[gazon] mol heeft het hele gazon veruïneerd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Wij hebben achter een tuin van in totaal ong 300m2, waarvan nog zo'n 120m2 gazon. De afgelopen jaren hebben we altijd wel een keer een mol gehad die dan een paar molshopen maakte, dat hoort er een beetje bij.

Ik heb er eerder een paar keer één gevangen met een mollenval en die had ik dan in het bos weer uitgezet.

Maar dit jaar hebben we een (of meer) mol die inmiddels vrijwel het hele gazon volledig naar de klote heeft geholpen. Ik heb het niet over 5, 10, of 50 molshopen, maar hele stukken van 10 tot 20m2 (die inmiddels in elkaar overgaan) waar geen enkel stuk grond meer gelijk is; alleen maar gangen, gaten en bulten en op vrijwel alle plekken ligt te grasmat gewoon helemaal los.

Eigenlijk zijn er nauwelijks molshopen, het lijkt wel alsof hij alleen maar het gras loswoelt.

Ik heb al zeker 30 keer vallen gezet: mollenvallen (buisje met klepjes), mollenklemmen, rattenvallen, maar hij graaft elke keer dwars door de vallen heen; de klem is dan niet afgegaan maar zit gewoon helemaal onder de grond, de mollenval zit dan vol zand. Of hij graaft er onderdoor, erlangs, en zelfs er overheen.
Ik heb ook van die trilpennen, maar dat doet helemaal niets.

Inmiddels is al zeker 60m2 volledig vernield, langs alle randen ligt het gazon helemaal open en je kunt eigenljk nergens meer lopen zonder dat je je enkels verzwikt. Ook hoef je geen moeite te doen om zo een vierkante meter gras op te pakken, het ligt gewoon helemaal los.

Ook gaat hij regelmatig dwars door borders waar nu ook al veel planten schade hebben.

Ik heb nog nooit zoiets gezien of gehoord.

Om het nog mooier te maken; voor zit hij ook. Daar hebben we 150m2 grind inrit (de rest van de voortuin beplanting, ik vind het niet zo'n probleem als hij daar doorheen gaat mits de planten blijven staan), en het eerste bestrate stuk waar je de inrit op rijdt is al helemaal verzakt.

Ik had me al voorgenomen om volgend jaar het gras maar helemaal om te ploegen en opnieuw aan te leggen, en afgelopen twee weken was het wat rustiger, maar hij is duidelijk weer terug. Ik vrees dat binnenkort ook de inrit er aan gaat als ik er niks aan doe.

Iemand een idee wat de hell dit is en hoe ik dit aanpak?

Het liefst had ik een diervriendelijke manier gehad, maar inmiddels ben ik zover dat alle middelen wat mij betreft geoorloofd zijn. Als ik hem een keer zie dan gaat de schop er in (maar tot nu toe nog nooit activiteit gezien)

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 25-08-2026 21:02 ]

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:17

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Eerste gedachte: een professional inhuren?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:43

• Stefke
Wist niet dat het bestond... MIsschien een optie, maar ik ben vooral ook benieuwd wat de reden kan zijn dat die mol zo te keer gaat (want de mol bestrijden lijkt me in eerste instantie symptoombestrijding). Het is ook niet zo dat de buren last hebben van mollen en die hebben aan beide zijden 2x zoveel gras als wij. In elk geval niet in deze mate
Ik kan deze mol wel bestrijden, dat heeft effect tot de volgende komt.

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 25-08-2026 21:25 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:04

Fiber

Beaches are for storming.

Een Friese stabij als hond nemen. Die vangt de mollen wel, al graaft hij zelf daarbij ook je tuin nog verder af...

En: This topic is worthless without pics...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Stefke
Fiber schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:25:
Een Friese stabij als hond nemen. Die vangt de mollen wel, al graaft hij zelf daarbij ook je tuin nog verder af...

En: This topic is worthless without pics...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNLw16h9hOHtgYfi8rLY25WiqXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BgLT7rO2nxrAXPrhrWCAYvMW.png?f=fotoalbum_largeOp deze foto is geen enkele plek meer de oorspronkelijke hoogte, het is of een bult of een gat/gang. En zo is vrijwel alles inmiddels.

Zal er morgen nog een paar maken

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:43
Stefke schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:22:
[...]

Wist niet dat het bestond... MIsschien een optie, maar ik ben vooral ook benieuwd wat de reden kan zijn dat die mol zo te keer gaat (want de mol bestrijden lijkt me in eerste instantie symptoombestrijding). Het is ook niet zo dat de buren last hebben van mollen en die hebben aan beide zijden 2x zoveel gras als wij. In elk geval niet in deze mate
Ik kan deze mol wel bestrijden, dat heeft effect tot de volgende komt.
Zoals ik begrepen heb, blaast deze het gangenstelsel vol met verstikkend gas, waardoor alle mollen het loodje leggen. Waag er een telefoontje aan, zou ik zeggen.

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:14
Toevallig op de Veluwe? Als ik die foto zie krijg ik het idee dat er ook een wild zwijn tekeer kan zijn gegaan. Maar dat had je waarschijnlijk wel gemerkt.

Overigens schijnen mollen territoriaal te zijn. Dat maakt de kans op meerdere exemplaren kleiner.

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:35
HansMij schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 00:08:
Toevallig op de Veluwe? Als ik die foto zie krijg ik het idee dat er ook een wild zwijn tekeer kan zijn gegaan. Maar dat had je waarschijnlijk wel gemerkt.

Overigens schijnen mollen territoriaal te zijn. Dat maakt de kans op meerdere exemplaren kleiner.
ik wilde ook al vragen of ts landelijk woont. Ik verwacht deze schade niet zo snel van een of meerdere mollen, maar ben niet specifiek een kenner. Moest wel meteen aan zwijnen denken ook.

zou overigens ook een das kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door MisterEagle op 26-08-2026 00:35 ]

Pagina: 1