Advies elektrische auto

Pagina: 1
Acties:

• ChrisAB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:08
Ik mag vanuit werkgever een nieuwe auto uitkiezen. Deze moet elektrisch zijn en ze doen via Athlon via lease. Het leasebedrag voor mij zit rond 900 euro (inclusief vaste instellingen hieronder). Ik rij nu een benzine auto dus ben aan het orienteren en bij voorkeur wil ik dit jaar wel nieuwe auto ivm bijtelling vwb 18% over eerste 30K Euro.... reistijd tussen werkgever en thuis is 76km totaal (retour) - enkel 38 km.

Budget is gebaseerd op de volgende vaste instellingen (die keuzes komen naar voren bij het configureren van een nieuwe auto):

•             Jaarkilometrage: 25.000 km

•             Looptijd: 60 maanden

•             Vervangend vervoer: 24 uur Europa

•             Pechhulp: Europa

•             Banden: All Season of zomer + winter

•             Schadeverzekering Inzittenden: Ja

•             Eigen risico: € 300 (voor werkgever)

•             Laadpas: Geen (laad- en waspas wordt separaat geregeld)

Er is vrije merkkeuze, zolang de auto representatief is voor klant- en leveranciersbezoek.

Vervolg

Een uitgebreid mobiliteitsbeleid volgt later, met onderwerpen zoals:

•             gebruik van de auto

•             privé kilometers in het buitenland

•             thuislaadmogelijkheden

•             verdere operationele afspraken

Tips zijn welkom maar eventueel vragen voor werkgever mag ook zodat ik niks over het hoofd of bepaalde 'spelregels' duidelijk zijn?

Een auto is heel persoonlijk natuurlijk maar waar zouden jullie voor gaan? Km bereik is best wel belangrijk denk ik voor mij omdat ik niet altijd druk wil maken over laden..

Op kantoor kan ik wel laden, thuis niet maar mogelijk in toekomst wel (wacht op verdere informatie..)

Dank.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:01
ChrisAB schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:57:
reistijd tussen werkgever en thuis is 76km totaal (retour) - enkel 38 km.
[...]
Er is vrije merkkeuze, zolang de auto representatief is voor klant- en leveranciersbezoek.
Als je er mee naar klanten en leveranciers gaat rijden is de reisafstand naar het kantoor van je werkgever niet het enige waar je naar moet kijken, dan moet je de kilometers naar klanten en leveranciers ook meenemen.
Op kantoor kan ik wel laden, thuis niet maar mogelijk in toekomst wel (wacht op verdere informatie..)
En bij de klanten en leveranciers? Kan en mag je daar wel laden?

Spel en typfouten voorbehouden

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:39
Dacia spring!

Ik mis heel wat wensen/eisen over de grootte en bagageruimte van de auto. Tot die tijd is een budget auto goed genoeg dus.
En er is een heel leaseauto topic voor dit soort vragen. Probeer het daar vooral eens.

Succes met je zoektocht👍

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:14
Een rode auto, er is zoveel grijs op de weg!

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• ChrisAB
FredvZ schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:05:
[...]

Als je er mee naar klanten en leveranciers gaat rijden is de reisafstand naar het kantoor van je werkgever niet het enige waar je naar moet kijken, dan moet je de kilometers naar klanten en leveranciers ook meenemen.

[...]

En bij de klanten en leveranciers? Kan en mag je daar wel laden?
Klopt moet er ook mee naar klanten door heel het land en naar leveranciers valt wel mee, soms in buitenland, denk aan Duitsland.. Parijs zal wel eens gebeuren..

• ChrisAB
Homer-Simpson schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:07:
Dacia spring!

Ik mis heel wat wensen/eisen over de grootte en bagageruimte van de auto. Tot die tijd is een budget auto goed genoeg dus.
En er is een heel leaseauto topic voor dit soort vragen. Probeer het daar vooral eens.

Succes met je zoektocht👍
Zal hem daar plaatsen. :) Bagageruimte heb ik nu veel dus wil dat ook wel weer. Mag wel gezinsauto formaat zijn :)

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:34
En wat is de shortlist...?

• Spuugvuur
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:37
Tesla Model 3? Standaard model is al vrij compleet en heeft een goed bereik. Is 37k fiscale waarde geloof ik, maar weet niet wat hij in de lease doet. Of Volkswagen ID3 Neo wellicht? Heb je niet ergens een portal waar je een beetje weet wat er mogelijk is zodat mensen wat gerichter kunnen meedenken? Niet iedereen zit in de lease prijzen.

