[gazon] mol heeft het hele gazon veruïneerd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 06:59
Wij hebben achter een tuin van in totaal ong 300m2, waarvan nog zo'n 120m2 gazon. De afgelopen jaren hebben we altijd wel een keer een mol gehad die dan een paar molshopen maakte, dat hoort er een beetje bij.

Ik heb er eerder een paar keer één gevangen met een mollenval en die had ik dan in het bos weer uitgezet.

Maar dit jaar hebben we een (of meer) mol die inmiddels vrijwel het hele gazon volledig naar de klote heeft geholpen. Ik heb het niet over 5, 10, of 50 molshopen, maar hele stukken van 10 tot 20m2 (die inmiddels in elkaar overgaan) waar geen enkel stuk grond meer gelijk is; alleen maar gangen, gaten en bulten en op vrijwel alle plekken ligt te grasmat gewoon helemaal los.

Eigenlijk zijn er nauwelijks molshopen, het lijkt wel alsof hij alleen maar het gras loswoelt.

Ik heb al zeker 30 keer vallen gezet: mollenvallen (buisje met klepjes), mollenklemmen, rattenvallen, maar hij graaft elke keer dwars door de vallen heen; de klem is dan niet afgegaan maar zit gewoon helemaal onder de grond, de mollenval zit dan vol zand. Of hij graaft er onderdoor, erlangs, en zelfs er overheen.
Ik heb ook van die trilpennen, maar dat doet helemaal niets.

Inmiddels is al zeker 60m2 volledig vernield, langs alle randen ligt het gazon helemaal open en je kunt eigenljk nergens meer lopen zonder dat je je enkels verzwikt. Ook hoef je geen moeite te doen om zo een vierkante meter gras op te pakken, het ligt gewoon helemaal los.

Ook gaat hij regelmatig dwars door borders waar nu ook al veel planten schade hebben.

Ik heb nog nooit zoiets gezien of gehoord.

Om het nog mooier te maken; voor zit hij ook. Daar hebben we 150m2 grind inrit (de rest van de voortuin beplanting, ik vind het niet zo'n probleem als hij daar doorheen gaat mits de planten blijven staan), en het eerste bestrate stuk waar je de inrit op rijdt is al helemaal verzakt.

Ik had me al voorgenomen om volgend jaar het gras maar helemaal om te ploegen en opnieuw aan te leggen, en afgelopen twee weken was het wat rustiger, maar hij is duidelijk weer terug. Ik vrees dat binnenkort ook de inrit er aan gaat als ik er niks aan doe.

Iemand een idee wat de hell dit is en hoe ik dit aanpak?

Het liefst had ik een diervriendelijke manier gehad, maar inmiddels ben ik zover dat alle middelen wat mij betreft geoorloofd zijn. Als ik hem een keer zie dan gaat de schop er in (maar tot nu toe nog nooit activiteit gezien)

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 25-08-2026 21:02 ]

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:59

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Eerste gedachte: een professional inhuren?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:29

• Stefke
Wist niet dat het bestond... MIsschien een optie, maar ik ben vooral ook benieuwd wat de reden kan zijn dat die mol zo te keer gaat (want de mol bestrijden lijkt me in eerste instantie symptoombestrijding). Het is ook niet zo dat de buren last hebben van mollen en die hebben aan beide zijden 2x zoveel gras als wij. In elk geval niet in deze mate
Ik kan deze mol wel bestrijden, dat heeft effect tot de volgende komt.

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 25-08-2026 21:25 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:19

Fiber

Beaches are for storming.

Een Friese stabij als hond nemen. Die vangt de mollen wel, al graaft hij zelf daarbij ook je tuin nog verder af...

En: This topic is worthless without pics...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Stefke
Fiber schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:25:
Een Friese stabij als hond nemen. Die vangt de mollen wel, al graaft hij zelf daarbij ook je tuin nog verder af...

En: This topic is worthless without pics...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNLw16h9hOHtgYfi8rLY25WiqXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BgLT7rO2nxrAXPrhrWCAYvMW.png?f=fotoalbum_largeOp deze foto is geen enkele plek meer de oorspronkelijke hoogte, het is of een bult of een gat/gang. En zo is vrijwel alles inmiddels.

Zal er morgen nog een paar maken

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:29
Stefke schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:22:
[...]

