Ervaringen gezocht: Selekthuis weigert GEF-bestanden en gebo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zweagels
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 27-08 07:46
Beste mede-bouwers,

Wij starten binnenkort met de bouw van onze cataloguswoning via Selekthuis. Nu zitten we in een discussie over het meerwerk voor de fundering (mortelschroefpalen) en ik ben benieuwd naar jullie technische en strategische visie hierop.

Het technische probleem: We hebben een beknopt 'Funderingsadvies' ontvangen in PDF-vorm. Hierin wordt wel de berekende maximale draagkracht van de palen getoond, maar nergens de daadwerkelijke belasting (het gewicht) van onze specifieke woning. Om te controleren of we niet betalen voor onnodige en dure overdimensionering, willen we dit door een eigen constructeur laten narekenen. Onze constructeur heeft hiervoor de ruwe .GEF-bestanden en de gebouwgegevens nodig.

Ondanks dat we hier al maanden om vragen, weigert de aannemer deze te delen. We tasten dus volledig in het duister over de noodzaak van dit specifieke, zware funderingsontwerp.

Het juridische/systematische probleem: We lopen hierbij keihard tegen de grenzen van de huidige wetgeving (zoals de Wkb en het Bbl) aan. Deze wetten toetsen uitsluitend op de ondergrens (is het minimaal veilig?), maar leggen geen enkele restrictie op aan overcapaciteit. Hierdoor kan een aannemer zich 100% indekken door extreem zwaar (en voor de klant duur) te funderen. Zij staan daarmee juridisch waarschijnlijk sterk, terwijl wij als consument de rekening voor hun dichtgetimmerde risicomijding betalen.

De klem: We voelen ons klemgezet: enerzijds willen we uiteraard dat de bouw volgens planning kan starten en we geen problemen krijgen met ons bouwdepot, anderzijds weigeren we blind te tekenen voor een black-box berekening waarvan de aannemer weigert de onderbouwing te leveren.

Mijn vragen aan de Tweakers hier:
  1. Heeft iemand van jullie succesvol de ruwe GEF-data of paalbelastingen uit een grote catalogusbouwer gekregen, en via welke route?
  2. Hoe zijn jullie strategisch omgegaan met deze impasse? (Heeft het bijvoorbeeld zin om 'onder protest' te tekenen voor later, zelf een sondering uit te voeren, de kwaliteitsborger in te schakelen, of zijn er andere wegen?)
Ik hoor graag hoe jullie dit technisch en strategisch zouden aanvliegen!

Alle reacties

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:25
Het lijkt me vooral ook echt iets waarbij je de relatie met de bouwer goed wilt hebben voordat er gestart wordt met bouwen.

Is dit onverwacht meerwerk of is de keuze voor type palen e.d. standaard afhankelijk van sonderingen en constructieberekeningen?
Het juridische/systematische probleem: [...]
De klem: [...]
Het probleem zit in relatie en communicatie. Of je nu wel- of niet een GEF bestand gaat krijgen maakt niet het verschil. Het lijkt me handig even goed te kijken hoe je de samenwerking in basis goed start. Ook de komende jaren in het bouwproces maar ook zeker de service en afhandeling zal je samen door een deur moeten kunnen.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:06
Is er op basis van de bouwtekeningen geen gewichtsberekening te maken? Het zal niet op een paar honderd kilo aankomen.

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 15:09
Je kan natuurlijk je aannemer gewoon vertrouwen en anders kies je een ander….

Ik zou als aannemer je eigenlijk ook niet als klant willen als jij het wat minder zwaar / goedkoper uitgevoerd wil hebben maar hij daar geen zin in heeft. En hoezo meerwerk, hij heeft dit toch gelijk zo geoffreerd neem ik aan?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Ernemmer

Being fit is free

de GEF bestanden kan je via dinoloket.nl downloaden
de paalbelastingen kan je constructeur zelf uitrekenen adhv de bouwtekening

Maar dit is verspilde moeite want Selekthuis gaat alleen hun eigen fundering bouwen en niet iets waar jouw constructeur mee aan komt zetten.

[ Voor 167% gewijzigd door Ernemmer op 31-08-2026 19:39 ]

Being fit is freedom

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 12:27
wat is de minderprijs van van een paal met minder draagkracht? En wat @Ernemmer zegt, Selekthuis gaat echt niet met een door een derde partij berekende fundering gebruiken. No way.

