[Mac Mini 2026, M5 Pro & M6] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1
Acties:

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:26

Apple lanceert nieuwe Mac mini met M6 en M5 Pro: meer CPU-, GPU- en AI-prestaties in hetzelfde compacte formaat

Apple heeft de nieuwe Mac mini voor 2026 aangekondigd. Het compacte ontwerp van de vorige generatie blijft behouden, maar intern is er flink wat veranderd. De reguliere Mac mini krijgt de volledig nieuwe M6-chip, terwijl het krachtigere model wordt uitgerust met de M5 Pro.

De M6 is Apples eerste chip die op een 2nm-procedé wordt geproduceerd en legt sterk de nadruk op AI-prestaties. Daarnaast krijgen beide modellen sneller ethernet, Wi-Fi 7, Bluetooth 6 en snellere SSD-opslag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1wjofksShlToqA2zOJPGOGMrJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9IcfE5exOtGvONA8Op371IXL.png?f=fotoalbum_large
Nieuwe M6-chip op 2nm
De nieuwe M6 beschikt over een 12-core CPU en een 12-core GPU. De CPU bestaat uit 2 super cores, 4 performance-cores en 6 efficiency-cores.

De GPU heeft Neural Accelerators in iedere GPU-core en ondersteunt hardwarematige ray tracing. Ook introduceert Apple een Dual 16-core Neural Engine, waarmee AI-workloads aanzienlijk sneller moeten worden uitgevoerd.

De M6 ondersteunt maximaal 32GB centraal geheugen en biedt, afhankelijk van de configuratie, een geheugenbandbreedte tot 170GB/s.
Belangrijkste specificaties M6:
CPU: 12 cores
GPU: 12 cores met Neural Accelerators
Neural Engine: Dual 16-core Neural Engine
Geheugen: standaard 16GB, maximaal 32GB
Geheugenbandbreedte: tot 170GB/s
Opslag: vanaf 256GB SSD, configureerbaar tot 2TB
Productieproces: 2nm
Ray tracing: hardwarematig versneld
Prestatieverbeteringen ten opzichte van de M4
Volgens Apple levert de Mac mini met M6 tot 40 procent betere CPU-prestaties dan het vorige M4-model. De grafische prestaties zijn tot twee keer zo hoog en de SSD-opslag is eveneens tot twee keer sneller.

Voor AI-taken spreekt Apple over een verbetering tot vier keer ten opzichte van de Mac mini met M4.
Enkele prestatievergelijkingen:
LM Studio: tot 4,8x snellere verwerking van LLM-prompts dan met M4 en tot 13,5x sneller dan M1.

Microsoft Excel: tot 1,5x snellere spreadsheetberekeningen dan met M4 en tot 2,3x sneller dan M1.

Cyberpunk 2077 Ultimate Edition: tot 2x hogere gamingprestaties met ray tracing dan op de M4 Mac mini.
Mac mini met M5 Pro voor zwaardere workloads
Naast de M6-versie komt er opnieuw een krachtiger Pro-model. Opvallend genoeg gebruikt Apple hiervoor niet een M6 Pro, maar de eerder geïntroduceerde M5 Pro.

De standaardconfiguratie heeft een 15-core CPU en 16-core GPU. De M5 Pro is configureerbaar tot een 18-core CPU en 20-core GPU.

Het model ondersteunt maximaal 64GB centraal geheugen en heeft een geheugenbandbreedte van 307GB/s.
Belangrijkste specificaties M5 Pro:
CPU: 15 cores, configureerbaar tot 18 cores
GPU: 16 cores, configureerbaar tot 20 cores
Neural Engine: 16-core
Geheugen: vanaf 24GB, maximaal 64GB
Geheugenbandbreedte: 307GB/s
Opslag: vanaf 512GB, configureerbaar tot 8TB
Thunderbolt: Thunderbolt 5

Apple noemt onder andere tot 4x snellere LLM-verwerking in LM Studio dan op de M4 Pro, 1,4x snellere ray-traced rendering in Blender en 1,5x snellere beeldverwerking in Affinity.
Zelfde compacte ontwerp
Aan de buitenkant verandert er weinig. Apple behoudt het compacte ontwerp dat in 2024 met de M4-generatie werd geïntroduceerd.

De Mac mini meet 12,7 bij 12,7 centimeter en is 5 centimeter hoog. De M6-versie weegt ongeveer 670 gram.

Aan de voorkant zitten opnieuw twee USB-C-poorten met USB 3-snelheden tot 10Gbit/s en een 3,5mm-aansluiting voor een koptelefoon.
Wi-Fi 7, Bluetooth 6 en standaard 2,5GbE
Op het gebied van connectiviteit zijn er wel upgrades.

Beide uitvoeringen krijgen voortaan standaard 2,5Gbit-ethernet in plaats van gigabitethernet. Optioneel is 10Gbit-ethernet beschikbaar.

Ook zijn Wi-Fi 7 en Bluetooth 6 toegevoegd.

Aan de achterkant zitten HDMI, ethernet en drie Thunderbolt-aansluitingen.