Wist niet dat het bestond... MIsschien een optie, maar ik ben vooral ook benieuwd wat de reden kan zijn dat die mol zo te keer gaat (want de mol bestrijden lijkt me in eerste instantie symptoombestrijding). Het is ook niet zo dat de buren last hebben van mollen en die hebben aan beide zijden 2x zoveel gras als wij. In elk geval niet in deze mate
Ik kan deze mol wel bestrijden, dat heeft effect tot de volgende komt.
Zoals ik begrepen heb, blaast deze het gangenstelsel vol met verstikkend gas, waardoor alle mollen het loodje leggen. Waag er een telefoontje aan, zou ik zeggen.

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 23:36
Toevallig op de Veluwe? Als ik die foto zie krijg ik het idee dat er ook een wild zwijn tekeer kan zijn gegaan. Maar dat had je waarschijnlijk wel gemerkt.

Overigens schijnen mollen territoriaal te zijn. Dat maakt de kans op meerdere exemplaren kleiner.

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:49
HansMij schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 00:08:
Toevallig op de Veluwe? Als ik die foto zie krijg ik het idee dat er ook een wild zwijn tekeer kan zijn gegaan. Maar dat had je waarschijnlijk wel gemerkt.

Overigens schijnen mollen territoriaal te zijn. Dat maakt de kans op meerdere exemplaren kleiner.
ik wilde ook al vragen of ts landelijk woont. Ik verwacht deze schade niet zo snel van een of meerdere mollen, maar ben niet specifiek een kenner. Moest wel meteen aan zwijnen denken ook.

zou overigens ook een das kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door MisterEagle op 26-08-2026 00:35 ]

• Stefke
Nee, geen zwijnen, buitengebied in de buurt van Tilburg.

Het is een mol, er zijn ook wel molshopen, maar die zijn er maar beperkt en vooral langs de randen. Maar overal waar je het gras lostrekt kom je ook gangen tegen (en vooral langs de randen gangen, dat is ook waar ik geprobeerd heb om hem te vangen).

Ik zeg gangen, maar dat is echt direct onder de grasmat, het zijn meer loopgraven waar nog net een bijna zandloze grasmat boven ligt.

Ik dacht op een gegeven moment misschien het volgende: mijn gras werd geel, maar ik sproei eigenlijk ook niet, dus ik dacht aan gewoon droogteschade. Maar als ik mij niet vergis eten mollen engerlingen en emelten. Zou het kunnen zijn dat ik een gigantische engerling/emeltenplaag heb en dat de mol daarom alles omwoelt? En dat in eerste instantie mijn gras daarom (ook) zo geel werd?
Ik trok 2 weken terug een stuk gras open en daar zat meteen een engerling/emelt (lijken nogal op elkaar)

Ik heb toen gekeken wat ik daar tegen kon doen (aaltjes), maar omdat je die moet toepassen op een vochtige grond en vervolgens minimaal 2 weken vochtig moet houden - om te zorgen dat de aaltjes niet dood gaan - heb ik er niets mee gedaan. Ik kan moeilijk op de droogste periode ooit het gras 24/7 vochtig gaan houden...

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:53
Aaltjes tegen mollen? ik gebruik het als ik last van mieren heb of je bedoelt de veenmol :)

• eejay65
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 14-09 11:32
Lijkt mij eerder woelmuizen, woon zelf in het buitengebied en op dit moment is het overal chaos... komt wss omdat het hele warme weer voorbij is en de grond weer begraafbaar is. Ik zelf heb het opgegeven, druk de boel gewoon weer plat.... sterkte

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 14:36
Wat Eejay65 zegt na een lange droge periode heeft het wat geregend en is de grond begraafbaar.

Mocht je de tuin weer netjes willen maken, overweeg mollengaas in het gazon het is maar 120m2 dat is redelijk nog te doen. Verder buiten die vergasser die je kunt huren kun je ook carbid gebruiken. Gang openmaken zoals je een klem zet, carbid er in, water er op en afdekken met een tegel. Gassen gaan dan de gangen in.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:41

DropjesLover

Dit dus ->

Stefke schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:07:
Nee, geen zwijnen, buitengebied in de buurt van Tilburg.

Het is een mol, er zijn ook wel molshopen, maar die zijn er maar beperkt en vooral langs de randen. Maar overal waar je het gras lostrekt kom je ook gangen tegen (en vooral langs de randen gangen, dat is ook waar ik geprobeerd heb om hem te vangen).

Ik zeg gangen, maar dat is echt direct onder de grasmat, het zijn meer loopgraven waar nog net een bijna zandloze grasmat boven ligt.

