Hulp gezocht, crashes en freezes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bfw99
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:58
Goedendag beste lezers,

Ik heb voor een vriendin van mij een pc gebouwd een tijd geleden. Deze deed het altijd prima.

specs:

Windows 11, 7900xtx, 7800x3D, 32GB ram, asus tuf b650

een best wel dikke pc dus.

Maar nu het probleem:

De pc crasht en freezed vaak maar onregelmatig. Van wat ik zo weet geeft ie alleen als errormelding dat er iets is met de drivers van amd, timeout of error of issues. Het kan een "lichte" crash zijn van alleen de game, maar ook een full crash met restart. dit kan verschillen per keer.

Wanneer crasht ie?:

Dat kan met games zijn of andere applicaties zoals eldenring, enshrouded, windrose, Discord, browsers zoals firefox etc, maar dit hoeft dus ook weer niet perse te gebeuren. Het kan ook zijn dar er prima paar uur windrose of enshrouded wordt gespeeld zonder crashes oid.

Wat hebben we gedaan en geprobeerd:

Windows opnieuw geinstalleerd, browsers opnieuw geinstalleerd, bios update uitgevoerd, games gecheckt op corruption, browser opnieuw geinstalleerd, windows settings doorgespit en dingen aan en uitgezet zoals powermodes etc, undervolt van gpu, allerlei applicaties verwijderd, opstart mogelijkheden van applicaties veranderd. Ook heb ik gekeken naar verbruik van de pc, temperaturen van bijv de gpu en memory etc of fysieke gekke dingen.

Van wat ik zo kan bedenken eigenlijk alles wat te maken kan hebben met drivers van de videokaart of de videokaart zelf, en wat er invloed op kan hebben.

Ik denk wel dat het met de gpu(drivers) te maken heeft want hij geeft als error bijv driver timeout of issue met amd. Maar hoe kan ik dit oplossen? aangezien de combi: clean install + ddu drivers + tuning + bios update + reinstall van alles niet lijkt te werken.

is dit een windows issue? is dit een amd issue? is dit een kaartspecifieke issue? heb ik iets gemist?

Bedankt alvast voor de eventuele suggesties!

(ps. ik heb de pc niet naast me dus evt acties ondernemen gaat wat tijd overheen en ik heb niet veel meer informatie over de crashes dan ik nu kan bieden)Ik zie nu dat ik in het verkeerde forumtopic zit excuus :(

Alle reacties

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:31
Belangrijkste onderdeel mis ik: de PSU, welke gebruik je?
Memtest86 gedraaid?

• bfw99
Psu is even uit mn hoofd een corsair 850 watt gold rated, dus dat zou genoeg en kwalitatief goed moeten zitten. Memtest is nog niet gedaan. dat zal ik binnenkort uit moeten proberen.

• bfw99
correctie een coolermaster 750watt gold

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:27

ResuCigam

BOFH

Naast de memtest, wat staat er in de eventviewer?

We do what we must because we can.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:03
Undervolt op de GPU wel geprobeerd, maar AMD Adrenaline wil zelf ook nog wel eens een extra overclock op de Core Clock gooien. Forceer die eens op het maximale van wat de fabrikant aangeeft in Adrenaline.

https://ko-fi.com/apart

• bfw99
Eventviewer heeft tot nu toe nooit iets nuttigs laten zien.

okay ik zal even vragen of ze dat wilt proberen

• bfw99
Memtest komt niks uit

Core clock is aangepast naar de max van de kaart 2525 ipv 2905mhz

ik ga wat games laten draaien nu

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
bfw99 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:21:
correctie een coolermaster 750watt gold
Misschien belangrijker nog; wanneer is deze voeding er in gezet?
Ook voedingen hebben niet het eeuwige leven, die geven het soms nog eerder op dan het moederbord of de GPU.
Een voeding die niet meer het volledige vermogen kan leveren is vaak de oorzaak van allerlei onduidelijke foutmeldingen en crashes.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• bfw99
Ik heb zojuist de pc getest met elden ring(daar crasht de pc het vaakste) de game zelf crasht nu alleen.

Hij geeft een melding van amd dat er een time out was van het stuurprogramma.

dus mijn vermoeden zegt dat het echt gpu gerelateerd is.... maar ik ben het spoor een beetje bijster

De voeding, gpu, cpu etc zijn allemaal ongeveer even oud.

• bfw99
Ik ga zometeen de drivers de installeren, met ddu, en dan de nieuwste variant installeren.

• Yaksa
bfw99 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:02:
De voeding, gpu, cpu etc zijn allemaal ongeveer even oud.
Even oud als het moment dat je verkering kreeg? >:)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• bfw99
hahaha neenee, dit is niet mijn vriendin maar een vriendin. Nee ik heb de pc toen overgenomen van een medetweaker en was op dat moment ongeveer n jaar oud en de pc heeft ze nu ongeveer 1,5 jaar

• Yaksa
Met een ouderdom van (zeg) 3 jaar mag je er van uit gaan dat de voeding niet het probleem is.
Ik zou (om de verbindingen uit te sluiten) alle componenten even van het moederbord halen, de verbindingsstekkers ook en vervolgens alles opnieuw er in zetten. Een slechte verbinding van een kabel of component kan ook storingen geven door corrosie op de (stekker)verbindingen.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:24

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

RAM overclock features uitgezet in de UEFI? (bios)
Testen op PCI-E 3.0? puur checken of het dan ook nog gebeurd.

Si vis pacem, para bellum

• bfw99
Ik ga dat ook nog testen, goede suggestie.

Het lastige aan de crashes is dat het niet consistent genoeg gebeurt dat je het heel snel en makkelijk kan testen, maar te vaak om het te negeren. Dan is het ook nog dat het ene moment het alleen een game crash betreft, soms een full freeze en soms een volledige ccrash met reset van de pc.

• bfw99
Drivers met ddu opnieuw verwijderd en de nieuwste er op.

Ram expo aan en uit gehad.

Game settings aangepast.

Ik zeg tegen haar, probeer het even uit. En het eerste wat er gebeurt is dat steam crashed en amd een melding geeft van stuurprogramma timeout, en uiteraard elden ring ook weer.

Het lijkt wel alsof de Gpu zelf niet om kan gaan met de driver versies.
Pagina: 1