• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:12
Hallo, komende vakanties meer focus op wildlife (net terug uit Colombia en miste toch een (compact) superzoom, vroegah veel met de Panasonic FZ200 gewerkt). Komen wat vakanties naar Afrika en Zuid-Amerika aan.

Nou wilde ik mijn vrouw verrassen met een nieuwe camera, die kan heel goed fotograferen maar vooral "Point & shoot" en niet teveel hassle (bizar genoeg heeft ze geen enkele interesse in technische zaken van fotografie maar wel een foto in de national geographic gepubliceerd gehad lol), dus de Sony RX10 leek me wel wat. Ze heeft in het verleden met wat andere compacts gewerkt maar had vaak issues met autofocus van bv beesten in gebladerte of tussen bomen en takken. De meeste reviews van de RX10 V hemelen de autofocus helemaal op.

Maar ik zag op deze review (YouTube: SONY RX10 V im Test | Alles was du vor dem Kauf wissen musst!) toch best wat issues met de autofocus als een dier zich goed verbergt. Dat viel me toch wat tegen?

Nu zit ik toch te denken aan de Sony A6700 + Sigma 16-300mm (of Sony 70-350mm lens) als alternatief voor de RX10 V. Ze gaat in ieder geval geen lensen wisselen, en goede autofocus, verre zoom (mag ook met cropping) en (relatieve) compactheid (gaat gewoon mee in backpack vermoed ik) zijn het belangrijkste.

Wat zouden jullie doen, en waarom?

[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 26-08-2026 12:58 ]

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-08 14:21

aap

Ik heb geen ervaring met beide camera's, dus of de A6700 echt veel beter is met dieren herkennen, kan ik niet zeggen.

Ik vind het een lastige keus. Qua formaat en gewicht maakt het weinig uit.
Op grond van de specificaties en de prijs zou ik voor de A6700 gaan: grotere sensor en flexibeler voor als je vrouw later misschien toch eens een andere lens wil proberen.

Maar de RX10 heeft één sterk punt en dat is het zoombereik. 600 mm kan op een safari toch wel een verschil maken.

Mocht je voor de A6700 gaan, neem dan in ieder geval niet de Sony 70-350mm lens. Als je maar één camera en lens mee op vakantie neemt, dan heb je ook iets met groothoek nodig.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:20
Hou er ook rekening mee dat lenzen met een heel groot zoombereik in de tele stand nogal wat licht 'verliezen'. De meeste dieren zijn aktief vlak na zonsopkomst en bij zonsondergang, wanneer er minder licht is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• olafmol
aap schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:50:
Ik heb geen ervaring met beide camera's, dus of de A6700 echt veel beter is met dieren herkennen, kan ik niet zeggen.

Ik vind het een lastige keus. Qua formaat en gewicht maakt het weinig uit.
Op grond van de specificaties en de prijs zou ik voor de A6700 gaan: grotere sensor en flexibeler voor als je vrouw later misschien toch eens een andere lens wil proberen.

Maar de RX10 heeft één sterk punt en dat is het zoombereik. 600 mm kan op een safari toch wel een verschil maken.

Mocht je voor de A6700 gaan, neem dan in ieder geval niet de Sony 70-350mm lens. Als je maar één camera en lens mee op vakantie neemt, dan heb je ook iets met groothoek nodig.
Dank voor het meedenken. Ze gebruikt voor vrijwel alle "niet-zoom" fotos haar iPhone, en daar komen verrassend goede fotos uit. Dus de lens en camera combi zal vooral voor het (ultra)zoom werk zijn.

Ik heb begrepen dat de A6700 kan croppen en dus effectief met een 350mm op 525mm uitkomen? Sony heeft geloof ik iets als "Clear Image Zoom" voor het automatisch digitaal croppen?

