Hulp gezocht, crashes en freezes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bfw99
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-09 13:52
Goedendag beste lezers,

Ik heb voor een vriendin van mij een pc gebouwd een tijd geleden. Deze deed het altijd prima.

specs:

Windows 11, 7900xtx, 7800x3D, 32GB ram, asus tuf b650

een best wel dikke pc dus.

Maar nu het probleem:

De pc crasht en freezed vaak maar onregelmatig. Van wat ik zo weet geeft ie alleen als errormelding dat er iets is met de drivers van amd, timeout of error of issues. Het kan een "lichte" crash zijn van alleen de game, maar ook een full crash met restart. dit kan verschillen per keer.

Wanneer crasht ie?:

Dat kan met games zijn of andere applicaties zoals eldenring, enshrouded, windrose, Discord, browsers zoals firefox etc, maar dit hoeft dus ook weer niet perse te gebeuren. Het kan ook zijn dar er prima paar uur windrose of enshrouded wordt gespeeld zonder crashes oid.

Wat hebben we gedaan en geprobeerd:

Windows opnieuw geinstalleerd, browsers opnieuw geinstalleerd, bios update uitgevoerd, games gecheckt op corruption, browser opnieuw geinstalleerd, windows settings doorgespit en dingen aan en uitgezet zoals powermodes etc, undervolt van gpu, allerlei applicaties verwijderd, opstart mogelijkheden van applicaties veranderd. Ook heb ik gekeken naar verbruik van de pc, temperaturen van bijv de gpu en memory etc of fysieke gekke dingen.

Van wat ik zo kan bedenken eigenlijk alles wat te maken kan hebben met drivers van de videokaart of de videokaart zelf, en wat er invloed op kan hebben.

Ik denk wel dat het met de gpu(drivers) te maken heeft want hij geeft als error bijv driver timeout of issue met amd. Maar hoe kan ik dit oplossen? aangezien de combi: clean install + ddu drivers + tuning + bios update + reinstall van alles niet lijkt te werken.

is dit een windows issue? is dit een amd issue? is dit een kaartspecifieke issue? heb ik iets gemist?

Bedankt alvast voor de eventuele suggesties!

(ps. ik heb de pc niet naast me dus evt acties ondernemen gaat wat tijd overheen en ik heb niet veel meer informatie over de crashes dan ik nu kan bieden)Ik zie nu dat ik in het verkeerde forumtopic zit excuus :(

Alle reacties

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:48
Belangrijkste onderdeel mis ik: de PSU, welke gebruik je?
Memtest86 gedraaid?

• bfw99
Psu is even uit mn hoofd een corsair 850 watt gold rated, dus dat zou genoeg en kwalitatief goed moeten zitten. Memtest is nog niet gedaan. dat zal ik binnenkort uit moeten proberen.

• bfw99
correctie een coolermaster 750watt gold

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:51

ResuCigam

BOFH

Naast de memtest, wat staat er in de eventviewer?

We do what we must because we can.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 23:53
Undervolt op de GPU wel geprobeerd, maar AMD Adrenaline wil zelf ook nog wel eens een extra overclock op de Core Clock gooien. Forceer die eens op het maximale van wat de fabrikant aangeeft in Adrenaline.

https://ko-fi.com/apart

• bfw99
Eventviewer heeft tot nu toe nooit iets nuttigs laten zien.

okay ik zal even vragen of ze dat wilt proberen

• bfw99
Memtest komt niks uit

Core clock is aangepast naar de max van de kaart 2525 ipv 2905mhz

ik ga wat games laten draaien nu

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-09 22:55
bfw99 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:21:
correctie een coolermaster 750watt gold
Misschien belangrijker nog; wanneer is deze voeding er in gezet?
Ook voedingen hebben niet het eeuwige leven, die geven het soms nog eerder op dan het moederbord of de GPU.
Een voeding die niet meer het volledige vermogen kan leveren is vaak de oorzaak van allerlei onduidelijke foutmeldingen en crashes.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• bfw99
Ik heb zojuist de pc getest met elden ring(daar crasht de pc het vaakste) de game zelf crasht nu alleen.

