Vraag

• Nenoki
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 23:49
Om inspiratie op te doen ben ik op zoek naar kleuradvies.

Wij gaan onze schouw verwijderen wegens een scheur in de ingemetselde kachel en plaatsen daar een nieuwe Speksteenkachel. Altech Eclips Complet. De schouw neemt nu veel ruimte in en daar ontstaat straks meer ruimte in onze zithoek.

De muren die je ziet ga ik opnieuw vlak stucen en de plafond en vloer blijven gelijk (vloer gaan we opnieuw olieen (wit/krijt kleur)

De muren die je ziet gaan we verven
De deuren die je ziet gaan we verven

Eventueel zit ik ook nog aan betoncire te denken, maar neig toch meer naar verven.

Ik ben op zoek naar kleuren die passen bij de vloer en het plafond.

Is er iemand hier op Tweakers die verstand heeft van kleuren en wellicht een idee heeft welke kleuren ik kan gebruiken?

We vinden de landelijke kleuren wel erg leuk, alsook antraciet / blauw antraciet achtig. Mogelijk 1 muur met wat kleur en de andere rustiger o.i.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRHFo5_Rqqk7R8gGpailjX6OJVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBKq1vfuUKHANNSiK421D5HW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Nenoki op 27-08-2026 11:52 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Gezien plafond al kleur heeft zou ik zelf niet snel een donkere kleur kiezen.
Zelf vind ik offwit niet storend als muur, met een houten plafond.

Wat voor look spreekt je aan? Want nu zit je in een oude stijl.
Wil je strakke muren? Of grove stuc?

Ps - zelf heb ik studeerkamer in olijfgroen/aloë vera groen (zat ertussenin). Viel beter uit dan verwacht.

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:17
Zou gezien het hele kleurenpallet wat er al is niet teveel gaan spelen met kleuren. Waarom je beton ciré zou overwegen is mij een raadsel, met krijtverf krijg je hetzelfde effect bijna, maar is een stuk goedkoper.

Mocht je kleuren uitgekozen hebben, koop dan testers van de kleuren en bij de Action koop je wat lege A3/A4 canvas schilderdoeken. Kleur die doeken in de gekozen kleuren en ga er mee je woning door. Zet ze tegen de muur, op de kast, overal op. Laat ze even een dag staan waar ze staan en kijk hoe je de kleur bevalt, op verschillende momenten van de dag. Elk oppervlakte met kleur reageert anders namelijk!
En het is echt zonde om op je muren "proefstukjes" te maken, dan weet je nog niet hoe de kleur zicht gedraagt op een andere muur (of vloer/plafond)

• Nenoki
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 23:49
99ruud99 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:52:
Gezien plafond al kleur heeft zou ik zelf niet snel een donkere kleur kiezen.
Zelf vind ik offwit niet storend als muur, met een houten plafond.

Wat voor look spreekt je aan? Want nu zit je in een oude stijl.
Wil je strakke muren? Of grove stuc?

Ps - zelf heb ik studeerkamer in olijfgroen/aloë vera groen (zat ertussenin). Viel beter uit dan verwacht.
De schouw verdwijnt dus en daar komt eens staande speksteen altech kachel voor terug.

De muren ga ik vlak stucen.

De keuze daarna is dus of de muren simpel gebroken wit maken (allemaal), of toch nog een muurtje (bijvoorbeeld die van de shouw en TV nog een zacht kleurtje te geven), bijvoorbeeld iets in de landelijke tint. (zand kleur o.i.d)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:17

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Nenoki schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:20:
[...]

De schouw verdwijnt dus en daar komt eens staande speksteen altech kachel voor terug.

De muren ga ik vlak stucen.

