Constante upstream jitter op Delta/KPN glasvezel – CS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• esporter
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 29-08 21:23
Sinds mijn verhuizing heb ik op mijn nieuwe adres een hardnekkig netwerkprobleem. Zowel met KPN als DELTA glasvezel ervaar ik continu jitter, met name op de upstream. Voor normaal internetgebruik valt dit nauwelijks op, maar voor competitief CS2 is de verbinding hierdoor praktisch onbruikbaar.

Mijn lokale netwerk heb ik inmiddels zo goed mogelijk uitgesloten. Ik heb onder andere bekabeld getest en verschillende netwerkapparaten/configuraties geprobeerd. Naar mijn router/gateway is de verbinding stabiel.

Ook wanneer ik richting internet test, zie ik dat de latency/jitter pas verderop in de route begint op te lopen. Mijn metingen wijzen er daarom op dat het probleem niet in mijn eigen LAN zit, maar ergens in het netwerk/routing van de ISP of verderop in de upstream.

Wat het probleem extra opvallend maakt:
  • KPN: continu jitter
  • DELTA: continu jitter
  • Bekabeld getest
  • Verschillende routers/netwerkconfiguraties geprobeerd
  • Lokale gateway is stabiel
  • Speedtests zien er normaal uit
  • Gemiddelde ping kan er goed uitzien, terwijl de latency continu fluctueert
  • In CS2 merk ik dit als een zeer inconsistente verbinding
  • Het probleem is ontstaan sinds mijn verhuizing
Voor mij is vooral de consistentie van de latency belangrijk. Een gemiddelde ping van bijvoorbeeld 8–10 ms zegt weinig als daar voortdurend flinke variaties bovenop zitten.

Mijn vraag is daarom vooral aan mensen met kennis van ISP-netwerken, PON en routing:

Hoe kan ik het meest overtuigend aantonen op welk punt in de route de jitter ontstaat?

Ik kan bijvoorbeeld WinMTR/PingPlotter-metingen plaatsen van:

PC → router → eerste ISP-hop → verdere ISP-routing → transit/peering → internetbestemming

Ik wil daarbij ook graag onderscheid maken tussen:
  • lokale netwerkjitter
  • PON/glasvezelprobleem
  • ISP-core/routing
  • transit/peering
  • bestemming/game-server
Heeft iemand ervaring met vergelijkbare problemen bij KPN of DELTA, specifiek waarbij de verbinding qua snelheid en gemiddelde ping goed lijkt maar de latency variation/jitter structureel slecht is?

Ik hoor ook graag welke specifieke metingen ik kan uitvoeren om dit richting de ISP als een technisch netwerkprobleem te kunnen escaleren.

Voor competitief CS2 is dit namelijk geen kwestie van “een paar milliseconden extra ping”; de constante variatie in latency maakt de verbinding simpelweg inconsistent.

[ Voor 81% gewijzigd door esporter op 28-08-2026 07:15 ]

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:47
Kun je dit ook op een andere manier meten dan alleen in cs2?

Eg, met bellen over wifi?

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:40

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Jitter zou een oorzaak kunnen zijn maar mocht dit het geval zijn is er waarschijnlijk wat congestie ergens op een backbone. Routing/peering/transit zou een wat grotere impact hebben op het netwerk. Maaaar hoe ben je zo zeker dat dit het geval is? Kun je eens testen over een langere tijd met zoiets als SmokePing bijvoorbeeld?

• esporter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOJgjzkozoGgb85-2xQrmdC5MdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpuIAo40D9KcO6hOJZmYvD8T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t__Q0EMlHe3fUGlvd3dSynIx-Lk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bn6t1ALljSaGbgqmAgNG0Yyx.jpg?f=fotoalbum_large

Hoewel mijn XGS-PON-glasvezelverbinding 1 Gbit/s symmetrisch is (1 Gbit/s upload en 1 Gbit/s download), is dit slechts een test met 100 Mbit/s symmetrische belasting.

Zoals je hierboven kunt zien, blijft de RX-latency (downstream) onder de 1 ms, terwijl de TX-latency (upstream) nooit onder de 10 ms komt en bovendien behoorlijk sterk varieert. Dat is natuurlijk niet goed.