Hij geeft een melding van amd dat er een time out was van het stuurprogramma.

dus mijn vermoeden zegt dat het echt gpu gerelateerd is.... maar ik ben het spoor een beetje bijster

De voeding, gpu, cpu etc zijn allemaal ongeveer even oud.

• bfw99
Ik ga zometeen de drivers de installeren, met ddu, en dan de nieuwste variant installeren.

• Yaksa
bfw99 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:02:
De voeding, gpu, cpu etc zijn allemaal ongeveer even oud.
Even oud als het moment dat je verkering kreeg? >:)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• bfw99
hahaha neenee, dit is niet mijn vriendin maar een vriendin. Nee ik heb de pc toen overgenomen van een medetweaker en was op dat moment ongeveer n jaar oud en de pc heeft ze nu ongeveer 1,5 jaar

• Yaksa
Met een ouderdom van (zeg) 3 jaar mag je er van uit gaan dat de voeding niet het probleem is.
Ik zou (om de verbindingen uit te sluiten) alle componenten even van het moederbord halen, de verbindingsstekkers ook en vervolgens alles opnieuw er in zetten. Een slechte verbinding van een kabel of component kan ook storingen geven door corrosie op de (stekker)verbindingen.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:05

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

RAM overclock features uitgezet in de UEFI? (bios)
Testen op PCI-E 3.0? puur checken of het dan ook nog gebeurd.

Si vis pacem, para bellum

• bfw99
Ik ga dat ook nog testen, goede suggestie.

Het lastige aan de crashes is dat het niet consistent genoeg gebeurt dat je het heel snel en makkelijk kan testen, maar te vaak om het te negeren. Dan is het ook nog dat het ene moment het alleen een game crash betreft, soms een full freeze en soms een volledige ccrash met reset van de pc.

• bfw99
Drivers met ddu opnieuw verwijderd en de nieuwste er op.

Ram expo aan en uit gehad.

Game settings aangepast.

Ik zeg tegen haar, probeer het even uit. En het eerste wat er gebeurt is dat steam crashed en amd een melding geeft van stuurprogramma timeout, en uiteraard elden ring ook weer.

Het lijkt wel alsof de Gpu zelf niet om kan gaan met de driver versies.

• lekkerliegen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:16

lekkerliegen

Think about it

Ik zou een nvidia kaart proberen .. stuur het probleem ook naar amd..

Explore everything - Maak je er niet zo druk om

• bfw99
Het laatste wat ik met de pc heb geprobeerd voor ik moest gaan, was het volledig verwijderen van de drivers met ddu en het lijkt gedeeltelijk opgelost, minder crashes. maar toch gaf de pc ineens na een paar dagen een crash door steam in dit geval. Dus mijn vermoeden nu is dat er teveel random bestanden zijn, gelinkt aan de drivers of de applicaties zelf en dat windows 11 er niks van snapt en dat dan het stuurprogramma crasht bij het starten van.

Ik denk dat de volgende een volledige herinstallatie of verwijderen van alle achtergebleven bestanden met revo uninstaller.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:12
Heb je het automatisch herstarten bij een BSOD fout al uitgezet?
Google: BSOD automatisch opstarten uitzetten.
Dan kan je misschien meer details te weten komen (noteren/foto) bij een volgende BSOD crash.
Bij een echt totale freeze helpt dat natuurlijk niet.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem met een 7900XTX en 7800X3D. Ook exact die driver timeouts van AMD waarbij het spel crashed. Af en toe ook dat de browser even vastloopt met dezelfde driver timeout melding. Dit eigenlijk alleen op Reddit met het laden van video's. Ook 2 keer gehad dat de PC helemaal vast liep waarna de hele GPU niet meer werkte. Ik moest toen in apparaatbeheer de kaart uitzetten en weer aanzetten om normaal beeld te krijgen.

