Oplichters op Vraag en Aanbod - Aanpassing beleid?

Pagina: 1
Acties:
  • 488 views

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:48
Het regent weer advertenties van gebruikers die nog nog geen week geregistreerd zijn. Tegenwoordig zelfs met reviews van gebruikers die net zo lang geregistreerd zijn.

Waarom moet iedereen kunnen verkopen op het Vraag en Aanbod gedeelte van de Community? Wat is de motivatie om advertenties en en beoordelingen van mensen die minder dan (bijvoorbeeld) 2 jaar geregistreerd staan toe te laten?

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07:57

Jorissie87

No diggity

Er zijn legio redenen te noemen waarom iemand die minder dan 2 jaar geregistreerd is gewoon een legitieme verkoper kan zijn. Koppel het dan eerder aan karma waarbij iemand zich nog moet "bewijzen" of maak een filter dat je nieuwe accounts wil filteren bij je zoekresultaten.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• BasvanS
Jorissie87 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:46:
Er zijn legio redenen te noemen waarom iemand die minder dan 2 jaar geregistreerd is gewoon een legitieme verkoper kan zijn. Koppel het dan eerder aan karma waarbij iemand zich nog moet "bewijzen" of maak een filter dat je nieuwe accounts wil filteren bij je zoekresultaten.
Het was een voorbeeld he, nu snap ik dat 2 jaar erg ruim is en Karma is wellicht ook een goede optie. Maar laten we vooral geen Marktplaats worden. Tweakers Vraag en Aanbod van en voor de community, als ik iets van een wildvreemde wil kopen en risico wil lopen ga ik wel naar een echte Marktplaats!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:04

Croga

The Unreasonable Man

En er is nog altijd de klassieke "Buyer beware!". Ervaren gebruikers op het platform weten ondertussen dat ze extra voorzichtig moeten zijn met nieuwe registraties en volgens mij bevatten de V&A paginas nu ook dat soort waarschuwingen.

Je komt er toch niet onderuit.

• BasvanS
Croga schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:53:
En er is nog altijd de klassieke "Buyer beware!". Ervaren gebruikers op het platform weten ondertussen dat ze extra voorzichtig moeten zijn met nieuwe registraties en volgens mij bevatten de V&A paginas nu ook dat soort waarschuwingen.

Je komt er toch niet onderuit.
Tuurlijk, maar kom op: Een advertentie voor een redelijk goedkope iPhone, account van 2 weken oud, heeft al een succesvolle review voor een koffieapparaat, gegeven door een account van 1 dag oud! Waarom kunnen we daar onze forumleden EN bezoekers niet beter tegen beschermen?

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

BasvanS schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:39:
Waarom moet iedereen kunnen verkopen op het Vraag en Aanbod gedeelte van de Community? Wat is de motivatie om advertenties en en beoordelingen van mensen die minder dan (bijvoorbeeld) 2 jaar geregistreerd staan toe te laten?
  • Schijnveiligheid voor de komende twee jaar. Oplichters registreren nu en masse accounts om over 2 jaar terug te komen. En ondertussen raken de users gewend aan oplichtersvrije V&A om dan massaal het bokje te zijn.
  • Legitieme nieuwe gebruikers worden buitengesloten => Minder aanbod.
  • Gatekeeping past niet bij een inclusief platform
  • Eigen verantwoording gaat boven die van Tweakers imho.
  • Vast nog wel een paar redenen die niet opeens ongeldig zijn omdat er nu weer een aantal oplichters actief zijn. Deze discussie komt periodiek weer terug met exact dezelfde voor- en tegenargumenten.

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 27-08-2026 12:03 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Ik kijk altijd naar registratiedatum en idd de sterren status en als er negatieve tussen zitten ook even lezen waarom. Vaak zelfs een onterechte (heb er zelf ook 1) . Maar verder werkt het hier op V&A zo goed dat ik nog nooit een miskoop heb gedaan. De verkopers zijn over het algemeen enorm aardig en meedenkend. En als ik zelf wat verkoop doe ik ook altijd mijn best om de koper te pleasen. Zo blijft V&A netjes en schoon.