De M6-uitvoering beschikt over drie Thunderbolt 4-poorten met snelheden tot 40Gbit/s. De M5 Pro-versie krijgt drie Thunderbolt 5-poorten, waarbij snelheden tot 120Gbit/s mogelijk zijn.
Ondersteuning voor maximaal drie beeldschermen
Ook de M6 Mac mini kan maximaal drie externe beeldschermen aansturen.

Met twee schermen is onder andere een combinatie mogelijk van een 8K-scherm op 60Hz met een tweede display. Bij lagere resoluties worden hogere verversingssnelheden ondersteund, waaronder 4K op maximaal 240Hz.

De M5 Pro biedt dankzij Thunderbolt 5 en DisplayPort 2.1 meer bandbreedte voor meerdere schermen met hoge resoluties en verversingssnelheden.
macOS 27 en Siri AI
De nieuwe Mac mini wordt geleverd rond de introductie van macOS 27 Golden Gate.

Een belangrijk onderdeel daarvan is de nieuwe Siri AI (nog niet beschikbaar in Nederland). Siri kan gebruikmaken van persoonlijke context uit onder andere berichten, e-mails en foto's en krijgt meer mogelijkheden om acties binnen apps uit te voeren.

Ook Apple Intelligence wordt verder geïntegreerd in onder meer Safari, Foto's, Opdrachten en Spotlight.

Dankzij de Neural Accelerators in de M6 richt Apple zich bovendien nadrukkelijk op lokale AI-toepassingen. Denk hierbij aan het draaien van lokale taalmodellen, beeldbewerking en AI-agents die continu op de Mac kunnen draaien.
Duurzaamheid
Volgens Apple bestaat de nieuwe Mac mini voor 50 procent uit gerecycled materiaal. De behuizing is gemaakt van 100 procent gerecycled aluminium en voor alle magneten worden volledig gerecyclede zeldzame aardmetalen gebruikt.

Ook wordt voor de productie uitsluitend elektriciteit uit hernieuwbare bronnen gebruikt en bestaat de verpakking volledig uit vezelgebaseerd materiaal.
Prijs en beschikbaarheid
De nieuwe Mac mini kan vanaf vandaag worden besteld en is vanaf 22 september 2026 verkrijgbaar.

Mac mini M6: vanaf €1.069,-
16GB centraal geheugen en 256GB SSD

Mac mini M5 Pro: vanaf €2.019,-
24GB centraal geheugen en 512GB SSD

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 14:05
Onverwachts een nieuwe Mac Mini aangekondigt...

Al even op aan het wachten...

Het gaat mijn eerste mac mini of macos device ooit worden. Naast een iphone, ipad, apple tv... Ontbreekt een mac dus nog.

Reden dat ik ook kijk naar een mac mini is om mijn bestaande desktop pc te vervangen. Zelf ben ik een beetje windows moe en wil dan het complete plaatje van het apple eco systeem.

Ik doe niet aan video editing maar ben wel een software engineer. In vrije tijd hou ik me bezig met applicaties maken en zou zeker ook eens willen proberen om iOS apps te ontwikkelen.

Ook zou ik wat willen experimenteren met lokale AI modellen.

Daarnaast speel ik ook nog af en toe DOTA. Ik weet dat gamen op een mac niet ideaal is. Maar als het kan, ben ik dan beter af met een M5 Pro dan een M6? Of gaat dat geen impact hebben?

Twijfel nu dus over 2 configuraties:

Mac mini M6: vanaf €1.509,-

• mprkooij
frye schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:04:
Onverwachts een nieuwe Mac Mini aangekondigt...

Al even op aan het wachten...

Het gaat mijn eerste mac mini of macos device ooit worden. Naast een iphone, ipad, apple tv... Ontbreekt een mac dus nog.

Reden dat ik ook kijk naar een mac mini is om mijn bestaande desktop pc te vervangen. Zelf ben ik een beetje windows moe en wil dan het complete plaatje van het apple eco systeem.

Ik doe niet aan video editing maar ben wel een software engineer. In vrije tijd hou ik me bezig met applicaties maken en zou zeker ook eens willen proberen om iOS apps te ontwikkelen.

Ook zou ik wat willen experimenteren met lokale AI modellen.

Daarnaast speel ik ook nog af en toe DOTA. Ik weet dat gamen op een mac niet ideaal is. Maar als het kan, ben ik dan beter af met een M5 Pro dan een M6? Of gaat dat geen impact hebben?

Twijfel nu dus over 2 configuraties:

Mac mini M6: vanaf €1.509,-

Hmmm, mijn advies zou zijn:

Mac mini M6 met 24 GB RAM als je vooral softwareontwikkeling, dagelijks gebruik, iOS development en lichte tot middelzware AI-doeleinden hebt.

Mac mini M5 Pro alleen als je serieus lokale AI-modellen wilt draaien of als je verwacht de komende 4-6 jaar steeds zwaardere workloads te gebruiken.

Voor jouw gebruik en zeker als eerste machine neig ik naar de M6. Voor softwareontwikkeling, iOS-development en dagelijks gebruik biedt die meer dan genoeg prestaties. Alleen voor zwaardere lokale AI-workloads heeft de M5 Pro echt een duidelijk voordeel. Voor DOTA 2 zullen beide systemen ruim voldoende presteren, waardoor dat geen doorslaggevende factor is lijkt mij.

