Advies elektrische auto

Pagina: 1
Acties:

• ChrisAB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 22:46
Ik mag vanuit werkgever een nieuwe auto uitkiezen. Deze moet elektrisch zijn en ze doen via Athlon via lease. Het leasebedrag voor mij zit rond 900 euro (inclusief vaste instellingen hieronder). Ik rij nu een benzine auto dus ben aan het orienteren en bij voorkeur wil ik dit jaar wel nieuwe auto ivm bijtelling vwb 18% over eerste 30K Euro.... reistijd tussen werkgever en thuis is 76km totaal (retour) - enkel 38 km.

Budget is gebaseerd op de volgende vaste instellingen (die keuzes komen naar voren bij het configureren van een nieuwe auto):

•             Jaarkilometrage: 25.000 km

•             Looptijd: 60 maanden

•             Vervangend vervoer: 24 uur Europa

•             Pechhulp: Europa

•             Banden: All Season of zomer + winter

•             Schadeverzekering Inzittenden: Ja

•             Eigen risico: € 300 (voor werkgever)

•             Laadpas: Geen (laad- en waspas wordt separaat geregeld)

Er is vrije merkkeuze, zolang de auto representatief is voor klant- en leveranciersbezoek.

Vervolg

Een uitgebreid mobiliteitsbeleid volgt later, met onderwerpen zoals:

•             gebruik van de auto

•             privé kilometers in het buitenland

•             thuislaadmogelijkheden

•             verdere operationele afspraken

Tips zijn welkom maar eventueel vragen voor werkgever mag ook zodat ik niks over het hoofd of bepaalde 'spelregels' duidelijk zijn?

Een auto is heel persoonlijk natuurlijk maar waar zouden jullie voor gaan? Km bereik is best wel belangrijk denk ik voor mij omdat ik niet altijd druk wil maken over laden..

Op kantoor kan ik wel laden, thuis niet maar mogelijk in toekomst wel (wacht op verdere informatie..)

Dank.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:05
ChrisAB schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:57:
reistijd tussen werkgever en thuis is 76km totaal (retour) - enkel 38 km.
[...]
Er is vrije merkkeuze, zolang de auto representatief is voor klant- en leveranciersbezoek.
Als je er mee naar klanten en leveranciers gaat rijden is de reisafstand naar het kantoor van je werkgever niet het enige waar je naar moet kijken, dan moet je de kilometers naar klanten en leveranciers ook meenemen.
Op kantoor kan ik wel laden, thuis niet maar mogelijk in toekomst wel (wacht op verdere informatie..)
En bij de klanten en leveranciers? Kan en mag je daar wel laden?

Spel en typfouten voorbehouden

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:30
Dacia spring!

Ik mis heel wat wensen/eisen over de grootte en bagageruimte van de auto. Tot die tijd is een budget auto goed genoeg dus.
En er is een heel leaseauto topic voor dit soort vragen. Probeer het daar vooral eens.

Succes met je zoektocht👍

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:39
Een rode auto, er is zoveel grijs op de weg!

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• ChrisAB
FredvZ schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:05:
[...]

Als je er mee naar klanten en leveranciers gaat rijden is de reisafstand naar het kantoor van je werkgever niet het enige waar je naar moet kijken, dan moet je de kilometers naar klanten en leveranciers ook meenemen.

[...]

En bij de klanten en leveranciers? Kan en mag je daar wel laden?
Klopt moet er ook mee naar klanten door heel het land en naar leveranciers valt wel mee, soms in buitenland, denk aan Duitsland.. Parijs zal wel eens gebeuren..

• ChrisAB
Homer-Simpson schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:07:
Dacia spring!

Ik mis heel wat wensen/eisen over de grootte en bagageruimte van de auto. Tot die tijd is een budget auto goed genoeg dus.
En er is een heel leaseauto topic voor dit soort vragen. Probeer het daar vooral eens.

Succes met je zoektocht👍
Zal hem daar plaatsen. :) Bagageruimte heb ik nu veel dus wil dat ook wel weer. Mag wel gezinsauto formaat zijn :)

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:36
En wat is de shortlist...?

• Spuugvuur
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:36
Tesla Model 3? Standaard model is al vrij compleet en heeft een goed bereik. Is 37k fiscale waarde geloof ik, maar weet niet wat hij in de lease doet. Of Volkswagen ID3 Neo wellicht? Heb je niet ergens een portal waar je een beetje weet wat er mogelijk is zodat mensen wat gerichter kunnen meedenken? Niet iedereen zit in de lease prijzen.

Skoda Elroq ed konden er qua uitrusting allemaal niet tegenop, hoewel we de Model 3 wel privé aankochten met 5k inruilbonus, dus daardoor was hij wel heel goedkoop en scherp geprijsd.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:20
De EV serie van KIA is behoorlijk bang voor Buck met volwassen rijsystemen en niet Chinees. Geen zin om de Athlon site te bezoeken om te kijken wat je voor 900 krijgt, maar de 4, 5 en 6 zijn allen wel interessant.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• ChrisAB
ID7 Tourer 59kWh met wat opties
Peugeot E-308 maar dan wel met bijna full option of GT-line
Opel Astra Tourer Sports - ook full option of Ultimate line..
Tesla Model Y Longe Range (maar weet niet of ik echt Tesla wil.....)