De keuze daarna is dus of de muren simpel gebroken wit maken (allemaal), of toch nog een muurtje (bijvoorbeeld die van de shouw en TV nog een zacht kleurtje te geven), bijvoorbeeld iets in de landelijke tint. (zand kleur o.i.d)
Als je dat plafond behoud en die vloer, krijg je altijd een enigszins gedateerd uiterlijk... jaren tachtig.

eerlijk gezegd vind ik ook de huidige stuc-structuur daarbij beter passen, dan wanneer je dat glad gaat maken wat in veel modernere inrichtingen beter pas, maar hier eigenlijk niet echt bij de stijl van alle inrichting past.

Eerlijk gezegd denk ik al dat het enigszins en gemis zal zijn dat je nu die haard verliest... juist die bakstenen passen geheel bij de stijl en vullen dat op.
Ik weet niet hoed precies die spekstenen altechn kachel eruit zal zien, maar ik denk bv adhv dit voorbeeld dat het best moeilijk zal zijn het goed te laten passen in dit eerder oudere interieur:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSGKUXuzwAUe3yMjcRlJv-W4Fo58gr1_QGXjzj-XLgRHJGO9g3Xs49FGs4&s=10

Ik kan me bv wel voorstellen dat je bv precies op de plek waar die kachel staat een vlak van die muur tot aan het plafond bv donkerder maakt in een sienna of omber achtige tint die eerder een beetje terugverwijst naar de kleur van die bakstenen haard, die kwam kleur past bij dat plafond en de vloer

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dit inderdaad, wat voor soort stijl vind je mooi?

En gooi daarnaast je foto eens door een AI-tool heen, en vraag om kleur X op de muren in te tekenen. Dat geeft vaak al al een aardig beeld. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:38
als je toch gaat breken en stuken zou ik persoonlijk ook overwegen het plafond er uit halen, gipsplaten monteren, en die ook stuken.
Dan heb je ook veel meer opties om echt voor een andere look te gaan. Plafond is nogal bepalend nu.

Je kunt het ook laten zitten als je het mooi vindt, maar dan zul je voor de muren een rustigere uitstraling moeten kiezen. Wordt anders al snel te donker.
Ook je vloer is nu imo te druk bij je plafond. Zovel boven als onder gebeurt er te veel. Maar dat kan ook smaak zijn..

Ook nog iets van plan met de vloer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bR0Hskfcs964Ae5idwFGulZ0d8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fcO3odPQqPk6a4OeMTUTjh3.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXQiWcudqyoI8Gk7yuL3A4O9dKI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Vdw9kMpPpILx2NHFeEO4l6PS.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-tSgAsYHsnJm90JG4BMvfOnbsE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1rsF0P9YON7tvrbb7k1VO9V.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door pentaw1nz op 27-08-2026 13:13 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Nenoki schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:31:
Om inspiratie op te doen ben ik op zoek naar kleuradvies.

Wij gaan onze schouw verwijderen wegens een scheur in de ingemetselde kachel en plaatsen daar een nieuwe Speksteenkachel. Altech Eclips Complet. De schouw neemt nu veel ruimte in en daar ontstaat straks meer ruimte in onze zithoek.

De muren die je ziet ga ik opnieuw vlak stucen en de plafond en vloer blijven gelijk (vloer gaan we opnieuw olieen (wit/krijt kleur)

De muren die je ziet gaan we verven
De deuren die je ziet gaan we verven

Eventueel zit ik ook nog aan betoncire te denken, maar neig toch meer naar verven.

Is er iemand hier op Tweakers die verstand heeft van kleuren en wellicht een idee heeft welke kleuren ik kan gebruiken?

We vinden de landelijke kleuren wel erg leuk, alsook antraciet / blauw antraciet achtig. Mogelijk 1 muur met wat kleur en de andere rustiger o.i.d.

