• Xan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 09:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSdS1jl5DzKspAexDoNBExcReXE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2axs1gANoRh4BDop4ZGtQe1y.png?f=fotoalbum_large
De Open Duck Mini is een zelf begonnen project van Antoine Pirrone (appirone) gebaseerd op de populaire Starwars BDX-Droid van Disney die rondloopt op een aantal parken. Zie ook een leuk filmpje van Adam Savage Meets BDX-Droids. De droid kan (autonoom) rondlopen, zijn evenwicht houden (ook als je het een duwtje geeft) en animaties doen. Het wordt vooral gebruikt voor entertainment en als een animatronic tijdens een evenement.
Een aantal makers zijn al aan de slag geweest om een eigen versie te maken. Zo heeft Kayden Knapik (I built Disney's Star Wars Robot) een werkende robot gemaakt. VanOaksProps een visuele versie (Building a BD-X Droid). Echter het nadeel van deze full-size versies zijn de kosten, het aantal brushless motors die nodig zijn met de juiste torque/rpm zorgt ervoor dat deze ruim 2000+ euro kosten.
Hier komt Open Duck Mini de hoek om kijken. De form-factor is vele malen kleiner en men gebruikt relatief goedkope Chinese servo's. Het is een community driven project met voeten op GitHub en Discord.
In mijn vrije tijd knutsel ik wat rond met mechanica e.d. en stond deze droid al een tijdje op mijn lijstje. Maar vanwege hoge prijzen, beschikbaarheid van componenten, weinig tijd, etc. etc., niet aan begonnen.
Dit topic ga ik gebruiken voor mijn proces in het bouwen van deze droid. Het start vanaf het bestellen (en dus leveranciers zoeken), printen van de onderdelen, tunen van de componenten (want ik ga afwijken), en uiteindelijk het laten lopen/balanceren van de droid. Daarin hoop ik mensen die geïnteresseerd zijn in mee te nemen. Bevindingen deel ik natuurlijk ook met de community van Open Duck Mini.
De eerste post wordt telkens aangevuld en blogs worden als een post geplaatst en gelinkt.
Updates
  • 13-09: BOM bijgewerkt.
  • 07-09: Blog: Print, Baby.
  • 01-09: BOM aangevuld.
  • 28-08: Blog: De kop is er af. BOM aangevuld. Versies toegevoegd.
  • 27-08: initiële post aangemaakt
Versies
  • v3.0. Aangekondigd, bevat grote wijzigingen in het skelet. Zal daardoor enkel de servo sts3215-c018 gaan ondersteunen (vanwege de extra koppel)
  • v2.5. Aangekondigd, bevat wijzigingen in chasis. Zal vanaf deze versie ook de servo sts3215-c018 gaan ondersteunen
  • v2.25. 13/07. Voegt wijzigingen in het chasis toe als update op v2.
  • v2.0 (Classic). De versie op github en wordt gebruikt als basis.
Bill of Materials
TypeWatHoeveelKostenTotaalLeverancier
ServoFeetech STS3215-c01814€ 12,75€178,50Alibaba
ServoMini Servo MG90S3€ 3,00€ 8,99Amazon
SensorAdafruit 9-DOF BNO0551€ 32,66€ 32,66Kiwi-electronics
BatterijMurata US18650VTC6 3120mAh 30A3€ 4,35€ 13,05Nkon
PowerStep-down Buck Converter 5A 5V1€ 3,00€ 3,00Tinytronics
PowerAideepeen 3x 3S BMS 20A1€ 5,94€ 5,949Amazon
Power2 stuks 2x 18650 batterijhouder1€ 7,99€ 7,99Amazon
Power2x Lader USB-C 3S 4A1€ 5,97€ 5,97Amazon
AansturingWaveshare Serial Bus Servo Adapter1€ 5,75€ 5,75Tinytronics
AansturingRaspberry Pi 3 Model B1n.v.t.n.v.t.
Geluid4 ohm 3 watt speaker1€ 9,82€ 9,82Amazon
Versterker2 stuks MAX98357 Audio Eindversterker1€ 7,69€ 7,69Amazon
Overig100 stuks M3 Schroefdraad1€ 9,44€ 9,44Amazon
Overig4 stuks 6804ZZ kogellagers1€ 14,60€ 14,60Amazon
Overig2 kg PLA+ eSUN wit1€ 27,54€ 27,54Amazon
Overig6pc's Zekeringhouder 12+16AWG1€ 8,99€ 8,99Amazon
Totaal€342,44
Belangrijk: De Feetech servo die ik heb gehaald (12volt, 30kg/cm koppel) wijkt af van de 7.4volt (19kg/cm koppel) motor die voorgeschreven wordt. Hiermee hoop ik klaar te zijn voor de v2.5/v3 versie als die uitkomt en alvast ervaring daarin op te doen. Doordat ik voor de 12volt versie ga heb ik ook alle power/battery componenten aangepast naar de juiste versies/aantallen.

De mini servo's voor de antenne's zijn standaard de 9s versie, in de nieuwe v2.25 is dit veranderd naar SG90.

Voor aansturing is de Raspberry pi Zero 2W voorgeschreven, deze is tot begin 2027 bijna niet beschikbaar. In de plaats hiervan gebruik ik een oude Pi3 Model B.
Bronnen

[ Voor 87% gewijzigd door Xan op 13-09-2026 09:33 ]

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:30
Leuk!

• Xan
De kop is er af
Al een lange tijd wilde ik dit bouwen. En nu is het zo ver! Op Alibaba zijn de servo's toch echt een aanzienlijk stuk goedkoper dan Aliexpress (daar zijn ze 10+ euro duurder per stuk).

Gisteren de grote bestellingen de deur uit gedaan (wordt gaandeweg verwerkt in de eerste post). Eerste contact met china was goed, hopelijk komt alles een beetje op tijd binnen en is het kwaliteit, you never know :-). Amazon is weer lekker vlug met verzenden, dat loont wel zolang de componenten een redelijke prijs zijn.

De komende twee weken heb ik vrij genomen van werk. Dus dat wordt lekker tinkeren zodra spullen binnen druppelen en de ervaringen delen.

• Xan
Print, Baby
Print, faal, print.. faal. Na een lange diagnose sessie moest ik voor mijn Creality Ender v3 ke een nieuw ventilatortje kopen i.v.m. heat creap naar het fillament. De oude bleek willekeurig dienst te weigeren. Dus jaaa, 10 euro lichter en een dagje later kon ik eindelijk van start.

Het hele weekend lang geprint. Als uitgangspunt heb ik de v2.25/v2.5 versies gepakt uit de gedeelde cat link. Mijn focus ligt op eerst alles printen om het skelet up and running te krijgen. So far lijken deze onderdelen weinig te verschillen van de v2 versie, verschil zit grotendeels in ondersteuning voor andere componenten en het estetische aan de buitenkant.

Als je eraan begint schrik je wel even: zoveel verschillende onderdelen printen?! Gelukkig wordt er hergebruik gemaakt van bepaalde models en valt het best mee, het koste mij een weekendje printen tussen de bedrijven door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yqjak4vP4PsubUd2F5VyvO-VLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjD4dd1eMobBZJvKjDUqubpn.jpg?f=fotoalbum_largeTussentijds plaatje. Inmiddels aangevuld met meer componenten als de voeten e.d.

Morgen is het nog even wachten op een nieuwe BMS, de huidige was voor 48V (oopsie, daarom mete deze altijd maar 0v met batterijen aangesloten). Eens kijken of de groote chasis onderdelen geprint kunnen gaan worden.