Maar er is zoveel keuze haha dus ben er nog niet helemaal uit..

Ik denk dat km bereik wel belangrijk gaat worden uiteindelijk in de 5 jaar..

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Als je inlogt bij Athlon en eens kijkt wat er in je budget valt, dan gaat afstrepen wat wel/niet belangrijk voor je is kan je een shortlist maken. Die hier publiceren en dan proefritten plannen. Op Tweakers staat er vaak in het topic aanmaak formulier: “wat heb je zelf al gedaan/uitgezocht?” Daar zie in niets van terug. Ik ga ervan uit dat je voordat je dit topic aan hebt gemaakt wel eens rond hebt gekeken naar mogelijke opvolgers van je auto? Het topic doet zo haast aan als een prompt die je aan AI zou geven.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

ChrisAB schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:38:

Waarom is bereik belangrijk over 5 jaar? Heb je het over accu-degradatie? Kies dan een auto met een LFP accu (bijvoorbeeld de Tesla). Maar aan de andere kant, als het niet binnen de norm is en er moet een nieuwe accu in dan is dat lekker het probleem voor de dealer/leasemaatschappij.

Bij de wensen zie ik ook naar het buitenland: Duitsland en Frankrijk. De Tesla zou dan voor mij een steepje voor hebben met het goede laadnetwerk.

[ Voor 9% gewijzigd door Kecin op 26-08-2026 22:48 ]

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15:52
Als je boven de 200kW laden zit (800V) dan is alles boven de 400km bereik (in de winter) goed. Staar je niet blind op WLTP cijfers. De een haalt deze bij lange na niet, de ander gaat er ver over heen.

Wat van belang is:
  • Comfort;
  • Ruimte;
  • Goede ondersteuning software zonder te moeten betalen na 3 jaar:
  • Winterbanden (bij 2 wiel aandrijving al helemaal);
  • Snelladen (dus 20-80% in 5-10 minuten);
  • Goede CarPlay/Android CarPlay die ook teams/meet/zoom ondersteund (geluid);
  • Warmtepomp (scheelt bereik in de Winter);
  • Ervaringscijfers bereik in de winter (< 0 graden).
Bereik van 700+ km is leuk, maar betaal je voor, en die pauze en 5 minuten laden op vakantie na 300km rijden maakt echt niks uit.

Blijf weg met auto’s die zeggen “100 km in 10 minuten laden” want die laden traag, neem EV3 versus EV6, ik laad mijn EV6 in een paar minuten naar 80% en als ik plas en koffie neem dan is ie meestal zelfs van 10-95 a 100%. Dat telt. En ik rij regelmatig naar Frankrijk, zuid België, Engeland (> 8x jaar).

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• ChrisAB
WargamingPlayer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:55:
Als je boven de 200kW laden zit (800V) dan is alles boven de 400km bereik (in de winter) goed. Staar je niet blind op WLTP cijfers. De een haalt deze bij lange na niet, de ander gaat er ver over heen.

Wat van belang is:
  • Comfort;
  • Ruimte;
Bereik van 700+ km is leuk, maar betaal je voor, en die pauze en 5 minuten laden op vakantie na 300km rijden maakt echt niks uit.

Blijf weg met auto’s die zeggen “100 km in 10 minuten laden” want die laden traag, neem EV3 versus EV6, ik laad mijn EV6 in een paar minuten naar 80% en als ik plas en koffie neem dan is ie meestal zelfs van 10-95 a 100%. Dat telt. En ik rij regelmatig naar Frankrijk, zuid België, Engeland (> 8x jaar).
Thanks! en goede punten.

hoe kijk jij naar ID7 Tourer met 59kWh batterij als optie?

comfort, ruimte, software goed ondersteund (lijkt mij) - all season banden zullen het worden denk.. - warmtepomp overweeg ik mogelijk nog..

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:09
Is de 900 in of ex brandstof?

• WargamingPlayer
ChrisAB schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:03:
[...]

Thanks! en goede punten.

hoe kijk jij naar ID7 Tourer met 59kWh batterij als optie?

comfort, ruimte, software goed ondersteund (lijkt mij) - all season banden zullen het worden denk.. - warmtepomp overweeg ik mogelijk nog..
De kleinste is 77kWh. (59 staat ergens anders voor volgens mij) maar bereik voor 77kWh valt mij tegen. In de Winter moet je er gewoon zeker 100km af trekken en dan blijft er weinig over. Ook laadsnelheid, 20-80% in 20 minuten. Dat is heel lang, reis je weinig dan is het niet erg. Maar ik zou het niet doen. Maar ik ben verwend met mijn EV6 want die doet het in 5-8 minuten afhankelijk van voorverwarmen en buiten temperatuur.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Inspired
WargamingPlayer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:14:
[...]