Het grappige is dat games als Cyberpunk 2077 en Arc Raiders geen enkel probleem geven. Deze 2 spellen kunnen de hele dag draaien zonder ook maar 1 keer een probleem te geven. CoD MW2 DMZ daar in tegen crashed iedere 20 potjes met die driver timeout melding. Volgens Steam heeft Arc Raiders meer dan 800 uur gedraait zonder ook maar 1 keer een crash. Op af en toe het probleem in de browser is het bij mij dus alleen maar bij 1 enkel spel. Ook Borderlands 4, CS2, Doom, allemaal 0 crashes.

Hier het afgelopen jaar ook alles geprobeerd. Verschillende drivers, BIOS updates, overlays uitzetten en ga zo maar door. Alles geprobeerd wat ik online kon vinden en niets helpt. Ik ga maar uit van slechte AMD drivers. Zoeken naar driver timeout geeft ook bergen met mensen die hetzelfde hebben. Als Arc Raiders 800 uur kan draaien zonder een crash en Cyberpunk 2077 ook iets van 300 uur zonder crash, dan ga ik er toch maar even vanuit dat de hardware in orde is.

Bij iedere nieuwe driver update hoop ik dat het weg is, maar dat hoop ik al meer dan een jaar. Zou mooi zijn als iemand een oplossing heeft, maar ik ben er bang voor. Ik heb echt alles geprobeerd, maar niets heeft geholpen. Helaas heb jij het wel even wat erger dan ik met maar 1 spel en soms de browser.

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 04:55
Ik zou de 7900xtx er eens uithalen en de gpu van de 7800X3D gebruiken. Kijken of die crashes buiten games weg zijn. Of zijn die al weg na het verlagen van de max gpu clock?

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / RTX 5070 Ti

• bfw99
Ik heb nog even na gevraagd maar er lijken minder crashes te zijn na alle aanpassingen. Maar het is nog niet probleemloos...

Ik ga er binnenkort weer langs om alles te controleren en dan kijken voor een mogelijkheid om heel windows kaal te installeren en ik ga dan ook even kijken of ik de windowsdebloat tool kan gebruiken. Daarnaast dan nog kijken naar de memory allocation (daar heb ik zelf wel eens gezeik door gehad) en dan de drivers goed en alle games opnieuw installeren. En dan zou het goed moeten zijn knocks on wood

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:54
Ik zou het RAM nogmaals testen. Een bankje eruit halen en dan kijken of het probleem is opgelost. En dan met het andere bankje los.

En memtest een hele nacht laten draaien.

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• lekkerliegen

lekkerliegen

Think about it

Ik zou een nvidia kaart proberen .. stuur het probleem ook naar amd en Microsoft..

heb je wel een sterke cpu draaien die het allemaal aan kan.. misschien is ie zelfs te sterk.. cpu VS gpu probleem

console gamen is beter tegenwoordig

[ Voor 32% gewijzigd door lekkerliegen op 07-09-2026 15:11 ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:12

SpamLame

niks

bfw99 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:25:
Eventviewer heeft tot nu toe nooit iets nuttigs laten zien.
Misschien cryptisch, maar helemaal geen aanknopingspunt kan duiden op HW.
Anyway probeer anders de reliability monitor eens, default aanwezig in windows 10/11

• lekkerliegen

lekkerliegen

Think about it

Ik denk dat de twee videokaarten te verschillend zijn, waardoor er timeouts optreden..

Probeer het eens met twee exact identieke

• bfw99
Ik heb de komende tijd geen moment om de pc te bekijken maar wel doorgegeven wat er nog gedaan kan worden. Met de updates, aanpassen van de tuning, en laatste drivers is het al iets minder qua crashes maar het is nog niet voorbij.

wat betreft testen met andere GPU of CPU, ik heb geen extra onderdelen die ik even kan gebruiken om te testen dus dat word hem helaas niet. Wel zegt mijn vermoeden dat het de GPU zelf is in combinatie met de drivers.

Dus de pc wordt nog eens getest met memtest, de reliability monitor zal ik er eens bij pakken, en ik ga nog een keer een moment de gehele pc een clean install geven.

Dank voor nu voor iedereen zijn of haar suggesties en tips, en hopelijk heeft iemand anders die hetzelfde probleem heeft ook iets aan de tips!! :)
Pagina: 1