Dit laat ook zien dat Waveform Bufferbloat en veel andere tools om latency te meten niet altijd het volledige plaatje laten zien. Ze kunnen de ruwe resultaten van je ISP op een bepaalde manier maskeren of overschaduwen.

Voor mij is de conclusie daarom duidelijk:

• esporter
DSL EN ADSL blijven koning van de markt.

Helaas heb ik geen andere keus dan glasvezel dus zit mijn e-sport hobby erop.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

esporter schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 07:47:
Helaas heb ik geen andere keus dan glasvezel dus zit mijn e-sport hobby erop.
Want contact opnemen met de ISP kan niet? :?

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 28-08-2026 08:01 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:47
Is het weg via een vpn?

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:41
CH4OS schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:01:
[...]

Nouja, mijn oprechte vraag zou dan zijn; wat levert het op?

- router / "modem" resetten
- nieuw "modem" (router)
- glasvezel metingen van het signaal waarbij waarschijnlijk bevonden wordt dat het lichtsignaal goed is
- monteurs die speedtests doen en gewoon zien dat de beloofde 1Gbps gehaald wordt
- misschien kosten want er wordt voldaan aan de snelheidsgarantie/belofte
- grote kans dat dit "probleem" niet de juiste mensen bereikt met de juiste kennis

Ondanks dat, nee heb je, ja kan je krijgen inderdaad. Het zal voor TS misschien een afweging zijn hoeveel zijn/haar e-sports waard zijn en hoeveel moeite wil TS erin stoppen.

Gezien de jitter bij beide providers voorkomt zie ik een paar mogelijkheden:
- KPN wholesale lijnen (die Delta gebruikt? en KPN, KPN Wholesale is niet KPN) hebben ergens upstream in de hardware mogelijk een niet optimale configuratie (of andersom, KPN die Delta gebruikt, maar ik heb KPN nog nooit zien leveren over een lijn van een concurrent, dus ik denk niet dat dit het geval is)
- Beide providers hebben bar slechte peering met de uiteindelijke destination peer
- of de destination peer heeft hele slechte peering (waar de TS op speelt) met de rest, dan kan het lonen om te proberen te spelen op andere servers

Als provider wisselen geen nut heeft dan zou ik eigenlijk zeggen, hardware configuratie probleem binnen KPN wholesale of de doelen hebben slechte peering.
Al in al zul je een enthousiaste, fanatieke en goed getrainde klantenservice medewerker moeten treffen, om dit door te drukken naar de juiste persoon/afdeling die zoiets kan analyseren en oplossen. Dit is niet een run-off-the-mill, klantenservice-script-volgen oplosbaar probleem.

Zelf heb ik wel doorgezet bij mijn ISP maar na iets van 3 bezoeken van de glasleverancier/boer en 3 bezoeken van monteurs van de ISP, en hulp van de technische dienst van de ISP (alles door elkaar heen).. kon niemand bepalen waar het probleem vandaan kwam of hoe het op te lossen is, maar allemaal waren het eens; er is een probleem en dat moet opgelost worden. Toen had, geluk bij ongeluk, mijn ISP een eigen glasvezel getrokken naar de patchkast van de wijk, mij omgepatched naar zijn eigen directe verbinding, dus af van de hardware en verbinding van de glasboer/lokale backbone, en alle problemen waren opgelost.

De enige manier om dit goed te bepalen is, door de metingen/testen apart te draaien naar elke hop op de route.. maar ik betwijfel dat KPN Wholesale en KPN daar beide volledig aan mee zouden werken of zouden doen. Maar zoals gezegd, nee heb je, ja kan je krijgen.

Kan je niet zo'n test doen naar iemand bij dezelfde provider in je straat, kijken of het probleem al niet in de wijkkast/POP ligt? Dat geeft mogelijk meer aanknopingspunten om de ISP een onderzoek te laten starten als het ook "lokaal" voorkomt.