En strategisch gezien: de palen zitten nog niet in de grond, en je zit al maanden te vragen om de fundering. Lijkt mij geen goed fundament (pun intended) voor een relatie die meer dan een jaar gaat duren. Op deze manier verspeel je alle goodwill bij de aannemer/uitvoerder.

• downhilll
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:40
Volgens mij is het volstrekt normaal dat je bij een catalogus woning een zekere overwaarde begroot in de fundering.

Die berekening moet geschikt zijn voor alle types uit de catalogus.

Als je dat gaat verbijzonderen naar alle beschikbare types verlies je je concurrentie kracht op catalogus woningen.

Dus betaal je voor een catalogus woning een lage opdrachtsom om dat de berekeningen en fundaties eenvoudig(er) uitgevoerd kunnen worden.

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zowel de geotechnische berekening waarin het paaldraagvermogen wordt berekend, en de hoofdberekening/gewichtsberekening waaruit de paalbelasting volgt zouden ingediend moeten worden bij de omgevingsdienst. Vaak staat in de geotechnische berekening ook een indicatie paalbelasting zodat er een tabel met paalpuntniveau's opgesteld kan worden waaruit het vermogen bij verschillende diepten volgt.
Je zou even kunnen nagaan bij de aannemer of alle benodigde berekeningen al ingediend zijn bij de omgevingsdienst, en daarna de berekeningen daar opvragen.

Overigens zou ik zelf geen problemen hebben met overcapaciteit in de fundering, een degelijke basis scheelt op de langere termijn een hoop problemen. Een groot deel van de kosten bestaat uit aanvoer/afvoer materieel, dus een paal meer of minder zal op het totaal bedrag wel meevallen.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-09 20:48
Je wil eigenlijk in bouwteam verband je huis bouwen, maar kiest voor een catalogus- bouwer. Die hebben standaards, en met de fundering houden ze altijd een stelpost. Want locatie specifiek. Het lijkt me dan ook geen meerprijs, maar de basis aannemingsprijs. De meerprijs is als je zelf bovenop de opdracht iets extra’s laat uitvoeren. Daarvan is hier geen sprake.

Informeer eens bij de constructeur van de gemeente, hoe is zijn ervaring met funderingen in dit gebied. Bij een nieuwbouwwijkje heeft de gemeente altijd wel aardig (in)zicht.

Zoals hierboven al aangegeven, een catalogus bouwer gaat niet zomaar anders bouwen omdat de opdrachtgever dit wil. Ze houden bij voorkeur vast aan hun concept.

Mortelschroefpalen zijn sowieso wat duurder dan prefab heipalen, wat was hiervoor het argument om voor te keizen?

[ Voor 11% gewijzigd door Bas.013 op 01-09-2026 00:17 ]

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 20:01
Ik acht de kans klein dat een projectbouwer voor 1 cataloguswoning gaat afwijken van hun standaard, zelfs tegen een forse meerprijs. Daarnaast kunnen er ook andere overwegingen zijn waarom er schroefpalen worden gebruikt, het is steeds gangbaarder:

https://bouwnieuwsvandaag.nl/stillere-funderingstechniek-heijmans-steden/

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-09 09:48
Bij de keuze voor een paalsysteem moet je niet alleen kijken naar de draagkracht. De keuze van een mortel schroefpaal kan ook komen doordat deze trillingsarm is, prefab betonpalen zijn dit niet. Wellicht veel bebouwing rond je bouwlocatie? (Die gevoelig zijn voor trillingen)

En ten tweede, ik zou als catalogus bouwer ook mijn "recept" niet vrijgeven. Als jij denk dat je het beter weet, succes, toon zelf maar aan. En straks gaat jouw constructeur een palenplan maken op basis van een gewichtsberekening van een ander. Straks heb je scheuren in je woning en ga dan maar uitvechten wie zijn fout dit is.

[ Voor 37% gewijzigd door BBB-Nick op 01-09-2026 08:20 ]

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-09 20:39
Je gaat dit nooit krijgen van de bouwer. Een bouwer offreert jouw de basis prijs (zo uitgekleed mogelijk) om een standaard huis te bouwen. Deze kosten zijn vaak rondom kostprijs/kleine winst. De grootste winst zit hem in de meerwerken ect.