Skoda Elroq ed konden er qua uitrusting allemaal niet tegenop, hoewel we de Model 3 wel privé aankochten met 5k inruilbonus, dus daardoor was hij wel heel goedkoop en scherp geprijsd.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:44
De EV serie van KIA is behoorlijk bang voor Buck met volwassen rijsystemen en niet Chinees. Geen zin om de Athlon site te bezoeken om te kijken wat je voor 900 krijgt, maar de 4, 5 en 6 zijn allen wel interessant.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• ChrisAB
ID7 Tourer 59kWh met wat opties
Peugeot E-308 maar dan wel met bijna full option of GT-line
Opel Astra Tourer Sports - ook full option of Ultimate line..
Tesla Model Y Longe Range (maar weet niet of ik echt Tesla wil.....)

Maar er is zoveel keuze haha dus ben er nog niet helemaal uit..

Ik denk dat km bereik wel belangrijk gaat worden uiteindelijk in de 5 jaar..

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Als je inlogt bij Athlon en eens kijkt wat er in je budget valt, dan gaat afstrepen wat wel/niet belangrijk voor je is kan je een shortlist maken. Die hier publiceren en dan proefritten plannen. Op Tweakers staat er vaak in het topic aanmaak formulier: “wat heb je zelf al gedaan/uitgezocht?” Daar zie in niets van terug. Ik ga ervan uit dat je voordat je dit topic aan hebt gemaakt wel eens rond hebt gekeken naar mogelijke opvolgers van je auto? Het topic doet zo haast aan als een prompt die je aan AI zou geven.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

ChrisAB schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:38:
ID7 Tourer 59kWh met wat opties
Peugeot E-308 maar dan wel met bijna full option of GT-line
Opel Astra Tourer Sports - ook full option of Ultimate line..
Tesla Model Y Longe Range (maar weet niet of ik echt Tesla wil.....)

Maar er is zoveel keuze haha dus ben er nog niet helemaal uit..

Ik denk dat km bereik wel belangrijk gaat worden uiteindelijk in de 5 jaar..
Waarom is bereik belangrijk over 5 jaar? Heb je het over accu-degradatie? Kies dan een auto met een LFP accu (bijvoorbeeld de Tesla). Maar aan de andere kant, als het niet binnen de norm is en er moet een nieuwe accu in dan is dat lekker het probleem voor de dealer/leasemaatschappij.

Bij de wensen zie ik ook naar het buitenland: Duitsland en Frankrijk. De Tesla zou dan voor mij een steepje voor hebben met het goede laadnetwerk.

[ Voor 9% gewijzigd door Kecin op 26-08-2026 22:48 ]

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:28
Als je boven de 200kW laden zit (800V) dan is alles boven de 400km bereik (in de winter) goed. Staar je niet blind op WLTP cijfers. De een haalt deze bij lange na niet, de ander gaat er ver over heen.

Wat van belang is:
  • Comfort;
  • Ruimte;
  • Goede ondersteuning software zonder te moeten betalen na 3 jaar:
  • Winterbanden (bij 2 wiel aandrijving al helemaal);
  • Snelladen (dus 20-80% in 5-10 minuten);
  • Goede CarPlay/Android CarPlay die ook teams/meet/zoom ondersteund (geluid);
  • Warmtepomp (scheelt bereik in de Winter);
  • Ervaringscijfers bereik in de winter (< 0 graden).
Bereik van 700+ km is leuk, maar betaal je voor, en die pauze en 5 minuten laden op vakantie na 300km rijden maakt echt niks uit.

Blijf weg met auto’s die zeggen “100 km in 10 minuten laden” want die laden traag, neem EV3 versus EV6, ik laad mijn EV6 in een paar minuten naar 80% en als ik plas en koffie neem dan is ie meestal zelfs van 10-95 a 100%. Dat telt. En ik rij regelmatig naar Frankrijk, zuid België, Engeland (> 8x jaar).

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• ChrisAB
WargamingPlayer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:55:
Als je boven de 200kW laden zit (800V) dan is alles boven de 400km bereik (in de winter) goed. Staar je niet blind op WLTP cijfers. De een haalt deze bij lange na niet, de ander gaat er ver over heen.