[ Voor 23% gewijzigd door grasmanek94 op 28-08-2026 09:45 ]

• MasterL

MasterL

Kijk het probleem is een beetje dat ik hier erg moeilijk conclusies uit kan trekken.
- Naar welk IP-adres test je?
- Welk protocol TCP/UDP/ICMP??

Als je een bepaalde route wil onderzoeken heb je natuurlijk wel een DST nodig en buiten
dat throttlen sommige ISP's bijvoorbeeld UDP paketten of ICMP. Dit is meestal een soort QOS voor DDOS preventie maar het zou best kunnen dat je deze problemen wellicht niet ziet
op TCP/443 ik noem maar iets.

Als een peering/transit link vol zit dan ziet het NOC dat echt wel en dan is het ook raar dat zowel Delta en KPN dit hebben.
Wat voor type PON heb je? of P2P glas?

[ Voor 5% gewijzigd door MasterL op 28-08-2026 09:36 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MasterL schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:35:
Als een peering/transit link vol zit dan ziet het NOC dat echt wel en dan is het ook raar dat zowel Delta en KPN dit hebben.
Tenzij ze op hetzelfde netwerk zitten, of via peering ergens in de lijn op dezelfde infra uiteindelijk uitkomen.

• MasterL

MasterL

Ja maar dit kan je zien in een traceroute i.c.m. BGP looking glass maar hier heb je toch echt een SRC/DST voor nodig.

• DieAndereJurre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21-09 17:24
Heeft iemand ervaring met vergelijkbare problemen bij KPN of DELTA, specifiek waarbij de verbinding qua snelheid en gemiddelde ping goed lijkt maar de latency variation/jitter structureel slecht is?
Hier eigenlijk nooit last van structureel hoge jitter.

Mijn setup:
  • DELTA 8 Gbps via eigen Nokia ONT/modem naar een UDM
  • KPN 100 Mbps glasvezel als backup, waarbij PPPoE door de UDM wordt gedaan
Op de DELTA verbinding naar cloudflare meet ik momenteel:
  • Latency: 3,67 ms
  • Jitter: 1,32 ms
  • Packet loss: 0%
  • Download: 1 Gbps+
  • Upload: 1 Gbps+
Via Waveform test:
Unloaded: 3 ms, Download Active: +2 ms, Upload Active: +1 ms.

Als je een specifieke test of langere meting wilt vergelijken, laat maar weten. Dan kan ik die hier ook even draaien.

• esporter
MasterL schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:35:
Kijk het probleem is een beetje dat ik hier erg moeilijk conclusies uit kan trekken.
- Naar welk IP-adres test je?
- Welk protocol TCP/UDP/ICMP??

Als je een bepaalde route wil onderzoeken heb je natuurlijk wel een DST nodig en buiten
dat throttlen sommige ISP's bijvoorbeeld UDP paketten of ICMP. Dit is meestal een soort QOS voor DDOS preventie maar het zou best kunnen dat je deze problemen wellicht niet ziet
op TCP/443 ik noem maar iets.

Wat voor type PON heb je? of P2P glas?
test voornamelijk op de game servers van CS2, omdat ik daar het probleem daadwerkelijk merk. De verbinding/route daar is gewoon niet goed.

Wat betreft PON: ik heb DELTA glasvezel met een Nokia ONT. Voor zover ik weet is dit PON en geen P2P. Het exacte type Nokia ONT kan ik eventueel nog doorgeven.

Mijn punt is vooral dat het tijdens het gamen duidelijk merkbaar is dat de route/verbinding niet goed is, ongeacht of je het vanuit alleen een pingtest bekijkt.

CS2 gebruikt voor de daadwerkelijke gameverbinding UDP, dus mijn metingen/ervaring hebben daar vooral betrekking op

• esporter
CH4OS schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:01:
[...]

Heb ik gedaan. Enige wat ze kunnen doen is een monteur sturen? Wat gaat die doen als hun transit/routing gewoon niet goed werkt? Kunnen die mensen dat oplossen?

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:13
esporter schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:00:
[...]