[ Voor 44% gewijzigd door mprkooij op 26-08-2026 11:26 ]

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:47
mprkooij schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:16:
[...]

Hmmm, mijn advies zou zijn:

Mac mini M6 met 24 GB RAM als je vooral softwareontwikkeling, dagelijks gebruik, iOS development en lichte tot middelzware AI-doeleinden hebt.

Mac mini M5 Pro alleen als je serieus lokale AI-modellen wilt draaien of als je verwacht de komende 4-6 jaar steeds zwaardere workloads te gebruiken.

Voor jouw gebruik en zeker als eerste machine neig ik naar de M6. Voor softwareontwikkeling, iOS-development en dagelijks gebruik biedt die meer dan genoeg prestaties. Alleen voor zwaardere lokale AI-workloads heeft de M5 Pro echt een duidelijk voordeel. Voor DOTA 2 zullen beide systemen ruim voldoende presteren, waardoor dat geen doorslaggevende factor is lijkt mij.
Ik vraag mij vooral af hoeveel verschil een dual 16-core Neural Engine zal maken voor lokale ai. De M6 is hiermee uitgerust. De m5 pro heeft dit niet?

[ Voor 3% gewijzigd door Monkeydancer op 26-08-2026 11:49 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• mprkooij
Monkeydancer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:49:
[...]

Ik vraag mij vooral af hoeveel verschil een dual 16-core Neural Engine zal maken voor lokale ai. De M6 is hiermee uitgerust. De m5 pro heeft dit niet?
En de M6 heeft voor het eerst ook Neural Accelerators in de GPU zitten.

Maar voor lokale AI moet je goed onderscheid maken tussen drie dingen:
  1. Neural Engine
  2. GPU
  3. Unified Memory / geheugenbandbreedte
Maar van wat ik weet is dat veel modellen vandaag de dag voornamelijk draaien op de GPU en Unified Memory en veel minder op de Neural Engine. De bottleneck is meestal geheugen en geheugenbandbreedte. Daarom waren/zijn de Mac Mini's met M4 en RAM zo populair voor lokale AI vooral toen ze nog een stuk betaalbaarder waren.

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:36
Wanneer kunnen we de eerste benchmarks verwachten van de nieuwe M6?

Ik heb er 1 in pre-order staan met 512gb en 32gb ram, maar voor 1700 euro verwacht ik wel hele mooie prestaties van de M6 chip.

• mprkooij
outlandos schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:09:
Wanneer kunnen we de eerste benchmarks verwachten van de nieuwe M6?

Ik heb er 1 in pre-order staan met 512gb en 32gb ram, maar voor 1700 euro verwacht ik wel hele mooie prestaties van de M6 chip.
Ik denk een halve week voor hij released. Woe 16 of Do 17 september mogelijk?
Bak met geld, voor de hele geheugencrisis had hij waarschijnljk 1349/1400,- gekost. Maar goed, performance heeft hij zeker! Bijzonder hoe klein die machine is en hoeveel kracht hij waarschijnlijk in zich heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQL53Vy5uuz3iNwW4yTf5wAdxzk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ig6GOXO0efGgxAfzIMG61tTr.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door mprkooij op 27-08-2026 14:36 ]

• Pietopdeheuvel
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16-09 07:55
mprkooij schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:35:
[...]

Ik denk een halve week voor hij released. Woe 16 of Do 17 september mogelijk?
Bak met geld, voor de hele geheugencrisis had hij waarschijnljk 1349/1400,- gekost. Maar goed, performance heeft hij zeker! Bijzonder hoe klein die machine is en hoeveel kracht hij waarschijnlijk in zich heeft.
[Afbeelding]
Vooral ook (wat veel mensen vergeten) een klein doosje waar de voeding ook in zit, geen aparte baksteen ernaast.

Ben benieuwd naar de performance. Heb nog geen echte benchmarks gezien, maar als de geruchten kloppen: 125-140% van de CPU-prestatie van een M1 Max, en een 60-80% van diens GPU-prestatie.

• outlandos
Ik vraag me wel af wat een betere koop voor me is: de Mac Mini met M6, 32gb en 512gb opslag voor 1729 of de Mac Mini met M5 Pro, 24gb en 512gb opslag voor 300 euro meer.

Ik wil vooral een toekomstbestendig apparaat voor de komende 7 jaar. Mogelijk gaat mijn dochter of ik er ook op gamen. Video editing doe ik niet echt aan. AI ook niet (buiten Gemini, maar dus niets qua LLM).

• phoney870
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14:27
outlandos schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 20:04:
Ik wil vooral een toekomstbestendig apparaat voor de komende 7 jaar. Mogelijk gaat mijn dochter of ik er ook op gamen. Video editing doe ik niet echt aan. AI ook niet (buiten Gemini, maar dus niets qua LLM).
Je hebt voldoende aan een Mac Mini m6 met 16 GB geheugen en 512 GB opslag en een Geforce Now ultimate abonnement voor het gamen erbij, houd je nog honderden euro's over voor games.
Nvidia gebruikt de m4's op haar stands tijdens haar Geforce Now presentaties, draait vlekkeloos.

