AFERIY powerstations ervaringen - P180 P210 P280 P310

Pagina: 1
Acties:

• vtrke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 08:57
Graag een forumonderwerp over de Powerstations van Aferiy (P180, P210, P280. P310,...)

Heb zelf een Powerstation P280 (de 280 staat voor de 2800watt die het continue via de ac output kan leveren) die ik gebruik in mijn oudere camper. Ik kan hem opladen met 2x600w zonnepanelen (via 2x ingebouwde omvormer en XT90 connector), via de ac stekker 1800w (iets langer dan een uur om de 2048wh capaciteit op te laden) of via de optionele DC/DC lader aan de alternator (ongeveer 500w laadsnelheid). Als ik niet weg ben met de camper gebruik ik hem als extra thuisbatterij samen met mijn vaste zonnepaneelinstallatie (gewoon simpelweg naast een vaste gebruiker zoals de koelkast of diepvriezer, en aangestuurd via een slimme stekker van Homewizard en de P1 meter van Homewizard).

Ik heb hem aangekocht omdat ie prijs kwaliteit eigenlijk de beste specs had. Lage gewicht (21kg ongeveer), 2x PD140watt USB poorten naast nog andere USB poorten, 3x AC schuco uitgangen, snel oplaadbaar via lichtnet en zonnepanelen (meeste concurrenten ondersteunen maar de helft vd solar input) en de uitbreidbaarheid via additionele 2kwh accus tot maximaal 10kwh in totaal.

als er iemand vragen over het model dan hoor ik het graag. Ook andere ervaringen (zowel positief als negatief) met Aferiy modellen mogen hieronder gedeeld worden. Tot nu toe ben ik heel tevreden van het toestel dat ik overigens via zomerkorting aankocht via Aliexpress (geleverd vanuit Polen en dus niet China) voor een kleine 600 euro (602,4 euro exact). Heb via email een uitgebreidere garantie verkregen. Standaard heeft ie 2 jaar garantie maar als je je aankoopfactuur/datum opstuurt naar support@aferiy.com dan wordt dit uitgebreid naar maar liefst 7 jaar. Ook deze communicatie ging heel vlot.

hier nog een review van campercontact tv: YouTube: #585 Aferiy P280: Krachtpatser in de praktijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDnxb6UeAX-fOUANUu6fclqMlPM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/goH0eIRjMJCwYLBKp5yWCGnd.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door vtrke op 26-08-2026 11:27 ]

• Willemwortel
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 17-09 09:46
Ik heb de Aferiy P280 nu 4 dagen in bezit.
Mijn overwegingen en ervaringen:

Ik gebruik hem momenteel in mijn appartement. Ik heb 4 accu's erbij dus totaal ca 10 kw.
Bedoeling is dat ik tijdens de vakanties de hoofdunit (2 kw) meeneem in mijn caravan. Rest laat ik dan thuis achter.
Ik heb geen zonnepanelen op mijn appartement. Wel 4 panelen gekocht van ieder 100 watt. Bedoeling is om deze op de caravan te bevestigen.
In het appartement wil ik de installatie gebruiken in geval van nood. En verder is het de bedoeling om zo goedkoop mogelijk te laden overdag en vervolgens te gebruiken op momenten dat het tarief hoog is. Ik heb een dynamisch contract via ANWB.
Ik heb gekozen voor een mobiel systeem, omdat ik een huurappartement heb: Voor een vast systeem heb je toestemming nodig van de eigenaar en je kunt het niet meenemen bij verhuizen. Bovendien is dat dan duurder. Bij een eigen huis zou je misschien een andere keus maken.
Momenteel zijn wasmachine en droger aangesloten. Bedoeling is om over enige tijd de koelkast, diepvriezer en TV ook aan te sluiten.

