Ventilatie van nieuw bijgebouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rvandis
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 27-08 17:13
Situatie:

Bijgebouw gebouwd. muren dak en vloer (gevlinderd beton)geisoleerd. Geen cv ketel aanwezig wel airco om te verwarmen danwel te koelen.  beganegrond:

1 beneden verdieping: 2 ruimtes 1 van 3,55m x 5,46m met 1 draai/kiepraam andere ruimte is 9,78m x 5,46. plafond is op 2,58m hoog. Dit plafond bestaat uit balken met daarop houten planken. met vaste trapopgang naar 1e verdieping dit is 1 grote ruimte van 13,48m dak aan beide zijkanten schuin omhoog hoogste punt 2.12.

dit gebouw wordt gebruikt als hobby ruimte, schuur opslag ruimte. Niet als leefruimte. Beneden verdieping kan ik goed koelen met de airco. Graag zou ik wat meer ventilatie willen in dit gebouw. Op de 1e verdieping is het erg heet in de zomer. nu zat ik te denken om boven in de nok van de 1e verdieping een buis naar buiten te schuiven. Hierin een buisventilator te schuiven. In de verdiepingsvloer aantal ventilateroosters monteren. Lucht kan dan via de roosters en trapgat naar boven. Is dit een goede manier om te ventileren ik hoop zo ook wat koude lucht van beneden naar boven te krijgen.

is dit een juiste beredenering?

Alvast bedankt.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-08 00:12
Ramen aan de kopse kanten van het gebouw boven in de nok geen optie? Dan kunnen ze tegen elkaar open staan

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:03
koude lucht zakt naar beneden en warme lucht stijgt op. als jij lucht gaat wegzuigen uit het gebouw om zo de kou van beneden naar boven te krijgen dan moet je a. heel hard zuigen, dus ventilator groot genoeg en b. zeker weten dat je de lucht die je aanzuigt doordat je ergens anders wegzuigt wel weer gekoeld krijgt en dat dat dan alleen van beneden komt en niet van buiten door kieren in het dak bijvoorbeeld. lucht kiest de weg van de minste weerstand.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Misschien een kleine WTW unit waarbij je inblaas boven zit en de afzuiging beneden in de twee ruimtes?

www.elecdev.nl