Je hebt echt geen 24 GB of meer geheugen nodig, ik weet niet of je hiervoor ook een Mac hebt gehad, maar het geheugenverbruik is echt een stuk minder dan op Windows en 24 GB of zelfs 32 GB is echt gigantisch veel en ga je niet gebruiken met wat je benoemt.

[ Voor 20% gewijzigd door phoney870 op 31-08-2026 20:22 ]

• mprkooij
Ik zou het niet doen, toch gedaan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWpAagavBSK06RJ_EKtG2bSOEEQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KoxHYD0AS8Ao3R7s5YQlGNtK.png?f=fotoalbum_large

• phoney870
waar heb je die voor 100 euro minder kunnen kopen? Mooie prijs.

• mprkooij
phoney870 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 20:15:
waar heb je die voor 100 euro minder kunnen kopen? Mooie prijs.
Apple Store studentenkorting. Mag je alleen als 'student' of ouder van een student of onderwijsleraar(es) bestellen, maar deed ik ook al toen ik geen student meer was. Officieel ben ik momenteel Master student, dus mag het :)

Zal hem voornamelijk gebruiken als Home Hub + Sonarr, Radarr, Plex, Home Assistant, etc. Veel geld voor zo'n machine, maar voor de toekomst misschien handig. AI doe ik nog niet zoveel mee...

[ Voor 19% gewijzigd door mprkooij op 31-08-2026 20:17 ]

• phoney870
mprkooij schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 20:16:
Apple Store studentenkorting. Mag je alleen als 'student' of ouder van een student of onderwijsleraar(es) bestellen, maar deed ik ook al toen ik geen student meer was. Officieel ben ik momenteel Master student, dus mag het :)
Ik ben een docent op het MBO, maar had al in mei van dit jaar voor 929 de Mac mini m4 gekocht. Mooi ding hoor, ga je vast net zo van genieten als ik er dagelijks van doe. Een hub erbij vind ik altijd fijn, zelf heb ik de SATECHI Mac mini M6, M5 Pro, M4 Hub & Stand met NVMe SSD-behuizing gekocht op Amazon (scheelt zo 50 euro met een winkel die Apple producten in Nederland verkoopt), ik twijfelde wat over de hub, maar hij bevalt er echt goed bij en wil niet meer zonder.

• outlandos
phoney870 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 20:10:
[...]

Je hebt voldoende aan een Mac Mini m6 met 16 GB geheugen en 512 GB opslag en een Geforce Now ultimate abonnement voor het gamen erbij, houd je nog honderden euro's over voor games.
Nvidia gebruikt de m4's op haar stands tijdens haar Geforce Now presentaties, draait vlekkeloos.

Je hebt echt geen 24 GB of meer geheugen nodig, ik weet niet of je hiervoor ook een Mac hebt gehad, maar het geheugenverbruik is echt een stuk minder dan op Windows en 24 GB of zelfs 32 GB is echt gigantisch veel en ga je niet gebruiken met wat je benoemt.
Cloud Gaming geeft mij toch altijd het gevoel dat er vertraging in zit. Ik speel liever op Steam (heb ik ook al mijn games op).

• phoney870
outlandos schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 20:24:
Cloud Gaming geeft mij toch altijd het gevoel dat er vertraging in zit. Ik speel liever op Steam (heb ik ook al mijn games op).
Ik heb ook de games op Steam en die speel ik in de cloud. Ik ervaar zelf helemaal geen vertraging, maar heb wel 1 gig glasvezel. En ik ben de leeftijd van 50 voorbij, mijn zoon van 18 weigert mij in zijn clan op te nemen omdat ik te traag ben. En ik speel alleen maar simulators en heel af en toe een game als de nieuwe James Bond op easy mode :D

Heb de mac als game pc in de woonkamer staan en de zware gamepc's staan in de mancave. Maar die zijn meestal bezet door de pubers in huis en die spelen inderdaad niet graag op geforce now omdat ze dan mods niet kunnen gebruiken en wat niet meer.

Het viel me wel op toen ik de mac net had dat ik lang niet al mijn Steam games op de mac kan installeren, veel games die ik heb zijn voor Windows gemaakt.

[ Voor 25% gewijzigd door phoney870 op 31-08-2026 20:29 ]

• outlandos
phoney870 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 20:26:
[...]

Ik heb ook de games op Steam en die speel ik in de cloud. Ik ervaar zelf helemaal geen vertraging, maar heb wel 1 gig glasvezel. En ik ben de leeftijd van 50 voorbij, mijn zoon van 18 weigert mij in zijn clan op te nemen omdat ik te traag ben. En ik speel alleen maar simulators en heel af en toe een game als de nieuwe James Bond op easy mode :D

Heb de mac als game pc in de woonkamer staan en de zware gamepc's staan in de mancave. Maar die zijn meestal bezet door de pubers in huis en die spelen inderdaad niet graag op geforce now omdat ze dan mods niet kunnen gebruiken en wat niet meer.
Niks mis met een gamende vader :D ik denk dat het voornamelijk te maken heeft met het type games. Bij snelle actie/shooters/platformers merk ik het toch echt wel. En ik heb ook een razendsnel netwerk (2gbit).

Dus dan kom ik terug op mijn vraag hierboven, beter voor de M6 gaan (met 24gb of 32gm ram, 16 vind ik net iets te weinig), of de M5 Pro nemen.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 23:07
[...]

