De Open Duck Mini is een zelf begonnen project van Antoine Pirrone (appirone) gebaseerd op de populaire Starwars BDX-Droid van Disney die rondloopt op een aantal parken. Zie ook een leuk filmpje van Adam Savage Meets BDX-Droids. De droid kan (autonoom) rondlopen, zijn evenwicht houden (ook als je het een duwtje geeft) en animaties doen. Het wordt vooral gebruikt voor entertainment en als een animatronic tijdens een evenement.
Een aantal makers zijn al aan de slag geweest om een eigen versie te maken. Zo heeft Kayden Knapik (I built Disney's Star Wars Robot) een werkende robot gemaakt. VanOaksProps een visuele versie (Building a BD-X Droid). Echter het nadeel van deze full-size versies zijn de kosten, het aantal brushless motors die nodig zijn met de juiste torque/rpm zorgt ervoor dat deze ruim 2000+ euro kosten.
Hier komt Open Duck Mini de hoek om kijken. De form-factor is vele malen kleiner en men gebruikt relatief goedkope Chinese servo's. Het is een community driven project met voeten op GitHub en Discord.
In mijn vrije tijd knutsel ik wat rond met mechanica e.d. en stond deze droid al een tijdje op mijn lijstje. Maar vanwege hoge prijzen, beschikbaarheid van componenten, weinig tijd, etc. etc., niet aan begonnen.
Dit topic ga ik gebruiken voor mijn proces in het bouwen van deze droid. Het start vanaf het bestellen (en dus leveranciers zoeken), printen van de onderdelen, tunen van de componenten (want ik ga afwijken), en uiteindelijk het laten lopen/balanceren van de droid. Daarin hoop ik mensen die geïnteresseerd zijn in mee te nemen. Bevindingen deel ik natuurlijk ook met de community van Open Duck Mini.
De eerste post wordt telkens aangevuld en blogs worden als een post geplaatst en gelinkt.
Updates
- 28-08: BOM aangevuld. Versies toegevoegd.
- 27-08: initiële post aangemaakt
Versies
- v3.0. Aangekondigd, bevat grote wijzigingen in het skelet. Zal daardoor enkel de sts3215-c018 gaan ondersteunen (vanwege de extra koppel dat deze levert)
- v2.5. Aangekondigd, bevat wijzigingen in chasis. Zal vanaf deze versie ook de servo sts3215-c018 gaan ondersteunen
- v2.25. 13/07. Voegt wijzigingen in het chasis toe als update op v2.
- v2.0 (Classic). De versie op github en wordt gebruikt als basis.
Bill of Materials
| Wat | Hoeveel | Kosten | Totaal | Leverancier |
|---|---|---|---|---|
[ Voor 48% gewijzigd door Xan op 28-08-2026 08:47 ]
/f/image/2axs1gANoRh4BDop4ZGtQe1y.png?f=fotoalbum_large)