Als hij alle gegevens geeft/openbaar maakt zodat jij kan gaan shoppen (zoals een eigen constructeur i.p.v. het bij hem te doen) dan legt hij al zijn kaarten op tafel en wordt hij overal op uitgespeeld. want nu is het de fundering, dadelijk een kozijntje, daarna dakkapel enz enz..

Daarnaast zijn de kosten van de fundering meestal niet 1 paal meer of minder, maar materiaal, mensen en machines regelen op site.

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Opzich zouden ze gek zijn als ze die info zo door spelen.

Het verschil zal neerkomen op een paal meer of minder maar daartegenover zal staan dat dan de funderingsbalk moet worden aangepast. dan heb je daar afwijkingen tov de normaal en dat is juist niet wat een catalogusbouwer wil. Zo min mogelijk verschillen = minder fouten = lagere kosten etc.

Voor schroefpalen wordt steeds vaker bijna standaard gekozen om risico weg te nemen. ook in nieuwbouw wijken ligt schade met alle bijbehorende ellende op de loer. Alleen als je in een gebied woond waar funderen op palen uitzondelijk is zou ik verder gaan zeuren. En anders een niet catalogus aannemer zoeken, dan kan je alles helemaal zelf bepalen.

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 09:30
Wat wil je eigenlijk bereiken?

Neem aan dat er al een aannemingsovereenkomst is getekend met de bouwer en dat hierin de aanneemsom en eventuele stelposten zijn vastgelegd. Bij eventueel meerwerk is de aannemer wettelijk verplicht u hier schriftelijk over te informeren.

Ben je niet geïnformeerd over extra kosten dan zal ik me zeker niet druk maken of er één paal meer in gaat. Je wilt gewoon dat je fundering van je huis degelijk is. Sterker nog, ik zou wanneer je de mogelijkheid heb om nu alvast extra palen te slaan daar waar je in de toekomst mogelijk nog een uitbouw verwacht. Kosten voor een paar palen extra laten plaatsen in de toekomst zullen in schril contrast staan met wat het nu kost aangezien er al betaald is voor het opstelkosten (ca. €4.500,- bron: google gemini).

Krijg je wel een offerte voor meerwerk t.g.v. heiwerkzaamheden dan gewoon vragen naar de onderbouwing, danwel de vergunningsaanvraag die de aannemer namens jou heeft ingediend bij de gemeente. Of vraag of de constructeur van de aannemer jou constructeur wilt bellen als ze geen (contact)gegevens willen delen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je zowel met een catalogusbouwer in zee gaat als een eigen contstructeur in huis haalt. En dan doe je een paal minder, omdat een 3e partij dat zegt, en heb je over 10 jaar verzakking. Bij wie klop je dan aan?

Of je gaat alles lekker zelf doen, dan mag je achter al dit soort ellende aan gaan lopen jagen, of je kiest voor een one stop shop zoals een Selekthuis waarbij je zegt 'ik wil een huis, engage'.
Juist dit soort geneuzel over wel of niet genoeg palen is iets waarbij je bij een catalogusbouwer totaal niet hoeft na te denken.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-09 22:26
Goede start van de bouw, dat gaat een gezellige tijd worden.

Over wat voor bedrag heb je het over dat je denkt teveel te betalen? Wij hebben ook een huis op geboorde palen, ik geloof dat dit een kostenpost was van €12k, op de bouw van een heel huis een kleinigheidje en zeker niet iets waarover ik in discussie zou zijn gegaan.
Ik ben gewoon de berekening gevolgd van de aannemer, ik was gelukkig niet zo wantrouwend daarin.

Met betrekking tot de gegevens, wanneer de hele bouw gereed gemeld is bij de gemeente kan je al je documenten inzien en downloaden, hier kan je bijvoorbeeld ook dan de WKB documenten vinden.

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
waar zit de meerprijs exact in? in het materiaal, de uren, of wordt het extern ingekocht door selekthuis?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:27
Gezien TS zich speciaal voor dit topic heeft geregistreerd, 1 post heeft gedaan en sinds 27 augustus niet meer teruggekomen is denk ik niet dat het zin heeft veel vragen aan TS te stellen. Wellicht zinniger om het topic te volgen, krijg je automatisch een melding als iemand weer wat geplaatst heeft (hopelijk TS zelf).
Pagina: 1