Waterschade keuken, wat kan ik verwachten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:53
Ik wacht al een aantal dagen op antwoord van de verzekeringsmaatschappij, vandaar dat ik hier op zoek ben naar ervaringsdeskundigen.

De kokend water kraan heeft gelekt waardoor een onderkast en de zijwand van het keukeneiland vol water gezogen zijn en daardoor onherstelbaar beschadigt.
In de polis staat dat alleen beschadigde onderdelen vergoed/gerepareerd worden.
Het eiland bestaat uit een werkblad (244x120) en twee zijwanden (eigenlijk ook werkbladen) van 120x90cm.
Helaas is het werkblad niet meer leverbaar. Volgens de polis zou alleen 1 zijwand vervangen worden maar als dat een andere kleur wordt ziet het er natuurlijk niet uit.
Hoe werkt dit in de praktijk?

Alle reacties

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:40

Freakie1NL

Grote Baas

Hier ervaring met keuken schade. Verzekeraar heeft toen een bedrijf ingehuurd die een kleur scanner had en de gehele kleur zonder verschil heeft kunnen namaken.

10*290 WP (2900) op ZW & 9*450 WP (4050).

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Een onderkast en een zijwand als deze onherstelbaar beschadigd zijn .

Ik snap niet zo goed wat je werkblad er mee te maken heeft. Deze is toch niet beschadigd?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003

Fe2O3

Ja das roest

Hoe oud is het?

Waar komt de keuken vandaan

Dum de dum

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:06

orf

jack zomer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:40:

Ik snap niet zo goed wat je werkblad er mee te maken heeft. Deze is toch niet beschadigd?
De zijwand is een stol: een stuk werkblad dat verticaal doorloopt. Als je alleen de stol vervangt, is er mogelijk kleurverschil met het blad.

@remmuz heb je een foto van de situatie?

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:58
remmuz schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:45:
Helaas is het werkblad niet meer leverbaar. Volgens de polis zou alleen 1 zijwand vervangen worden maar als dat een andere kleur wordt ziet het er natuurlijk niet uit.
Hoe werkt dit in de praktijk?
Ligt aan de keuken, een afwijkende kleur kan ook juist zorgen voor wat breking. Als je bang bent dat een nagemaakte kleur (want origineel niet meer leverbaar) juist net gaat afsteken, dan zou ik juist voor een totaal andere kleur kiezen.

• remmuz
jack zomer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:40:

Het zijn drie delen, zelfde leisteen motief en kleur. Dit is niet meer leverbaar dus dat zou betekenen dat ik (bij wijze van spreken) straks met een wit zijpaneel zit omdat leisteen niet meer leverbaar is.

• remmuz
orf schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:13:
[...]

De zijwand is een stol: een stuk werkblad dat verticaal doorloopt. Als je alleen de stol vervangt, is er mogelijk kleurverschil met het blad.

@remmuz heb je een foto van de situatie?
Ik wist niet dat dit een stol heet, weer wat geleerd!
De werkbladen zijn gewoon van Ikea, maar wel maatwerk en met kookplaat, kraan, spoelbak.
Het probleem is dus inderdaad de stol. Aan 1 kant zou die dan b.v. lichtgrijs zijn terwijl de andere delen donker grijs zijn. Dat ziet er natuurlijk niet uit.

• remmuz
Pat911 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 06:30:
[...]

Ligt aan de keuken, een afwijkende kleur kan ook juist zorgen voor wat breking. Als je bang bent dat een nagemaakte kleur (want origineel niet meer leverbaar) juist net gaat afsteken, dan zou ik juist voor een totaal andere kleur kiezen.
Dat is echt het laatste dat ik wil. Dan gooi ik er nog liever 1500 euro tegenaan om alles te vervangen.

• Pat911
remmuz schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 07:25:
[...]

Dat is echt het laatste dat ik wil. Dan gooi ik er nog liever 1500 euro tegenaan om alles te vervangen.
Dat is smaak, persoonlijk zou ik liever een afwijkende stol willen hebben, bijvoorbeeld van hout. Maar dat is een afweging die je zelf moet maken.

• MrKite
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:32
remmuz schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 07:23:
[...]

Ik wist niet dat dit een stol heet, weer wat geleerd!
De werkbladen zijn gewoon van Ikea, maar wel maatwerk en met kookplaat, kraan, spoelbak.
Het probleem is dus inderdaad de stol. Aan 1 kant zou die dan b.v. lichtgrijs zijn terwijl de andere delen donker grijs zijn. Dat ziet er natuurlijk niet uit.
Ik heb ook een natuurstenen werkblad van Ikea. Die werkbladen zijn niet van Ikea zelf. Die worden gemaakt door een grote Nederlandse of Belgische partij (ik weet de naam zo niet, maar ik zal zo even kijken of ik het terug kan vinden). Het kan best zijn dat zij die, ook al was het in opdracht voor Ikea, nog wel voor je kunnen maken.