• olafmol
Yaksa schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:59:
Hou er ook rekening mee dat lenzen met een heel groot zoombereik in de tele stand nogal wat licht 'verliezen'. De meeste dieren zijn aktief vlak na zonsopkomst en bij zonsondergang, wanneer er minder licht is.
Thanks, noted. Ik begrijp dat de RX10 IV/V daarin echt beter performen toch? Maakt het in de praktijk heel veel verschil? En waarin precies? Ik neem aan dat de ISO omhoog gaat en dus meer ruis? Of ook scherpheid en/of focus?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:20
Bij minder licht kun je de ISO omhoog gooien, maar dan krijg je meer ruis / grovere 'korrel'.
Of je gooit de sluitertijd naar beneden maar dan heb je meer last van bewegingen-onscherpte wanneer je uit de hand fotografeert.
Of het in de praktijk veel verschil maakt per toestel kan ik niet beoordelen, het hangt meer van de lichtomstandigheden ter plekke af dan van de camera. Hoe meer licht er op de sensor valt, hoe beter de foto (algemeen gezegd, qua beeldtechniek).
En wanneer je een nieuwe camera koopt, doe dat dan ruim van te voren zodat je er goed mee kan oefenen om alle instellingen onder de knie te krijgen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• olafmol
Yaksa schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:08:
Bij minder licht kun je de ISO omhoog gooien, maar dan krijg je meer ruis / grovere 'korrel'.
Of je gooit de sluitertijd naar beneden maar dan heb je meer last van bewegingen-onscherpte wanneer je uit de hand fotografeert.
Of het in de praktijk veel verschil maakt per toestel kan ik niet beoordelen, het hangt meer van de lichtomstandigheden ter plekke af dan van de camera. Hoe meer licht er op de sensor valt, hoe beter de foto (algemeen gezegd, qua beeldtechniek).
En wanneer je een nieuwe camera koopt, doe dat dan ruim van te voren zodat je er goed mee kan oefenen om alle instellingen onder de knie te krijgen.
thanks, snap ik. Maar als ik bovengenoemde Youtube RX10 V review bekijk, zie je dat de reviewer opmerkt dat de 1" sensor door de hogere Depth-of-Field meer moeite heeft om te focusen dan een grotere sensor, die het onderwerp scherper ziet doordat de achtergrond meer vervaagt. Daarom zat ik ook te kijken naar het alternatief in de vorm van een A6700, en ben benieuwd naar ervaringen van mensen met deze specifieke setup (vooral ook tov een RX10 IV)

[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 26-08-2026 16:12 ]

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-08 14:21

aap

olafmol schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:00:
[...]

Dank voor het meedenken. Ze gebruikt voor vrijwel alle "niet-zoom" fotos haar iPhone, en daar komen verrassend goede fotos uit. Dus de lens en camera combi zal vooral voor het (ultra)zoom werk zijn.

Ik heb begrepen dat de A6700 kan croppen en dus effectief met een 350mm op 525mm uitkomen? Sony heeft geloof ik iets als "Clear Image Zoom" voor het automatisch digitaal croppen?
De 350 mm lens is wel kwalitatief superieur, dus als je vrouw de camera exclusief voor de zoomshots gebruikt, dan is dat de betere lens.

Het klinkt me gevoelsmatig een dure keuze om een camerasysteem te kopen dat je maar heel beperkt zal kunnen gebruiken, maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken...

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:26
ik heb zelf een sigma 16-300 op Fuji gehad. Ik was niet enorm onder de indruk van de scherpte. ik vond het beeld wat wollig. Het bereik is natuurlijk wel fenomenaal.

de 350 van de 70-350 komt door de cropfactor op 560mm, en dan nog eens de digitale zoom....

• olafmol
107mb schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:51:
ik heb zelf een sigma 16-300 op Fuji gehad. Ik was niet enorm onder de indruk van de scherpte. ik vond het beeld wat wollig. Het bereik is natuurlijk wel fenomenaal.

de 350 van de 70-350 komt door de cropfactor op 560mm, en dan nog eens de digitale zoom....
tnx, ondertussen ben ik na wat reviews ook richting Sony 70-350mm lens gekomen.

• Jeffrex
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 08:28
De A6700 kan met een goede lens kwalitatief een betere beelden maken doordat de sensor op papier beter is. Daarbij een aantal extra megapixels wat ook lekker is.

Wil je eenvoud, compact en geen gedoe met lenzen: RX 10V

Wil je de beste beeldkwaliteit en wat meer/grotere lens/lenzen meenemen: De A6700 met een goede lens.

Kun je met beide apparaten mooie foto's maken? Zeker.

Ik zou voor de A6700 gaan. Puur omdat de beeldkwaliteit beter is met goede lenzen. Daarnaast kun je voor elke situatie een goede lens kiezen. Je kunt er meer mee. Dat ik dan meerdere lenzen nodig heb neem ik voorlief. In mijn ervaring kies ik van te voren wat k wil fotograferen en neem die lens mee. De rest laat ik thuis.

[ Voor 30% gewijzigd door Jeffrex op 27-08-2026 17:02 ]

Pagina: 1