Ervaring:
1. beide (wasmach en droger) tegelijk via de P280 laten draaien (zonder aangesloten input) Dit is probleemloos verlopen.
2. Ik heb de energy-saving mode uitgeschakeld: als deze is ingeschakeld, schakelt het systeem na verloop van tijd uit. Resultaat is dan, dat je het systeem niet meer via de app kunt bedienen. De Wifi en BT schakelen dan namelijk ook uit. Bediening via de app is dan alleen nog mogelijk, nadat je het systeem handmatig weer hebt ingeschakeld. Vind ik lastig, dus 10x achter elkaar de DC knop gedrukt. ;-)
3. ik gebruik ook de slimme stekker van Homewizard. Staat alleen aan op de uren, dat de stroom het goedkoopst is (ervaring is dat dat tussen 12.00 en 16.00 uur is).
Daarbuiten dus niet opladen via het net.
4. Als je input hebt ingeschakeld en tegelijk bv. de wasmachine laat draaien, wordt de stroom niet van het systeem betrokken, maar direct van het net. Dus als je hebt ingeschakeld tijdens een dure-stroom-periode, betaal je ook het hoge tarief.

Met DC-laden (oa. via zonnepanelen) heb ik nog geen ervaring.

Ik heb de volgende tips/tricks van diverse filmpjes e.d.:
- Opladen onder 30 graden en boven 0 graden celcius
- Deels opladen, ingesteld op 90% dus niet maximaal
- Nooit verder laten ontladen dan bv. 5% (Dus nooit naar 0%)
- Zorg dat je het systeem in elk geval om de 3 maanden gebruikt en controleert op werking
- Als je lange tijd niet gebruikt: nooit leeg opslaan, maar ook niet op 100%
- Opladen op 1800 watt kan, maar lager wattage beter. Ik heb 1200 watt ingesteld (voor thuis).
- Firmware iedere twee maanden controleren en evt. updaten
Voor wat het waard is: als je deze tips opvolgt betekent dit dat je aanzienlijk meer dan 4000 cycli kunt opladen en betekent het een langere levensduur van de accu's.

Dit zijn mijn ervaringen na 4 dagen.
Als ik evt. problemen of bijzondere ervaringen heb, meld ik me hier weer.
Graag hoor ik van andere lezers meer tips en tricks.

• vtrke
Thanks voor de input en een paar goeie tips! Toont ook weer aan dat je met het juiste contract wel degelijk een voordeel kan hebben aan een thuisbatterij als is deze natuurlijk niet echt een thuisbatterij daar je de toestellen rechtstreeks moet aansluiten en hij niet via een p1 meter is aan te sturen en zijn stroom kwijt kan aan een stopcontact in de stroomkring van je huis.

• Willemwortel
@ vtrke:
Nog een ervaring:
De input stroom is uitgeschakeld buiten de oplaadtijd (staat ingesteld tussen 13.00 en 16.00 uur). De outputknoppen USB-output en AC-output zijn enabled. Gisteren is de accu opgeladen tot 90%. Was om 14.00 uur gisteren opgeladen. Daarna is er geen output meer geweest. Vandaag om 13.00 is de netstroom weer ingeschakeld.
Op dat moment was het accuniveau, zonder enige output dus, teruggelopen tot 81% (totaal van 5 accu's dus). Dat betekent dus een terugloop van 90% tot 81% in krap 24 uur. Dat zou dus het verbruik van het systeem zelf zijn, zonder aangesloten apparaten. Ik vind dat behoorlijk fors.
Gedurende 40 minuten is er een inputstroom van 1200 watt geweest. Dat betekent dus dat het verbruik 800 Wh is geweest sinds gisteren middag. (tarief was 16ct/kwh, dus ca 13 ct verbruik)
Ik hou het in de gaten. Het systeem bleef wel constant in werking dus. (geen energy-mode).
Heb jij dat bijgehouden of hou je dat bij? (welke configuratie heb je, incl. extra batterijen)?
@vtrke:
Ik heb begrepen, dat je koelkast e.d. permanent staat aangesloten. Werkt dat goed?
Klopt het als je input-stroom is afgesloten, er geen outputstroom wordt afgegeven als het aangesloten apparaat daarom zou "vragen"? Ergo: in dat geval wordt er geen stroom door het syteem geleverd dus.
Tot zover mijn ervaring en vragen.
Alvast dank voor de reactie.