Wat van belang is:
  • Comfort;
  • Ruimte;
  • Goede ondersteuning software zonder te moeten betalen na 3 jaar:
  • Winterbanden (bij 2 wiel aandrijving al helemaal);
  • Snelladen (dus 20-80% in 5-10 minuten);
  • Goede CarPlay/Android CarPlay die ook teams/meet/zoom ondersteund (geluid);
  • Warmtepomp (scheelt bereik in de Winter);
  • Ervaringscijfers bereik in de winter (< 0 graden).
Bereik van 700+ km is leuk, maar betaal je voor, en die pauze en 5 minuten laden op vakantie na 300km rijden maakt echt niks uit.

Blijf weg met auto’s die zeggen “100 km in 10 minuten laden” want die laden traag, neem EV3 versus EV6, ik laad mijn EV6 in een paar minuten naar 80% en als ik plas en koffie neem dan is ie meestal zelfs van 10-95 a 100%. Dat telt. En ik rij regelmatig naar Frankrijk, zuid België, Engeland (> 8x jaar).
Thanks! en goede punten.

hoe kijk jij naar ID7 Tourer met 59kWh batterij als optie?

comfort, ruimte, software goed ondersteund (lijkt mij) - all season banden zullen het worden denk.. - warmtepomp overweeg ik mogelijk nog..

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:17
Is de 900 in of ex brandstof?

• WargamingPlayer
ChrisAB schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:03:
[...]

Thanks! en goede punten.

hoe kijk jij naar ID7 Tourer met 59kWh batterij als optie?

comfort, ruimte, software goed ondersteund (lijkt mij) - all season banden zullen het worden denk.. - warmtepomp overweeg ik mogelijk nog..
De kleinste is 77kWh. (59 staat ergens anders voor volgens mij) maar bereik voor 77kWh valt mij tegen. In de Winter moet je er gewoon zeker 100km af trekken en dan blijft er weinig over. Ook laadsnelheid, 20-80% in 20 minuten. Dat is heel lang, reis je weinig dan is het niet erg. Maar ik zou het niet doen. Maar ik ben verwend met mijn EV6 want die doet het in 5-8 minuten afhankelijk van voorverwarmen en buiten temperatuur.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:17
WargamingPlayer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:14:
[...]

De kleinste is 77kWh. (59 staat ergens anders voor volgens mij) maar bereik voor 77kWh valt mij tegen. In de Winter moet je er gewoon zeker 100km af trekken en dan blijft er weinig over. Ook laadsnelheid, 20-80% in 20 minuten. Dat is heel lang, reis je weinig dan is het niet erg. Maar ik zou het niet doen. Maar ik ben verwend met mijn EV6 want die doet het in 5-8 minuten afhankelijk van voorverwarmen en buiten temperatuur.
Er is ook een versie met 59kWh. En je Kia gaat 20-80 echt niet halen in minder dan 10 minuten. 10-80 is 17 minuten aldus ev db.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 26-08-2026 23:17 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:40

-tom-562

Oliesjeik

WargamingPlayer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:14:
[...]

Nee, de nieuwe is met 59kWh te krijgen.
Alles is natuurlijk afhankelijk van hoe veel je per rit rijdt en of je thuis kan laden natuurlijk. In de winter moet je met 80% ook wel tegen de 300km kunnnen krijgen (ik red namelijk makkelijk 250km met een 52kWh ID4 met een minder efficiënte motor en beroerdere cW waarde). En als je verder moet, laat je hem thuis gewoon tot 100%

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• WargamingPlayer
Inspired schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:15:
[...]

Er is ook een versie met 59kWh.
Die kon ik niet door de configurator laten maken. Dus nog minder km’s.

Wat moet je met zo een grote auto die je alleen als stads/regio auto kan gebruiken?

Een collega heeft een ID.4 met 52kWh. Als hij uit Groningen (Duitse grens) naar Utrecht rijd moet hij twee keer laden om weer thuis te komen.

[ Voor 19% gewijzigd door WargamingPlayer op 26-08-2026 23:22 ]

• WargamingPlayer
Inspired schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:15:
[...]

Er is ook een versie met 59kWh. En je Kia gaat 20-80 echt niet halen in minder dan 10 minuten. 10-80 is 17 minuten aldus ev db.
Nee hoor, 6 minuten in de zomer, 8 minuten in de Winter, 77kWh model 2024 uitvoering. Alleen wel belangrijk, Kia navigatie gebruiken, die zorgt dat batterij voorbereid is voor het laden.

Dit is hands on ervaring!

En voor mensen die bereik ook nog bagatelliseren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-DFpqPjWq2FjEQgjz3V-0IoPQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uL5WYY6ctGTRj56ZkVYQIAB1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door WargamingPlayer op 26-08-2026 23:28 ]

Pagina: 1