Zal hem voornamelijk gebruiken als Home Hub + Sonarr, Radarr, Plex, Home Assistant, etc. Veel geld voor zo'n machine, maar voor de toekomst misschien handig. AI doe ik nog niet zoveel mee...
Geldt dat voor iedere officiële studie overigens? Mijn partner wou een Mini en volgt de komende 3 jaar nog een officiele online HBO opleiding.
outlandos schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 20:31:
[...]

Niks mis met een gamende vader :D ik denk dat het voornamelijk te maken heeft met het type games. Bij snelle actie/shooters/platformers merk ik het toch echt wel. En ik heb ook een razendsnel netwerk (2gbit).

Dus dan kom ik terug op mijn vraag hierboven, beter voor de M6 gaan (met 24gb of 32gm ram, 16 vind ik net iets te weinig), of de M5 Pro nemen.
Ik zou nadenken wat je belangrijker vindt, de snellere M5 Pro chip met Thunderbolt 5 poorten, of meer RAM en Thunderbolt 4 poorten.

Als je denkt dat 24gb RAM zat is dan kun je eventueel de M5 Pro nemen (of alsnog M6 met 24GB RAM).

Zo niet dan alsnog de M6 nemen met meer RAM.

Ik heb zelf een Air met 16GB RAM en dat is zat voor wat ik ermee doe, maar de Air is voor erbij en ik heb ook een desktop met 32GB RAM.

Had ik de desktop niet dat zou ik Air met 32GB RAM nemen in mijn geval.

[ Voor 109% gewijzigd door Mizgala28 op 31-08-2026 21:09 ]

• mprkooij
Mizgala28 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:01:
[...]

Geldt dat voor iedere officiële studie overigens? Mijn partner wou een Mini en volgt de komende 3 jaar nog een officiele online HBO opleiding.
yep. Zo lang je een studie volgt, mag je gebruik maken van de onderwijs korting. Wordt zelden gecheckt, maar als ze het doen dan moet je een bewijs aanleveren dat je studerende bent.

• outlandos
Mizgala28 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:01:
[...]

[...]

Ik zou nadenken wat je belangrijker vindt, de snellere M5 Pro chip met Thunderbolt 5 poorten, of meer RAM en Thunderbolt 4 poorten.

Als je denkt dat 24gb RAM zat is dan kun je eventueel de M5 Pro nemen (of alsnog M6 met 24GB RAM).

Zo niet dan alsnog de M6 nemen met meer RAM.

Ik heb zelf een Air met 16GB RAM en dat is zat voor wat ik ermee doe, maar de Air is voor erbij en ik heb ook een desktop met 32GB RAM.

Had ik de desktop niet dat zou ik Air met 32GB RAM nemen in mijn geval.
Moeilijke keuze! Ik heb het gevoel dat als ik ga voor 24GB RAM en 512GB storage, dat ik dan meer waar voor mijn geld krijg als ik voor de M5 Pro ga omdat die 2 zaken daarin al inbegrepen zitten in de minimum specs.

• Mizgala28
outlandos schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:10:
[...]

Moeilijke keuze! Ik heb het gevoel dat als ik ga voor 24GB RAM en 512GB storage, dat ik dan meer waar voor mijn geld krijg als ik voor de M5 Pro ga omdat die 2 zaken daarin al inbegrepen zitten in de minimum specs.
Als dat je conclusie is dan zou ik voor de M5 Pro model gaan.

• Mizgala28
mprkooij schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:30:
[...]

yep. Zo lang je een studie volgt, mag je gebruik maken van de onderwijs korting. Wordt zelden gecheckt, maar als ze het doen dan moet je een bewijs aanleveren dat je studerende bent.
Hou ik in gedachte dan.

Dank voor de info :)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
[...]

Heb dat zelf allemaal op een uitvoering: Ugreen NASync DXP4800 Plus draaien. Ik vind dat een stuk handiger vanwege de interne bays voor zowel HDD's als NVME's.

• mprkooij
Greatsword schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:25:
[...]

Heb dat zelf allemaal op een uitvoering: Ugreen NASync DXP4800 Plus draaien. Ik vind dat een stuk handiger vanwege de interne bays voor zowel HDD's als NVME's.
Heb al een DAS liggen met 12TB :) thx voor de tip tho

• outlandos
Hieronder vind je de drie builds waartussen ik twijfel. Mijn use case is vooral dagelijks gebruik en wat gaming: voornamelijk indiegames, maar af en toe ook een 3D-titel. Daarnaast wil ik in de toekomst misschien wat experimenteren met LLM's, al zijn die plannen nog niet heel concreet.

De M6-chip spreekt me uiteraard erg aan, maar wat me tegenstaat is de meerprijs: upgrade je het werkgeheugen naar 32 GB en neem je 512 GB opslag, dan zit je binnen 300 euro al op het basismodel van de Pro 5. En die laatste is, lijkt me, toch een stuk allrounder?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6Tb1Lu2IxFuweHo-M6kmfY51SA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yactrMSA35wEptyGou4790th.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eu3Y3viDja8nGy1YaOyuVxc5flI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JY4VqWEAtaHqIx5NZnYgSDu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UB1nWp9TotfJvZWJDftGP7bjKWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6g3mNupbRLaUCh4AIEs2o1CK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door outlandos op 02-09-2026 08:15 ]

• oldsmelly
  • Laatst online: 13:30
Ik heb ondertussen zelf wat geknutseld met een lokale LLM en ik kan je verzekeren dat 24GB intern echt veel te weinig geheugen is.