Heb ik gedaan. Enige wat ze kunnen doen is een monteur sturen? Wat gaat die doen als hun transit/routing gewoon niet goed werkt? Kunnen die mensen dat oplossen?
Nee heb je, ja kun je krijgen. Het lijkt erop alsof je bij voorbaat al een standaard troubleshoot of monteur af schiet nog voor ze een kans krijgen om iets te onderzoeken. Je hebt het probleem bij ze voorgelegd, ze willen een monteur sturen om het verder te kunnen onderzoeken maar dat laat je ze nog niet doen begrijp ik. Hoe moet een provider het probleem dan kunnen reproduceren om het überhaupt te kunnen onderzoeken?

• esporter
DieAndereJurre schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:17:
[...]

Hier eigenlijk nooit last van structureel hoge jitter.

Mijn setup:
  • DELTA 8 Gbps via eigen Nokia ONT/modem naar een UDM
  • KPN 100 Mbps glasvezel als backup, waarbij PPPoE door de UDM wordt gedaan
Op de DELTA verbinding naar cloudflare meet ik momenteel:
  • Latency: 3,67 ms
  • Jitter: 1,32 ms
  • Packet loss: 0%
  • Download: 1 Gbps+
  • Upload: 1 Gbps+
Via Waveform test:
Unloaded: 3 ms, Download Active: +2 ms, Upload Active: +1 ms.

Als je een specifieke test of langere meting wilt vergelijken, laat maar weten. Dan kan ik die hier ook even draaien.
Ik score een D op een soortgelijke test op waveform het is gewoon hier een probleem op de wijkcentrale kan niet anders. Nu hebben ze gezegd dat er al paar weken een storing is.
Standaard RFC 27 TNZ-LDC01AD02 CMTS - slot 13 diagnose

• esporter
Andros schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:54:
[...]

Nee heb je, ja kun je krijgen. Het lijkt erop alsof je bij voorbaat al een standaard troubleshoot of monteur af schiet nog voor ze een kans krijgen om iets te onderzoeken. Je hebt het probleem bij ze voorgelegd, ze willen een monteur sturen om het verder te kunnen onderzoeken maar dat laat je ze nog niet doen begrijp ik. Hoe moet een provider het probleem dan kunnen reproduceren om het überhaupt te kunnen onderzoeken?
Delta heeft gezegd dat er een netwerkstoring zit en als dat opgelost is dat gamen weer soepel moet gaan.

hun storingsdiagnose wat ik kon vinden:
Standaard RFC 27 TNZ-LDC01AD02 CMTS - slot 13 diagnose

• MasterL

MasterL

Zou m'n adem niet inhouden als ik jou was.. CMTS is DOCSIS/COAX terminologie er is geen "CMTS Slot" in een glasvezel netwerk. Die specifieke storing gaat dus waarschijnlijk over hun COAX netwerk/lijnen.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 14:22
kan het zijn dat de cs2 server gewoon brak is of op een minder optimale verbinding zit ? zou het eerder op een speedtest server testen dan op een random gameserver. Geeft een beter beeld van wat nu de echte waardes zijn.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-09 14:33
Wat voor waarde meet je met de jitter. Je hebt altijd wel een beetje jitter.
Ik zie in één meting dat je schrijft dat het 1.3miliseconde is. Dat is echt prima.

Maar ik kan je ook vertellen. Je moet echt mensen kennen binnen een provider om dit aan te kaarten. Providers willen je alleen helpen met problemen met standaard oplossingen. Die zijn niet ingericht voor uitzonderingen. Zolang jij de enge bent is het vanuit de provider gezien een jouw probleem ... Helaas.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
esporter schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:54:
[...]

Wat betreft PON: ik heb DELTA glasvezel met een Nokia ONT. Voor zover ik weet is dit PON en geen P2P. Het exacte type Nokia ONT kan ik eventueel nog doorgeven.
Bij Delta is het P2P XGS-PON wat je hebt, KPN kan P2P of P2MP XGS-PON zijn. Bij P2P zit de passieve splitter in de PoP bij P2MP zit de passieve splitter onder de grond.

Je verward P2P denk ik met AON, GPON zou ook nog een mogelijkheid zijn bij KPN. Maar dat krijg je alleen niet meer, dus zal jij niet hebben.
Pagina: 1