Bij mij is het een Silestone werkblad. Maar wie de Nederlandse importeur is kon ik niet terugvinden. Misschien dat je Silestone kunt vragen naar de Nederlandse leverancier. Of misschien dat Ikea je dat kan en wil vertellen. Als het goed is heb je op de factuur wel staan hoe Ikea dat blad destijds noemde.

[ Voor 18% gewijzigd door MrKite op 27-08-2026 09:26 ]

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:26
Lees ook goed de kleine lettertjes, de exacte voorwaarden en limieten van je polis door. Zo had ik bij lekkage schade recentelijk dat de verzekeringsmaatschappij aangaf dat wanneer het door bijv. out/slecht kit- en/of voegwerk komt, de kosten gewoon voor mijzelf waren. Nu zeg ik niet dat het in jouw geval hier door komt, maar controleer wel echt goed je polis want ze hebben er vaak leuke uitzonderingen in verstopt die op moment van claimen tot vervelende verassingen kunnen leiden. En het wisselt per verzekeringspartij wat er precies wel/niet gedekt is.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-09 22:26
MrKite schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:09:
[...]

Bij mij is het een Silestone werkblad. Maar wie de Nederlandse importeur is kon ik niet terugvinden. Misschien dat je Silestone kunt vragen naar de Nederlandse leverancier
Silestone is goed verkrijgbaar, dat zou je bijvoorbeeld bij een Jetstone of Montapanel kunnen vragen, die hebben het beide geloof ik in hun programma.

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:24
Heb je ook al contact gehad met Ikea? Het kan best zo zijn dat ze de soort standaard niet meer in het assortiment hebben, maar hierbij nog wel iets kunnen faciliteren. En anders kunnen ze je wellicht iig doorverwijzen naar de juiste partij. Zoals @MrKite al aangaf, komen deze werkbladen gewoon van externe bedrijven.

Als je de factuur niet meer kunt vinden, maar wel een Family account hebt, dan valt de aankoop daar online trouwens ook eenvoudig terug te vinden.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:36
Wellicht is er via de kokendwaterkraanproducent (3x woordwaarde) nog iets te regelen?

• remmuz
Inmiddels antwoord gekregen van de verzekering. Ik vermoed dat de melding is afgehandeld door een stagair of door AI. De uitkomst is dat ik de kokendwaterkraan vergoed krijg (1500,00) en het dossier is gesloten.
Vreemd, want volgens mij wordt normaal gesproken alleen de gevolgschade vergoed en niet het defecte apparaat.
Maar goed. Ik kan gelukkig alles zelf doen dus ik ga nieuwe werkbladen bestellen.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

remmuz schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:15:
De uitkomst is dat ik de kokendwaterkraan vergoed krijg (1500,00) en het dossier is gesloten.
Vreemd, want volgens mij wordt normaal gesproken alleen de gevolgschade vergoed en niet het defecte apparaat.
Als je twijfelt over de afhandeling van het dossier, waar vergelijk je de uitkomst dan niet even met waar je volgens je verzekeringspolis recht op hebt?

Ik weet niet beter dan dat de gevolgschade gedekt is, wat ze hier compleet lijken te vergeten?

Edit:
Ik heb ooit waterschade gehad, laminaatvloer gedeeltelijk beschadigt. Ik kreeg de complete laminaatvloer vergoed (minus een stuk afschrijving). Daarnaast is er een inschatting gedaan van het aantal uren wat het zou kosten om de vloer zélf te vervangen, en daar is ook nog een uurtarief aan gekoppeld.

Ik zou echt even de polis hierop na gaan slaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Question Mark op 04-09-2026 12:27 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:41
Question Mark schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:23:
[...]

Als je twijfelt over de afhandeling van het dossier, waar vergelijk je de uitkomst dan niet even met waar je volgens je verzekeringspolis recht op hebt?

Ik weet niet beter dan dat de gevolgschade gedekt is, wat ze hier compleet lijken te vergeten?
Omdat ze dan de casus opnieuw beoordelen en de defecte kokendwaterkraan niet meer vergoeden.

Waarschijnlijk krijgt hij nu meer dan de gedekte gevolgschade.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 04-09-2026 12:29 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Rukapul schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:27:
[...]
Waarschijnlijk krijgt hij nu meer dan de maximale gevolgschade.
Stap één is in de polis kijken, dát is wat ik ook aangeef. :)

Als blijkt dat volgens de polis alleen de vervolgschade vergoedt wordt, dan wordt het een kwestie van kijken hoeveel vergoeding dit dan betreft. Is dat ingeschat meer dan 1500 euro, dan bellen. Anders niet.