De kleinste is 77kWh. (59 staat ergens anders voor volgens mij) maar bereik voor 77kWh valt mij tegen. In de Winter moet je er gewoon zeker 100km af trekken en dan blijft er weinig over. Ook laadsnelheid, 20-80% in 20 minuten. Dat is heel lang, reis je weinig dan is het niet erg. Maar ik zou het niet doen. Maar ik ben verwend met mijn EV6 want die doet het in 5-8 minuten afhankelijk van voorverwarmen en buiten temperatuur.
Er is ook een versie met 59kWh. En je Kia gaat 20-80 echt niet halen in minder dan 10 minuten. 10-80 is 17 minuten aldus ev db.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 26-08-2026 23:17 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:54

-tom-562

Oliesjeik

WargamingPlayer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:14:
[...]

Nee, de nieuwe is met 59kWh te krijgen.
Alles is natuurlijk afhankelijk van hoe veel je per rit rijdt en of je thuis kan laden natuurlijk. In de winter moet je met 80% ook wel tegen de 300km kunnnen krijgen (ik red namelijk makkelijk 250km met een 52kWh ID4 met een minder efficiënte motor en beroerdere cW waarde). En als je verder moet, laat je hem thuis gewoon tot 100%

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• WargamingPlayer
Inspired schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:15:
[...]

Er is ook een versie met 59kWh.
Die kon ik niet door de configurator laten maken. Dus nog minder km’s.

Wat moet je met zo een grote auto die je alleen als stads/regio auto kan gebruiken?

Een collega heeft een ID.4 met 52kWh. Als hij uit Groningen (Duitse grens) naar Utrecht rijd moet hij twee keer laden om weer thuis te komen.

[ Voor 19% gewijzigd door WargamingPlayer op 26-08-2026 23:22 ]

• WargamingPlayer
Inspired schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:15:
[...]

Er is ook een versie met 59kWh. En je Kia gaat 20-80 echt niet halen in minder dan 10 minuten. 10-80 is 17 minuten aldus ev db.
Nee hoor, 6 minuten in de zomer, 8 minuten in de Winter, 77kWh model 2024 uitvoering. Alleen wel belangrijk, Kia navigatie gebruiken, die zorgt dat batterij voorbereid is voor het laden.

Dit is hands on ervaring!

En voor mensen die bereik ook nog bagatelliseren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-DFpqPjWq2FjEQgjz3V-0IoPQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uL5WYY6ctGTRj56ZkVYQIAB1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door WargamingPlayer op 26-08-2026 23:28 ]

• Inspired
WargamingPlayer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:24:
[...]

Nee hoor, 6 minuten in de zomer, 8 minuten in de Winter, 77kWh model 2024 uitvoering. Alleen wel belangrijk, Kia navigatie gebruiken, die zorgt dat batterij voorbereid is voor het laden.

Dit is hands on ervaring!

En voor mensen die bereik ook nog bagatelliseren:

[Afbeelding]
Sure. Dat is 46KWh in 5 minuten. Zou een gemiddelde snelheid van 550kW+ zijn over 20-80. Dan heb je een hele speciale EV6 en eigen laadinfra nodig.

20-80 zal bij goede condities gewoon een kwartier kosten. Niks mis mee natuurlij maar laten we het een beetje reëel houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 27-08-2026 07:51 ]

• Spuugvuur
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:36
Gezien je nieuw lijkt met EVs en ik hier ook de tip zie voor Tesla ivm het laadnetwerk, laat je daar niet door beperken. Met een niet-Tesla kun je gewoon gebruikmaken van het Tesla netwerk. Het kan zonder abonnement, met abonnement krijg je korting op de laadprius. Ik heb in het verleden voor een vakantie in Denemarken gewoon een Tesla abonnement genomen, daar betaalden we minder voor dan de korting die we over de hele vakantie kregen. Je bent Nederlander of niet :D

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:28

mjl

Ugh

Spuugvuur schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 07:14:
Gezien je nieuw lijkt met EVs en ik hier ook de tip zie voor Tesla ivm het laadnetwerk, laat je daar niet door beperken. Met een niet-Tesla kun je gewoon gebruikmaken van het Tesla netwerk. Het kan zonder abonnement, met abonnement krijg je korting op de laadprius. Ik heb in het verleden voor een vakantie in Denemarken gewoon een Tesla abonnement genomen, daar betaalden we minder voor dan de korting die we over de hele vakantie kregen. Je bent Nederlander of niet :D
Als je denkt een keus gemaakt te hebben ga op internet zoeken naar de compatabiliteit van laadpaal aanbieders (snelladers). In Frankrijk zijn Engie laders namelijk erg ‘picky’ en Tesla laders werken ook niet met alle merken lekker samen. Ik ben bijv aangewezen op Ionity, Fastned en Total energies in Frankrijk, dit kan je nogal eens beperken als je lange afstanden wilt rijden. Een auto waar dergelijke issues niet zo evident zijn zou mijn voorkeur hebben mocht ik ooit een andere EV willen.

En natuurlijk proefritjes maken, comfort is nogal eens een verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door mjl op 27-08-2026 09:49 ]

-------

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 16:57

lasharor

7 december 2004

WargamingPlayer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:55:

Wat van belang is:
  • Comfort;
  • Ruimte;

Je kan wel zeggen dat een EV6 in een paar minuten naar 80% is maar dat is voor de meeste mensen helemaal niet relevant. In mijn optiek gaat het om efficiëntie en gebruiksgemak. Snel laden is leuk maar dat doe ik (en ik denk uiteindelijk TS ook) maar zelden. Zelfs dan laad ik op zodat ik weer thuis kan komen. Dus dan voldoen eigenlijk de meeste EV's al die in een korte tijd 100 KM kunnen snelladen.

