buitenlamp vervangen door inbouwspots

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hansworst12
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23:40
Hoi allemaal,

Ik wil de verlichting bij onze voordeur aanpakken. Op dit moment hangt er een ouderwetse buitenlamp aan het plafond van de entree. Deze geeft bovendien vrij weinig licht. Ik zou dit graag vervangen door een aantal moderne inbouwspots in de witte plafondplaten.

Zie de foto’s hieronder.

Het plafond bestaat uit witte platen en boven de platen is het volgens mij volledig hol, dus er is ruimte om kabels weg te werken. De bestaande buitenlamp wordt gevoed via een bestaande lasdoos die op de foto’s te zien is.

Mijn idee is om bijvoorbeeld 4 zwarte, ronde LED-inbouwspots te plaatsen, bij voorkeur IP65 en 230 V, zodat ze geschikt zijn voor deze buitenlocatie. Bijvoorbeeld 3000 K en ongeveer 400–600 lumen per spot.

Ik heb daarbij een aantal vragen:
  1. Is inbouwverlichting in dit plafond volgens jullie een goede oplossing?
  2. Kan ik de bestaande lasdoos gebruiken als voedingspunt en vanaf daar met één kabel naar de spots gaan?
  3. Is het verstandig om de spots onderling door te lussen, of zouden jullie een andere manier van bekabelen adviseren?
  4. Welk type kabel zouden jullie hiervoor gebruiken? Een spotkabel?
  5. Welk type inbouwspot zouden jullie aanraden? Ik denk zelf aan IP65, 230 V, LED, zwart, rond en ongeveer 90 mm, maar sta open voor betere suggesties.
  6. Waar moet ik bij het zagen van de gaten en de vrije ruimte boven de spots rekening mee houden?
  7. Is er nog iets aan de bestaande elektrische installatie op de foto’s waar ik extra op moet letten?
Ik wil het liefst zelf uitvoeren, maar wel op een nette en veilige manier. Ik hoor daarom graag vooral van mensen die ervaring hebben met dit soort buitenplafonds/inbouwspots.

De foto’s geven de huidige situatie weer.

Alvast bedankt voor het meedenken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7OuP-C1CVhNHJzt8mBoAJn___s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mX20592g0gWzNTnbeVNmvSK6.jpg?f=fotoalbum_large