buitenlamp vervangen door inbouwspots

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hansworst12
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21-09 22:16
Hoi allemaal,

Ik wil de verlichting bij onze voordeur aanpakken. Op dit moment hangt er een ouderwetse buitenlamp aan het plafond van de entree. Deze geeft bovendien vrij weinig licht. Ik zou dit graag vervangen door een aantal moderne inbouwspots in de witte plafondplaten.

Zie de foto’s hieronder.

Het plafond bestaat uit witte platen en boven de platen is het volgens mij volledig hol, dus er is ruimte om kabels weg te werken. De bestaande buitenlamp wordt gevoed via een bestaande lasdoos die op de foto’s te zien is.

Mijn idee is om bijvoorbeeld 4 zwarte, ronde LED-inbouwspots te plaatsen, bij voorkeur IP65 en 230 V, zodat ze geschikt zijn voor deze buitenlocatie. Bijvoorbeeld 3000 K en ongeveer 400–600 lumen per spot.

Ik heb daarbij een aantal vragen:
  1. Is inbouwverlichting in dit plafond volgens jullie een goede oplossing?
  2. Kan ik de bestaande lasdoos gebruiken als voedingspunt en vanaf daar met één kabel naar de spots gaan?
  3. Is het verstandig om de spots onderling door te lussen, of zouden jullie een andere manier van bekabelen adviseren?
  4. Welk type kabel zouden jullie hiervoor gebruiken? Een spotkabel?
  5. Welk type inbouwspot zouden jullie aanraden? Ik denk zelf aan IP65, 230 V, LED, zwart, rond en ongeveer 90 mm, maar sta open voor betere suggesties.
  6. Waar moet ik bij het zagen van de gaten en de vrije ruimte boven de spots rekening mee houden?
  7. Is er nog iets aan de bestaande elektrische installatie op de foto’s waar ik extra op moet letten?
Ik wil het liefst zelf uitvoeren, maar wel op een nette en veilige manier. Ik hoor daarom graag vooral van mensen die ervaring hebben met dit soort buitenplafonds/inbouwspots.

De foto’s geven de huidige situatie weer.

Alvast bedankt voor het meedenken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7OuP-C1CVhNHJzt8mBoAJn___s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mX20592g0gWzNTnbeVNmvSK6.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Hansworst12 op 26-08-2026 16:08)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 15:07
Het lijkt er op dat je doel is om het mooi te maken, dan zou ik er een nieuwe plafondplaat in stoppen, kan je meteen goed kijken hoe de spotjes best geplaatst worden.

Ik heb voor thuis één spotje in een losse plank gestopt en aan een verlengkabel gehangen, dan kan je 's avonds snel kijken welk effect het heeft op verschillende plaatsen, erg fijn voor je 'echt' er aan begint. Minstens twee spotjes is wel nuttig, dan heb je minder schaduw.

Is het de bedoeling om bezoek te verblinden? Met 4 spotjes heb je véél licht, ik zou overwegen om dimbare spotjes te plaatsen (dan kan je 'overdrijven' en zakken naar wat er goed uit ziet).

Iets als Wiz/Philips hue bijvoorbeeld, dan kan je ook gemakkelijk een tijdsschema instellen. Zo'n lampen geef je continue voeding en stuur je aan (met gsm, tijdschema, domotica). Je zou er een bewegingsmelder aan kunnen toevoegen (tussen zonsondergang en bedtijd minimale stand, bij beweging naar 35% dimmen bijvoorbeeld). Je kan ook een centrale (al dan niet slimme) dimmer gebruiken.

En voor die toepassing is IP44 voldoende. IP65 moet zo goed als luchtdicht, dat is niet goed voor koeling en nergens voor nodig (als dat plafond onder water staat heb je een groter probleem dan je lampjes). GU10 spotjes die je netjes doorlust op 230V is perfect (liefst geen kroonsteentje met schroefjes, wago is zeer betrouwbaar en eenvoudig, maar je moet natuurlijk zien wat je lampen hebben qua aansluiting; en de wago's moeten in een lastdoos of in de lampbehuizing).

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 26-08-2026 12:18 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

• Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:00
Hansworst12 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 23:20:
Hoi allemaal,

Ik wil de verlichting bij onze voordeur aanpakken. Op dit moment hangt er een ouderwetse buitenlamp aan het plafond van de entree. Deze geeft bovendien vrij weinig licht. Ik zou dit graag vervangen door een aantal moderne inbouwspots in de witte plafondplaten.

Zie de foto’s hieronder.