Voor mijn werk moet ik regelmatig naar het noorden van Frankrijk en/of Luxemburg. Dan hoef ik vaak (ik woon in NB) niet te laden onderweg of een korte stop te maken ergens waar mijn Tesla model Y dat aangeeft.

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online

Peugeot en Opel heel ver vandaan blijven, allebei Stellantis en daar gaat meer aan kapot dan je lief is. VW is okay maar wel een vrij kleine accu en geen extreem hoge laadsnelheid, dat kan je op langere ritten wel echt gaan irriteren. Tesla zou absoluut mijn keuze zijn, maar dat is niet geheel objectief omdat ik nu een Model 3 heb.

KM bereik is niet heel erg belangrijk voor de meeste mensen, mits de auto in een korte tijd bij kan laden. Afstanden van meer dan 400km doe je toch met pauzes tussendoor en als de auto in die tijd voldoende bij kan laden heb je totaal geen last van een iets 'beperkte' actieradius. VW met 59kWh is wel echt aan de kleine kant, maar alles boven de 65/70kWh is echt meer dan genoeg als de laadsnelheid tegen of boven de 200kW uitkomt. Zoek van een specifieke auto ook vooral de laadcurve op, daar zijn gewoon grafieken van te vinden van de praktijk. 160kW klinkt misschien als nauwelijks minder dan 200kW, maar als hij vanaf 30 of 40% al inzakt naar max 80kW heb je er niets aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Chorro op 27-08-2026 10:25 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005

-tom-562

Oliesjeik

WargamingPlayer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:18:
[...]

Die kon ik niet door de configurator laten maken. Dus nog minder km’s.

Wat moet je met zo een grote auto die je alleen als stads/regio auto kan gebruiken?

Een collega heeft een ID.4 met 52kWh. Als hij uit Groningen (Duitse grens) naar Utrecht rijd moet hij twee keer laden om weer thuis te komen.
Dat moet je makkelijk met 1x (kort) laden kunnen halen. Achterhoek-Den Haag (retour) doe ik regelmatig en in de zomer lukt dat zonder te laden. En anders is het ff 10 minuten aan de snellader.
Daarbij is een ID7 nog een stukje efficienter en heeft een grotere accu. Dus zeker in Nederland (mits je thuis kan laden) is dat een prima keuze

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk even hier en merk op dat Tesla qua bang voor buck vrijwel alleen staat. Enige die in de buurt komt is Mercedes CLA. Daar word ik blijer van dan van Tesla.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 21:24
Ik zou je adviseren om bij de keuze van een EV de actieradius en snelladen zeker mee te wegen in je keuze. Echter, een EV is toch voornamelijk een auto, en de keuze voor een auto merk en model is heel persoonlijk, afhankelijk van wat jij belangrijk vindt. Bij de meeste recente EV modellen is de actieradius en laadsnelheid goed genoeg om dat niet prio 1 te geven.

• NielsNdz
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 15:04
@desmond , je linkje is best subjectief zo toch, met 3 merken aangevinkt?
Wel de beste website overigens om een eerlijke vergelijking te maken.

Maar een auto blijft persoonlijk, ik zou na je shortlist gewoon gaan rijden.
Deze lijst kan je ook maken, maar speel vooral met de eisen die je zelf belangrijk vindt.

Ik heb de Chinese merken en Tesla uitgesloten als principiële keuzes, maar dat is aan ieder persoonlijk en rij daarom inmiddels met veel plezier in een ID7 tourer 77kWh

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
NielsNdz schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:28:
@desmond , je linkje is best subjectief zo toch, met 3 merken aangevinkt?
Wel de beste website overigens om een eerlijke vergelijking te maken.

Maar een auto blijft persoonlijk, ik zou na je shortlist gewoon gaan rijden.
Deze lijst kan je ook maken, maar speel vooral met de eisen die je zelf belangrijk vindt.

Ik heb de Chinese merken en Tesla uitgesloten als principiële keuzes, maar dat is aan ieder persoonlijk en rij daarom inmiddels met veel plezier in een ID7 tourer 77kWh
Goede toevoeging. Ja, de url had kennelijk de laatste filters via cookie meegenomen. Als je jouw lijst sorteert op verbruik verschijnen de Tesla's en Mercedes als eerste. Hyunday/Xpeng/VW verbruiken meer en zijn zwaar(wegenbelasting).

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 20:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik vind de startpost al ietwat onduidelijk en daarmee de keuze voor een auto nog onduidelijker.

Jaarbasis: 25K kilometers.
Je woon werk is "ongeveer" 230 dagen x 76km = 17.5K km
Hoeveel km mag/rij je nu prive in de huidige auto / lease-regeling?
Hoeveel/vaak rij je naar klanten en/of buitenland in km?