Zelf heb ik een mac met 48GB intern en dan is is op het randje met een kleiner model. Ik moet het een en ander nog verder uitzoeken en optiomaliseren maar als je echt serieus aan de slag wilt met lokale AI dan zit je denk ik al heel snel aan 48-64GB intern.

Wellicht als de modellen efficienter worden dat je met 32 GB uit de voeten kan maar voor nu denk ik echt niet.

[ Voor 13% gewijzigd door oldsmelly op 02-09-2026 08:49 ]

MuziekLiefhebbert

• outlandos
oldsmelly schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:47:
Ik heb ondertussen zelf wat geknutseld met een lokale LLM en ik kan je verzekeren dat 24GB intern echt veel te weinig geheugen is.

Zelf heb ik een mac met 48GB intern en dan is is op het randje met een kleiner model. Ik moet het een en ander nog verder uitzoeken en optiomaliseren maar als je echt serieus aan de slag wilt met lokale AI dan zit je denk ik al heel snel aan 48-64GB intern.

Wellicht als de modellen efficienter worden dat je met 32 GB uit de voeten kan maar voor nu denk ik echt niet.
Goed punt. Misschien moet ik het idee van een lokale LLM inderdaad laten varen. Dan blijven gaming en algemeen dagelijks gebruik over als voornaamste use-case, waarvoor 24 GB meer dan voldoende is. De enige afweging die nu nog overblijft: ga ik voor de M6 van € 1.509,- of is de meerprijs naar de M5 Pro (€ 2.019,-) het waard?

[ Voor 16% gewijzigd door outlandos op 02-09-2026 09:59 ]

• StygMa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:31
outlandos schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:55:
[...]

Goed punt. Misschien moet ik het idee van een lokale LLM inderdaad laten varen. Dan blijven gaming en algemeen dagelijks gebruik over als voornaamste use-case, waarvoor 24 GB meer dan voldoende is. De enige afweging die nu nog overblijft: ga ik voor de M6 van € 1.509,- of is de meerprijs naar de M5 Pro (€ 2.019,-) het waard?
Ik weet niet wat je momenteel gebruikt, maar voor algemeen gebruik en niet al te zware spellen is een nieuwe of 2e hands Mac mini m4 base misschien al wel voldoende. Als je meer in de Stardew Valley sferen zit, dan werkt een oudere (2e handse) Mac mini x ook nog voldoende. Dan is er wel wat te vinden tussen de 500-1000 euro.

Ik zie dat Cyberpunk draait op een m4 base, niet perse hoog in de fps, maar ligt beetje aan je wensen. https://www.reddit.com/r/macgaming/comments/1m4w2xh/cyberpunk_2077_mac_mini_m4_base_performance/

• outlandos
StygMa schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:55:
[...]

Ik weet niet wat je momenteel gebruikt, maar voor algemeen gebruik en niet al te zware spellen is een nieuwe of 2e hands Mac mini m4 base misschien al wel voldoende. Als je meer in de Stardew Valley sferen zit, dan werkt een oudere (2e handse) Mac mini x ook nog voldoende. Dan is er wel wat te vinden tussen de 500-1000 euro.

Ik zie dat Cyberpunk draait op een m4 base, niet perse hoog in de fps, maar ligt beetje aan je wensen. https://www.reddit.com/r/macgaming/comments/1m4w2xh/cyberpunk_2077_mac_mini_m4_base_performance/
Eigenlijk speel ik voornamelijk indie games op de pc, zoals The Binding of Isaac en vergelijkbare titels. In dat opzicht zal de M6 waarschijnlijk ruim voldoende zijn. Tegelijkertijd voelt het wat krom om relatief veel extra te betalen voor een upgrade van 256 GB naar 512 GB opslag en van 16 GB naar 24 GB geheugen, terwijl deze specificaties standaard zijn inbegrepen bij de M5 Pro-variant. Daarnaast krijg je met de M5 Pro ook nog de dubbele geheugenbandbreedte en Thunderbolt 5, wat de meerprijs aantrekkelijker maakt.

• outlandos
@StygMa Ik wil sowieso een nieuwe Mac Mini aanschaffen. De enige vraag is nog welk model het precies gaat worden ;)

• oldsmelly
De Pro variant heeft natuurlijk de beste papieren, voor gaming meer GPU cores en veel meer geheugen bandbreedte.

Ik ga er vanuit dat je deze machine de komen 5-6 jaar wel gaat gebruiken en het is altijd beter om ruimer in je jasje te zitten, zeker omdat je later niks meer kan veranderen aan je machine.

Ik heb de macbook Pro M5 Pro en ik heb er een thunderbolt 5 dock bij genomen en de TB5 is echt super.. 1 draadje voor alles opladen, Netwerk en extra scherm op HiRes.

