Titel: Constante upstream jitter op Delta/KPN glasvezel – CS

Pagina: 1
Acties:

• esporter
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 07:55
Sinds mijn verhuizing heb ik op mijn nieuwe adres een hardnekkig netwerkprobleem. Zowel met KPN als DELTA glasvezel ervaar ik continu jitter, met name op de upstream. Voor normaal internetgebruik valt dit nauwelijks op, maar voor competitief CS2 is de verbinding hierdoor praktisch onbruikbaar.

Mijn lokale netwerk heb ik inmiddels zo goed mogelijk uitgesloten. Ik heb onder andere bekabeld getest en verschillende netwerkapparaten/configuraties geprobeerd. Naar mijn router/gateway is de verbinding stabiel.

Ook wanneer ik richting internet test, zie ik dat de latency/jitter pas verderop in de route begint op te lopen. Mijn metingen wijzen er daarom op dat het probleem niet in mijn eigen LAN zit, maar ergens in het netwerk/routing van de ISP of verderop in de upstream.

Wat het probleem extra opvallend maakt:
  • KPN: continu jitter
  • DELTA: continu jitter
  • Bekabeld getest
  • Verschillende routers/netwerkconfiguraties geprobeerd
  • Lokale gateway is stabiel
  • Speedtests zien er normaal uit
  • Gemiddelde ping kan er goed uitzien, terwijl de latency continu fluctueert
  • In CS2 merk ik dit als een zeer inconsistente verbinding
  • Het probleem is ontstaan sinds mijn verhuizing
Voor mij is vooral de consistentie van de latency belangrijk. Een gemiddelde ping van bijvoorbeeld 8–10 ms zegt weinig als daar voortdurend flinke variaties bovenop zitten.

Mijn vraag is daarom vooral aan mensen met kennis van ISP-netwerken, PON en routing:

Hoe kan ik het meest overtuigend aantonen op welk punt in de route de jitter ontstaat?

Ik kan bijvoorbeeld WinMTR/PingPlotter-metingen plaatsen van:

PC → router → eerste ISP-hop → verdere ISP-routing → transit/peering → internetbestemming

Ik wil daarbij ook graag onderscheid maken tussen:
  • lokale netwerkjitter
  • PON/glasvezelprobleem
  • ISP-core/routing
  • transit/peering
  • bestemming/game-server
Heeft iemand ervaring met vergelijkbare problemen bij KPN of DELTA, specifiek waarbij de verbinding qua snelheid en gemiddelde ping goed lijkt maar de latency variation/jitter structureel slecht is?

Ik hoor ook graag welke specifieke metingen ik kan uitvoeren om dit richting de ISP als een technisch netwerkprobleem te kunnen escaleren.

Voor competitief CS2 is dit namelijk geen kwestie van “een paar milliseconden extra ping”; de constante variatie in latency maakt de verbinding simpelweg inconsistent.

[ Voor 81% gewijzigd door esporter op 28-08-2026 07:15 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Kun je dit ook op een andere manier meten dan alleen in cs2?

Eg, met bellen over wifi?

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:19

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Jitter zou een oorzaak kunnen zijn maar mocht dit het geval zijn is er waarschijnlijk wat congestie ergens op een backbone. Routing/peering/transit zou een wat grotere impact hebben op het netwerk. Maaaar hoe ben je zo zeker dat dit het geval is? Kun je eens testen over een langere tijd met zoiets als SmokePing bijvoorbeeld?

• esporter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOJgjzkozoGgb85-2xQrmdC5MdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpuIAo40D9KcO6hOJZmYvD8T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t__Q0EMlHe3fUGlvd3dSynIx-Lk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bn6t1ALljSaGbgqmAgNG0Yyx.jpg?f=fotoalbum_large

Hoewel mijn XGS-PON-glasvezelverbinding 1 Gbit/s symmetrisch is (1 Gbit/s upload en 1 Gbit/s download), is dit slechts een test met 100 Mbit/s symmetrische belasting.

Zoals je hierboven kunt zien, blijft de RX-latency (downstream) onder de 1 ms, terwijl de TX-latency (upstream) nooit onder de 10 ms komt en bovendien behoorlijk sterk varieert. Dat is natuurlijk niet goed.

Dit laat ook zien dat Waveform Bufferbloat en veel andere tools om latency te meten niet altijd het volledige plaatje laten zien. Ze kunnen de ruwe resultaten van je ISP op een bepaalde manier maskeren of overschaduwen.

Voor mij is de conclusie daarom duidelijk:

• esporter
DSL EN ADSL blijven koning van de markt.

Helaas heb ik geen andere keus dan glasvezel dus zit mijn e-sport hobby erop.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

esporter schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 07:47:
Helaas heb ik geen andere keus dan glasvezel dus zit mijn e-sport hobby erop.
Want contact opnemen met de ISP kan niet? :?

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 28-08-2026 08:01 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Is het weg via een vpn?
Pagina: 1