Ergens bekruipt me namelijk het gevoel dat het nieuwe lease-voorstel zeer restrictief is en daarmee lijkt me de focus op "snelle mobiliteit" dus een auto met goed snellaad-mogelijkheid maar ook het bewustzijn dat je vaker/sneller moet laden in de week. De range, WLTP of niet, voelt ondergeschikt als besluitmodel daar 10 of 15% verschil zit tussen 2 auto's of uitvoeringen.

Ook lees ik niet duidelijk genoeg (denk ik?) wat de huidige kosten voor jou zijn (netto op loonstrookje) van de benzine-auto en waarom je dan focust op de 18% over 30K regeling en in hoeverre je dat meer/minder kost.

Vooralsnog lees ik vooral: ik wil besparen maar kan eigenlijk geen meter prive met de auto rijden bij forecast jaarkilometrage dus dan maakt je bijtelling dus niet uit?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:28

mjl

Ugh

upje schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:43:
Ik zou je adviseren om bij de keuze van een EV de actieradius en snelladen zeker mee te wegen in je keuze. Echter, een EV is toch voornamelijk een auto, en de keuze voor een auto merk en model is heel persoonlijk, afhankelijk van wat jij belangrijk vindt. Bij de meeste recente EV modellen is de actieradius en laadsnelheid goed genoeg om dat niet prio 1 te geven.
Naast snelladen ook hoe snel de auto kan laden bij een normale laadpaal (en dus thuis). 32A en 3 fasen is natuurlijk ideaal. Zeker als het een keer ergens alleen maar 1 fase op de paal zit is het wel fijn om tot 32A te kunnen laden. (Met een slimme laadpaal is dat icm zonnepanelen max 25 uit het net + 7A van je zonnepanelen bijv) Dit is prima mogelijk op je oprit (als je die hebt natuurlijk). Je hebt het niet altijd nodig maar bij ons thuis als de auto ‘snel’ vol moet op 1 fase dan is deze optie wel fijn (‘‘s nachts laad ik dan met ca. 23A op, beetje marge voor de hoofdstop overdag alle zon er ook nog bij in).

overigens is thuis laden relatief makkelijk te realiseren, een zelfbouw laadpaal heb je voor een paar honderd Euro wel voor elkaar of via marktplaats iets simpels nog wel voor minder.

qua verbindings mogelijkheden, onze EV is nu zo oud dat je een abonnement moet nemen voor de connectivity (en werkt het vaker niet dan wel) Zonder dat kan ik niks zien qua laad status en zo. Kijk ook wat er zonder abonnement nog mogelijk is wat dat betreft. Onze nog oudere PHEV heeft een lokaal wifi punt waar ik dit nog wel gewoon kan uitlezen (verder dan ook niet connected) met een app.

[ Voor 20% gewijzigd door mjl op 27-08-2026 12:32 ]

-------

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:16
snip: volgens mij ben jij niet de topicstarter :) ?

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 27-08-2026 19:18 ]

• HopNotch
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-09 14:32
Ik rij zelf nu 2,5 jaar een tesla Y. Toen ik mijn auto mocht uitkiezen zat ik met hetzelfde; moet ik wel kiezen voor tesla. mijn gedachte toen was; als ik dan toch EV moet gaan rijden dan wil ik die tesla expierince wel eens meemaken. conclusie, rijdt fantastisch. vooral one-pedal drive rijdt heerlijk. veel EV's komen niet in de buurt bij hoe goed dat werkt als bij tesla. Daarnaast heeft de Y ontzettend veel opbergruimte. met 3 jongen kinderen op autovakantie heb ik geen dakkoffer nodig. 6 bigshopper tassen met kleiding passen in je frunk en onder de kofferbak plank. en dan heb je nog je normale kofferbak ruimte. daarnaast werkt de app ook erg goed.

Het is trouwens geen auto, maar een rijdende computer met alle voordelen van dien.

[ Voor 6% gewijzigd door HopNotch op 27-08-2026 13:56 ]

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:01
Objectief kun je niet om de Tesla's heen.

In vergelijkbare uitvoering krijg je daar het meeste bang voor buck.

https://wren.co/join/Devian

• Chorro
  • Nu online
snip: dit helpt het topic niet

[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 27-08-2026 19:19 ]

• Inspired
snip: reactie op verwijderde reactie

[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 27-08-2026 19:19 ]

• Chorro
  • Nu online
Inspired schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:38:
[...]

Mja, het huidige concern heeft daar weinig meer mee te maken.
Ja dan krijg je de vraag wanneer je kunt stellen dat dat niet meer meeweegt in het feit dat het steengoede auto's zijn die je vanwege een principe blijft negeren.
Begrijp mij niet verkeerd dat ik met Musk ook niet zo veel heb, maar zeker de Model 3 en Y zijn objectief gezien ook echt steengoede auto's. Heb dan je principes of heb ze niet, maar een auto van een merk rijden dat is opgericht door iemand die nog véél erger is gaat er bij mij niet in als je hier zo principieel mee omgaat.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:55
Als range belangrijk voor je is, en het moet een beetje bang for buck zijn, dan kan je eigenlijk niet om de Model Y heen. Heel compleet pakket met zeer veel ruimte, maar bovenal zeer zuinige en efficiente auto's waardoor je relatief veel range hebt - en dit ook qua "kilometers per minuut snelladen" relatief vlot kan vullen. Software-wise zijn ze trendsetter en voor de Tweaker is er gewoon veel mee te doen.

