik kan uitvoeren om dit richting de ISP als een technisch netwerkprobleem te kunnen escaleren.
Voor competitief CS2 is dit namelijk geen kwestie van “een paar milliseconden extra ping”; de constante variatie in latency maakt de verbinding simpelweg inconsistent.
Mijn lokale netwerk heb ik inmiddels zo goed mogelijk uitgesloten. Ik heb onder andere bekabeld getest en verschillende netwerkapparaten/configuraties geprobeerd. Naar mijn router/gateway is de verbinding stabiel.
Ook wanneer ik richting internet test, zie ik dat de latency/jitter pas verderop in de route begint op te lopen. Mijn metingen wijzen er daarom op dat het probleem niet in mijn eigen LAN zit, maar ergens in het netwerk/routing van de ISP of verderop in de upstream.
Wat het probleem extra opvallend maakt:
- KPN: continu jitter
- DELTA: continu jitter
- Bekabeld getest
- Verschillende routers/netwerkconfiguraties geprobeerd
- Lokale gateway is stabiel
- Speedtests zien er normaal uit
- Gemiddelde ping kan er goed uitzien, terwijl de latency continu fluctueert
- In CS2 merk ik dit als een zeer inconsistente verbinding
- Het probleem is ontstaan sinds mijn verhuizing
Mijn vraag is daarom vooral aan mensen met kennis van ISP-netwerken, PON en routing:
Hoe kan ik het meest overtuigend aantonen op welk punt in de route de jitter ontstaat?
Ik kan bijvoorbeeld WinMTR/PingPlotter-metingen plaatsen van:
PC → router → eerste ISP-hop → verdere ISP-routing → transit/peering → internetbestemming
Ik wil daarbij ook graag onderscheid maken tussen:
- lokale netwerkjitter
- PON/glasvezelprobleem
- ISP-core/routing
- transit/peering
- bestemming/game-server
Ik hoor ook graag welke specifieke metingen ik kan uitvoeren om dit richting de ISP als een technisch netwerkprobleem te kunnen escaleren.
Voor competitief CS2 is dit namelijk geen kwestie van “een paar milliseconden extra ping”; de constante variatie in latency maakt de verbinding simpelweg inconsistent.
[ Voor 81% gewijzigd door esporter op 28-08-2026 07:15 ]
:strip_exif()/f/image/wpuIAo40D9KcO6hOJZmYvD8T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bn6t1ALljSaGbgqmAgNG0Yyx.jpg?f=fotoalbum_large)