Het plafond bestaat uit witte platen en boven de platen is het volgens mij volledig hol, dus er is ruimte om kabels weg te werken. De bestaande buitenlamp wordt gevoed via een bestaande lasdoos die op de foto’s te zien is.

Mijn idee is om bijvoorbeeld 4 zwarte, ronde LED-inbouwspots te plaatsen, bij voorkeur IP65 en 230 V, zodat ze geschikt zijn voor deze buitenlocatie. Bijvoorbeeld 3000 K en ongeveer 400–600 lumen per spot.

Ik heb daarbij een aantal vragen:
  1. Is inbouwverlichting in dit plafond volgens jullie een goede oplossing?
  2. Kan ik de bestaande lasdoos gebruiken als voedingspunt en vanaf daar met één kabel naar de spots gaan?
  3. Is het verstandig om de spots onderling door te lussen, of zouden jullie een andere manier van bekabelen adviseren?
  4. Welk type kabel zouden jullie hiervoor gebruiken? Een spotkabel?
  5. Welk type inbouwspot zouden jullie aanraden? Ik denk zelf aan IP65, 230 V, LED, zwart, rond en ongeveer 90 mm, maar sta open voor betere suggesties.
  6. Waar moet ik bij het zagen van de gaten en de vrije ruimte boven de spots rekening mee houden?
  7. Is er nog iets aan de bestaande elektrische installatie op de foto’s waar ik extra op moet letten?
Ik wil het liefst zelf uitvoeren, maar wel op een nette en veilige manier. Ik hoor daarom graag vooral van mensen die ervaring hebben met dit soort buitenplafonds/inbouwspots.

De foto’s geven de huidige situatie weer.

Alvast bedankt voor het meedenken.[Afbeelding]
- 4 spots lijkt me wel heel veel bij een voordeurportaal(tje?) ik zou er gewoon 1 of max 2 doen.
- Die lasdoos zit daar ook wel echt heel fraai ... is die alleen in gebruik voor de lamp, en waar komt de voeding vandaan? indien boven het plafond door kun je wellicht die voeding oppikken en de hele lasdoos laten vervallen?
- kun je niet een plafondplaat voorzichtig losmaken, dat werkt wel makkelijker; en opnieuw plamuren/schilderen na terugplaatsen is het werk ook niet. Dat maakt onderstaande stappen ook makkelijker
- voor zagen gewoon een gatenzaag gebruiken passend bij de spotmaat; maar let dan wel op dat je niet door de eventuele voeding boort als je het plafond er niet uit wil halen.
- gezien de boei zal er wel voldoende ruimte zijn boven het plafond, maar als je pech hebt zit er net een balk waar je spot wil zetten.
- als je toch meerdere spots gaat plaatsen kun je die gewoon doorlussen in zo'n keramisch kroonsteentje met hittebestendige kabel. buis boven spotgat onderbreken en dan los naar beneden met wat overlengte om makkelijk te kunnen werken/aansluiten
- ik zou sowieso een 230V led spot pakken.

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-09 08:49

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

Let op dat die lasdoos aan de voorkant mogelijk een lichtsensor bevat om de lamp aan/uit te schakelen, daar heb je ook esthetisch mooiere oplossingen voor tegenwoordig. Als je gaten zaagt voor inbouw spots, kun je de 230v kabel ook sneller door het afdakje doorvoeren maar hou rekening met ragels die doorvoer kunnen belemmeren.

Don't be naive, you are not the customer - you are the product!

• Hansworst12
Kempenaer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:26:
[...]

- 4 spots lijkt me wel heel veel bij een voordeurportaal(tje?) ik zou er gewoon 1 of max 2 doen.
- Die lasdoos zit daar ook wel echt heel fraai ... is die alleen in gebruik voor de lamp, en waar komt de voeding vandaan? indien boven het plafond door kun je wellicht die voeding oppikken en de hele lasdoos laten vervallen?
- kun je niet een plafondplaat voorzichtig losmaken, dat werkt wel makkelijker; en opnieuw plamuren/schilderen na terugplaatsen is het werk ook niet. Dat maakt onderstaande stappen ook makkelijker
- voor zagen gewoon een gatenzaag gebruiken passend bij de spotmaat; maar let dan wel op dat je niet door de eventuele voeding boort als je het plafond er niet uit wil halen.
- gezien de boei zal er wel voldoende ruimte zijn boven het plafond, maar als je pech hebt zit er net een balk waar je spot wil zetten.
- als je toch meerdere spots gaat plaatsen kun je die gewoon doorlussen in zo'n keramisch kroonsteentje met hittebestendige kabel. buis boven spotgat onderbreken en dan los naar beneden met wat overlengte om makkelijk te kunnen werken/aansluiten
- ik zou sowieso een 230V led spot pakken.
Bedankt! Ik ga toch eens kijken of 2 inderdaad niet voldoende is. Dus ik kan gewoon een spotkabel aansluiten op de lasdoos, deze doorvoeren en aansluiten op de spots. Zou je geen wagu lasklemmen adviseren voor het doorlussen?