[Afbeelding]
Flexa heeft een aardige tool hiervoor, alleen hij is een beetje verstopt op de website. Als je via Flexa Colour Play een kleurpalet laat genereren, dan heb je ook een optie om een eigen afbeelding te uploaden. Hierin kun je dan de kleur aangeven die op de muur komt. Kun je kijken hoe een aantal kleuren eruit zien. Eenzelfde soort functionaliteit (maar dan anders ;) ) zit in Flexa Visualizer App, die zou je ook even kunnen aanslingeren.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Eens, door vast te houden aan een druk houten plafond, en een redelijk drukke houten vloer die ook nog eens verschillend van kleur zijn ben je eigenlijk verplicht om een erg rustige uitstraling te kiezen voor alles wat daar tussen zit. En dat geldt overigens voor de complete uitstraling, dus ook meubels.

Ik mis, en dat is geen kritiek, een beetje consistentie in het hele plaatje. Er zijn nu erg veel houten elementen in je kamer (plafond, vloer, deuren, dressoir, salontafel) maar pas het qua kleur net niet lekker bij elkaar.

Het is persoonlijk, maar ik zou persoonlijk overwegen om toch het plafond óf vloer aan te passen om de drukte visueel wat te verkleinen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Groentinten of blauwtinten doen het meestal goed met hout, afhankelijk van de lichtinval, de exacte tint van het hout en je persoonlijke smaak.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:17

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

https://shadesbyerickuster.com/

En dan de Dune kleur (of een aanverwante kleur).

De één vindt dit mooi, de ander dat. Blijft een subjectief iets of een kleur mooi is of passend is of niet.

Specs:
Workstation
Server
RetroPC1
RetroPC2
RetroPC3

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wij hebben destijds een interieur stylist ingehuurd was dacht ik iets van 500 euro. Die heeft de kleuren voor de muren + gordijnen bepaald en het behang uitgekozen als mede de kleur voor de vloer. Was het imho dubbel en dwars waard toen het klaar was voelde het allemaal als 1 kloppend geheel en was het ook een beetje gedurfd waardoor we van t bezoek veel complimenten kregen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je een beetje oldschool bent, zou ik gewoon een stapel woontijdschriften pakken. Bij veel foto’s staat vermeld welke kleuren er zijn gebruikt. Vervolgens kun je binnen diezelfde kleurfamilie verder zoeken naar wat het beste bij jouw huis past: bijvoorbeeld een tintje lichter of juist wat donkerder.

Veel verfapps hebben tegenwoordig ook een functie waarbij je een foto van je ruimte kunt uploaden en de muur in een bepaalde kleur kunt laten zien. Dat kan helpen om vooraf een beetje een beeld te krijgen.

En daarnaast is ChatGPT natuurlijk ook een prima hulpmiddel.

• Hugokampman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18:37
Aangezien ik zelf niet de grootste held ben met kleurencombinaties, heb voor de renovatie van mijn huis "the book of colors" (of soortgelijke titel..) gekocht. Gemaakt door een Japanse kunstenaar die zijn leven aan kleurencombinaties heeft gewijd. Zitten verassende combinaties tussen die toch erg goed werken. Misschien ook iets voor jou.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:08
Nenoki schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:31:

Je schrijft je dat je blauw en antraciet mooie kleuren vindt, maar dat zijn best donkere en koele kleuren (tenzij lichtblauw). Ik zou je een kleur willen aanraden die plafond en vloer wat meer met elkaar verbindt. Bijvoorbeeld krijtbeige (is in het verlengde wat je op de vloer hebt) of bijvoorbeeld grijsgroen (saliegroen) of wat meer zand/licht oranje. Wat zachtere kleuren dus.
Ik zou dan zelf de nieuwe wand (van de haard) in die kleur doen, maar voor het mooie misschien alleen de haard daar laten terugkeren en de tv ergens anders?
Hou bij het kiezen van de muur rekening met lichtinval (zonlicht of alleen indirect licht) en met hoeveelheid deuren/ramen meubilair in of voor die muur. Hoe meer, hoe rommeliger; hoe minder, hoe meer de wand een eyecatcher wordt.
Pagina: 1