Alternatief is een Leapmotor B05, in Nederland de goedkoopste auto per kilometer range geloof ik zo. Is wel een slag kleiner, trager snelladen, maarja: hij is ook een stapje goedkoper. Software bij zo'n halve Chinees is altijd spannend.

Mag het een onsje meer zijn, dan heeft Mercedes een elektrische CLA die ook vrij efficient is en ook goed kan snelladen op 800v. Maar dan zit je wel op een ander prijsniveau, en is in principe een sedan. Geldt ook voor de Ioniq 6. De Ioniq 5 en EV6 kunnen met 800v ook redelijk vlot snelladen, maar missen weer die efficiency en worden met grote accu ook best prijzig.
De Opel en Peugeot zijn qua range en ruimte echt een stap minder dan de Model Y.
De ID7 lijkt me al een betere optie. Maar eigenlijk moet je die 59kwh accu vergelijken met een Model Y Standard Range - die komt WLTP-wise al 50km verder, en is een hele bak geld goedkoper. En Y Premium + longrange heb je toch wel wat 'meer auto' dan een ID7 59kwh, zou ik zeggen.
Devian schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:19:
Exact dit dus.

Desondanks zijn auto's altijd een subjectieve keuze, maar de subjectieve voorkeuren moet je dan wel uitspreken :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:24
Staar je alsjeblieft niet blind op al de DC laadsnelheden die genoemd worden. Leuk hoor dat je in (zogenaamd) 10 minuten naar 80% kunt laden. In praktijk lukt je dat misschien 1x per jaar als je toevallig op vakantie bent EN een goede lader kan vinden die niet bezet is.

Ik laad mijn EV gewoon thuis op de oprit (is een voorrecht ik weet het) en dan zie je eigenlijk heel het jaar geen enkele snellader (behalve op vakantie)
Als ik op vakantie ga heb ik geen haast (want ja ik ben zo iemand die ook geniet van de reis) dus of ik nu 10 minuten of 20 of 40 moet wachten.. boeit me vrij weinig voor die enkele keer.

Ga vooral proefrijden. Ik had een shortlist en daarvan vielen er genoeg af die in theorie goede 'spullen' hadden, maar in de praktijk toch tegenvielen.
Uiteindelijk heb ik met mijn hart gekozen en een hele (vind ik) lease auto gekozen waar ik flink voor bij betaal. Mijn collega's verklaren mij voor gek maar ik loop elke keer met een grote glimlach naar mijn auto en geniet elk moment dat ik er in kan rijden.
Dat is veel meer waard dan 5 minuten minder laadtijd bij de snellader (mijn mening)

*sowieso

• assje
  • Registratie: Maart 2007
DonJunior schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:47:
Ik laad mijn EV gewoon thuis op de oprit (is een voorrecht ik weet het) en dan zie je eigenlijk heel het jaar geen enkele snellader (behalve op vakantie)
Als ik op vakantie ga heb ik geen haast (want ja ik ben zo iemand die ook geniet van de reis) dus of ik nu 10 minuten of 20 of 40 moet wachten.. boeit me vrij weinig voor die enkele keer.
Precies dat. En met 25kkm/jaar kan je zelfs nog afvragen of de laadsnelheid thuis wel zo belangrijk is. Ik heb jarenlang meer dan dat gereden met laden uitsluitend met een granny charger. Het hangt helemaal af van beoogd gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 27-08-2026 13:53 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• xmen

De tesla fanboys bestaan nog !!

Ga eens kijken naar Zeekr / Xpeng, dan merk je toch wel dat je heel wat meer auto-comfort (bang) krijgt voor je buck.

De Musk vs Chinees vs Europees discussie is natuurlijk iets dat iedereen voor zich moet uitmaken.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 20:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Richh schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:45:
Mag het een onsje meer zijn, dan heeft Mercedes een elektrische CLA die ook vrij efficient is en ook goed kan snelladen op 800v. Maar dan zit je wel op een ander prijsniveau, en is in principe een sedan.
Met alle nuance; dit is dus een advies gestaafd zonder de startpost te lezen of te onderbouwen nu?

Een CLA (sedan of shooting) valt, bij Athlon, netjes bij 25K per jaar binnen budget. Tenminste, als ik onderstaande screenshot mag geloven. Het prijsniveau is hoog (mogelijk dus ook ruk voor de bijtelling) maar valt wel binnen de 900 Euro per maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cvTEqfroN9nTb_MkcmZeS6BlQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mhB30tjhWAV3KWUz1wW9U11S.png?f=fotoalbum_large

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Devian
xmen schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:41:
[...]

De tesla fanboys bestaan nog !!

Ga eens kijken naar Zeekr / Xpeng, dan merk je toch wel dat je heel wat meer auto-comfort (bang) krijgt voor je buck.

De Musk vs Chinees vs Europees discussie is natuurlijk iets dat iedereen voor zich moet uitmaken.
Allemaal leuk en aardig, tot je een proefrit gaat doen. En dan blijkt dat als je voor een leuk sportief rijdende auto gaat, je toch uitkomt bij de Tesla.. En met schade zit je al helemaal gebakken, was het niet Unive dat Zeekr niet meer all risk wil verzekering omdat het te lang duurt om aan onderdelen te komen?