Kan je het je veroorloven dan zou ik persoonlijk de Pro versie nemen (en stiekum de 1TB)

[ Voor 20% gewijzigd door oldsmelly op 02-09-2026 15:45 ]

MuziekLiefhebbert

• outlandos
oldsmelly schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:41:
De Pro variant heeft natuurlijk de beste papieren, voor gaming meer GPU cores en veel meer geheugen bandbreedte.

Ik ga er vanuit dat je deze machine de komen 5-6 jaar wel gaat gebruiken en het is altijd beter om ruimer in je jasje te zitten, zeker omdat je later niks meer kan veranderen aan je machine.

Ik heb de macbook Pro M5 Pro en ik heb er een thunderbolt 5 dock bij genomen en de TB5 is echt super.. 1 draadje voor alles opladen, Netwerk en extra scherm op HiRes.

Kan je het je veroorloven dan zou ik persoonlijk de Pro versie nemen (en stiekum de 1TB)
Ik volg je een heel stuk. Tot aan de 1TB, want als je daarvoor kiest zit je nog maar 500 euro verwijderd van de mac studio met M5 Max en die blaast de Pro dan weer weg.

• oldsmelly
Het is inderdaad de bekende Apple valkuil ze weten precies de configs zo te maken dat je iedere zegt "Ja maar dan kan ik net zo goed voor een paar honderd euro meer..."...

Ik zei 1TB omdat 512 mischien nu genoeg lijkt maar mocht je bv veel lokaal gaan doen is het best snel vol...

Maar idd je kan dan aan de gang blijven

MuziekLiefhebbert

• outlandos
De RAM heavily specced opties lopen nu wel op qua levertijd. M6 met 32GB ram gaat nu al richting half oktober.

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 14:05
Hmm, omwille van aankoop via werk zou ik de mac mini moeten aankopen via coolblue.

Zij bieden op dit moment niet alle configs uit. Wou eigenlijk voor de 32gb versie gaan maar max wat coolblue aanbiedt is 24gb.

Nu eens wat ingelezen en de ram bandwidth is dus eigenlijk ook van belang.
M5 Pro - 307GB/s
M6 - 180GB/s

2019 euro vs 1509 euro.

CPU van M5 pro zal ook wel beter zijn, naast thunderbolt 5 tov 4.

Moeilijke keuzes... :+

• hibird1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:22
Ik ben van plan om de nieuwe m6 mac mini te nemen in de basis configuratie. Echter, ik twijfel over de hoeveelheid RAM.

Enige waarvoor ik hem zou gebruiken is gamen via GeForce Now, wat Lightroom werk en af en toe wat programmeren. Volgens mij volstaat 16GB prima, maar wellicht is 24GB net wat comfortabeler?

• v-mann
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18-09 08:38
Ik heb net een mac mini M6 32Gb besteld, de beloofde levertijd is idd fors: 9-16 oktober.

• Greatsword
  • Niet online
hibird1 schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:43:
Ik ben van plan om de nieuwe m6 mac mini te nemen in de basis configuratie. Echter, ik twijfel over de hoeveelheid RAM.

Enige waarvoor ik hem zou gebruiken is gamen via GeForce Now, wat Lightroom werk en af en toe wat programmeren. Volgens mij volstaat 16GB prima, maar wellicht is 24GB net wat comfortabeler?
Eerder toekomstbestendiger en bij Adobe programma's kan je nooit genoeg RAM hebben, dus als je het kan veroorloven zou ik daar wel voor gaan. Zeker als je er 4-5 jaar mee gaat doen.

• outlandos
v-mann schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:00:
Ik heb net een mac mini M6 32Gb besteld, de beloofde levertijd is idd fors: 9-16 oktober.
De M6 32Gb versie loopt nu al op richting eind oktober. Geen idee hoeveel ze in stock hebben, maar lijkt dus wel populair te zijn. Dat ondanks de flinke meerprijs voor de extra RAM.

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:35

Royz

Kleurenblind!!

Ik ben ook aan het twijfelen tussen de M6 32gb en de M5pro met 24gb. Ook het feit dat de M5pro niet in 32gb te verkrijgen is, maar direct naar 48gb schiet maakt het lastig.

De levertijd van de M5 pro loopt iig niet op zo te zien en is dus minder populair?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• Onnie_b
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:02
mac mini m6 pre order geplaats. 24gb ram aangevinkt. 256GB opslag en in de toekomst uit te breiden met SSD. Laatste mac was een imac 2009. Van plan een beetje te gaan experimenteren met local AI. Zal het genoeg zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Onnie_b op 12-09-2026 20:49 ]

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb ook maar een bestelling geplaatst voor het base model. :)

• outlandos
Omdat World of Warcraft Forever binnenkort uitkomt twijfel ik nog meer tussen M6 en de M5 Pro Mac Mini... Ga hem spelen op een 5k2k monitor.

Ik heb een Mac mini M6 met 32GB en 512GB opslag in pre-order staan met als leverdatum 22-25 september. Eventueel iemand die hem voor de kostprijs zou willen overnemen en ophalen in Noordwijk? Leverdatum op dit moment is half oktober, dus wellicht interessant. Hoef er niets aan te verdienen.

Bovenstaande is enkel van toepassing indien ik voor de M5 Pro ga.. maar zit dus nog in dubio.