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

• BasvanS
naitsoezn schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:59:
[...]
  • Schijnveiligheid voor de komende twee jaar. Oplichters registreren nu en masse accounts om over 2 jaar terug te komen. En ondertussen raken de users gewend aan oplichtersvrije V&A om dan massaal het bokje te zijn.
  • Legitieme nieuwe gebruikers worden buitengesloten => Minder aanbod.
  • Gatekeeping past niet bij een inclusief platform
  • Eigen verantwoording gaat boven die van Tweakers imho.
  • Vast nog wel een paar redenen die niet opeens ongeldig zijn omdat er nu weer een aantal oplichters actief zijn.
  • Deze oplichters plannen niet 2 jaar vooruit, het is een beetje als je deur open laten staan en dan klagen dat er 'ingebroken word' het argument dat ze met de deur dicht ook kunnen inbreken betekend niet dat je deur dichtdoen niet verstandig is.
  • Minder aanbod is niet erg, kwaliteit boven kwantiteit! Wees creatief, verzin methodes om accounts die buiten de boot vallen zichzelf toch te valideren?
  • Inclusief, zelfs voor oplichters, top platform heb je dan?
  • Eigen verantwoording, maar toch worden veel van de advertenties die gerapporteerd worden toch verwijderd. Waarom dan pas na het plaatsten en niet voor? Steek je energie in het valideren van mensen die je WEL toegang wil geven, in plaats van alles opruimen wat er niet op hoort?

• BasvanS
Centropy schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:01:
Ik kijk altijd naar registratiedatum en idd de sterren status en als er negatieve tussen zitten ook even lezen waarom. Vaak zelfs een onterechte (heb er zelf ook 1) . Maar verder werkt het hier op V&A zo goed dat ik nog nooit een miskoop heb gedaan. De verkopers zijn over het algemeen enorm aardig en meedenkend. En als ik zelf wat verkoop doe ik ook altijd mijn best om de koper te pleasen. Zo blijft V&A netjes en schoon.
voor jou ook ten minste 1 iemand die wel is opgelicht via tweakers. Als er van de 100 één succesvol is dat te veel, iedereen kan fouten maken. Laten we niet op basis van uitzonderingen beleid maken.

Daarom vraag ik ook wat de motivatie van tweakers is om iemand die een accoount van 1 dag heeft een review te laten schrijven en/of een product aan te bieden.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

BasvanS schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:04:
[...]

~[list]
• Deze oplichters plannen niet 2 jaar vooruit,
:D Het zijn juist heel vaak exact dezelfde figuren. Die schromen niet om tientallen accounts te laten slapen, en ondertussen elk kwartaal ofzo een paar nieuwe accounts aan te maken (als ze dat niet al hebben gedaan; al die accounts om reviews te plaatsen zijn immers nu ook alweer even oud, die kunnen ze hergebruiken en wie weet hoe lang ze daar al mee bezig zijn).

Maar goed, zoals gezegd: Het is een terugkerende discussie met herhaling van zetten. Er komt zelden tot nooit een nieuw argument bij.

[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 27-08-2026 12:08 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• BasvanS
naitsoezn schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:07:
[...]

:D Het zijn juist heel vaak exact dezelfde figuren. Die schromen niet om tientallen accounts te laten slapen, en ondertussen elk kwartaal ofzo een paar nieuwe accounts aan te maken.

Maar goed, zoals gezegd: Het is een terugkerende discussie met herhaling van zetten. Er komt zelden tot nooit een nieuw argument bij.
Vandaar dus ook mijn concrete vraag:

"Daarom vraag ik ook wat de motivatie van tweakers is om iemand die een accoount van 1 dag heeft een review te laten schrijven en/of een product aan te bieden"

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

BasvanS schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:07:
[...]

voor jou ook ten minste 1 iemand die wel is opgelicht via tweakers. Als er van de 100 één succesvol is dat te veel, iedereen kan fouten maken. Laten we niet op basis van uitzonderingen beleid maken.

Daarom vraag ik ook wat de motivatie van tweakers is om iemand die een accoount van 1 dag heeft een review te laten schrijven en/of een product aan te bieden.
Ja eigenlijk een zou er op sommige componenten van tweakers een cooldown moeten zitten voor je er gebruik van kan maken zoals V&A. Ik zie namelijk ook regelmatig advertenties ala marktplaats met registratiedatum "vandaag". Aangezien V&A een extra service is van T en niet het hoofdbestaan zou een V&A bijvoorbeeld al na een week actief kunnen worden. Dan vis je de foute jongens (en meiden) er wel uit denk ik. Misschien best een goed idee.

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dit is al vaker besproken. Wij willen Tweakers toegankelijk en laagdrempelig houden. Een drempel opwerpen om iets op V&A te plaatsen hoort daar in onze visie niet bij. Met een drempel blokkeren we V&A voor veel gebruikers terwijl het aantal oplichters maar minimaal is. Daarnaast kan een drempel ook een vals gevoel van veiligheid geven. "Oh, deze gebruiker voldoet aan de drempel dus dan zal het wel OK zijn". Een echte oplichter zorgt er wel voor dat hij die drempel met een vertrouwd imago over komt. Een drempel zegt dus niets.

En zoals altijd: wil je niet opgelicht worden, ga het product dan ophalen.

Aangezien ons standpunt hierin niet veranderd is, sluit ik dit topic.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 27-08-2026 12:19 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.