• Chorro
  • Nu online
@Devian Zelfs een hele lijst met merken uit Chinese hoek die Univé uberhaupt niet verzekert meen ik mij te herinneren, naast een lijst van merken uit dezelfde categorie die bij hen enkel WA verzekerd kan worden. Geen idee hoe actueel dat is, maar ik kan het mij ook nog herinneren van niet heel lang geleden inderdaad.

EDIT: Lijkt nog recent

[ Voor 15% gewijzigd door Chorro op 27-08-2026 14:59 ]

• Xeor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 12:16
desmond schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:31:
Kijk even hier en merk op dat Tesla qua bang voor buck vrijwel alleen staat. Enige die in de buurt komt is Mercedes CLA. Daar word ik blijer van dan van Tesla.
Leuk inderdaad, zo’n Mercedes, maar wel een stuk duurder dan een Tesla. Als TS er ook privé mee gaat rijden, is dat wellicht ook iets om rekening mee te houden (bijtelling).

• PrimaPlan
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15-09 17:31
Chorro schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:22:
[...]

Ik vind dit altijd merkwaardig om Tesla uit te sluiten en dan VAG te rijden. Hitler was zo'n fijn persoon zeker?
wat heeft Hitler met VAG te maken? Niemand in Duitsland heeft ooit een auto ontvangen van Volkswagen op een paar hoge Nazi's na.

Mensen moeten echt leren te stoppen met Hitler en Volkswagen met elkaar te betrekken. Volkswagen heeft inderdaad oorlogsmateriaal gemaakt (transportwagens) maar is na de oorlog door de geallieerden helemaal omgebouwd tot het Volkswagen wat we nu kennen. (en dit komt uit de mond van iemand die ook nooit een VAG zou kopen)

ontopic: zou je zelf lekker laten sturen door je gevoel en wat je leuk lijkt en op basis daarvan een dag of twee uittrekken om te gaan proefrijden. Ik had eerst ook een compleet andere auto in gedachten dan wat het daadwerkelijk is geworden en dat weet je pas als je er daadwerkelijk in zit.

[ Voor 4% gewijzigd door PrimaPlan op 27-08-2026 15:19 ]

• NielsNdz
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 15:04
Chorro schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:22:
[...]

Ik vind dit altijd merkwaardig om Tesla uit te sluiten en dan VAG te rijden. Hitler was zo'n fijn persoon zeker?
Dat mijn wereldbeeld botst met iemand die nu aan het hoofd staat van een organisatie heeft toch niks te maken met gebeurtenissen 80 jaar geleden, waar het bedrijf in mijn ogen nu los van staat? Dat zijn wel hele oude koeien....

Voor als je je toch zelf aangevallen voelt... ik gaf al aan dat het een persoonlijke keuze is, ik heb 5 jaar met veel plezier een model 3 gereden, dus ik snap qua auto en bang for buck dat mensen Tesla in overweging nemen.

• Chorro
  • Nu online
snip: totaal off-topic

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 27-08-2026 19:20 ]

• Waterpolo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:06
Recentelijk heb ik zelf een vergelijkbare zoektocht gehad. Hierbij was mijn shortlist een stuk korter, maar ik was verbaasd over de Renault Scenic E-Tech Long Range (ben zelf voor de Esprit Alpine uitvoering gegaan) en de Mitsubishi Eclipse Cross EV (de Renault met een Mitsubishi logo).

Vooral op het gebied van standaard uitrusting, en dus niet eindeloos opties bij moeten plussen, maakte het voor mij interessant. Op dit moment valt het qua snelladen nog buiten jouw eisen, maar begin september wordt naar alle waarschijnlijkheid een facelift gepresenteerd met geruchten over een 800V pack. Dus wellicht interessant om toe te voegen aan je watchlist.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Waterpolo schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:33:
Recentelijk heb ik zelf een vergelijkbare zoektocht gehad. Hierbij was mijn shortlist een stuk korter, maar ik was verbaasd over de Renault Scenic E-Tech Long Range (ben zelf voor de Esprit Alpine uitvoering gegaan) en de Mitsubishi Eclipse Cross EV (de Renault met een Mitsubishi logo).

Vooral op het gebied van standaard uitrusting, en dus niet eindeloos opties bij moeten plussen, maakte het voor mij interessant. Op dit moment valt het qua snelladen nog buiten jouw eisen, maar begin september wordt naar alle waarschijnlijkheid een facelift gepresenteerd met geruchten over een 800V pack. Dus wellicht interessant om toe te voegen aan je watchlist.
Hier de Megane Esprit gekozen. Ik kan thuis ook laden en heb voor 99% van de tijd genoeg aan de 60Kwh batterij. Als je de hele dag aan het rondrijden bent dan was het een ander verhaal geweest maar ik denk dat het wel meevalt met 25.000km op jaarbasis.

• xmen
Devian schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:53:
[...]