• Greatsword
  • Niet online
Prijs en beschikbaarheid
De nieuwe Mac mini kan vanaf vandaag worden besteld en is vanaf 22 september 2026 verkrijgbaar.
Toch wel bizar dat we meer dan een maand moeten wachten op de officiële release en reviews terwijl de vorige week aangekondigde iPhones en Apple Watches morgen al geleverd worden. 8)7

• outlandos
Greatsword schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:15:
[...]

Toch wel bizar dat we meer dan een maand moeten wachten op de officiële release en reviews terwijl de vorige week aangekondigde iPhones en Apple Watches morgen al geleverd worden. 8)7
Enig idee wanneer het review embargo afloopt? Zag al wel een gelekte benchmark van de M6 mac mini (M5 Pro Mac mini nog niet):

https://www.notebookcheck...ple-M3-Max.1401014.0.html

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Krijg net een bericht dat mijn bestelling eerder wordt geleverd dan gepland, minimale meevaller :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• outlandos
Royz schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:47:
Krijg net een bericht dat mijn bestelling eerder wordt geleverd dan gepland, minimale meevaller :)
Ja ik krijg de Mac Mini M6 met 32GB zelfs al aankomende woensdag. Even voor alle zekerheid:

Ik kan die gewoon kostenloos retour sturen toch? Ondanks dat het geen base model betreft?

Want ik ga denk ik toch liever voor de M5 Pro Mac Mini ivm World of Warcraft Forever die ik erop wil gaan spelen.
edit:
Ik laat de mac mini die ik retour stuur natuurlijk wel ongeopend. Dan zou terugsturen toch geen probleem moeten zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door outlandos op 19-09-2026 08:35 ]

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:11
Als het goed is vanaf dinsdag ophalen bij Coolblue. Net een vermoeiende cleanup sessie van mijn huidige Mac. Ben van plan de migration assistant te gebruiken. Ken nu geloof ik alle folders die System Data etc bloaten uit m'n hoofd. Paar handige tooltjes weer gevonden.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 17 Pro 256GB | iPad Pro M5 11" 256GB 5G | AW Series 12 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Onnie_b
Hier levertijd tussen 22-25 sept van apple. Hopelijk een beetje snel in huis. Iemand enig idee wanneer de check of je student bent wordt gedaan?

• Onnie_b
outlandos schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:31:
[...]

Ja ik krijg de Mac Mini M6 met 32GB zelfs al aankomende woensdag. Even voor alle zekerheid:

Ik kan die gewoon kostenloos retour sturen toch? Ondanks dat het geen base model betreft?

Want ik ga denk ik toch liever voor de M5 Pro Mac Mini ivm World of Warcraft Forever die ik erop wil gaan spelen.
edit:
Ik laat de mac mini die ik retour stuur natuurlijk wel ongeopend. Dan zou terugsturen toch geen probleem moeten zijn?
Kan ik mijn bestelling annuleren en mijn geld terugkrijgen?
Als je van gedachten verandert, kun je tot 14 dagen na ontvangst van het product of de producten je bestelling annuleren. Je krijgt dan het volledige aankoopbedrag terug. Je kunt een retourzending aanvragen via telefoonnummer 0800-0200570 (laag tarief) of via de bestelstatuspagina. Hiervoor gelden mogelijk uitzonderingen. Raadpleeg voor meer informatie de verkoopvoorwaarden.

• outlandos
Onnie_b schreef op zondag 20 september 2026 @ 07:47:
[...]
Kan ik mijn bestelling annuleren en mijn geld terugkrijgen?
Als je van gedachten verandert, kun je tot 14 dagen na ontvangst van het product of de producten je bestelling annuleren. Je krijgt dan het volledige aankoopbedrag terug. Je kunt een retourzending aanvragen via telefoonnummer 0800-0200570 (laag tarief) of via de bestelstatuspagina. Hiervoor gelden mogelijk uitzonderingen. Raadpleeg voor meer informatie de verkoopvoorwaarden.
Geen uitzondering in mijn geval dus?

Heb hem op V&A gezet:

v&a aangeboden: Apple Mac Mini 2026 M6, 12-core, 32GB ram, 12-core GPU, 512GB...

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 18:05
Gewoon wettelijk geregeld dat je (nagenoeg) alles binnen 14 dagen kunt retourneren. Dit is ook helemaal geen maatwerk zoals benoemd in de wet, gewoon één van de vele standaard configs.

• outlandos
Minimalist1 schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:04:
Gewoon wettelijk geregeld dat je (nagenoeg) alles binnen 14 dagen kunt retourneren. Dit is ook helemaal geen maatwerk zoals benoemd in de wet, gewoon één van de vele standaard configs.
Thanks!

Die van mij komt rechtstreeks uit Hong Kong en zit nu mid air. Hopelijk wat meer benchmarks soon.

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

outlandos schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:31:
[...]

edit:
De M5 pro met 24gb?

• outlandos
De M5 pro 24gb ga ik houden ja, omdat ik er ook op wil kunnen gamen. Dus neem de M5 Pro met extra cores.

De M6 met 32GB dus retour, tenzij iemand hem wilt overnemen van me.
Pagina: 1