Sowieso snap ik de uitkomst niet goed. Het bedrag van 1500 euro lijkt een combinatie van boiler én kraan te zijn. Bij lekkage van alleen de boiler kan ook alleen die vervangen worden. Of alleen een nieuwe slang of afdichtring (die willen nog wel eens verkalken).

[ Voor 22% gewijzigd door Question Mark op 04-09-2026 12:32 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• remmuz
Question Mark schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:30:
[...]

Stap één is in de polis kijken, dát is wat ik ook aangeef. :)

Als blijkt dat volgens de polis alleen de vervolgschade vergoedt wordt, dan wordt het een kwestie van kijken hoeveel vergoeding dit dan betreft. Is dat ingeschat meer dan 1500 euro, dan bellen. Anders niet.

Sowieso snap ik de uitkomst niet goed. Het bedrag van 1500 euro lijkt een combinatie van boiler én kraan te zijn. Bij lekkage van alleen de boiler kan ook alleen die vervangen worden. Of alleen een nieuwe slang of afdichtring (die willen nog wel eens verkalken).
Ik kon de schade alleen online melden. De eerste vraag was:
Waardoor is de schade ontstaan, is het probleem verholpen en wat heeft dat gekost.
Dit was dus de kokendwater kraan, probleem is verholpen en dat heeft 1500 gekost.

Tweede vraag was, waar bestaat de schade uit, hoeveel zou reparatie kosten (inschatting) en als de schade door uzelf verholpen wordt, hoe veel tijd zou dat kosten (ze vergoeden in dat geval 17,50 per uur).
Ik heb daarom bij Ikea opgezocht wat het zou kosten om alles te vervangen en dat het mij 4 uur zou kosten om dit zelf te vervangen. Geschatte kosten: 900,00.

Ik heb alles zo eerlijk en volledig mogelijk ingevuld dus het is mij niet duidelijk waarom ze ervoor gekozen hebben om 1500 uit te keren en niet 900.
Zoals ik al aangaf, mischien gebruiken ze tegewoordig AI om dit soort kleine zaken af te handelen.

• Mikkie001
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:16

Mikkie001

Wat is werk zonder koffie?

remmuz schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:28:
[...]

Dit was dus de kokendwater kraan, schade is verholpen en dat heeft 1500 gekost.
Wellicht dat 'schade' en 'oorzaak' hier door elkaar worden gehaald?

Er is altijd een groepje mensen dat in geen enkel groepje past

• Pat911
[...]
Dit was dus de kokendwater kraan, probleem is verholpen en dat heeft 1500 gekost.
-knip-
Ik heb daarom bij Ikea opgezocht wat het zou kosten om alles te vervangen en dat het mij 4 uur zou kosten om dit zelf te vervangen. Geschatte kosten: 900,00.
Je hebt aangegeven dat het probleem verholpen is en dat dat 1500 euro heeft gekost, maar ik dacht dat de gevolgschade nog niet opgelost was.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Ik heb alles zo eerlijk en volledig mogelijk ingevuld dus het is mij niet duidelijk waarom ze ervoor gekozen hebben om 1500 uit te keren en niet 900.
Maar wat staat er nou in je polis? Daar staat vrij duidelijk in wat je kunt verwachten.

Overigens:
  • Demonteren van een werkblad, en twee stollen
  • Afvoeren van het te vervangen materiaal naar een milieustraat
  • Uitzoeken, bestellen en ophalen bij de Ikea (of laten bezorgen) van vervangende werkbladen
  • Montage bladen en stollen, en maken gaten voor de gootsteen en kraan
  • Afkitten
Ik ben behoorlijk handig, maar zou dit niet kunnen in vier uur. En daarnaast, waarom zou je het niet door een professioneel bedrijf laten uitvoeren? Ik snap wel dat verzekering graag willen dat klanten het zelf uitvoeren voor het schamele bedrag van € 17,50 per uur, maar niet iedereen heeft die skills/mogelijkheid of tijd.

[ Voor 49% gewijzigd door Question Mark op 04-09-2026 15:16 ]

• G7B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:08

G7B

MrKite schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:09:
[...]

Ik heb ook een natuurstenen werkblad van Ikea. Die werkbladen zijn niet van Ikea zelf. Die worden gemaakt door een grote Nederlandse of Belgische partij (ik weet de naam zo niet, maar ik zal zo even kijken of ik het terug kan vinden).
Nerostein

• MrKite
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:32
Komt me bekend voor inderdaad. Ik denk dat die het was.
Pagina: 1