Allemaal leuk en aardig, tot je een proefrit gaat doen. En dan blijkt dat als je voor een leuk sportief rijdende auto gaat, je toch uitkomt bij de Tesla.. En met schade zit je al helemaal gebakken, was het niet Unive dat Zeekr niet meer all risk wil verzekering omdat het te lang duurt om aan onderdelen te komen?
Testritten zijn intussen gemaakt. En ook daar kan de Tesla niet tippen aan de Zeekr.

Unive zijn beslissing is natuurlijk die van hun, er zijn nog tal van andere verzekeraars te vinden (Unive kende ik als belg zelf niet).

Was er heel recent trouwens ook geen artikel van keuringsproblemen bij de Tesla's (Over heel europa ?)
Tesla APK

• Devian
xmen schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:36:
[...]

Testritten zijn intussen gemaakt. En ook daar kan de Tesla niet tippen aan de Zeekr.

Unive zijn beslissing is natuurlijk die van hun, er zijn nog tal van andere verzekeraars te vinden (Unive kende ik als belg zelf niet).

Was er heel recent trouwens ook geen artikel van keuringsproblemen bij de Tesla's (Over heel europa ?)
Tesla APK
Klopt. Met een Tesla hoef je niet verplicht elke x aantal km je auto weer in te leveren voor een beurt. Helaas resulteert dit er dan wel weer in dat tijdens de APK de eigenaar erachterkomt dat de banden versleten zijn of de verlichting niet goed afgesteld.

Denk dat dat eerder voor Tesla spreekt dan tegen.

Ik heb overigens een einde garantie keuring laten uitvoeren op onze Tesla (nu 85k gereden), bij een onafhankelijke garage. Hij was nog vrijwel in nieuwstaat. Enige onderhoud wat ik gehad heb is een setje achterbanden (bij 65k km), 2x de ruitenwissers en een interieurfilter.

• rscha
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:34
snip: eens dus voed die discussie dan ook niet verder

Om wel in te gaan op TS: inderdaad bij Athlon wat auto's samenstellen, filmpjes kijken op Youtube (zeker van Bjorn Nyland) en dan proefritten maken. En ook vooral doorrekenen wat bepaalde dingen je waard zijn.

Voor mij is de afweging: ik wil zo min mogelijk voor mijn auto betalen. Hij moet prettig rijden en redelijk ruim zijn. Op basis van advies van allerlei kanten ben ik op de Leapmotor B10 uitgekomen. Ook dat is niet ideaal (Chinees maar wel 51% Stellantis voor het internationale deel). Maar we leven niet in een perfecte wereld.

[ Voor 9% gewijzigd door We Are Borg op 27-08-2026 19:25 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:In MOB gaat de keuze voor een auto om de auto. Niet om de eigenaar, oprichter, connecties met het verleden, politieke overtuigingen, etc. Als je daar een boom over wilt opzetten is MOB de verkeerde plek. Dus die posts zijn ook verdwenen

Verzoek aan @ChrisAB om de TS verder aan te vullen: jouw shortlists, voors en tegen, wat je specifieke twijfels nog zijn adv de shortlist :)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:55
MAX3400 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:44:
[...]

Met alle nuance; dit is dus een advies gestaafd zonder de startpost te lezen of te onderbouwen nu?
Nou wat een aanval op een volgens mij heel redelijk uitgebreide, faire post van mij :?
As je in de basis vraagt naar een EV en dan obv specs het een en ander vergelijkt, dan is het toch niet zo gek wat ik op heb geschreven?
Een CLA (sedan of shooting) valt, bij Athlon, netjes bij 25K per jaar binnen budget. Tenminste, als ik onderstaande screenshot mag geloven. Het prijsniveau is hoog (mogelijk dus ook ruk voor de bijtelling) maar valt wel binnen de 900 Euro per maand.
Bij Athlon is de CLA bijzonder goedkoop tov de cataloguswaarde. Sorry dat ik dat niet wist :) maar dat is toch niet heel erg, of is het een vereiste dat je in de specifieke Athlon configuratoren moet duiken voor je mag reageren :)

Dat het binnen de €900 valt (incl excl brandstof weten we overigens niet) is mooi, maar er komen zo mogelijk nog wat opties bij, en die zijn bij Mercedes niet goedkoop. En omdat de cataloguswaarde relatief hoog is, maakt de bijtelling hem uiteindelijk gewoonc"een onsje meer" dan bijvoorbeeld een ID7 of Model Y. Dat zijn auto's die kaal een 5k lagere cataloguswaarde hebben en (beetje afhankelijk van wat je wil) al best rijk zijn uitgerust tov een kale CLA (verwarmd stuurwiel, dual zone climate, getinte ramen achter, keyless go, draadloze telefoonladers, elektrische stoelen). Sorry dat ik niet thuis ben in de maandprijzen bij Athlon en het dus niet precies weet, maar ik weet vrij zeker dat een Y of ID7 toch net wat goedkoper gaan zijn per maand en al helemaal in de bijtelling.

Volgens mij is daar allemaal weinig aan gelogen en ontbrak mijn post weinig gebrek aan onderbouwing.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• WargamingPlayer

Als ik geen hekel had aan uiterlijk van een Model 3 en Y en mijn vrouw geen Tesla wil (vindt ze er niet uit zien) had ik gewoon de best aangeklede Model 3 LR gekozen.

Pagina: 1