Vraag

• Asseler
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 08-09 15:33
Mijn vraag

Ik heb mijn oude SMA sunnyboy 5000TL21 vervangen door SMA Sunnyboy Smart Energy 5.0. De oude is 14 jaar oud en werk nog prima, deze maakt totaal geen geluid. De nieuwe welke thuisbatterijen krijgt met de SMA home manager (moet nog gelevert worden) maakt irritant soort ventilator geluid. De vervanger draait nu 3 dagen en ik vraag me af wat ik aan dat geluid kan doen, er zit een heel klein ventilatortje in. Ik moet nog overdag erin kijken (zonder afdekkap) of die ventilator het geluid maakt. Dat wordt dan vrijdag.

Mijn vraag is: heeft iemand deze hardware en ervaren ze ook dat soort ventilator geluid?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Alles van SMA en 27 zonnenpanelen. Plaatje dan de Hybride omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2sVEqtyeM58OBVswTp2n6PRw48=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cTmqSIEE4LAs2Xw7pYdLcR7o.png?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik moet dus nog verder zoeken. Online heb ik hier niets van kunnen vinden. Spec's zou maxiaal 25db geluid kunnen mogen geven.

Dank voor alle moeite! :)

Alle reacties

• Asseler
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 08-09 15:33
Het is inderdaad de ventilator, deze zir erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWRwkgy-s5jw3NO30bDO43kASsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqtsBBXuIgy0snMXxb98pPGq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga als die weer met zon aanslaat kijken of het trilinnggen zijn die de fan door geeft. Kan het type van het plaatje niet herleiden tot speed & m3 per uur, wel stroom 0,11 amp en spanning 8-15,5 volt. deze zou dus maximaal 25 db geluid mogen maken en het is zeker meer. Formaat is 70x70x25 mm dik met soort plastic houder met rubber ophanging (mist wel een rubber maar dat kan het niet zijn). Ik heb de ventilator toch maar eruit gehaald en op 15 volt dc getest en deze maakt inderddad veel geluid. Ik zoek nu een andere maar weet nog niet wat de lucht capaciteit is.

[ Voor 15% gewijzigd door Asseler op 28-08-2026 17:14 ]