Acties:
  • Beste antwoord ✓

• naftebakje
Het lijkt er op dat je doel is om het mooi te maken, dan zou ik er een nieuwe plafondplaat in stoppen, kan je meteen goed kijken hoe de spotjes best geplaatst worden.

Ik heb voor thuis één spotje in een losse plank gestopt en aan een verlengkabel gehangen, dan kan je 's avonds snel kijken welk effect het heeft op verschillende plaatsen, erg fijn voor je 'echt' er aan begint. Minstens twee spotjes is wel nuttig, dan heb je minder schaduw.

Is het de bedoeling om bezoek te verblinden? Met 4 spotjes heb je véél licht, ik zou overwegen om dimbare spotjes te plaatsen (dan kan je 'overdrijven' en zakken naar wat er goed uit ziet).

Iets als Wiz/Philips hue bijvoorbeeld, dan kan je ook gemakkelijk een tijdsschema instellen. Zo'n lampen geef je continue voeding en stuur je aan (met gsm, tijdschema, domotica). Je zou er een bewegingsmelder aan kunnen toevoegen (tussen zonsondergang en bedtijd minimale stand, bij beweging naar 35% dimmen bijvoorbeeld). Je kan ook een centrale (al dan niet slimme) dimmer gebruiken.

En voor die toepassing is IP44 voldoende. IP65 moet zo goed als luchtdicht, dat is niet goed voor koeling en nergens voor nodig (als dat plafond onder water staat heb je een groter probleem dan je lampjes). GU10 spotjes die je netjes doorlust op 230V is perfect (liefst geen kroonsteentje met schroefjes, wago is zeer betrouwbaar en eenvoudig, maar je moet natuurlijk zien wat je lampen hebben qua aansluiting; en de wago's moeten in een lastdoos of in de lampbehuizing).

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 26-08-2026 12:18 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Hansworst12
naftebakje schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:16:

Dank voor de waardevolle aanvullingen. Ik heb al Hue GU10 spotjes in de woonkamer, niet aan gedacht om ze ook hier voor te gebruiken. Ga ik doen!

wel een vraag over de lasklemmen, ze moeten in een lasdoos zitten. Hoe bedoel je dit exact? Bedankt alvast!

• naftebakje
Kabeldoos, aftakdoos, ... zijn synoniemen. Zo'n grijze plastic bak.

Een wago, lasklem, kroonsteen, ... mag je niet los laten liggen (ook niet boven een vals plafond). Ook wil je je draden met trekontlasting zodat als je trekt aan de draden de trekkracht niet op de wago komt. Dus als je de doorlus niet op de lampjes kan doen, gebruik dan een smal lasdoosje wat door het gat aan de spot kan (dan kan je er achteraf nog gemakkelijk aan).

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:09
Ik zie maar 1 foto die redelijk close up is. Een foto met wat meer overzicht van de gehele situatie zal wel helpen.

Ga er niet zomaar vanuit dat je overal maar een gat kunt boren voor je spots. Je hebt een hoeveelheid ruimte nodig boven de spot. Hue is eigenlijk wel het mooiste. Dan hoef je enkel een inbouwspot GU10 te kopen en kun je daarna helemaal los met tijdschema's, kleurtjes en bewegings sensoren.

Dat lasdoosje verdiend ook niet de schoonheidsprijs. Zou dat wel veranderern. Doorlussen van spot naar spot is geen probleem. Led verbruikt amper stroom dus een 1mm draadje is eigenlijk al voldoende, is ook een stuk handelbaarder en buigzamer.

Het gat van de oude lamp wil je vast dichtmaken als je het echt netjes wilt doen. Dus dat wordt ook plamuren en schilderen.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:26

ericplan

5180 Wp PV

@Hansworst12 Het lasdoosje op de voorgrond is vrijwel zeker een schemerschakelaar en zo te zien door de vorige bewoners aangelegd. Geen elektricien die het zo zou uitvoeren. Dat betekent dat onder de bestaande plafondlamp waarschijnlijk óf een lasdoos óf een 5/8 elektrapijp zit.

A'dam PVOutput

Pagina: 1