• Willemwortel
Hallo,
Inmiddels een dag of 10 verder.
Sinds 5 dagen zit ook de koelkast en diepvriezer aangesloten. Daarnaast wordt incidenteel gebruik gemaakt van het koffiezetapparaat en de airfreyer.
Alles werkt naar behoren.
Wel heb ik de indruk, dat het systeem veel meer stroom verbruikt dan de aangesloten apparaten rechtvaardigen.
Bijvoorbeeld: gisteren om 14.00 uur was het systeem weer opgeladen tot 90%
Nu, andere dag om 10.00 uur, dus 20 uur later is het oplaadniveau gezakt naar 73%. Verbruik was intussen gemiddeld 60Wh voor de koelkast/diepvries. Daarnaast twee keer koffiezetapparaat (5 minuten 1000 w) , totaal dus afgerond 1,3 Kwh.
Systeem is 17% ontladen, totaal systeem is 10 Kwh, dat is dus 1,7 Kwh. Dat zou betekenen, dat het systeem zelf in deze tijd 0,4 Kwh heeft verbruikt.
Is dit normaal? heeft iemand hiermee ervaring?
Verder heb ik de verlengde garantie bevestigd gekregen, in eerste instantie, zonder de gegevens (SN-nrs) van de apparaten, later nog eens bevestigd, maar dan met de nummers.

Zoals eerder opgemerkt hier had ik de energy-mode uitgeschakeld, door 10x de DC-knop achter elkaar in te drukken.
Omdat ik nu redelijk constant stroom van de koelkast afneem heb ik de energie-mode weer ingeschakeld door wederom 10x achter elkaar de DC-knop in te drukken.
Nu zou de energiemode weer moeten zijn ingeschakeld. Echter: ik kan dit nergens nagaan. Noch op het display van de P280, noch op de app is dit zichtbaar, er is ook geen controle-piepje te horen. En dus niet controleerbaar.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Verder werkt het systeem tot op heden prima.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:37
Rond 100Watt lijkt me prima. Ik heb een tijdje met een SOUOP kloon gedraait (was over op m'n werk) en die deed zelfs nog iets meer. Het is dus wel zaak dat je hem oplaad met zon of bijna gratis netstroom.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Willemwortel
Met 100 w bedoel je eigenverbruik per etmaal?
Opladen met zon lukt niet (geen panelen), maar uiteraard wel met goedkope netstroom (bijna gratis lukt momenteel niet meer gezien de prijzen. ;-)

[ Voor 13% gewijzigd door Willemwortel op 14-09-2026 10:53 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:37
Klopt, de 0,5kWh-1kWh bij jou (eigenverbruik als ik het goed begrijp) is dus keurig. Anders zou je de AC uitgang op bepaalde momenten uit moeten schakelen.

Je hoeft trouwens niet persé via DC op te laden, panelen op het dak via een eigen AC omvormer zijn natuurlijk ook prima. Je wilt eigenlijk laden tegen maximaal de helft van de kosten als wanneer je het verbruikt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• vtrke
Voorlopig heb ik even ipv koelkast mijn bureautoestellen op de Aferiy P280 aangesloten (laptop, 32 inch monitor,...). Heb ook een 455wattpiek zonnepaneel nieuw op de kop knn tikken voor 50 euro. Bedoeling is dit paneel meegaat in de camper en dat als ik ergens sta het paneel met een standaard rechtzet en de P280 oplaadt. Momenteel heb ik het even buiten aan mijn bureau liggen. Momenteel is het paneel 208W ah opladen. Een maand geleden heb ik bijna 400w gehaald met dit paneel op een heel zonnige dag. Merk dat de zon nu minder hoog staat. Zou het paneel dus beter in een stijle hoek plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92_PwNywcaA9TUJPyGH3BAv6dY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsZHZPtvRYfj31VcCeK2E5yk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBhpqqNyzx6KKU6srJSzHhJKmUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vNMWfQgmZI9J2QA9mmqNI0Ez.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1