Ik dacht op een gegeven moment misschien het volgende: mijn gras werd geel, maar ik sproei eigenlijk ook niet, dus ik dacht aan gewoon droogteschade. Maar als ik mij niet vergis eten mollen engerlingen en emelten. Zou het kunnen zijn dat ik een gigantische engerling/emeltenplaag heb en dat de mol daarom alles omwoelt? En dat in eerste instantie mijn gras daarom (ook) zo geel werd?
Ik trok 2 weken terug een stuk gras open en daar zat meteen een engerling/emelt (lijken nogal op elkaar)

Ik heb toen gekeken wat ik daar tegen kon doen (aaltjes), maar omdat je die moet toepassen op een vochtige grond en vervolgens minimaal 2 weken vochtig moet houden - om te zorgen dat de aaltjes niet dood gaan - heb ik er niets mee gedaan. Ik kan moeilijk op de droogste periode ooit het gras 24/7 vochtig gaan houden...
Mijn eerste reactie is ook, een mol komt er alleen veel als er ook veel te eten is.
Overmatig veel engerlingen/emelt (en dus ook de bijbehorende kevers) merk je vaak niet op.

Lijkt me dat je die aaltjes wel kan laten, de engerlingen zijn ondertussen wel opgevreten :P
Maar om herhaling te voorkomen, einde seizoen grasmat strak laten trekken en komende jaren wel aaltjes spuiten.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• netmeester
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-09 08:33
Heb zelf laatst woelmuizen in de tuin gehad. Gaten dichtmaken, vervolgens met een ontzettend grote hamer enkele keren hard erop slaan om de verzakking (en eventueel nest) weg te krijgen - daarna nogmaals opvullen met zand.
Ook had ik een muizenval zonder aas tegen een muur gezet (zo'n ding waar ze wel in kunnen, maar niet meer uit). Aas hoeft niet als je die tegen een muur zet - heb er eentje in gehad.

Na twee gaten zo behandeld te hebben, heb ik geen nieuwe gaten meer gezien. n=1 maar toch, het lijkt echt te hebben geholpen. Je moet er dus wel bovenop zitten - als er nesten komen heb je echt een probleem.

Ipmi with your rhythm stick. Ipmi, IPMI!

• denvansanten
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 08-09 18:13
Ik heb ook woelmuizen. Die gangen zitten wat meer aan het oppervlak. Bij mij lijkt het ook een drassig door het gangenstelsel. 2x een mol door de jaren heen maar die ving ik en dat was klaar. Die woelmuizen zijn lastiger

• Stefke
bie100 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:15:
Aaltjes tegen mollen? ik gebruik het als ik last van mieren heb of je bedoelt de veenmol :)
Aaltjes tegen engerlingen/emelten, waardoor de mol zijn voedsel kwijtraakt?

Misschien zijn het inderdaad woelmuizen en is dat de reden dat bijv de mollenklem niet afgaat omdat ze te klein zijn? We hebben ook een talud in de tuin en daar zie ik ook wel op verschillende plekken holletjes van 3cm naar beneden.

Hoe groot is een mol doorgaans? De mollenval is maar misschien 5cm in doorsnee en daar heb ik eerder een mol in gevangen maar die was ook maar zo groot als een flinke muis. Gisteren nog een filmpje gekeken over het zetten van een klem (ik doe het goed) maar de mol daar was zeker 10-12cm lang

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:40
Bepaalde planten kunnen mollen, ratten en muizen weghouden:
Mol: Kruisbladwolfsmelk, Keizerskroon, Lookachtige planten (Allium), Nieskruit.
Muizen en Ratten: Lavendel, Rozemarijn, Munt, Tijm.

• Stefke
vogelmans schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:09:
Bepaalde planten kunnen mollen, ratten en muizen weghouden:
Mol: Kruisbladwolfsmelk, Keizerskroon, Lookachtige planten (Allium), Nieskruit.
Ja, maar munt wil je ook niet in je tuin :D dat had ik wel, maar die heb ik snel uit de in de -speciaal - grond gegraven potten gehaald en in een losse pot op het terras gezet. Net voor ie ging uitdijen...

Maar goed, ik heb nog even wat tegen AI gehouden en de conclusie is waarschijnlijk dus niet een mol, maar woelmuizen. Vóór zit dan sowieso wel een mol, want daar gaat ie door een gang die al 3 jaar gebruikt wordt.
Oke, dan gaan we daar mee aan de slag.
edit:
Kruisbladwolfsmelk, ook bekend als ‘mollenkruid’ is een inheemse wilde plant. Het idee dat de plant mollen zou verjagen is ontstaan uit een verkeerde vertaling van ‘against moles', wat in dit geval betekend ‘tegen wratten’. Elke wolfsmelk bevat een melksap dat wel wordt gebruikt om wratten mee aan te stippen.
edit: het gazon is naar de knoppen, dat ga ik volgend jaar wel frezen en opnieuw inzaaien. Maar ik ga wel proberen de muizen te verdelgen

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 26-08-2026 09:35 ]

• Haans57
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 26-08 09:36
Tip van voormalige drogist. Stop op verschillende plekken in mollen bulten een ouderwetse kamfer bolletje in de grond. Werkte bij ons voortreffelijk! Schijnen mollen pesthekel aan te hebben.

• Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:42
wij hebben ook molshopen in de tuin gehad, dit is opgelost door een stuk carbiet in een gang te leggen, water erop en dichtgooien.

Advies geen vuurwerk af te steken voorlopig nabij het gras :)

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:57
Jknevel schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:42:
wij hebben ook molshopen in de tuin gehad, dit is opgelost door een stuk carbiet in een gang te leggen, water erop en dichtgooien.

Advies geen vuurwerk af te steken voorlopig nabij het gras :)
Behalve dat ik in princippe al tegen het doden van (nuttige) dieren ben, is het vuurwerk afsteken nadat je carbit hebt gebuikt wel handig, dan is het frezen niet meer nodig 8)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:20
Ik heb vorig jaar de tuin ook (helaas) onder handen meoten nemen, kreeg hier carbit als tip.

Heb uiteindelijk 50 kg carbit gekocht, het leek niets te doen - maar ineens waren er nergens mollen dit voorjaar.

Nu- op t moment zit er weer eentje, dus helaas niet een permanente oplossing.

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wij wonen op de veluwe en ik kan melden dat dit niet lijkt op wat wilde zwijnen normaliter achterlaten in tuinen of bermen. Het is lastig te zien op de plaatjes, maar ik gok op een combinatie van mol(len) met muizen en/of mieren.

Onze Friese Stabij die zou wel raad weten met whatever er bij jou onder de grond zit, of dit nu muizen zijn of mol(len).

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:16
vogelmans schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:09:
Dan hebben de muizen bij mij de memo gemist. Het barst van de munt en ik zie ze er regelmatig uitrennen als ik er langsloop.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:12
Geen enkele plant houdt hier de mollen tegen, dit jaar is het extra erg lijkt het wel. Vooral net na de eerste regen kwamen ze weer naar de oppervlakte met steeds grotere molshopen.

Wegvangen doe ik niet meer, zodra het territorium weer beschikbaar is komt er een nieuwe (familie). Ik beschouw mollen als een teken dat de grond goed is, er veel wormen en/of ander voedsel is en de natuur dus niet helemaal kapot is. Leven en laten leven. Af en toe de molshopen vlakken of de grond weer terug het gat in spoelen (hoewel, als je veel water gebruikt is de hoop een paar uur later weer terug. Jaarlijks een keertje met een roller er overheen en natuurlijk regelmatig verticuteren - wat er nu al bijna 2 jaar bij ingeschoten is want met > 800 m2 gazon is dat een K-klus.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb de voorbije jaren ook een paar mollen gevangen. Die maakten een paar hoge molshopen maar waren vrij eenvoudig te vangen met een klem.

Nu heb ik ook woelmuizen denk ik. Exact wat jij beschrijft. Ondiepe gangen, vooral langs de rand van de tuin, die inzakken als je er op stapt. En hier en daar een kleine hoop of een gat in de grond. En ik kan ze niet vangen met een klem. Die zitten gewoon vol zand. Gecombineerd met voetballende kinderen, een intex zwembadje en de droogte is mijn gazon FUBAR. Wel allerlei soorten onkruid met bloemen dus de bijen zijn blij.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik die foto zo zie dan heb je eerder last van eksters. Die trekken het droge mos los op zoek naar wormen. Kan alsnog wel een mol onder zitten die gangen maakt of andere beesten die loopgraven doen, maar dit lijkt me meer een ekster aan de gang.
Mijn gazon ziet er een beetje het zelfde uit, en ik heb geen mollen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:20

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Bij mijn vader vroeger ook veel last gehad van mollen. We kregen toen de tip om nertsen urine met een gieter rondom het gazon te gieten. Stinkt als een malle, maar de mollen bleven/gingen wel weg. Toevallig kenden wij mensen via via met een nertsenfokkerij. Maar zie nu maar eens ergens nertsen urine vandaan te halen.

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh🔋 | Zoe 52kWh🚗

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:08
Mollen die zo dicht onder de oppervlakte zitten en je duidelijk gangen kunt zien, zijn echt makkelijk te vangen.
Je hebt wel tijd nodig! Ik ga altijd op zondag op jacht. Ik trap de gangen en hopen goed plat. Dan hou ik regelmatig het gras in de gaten of de gangen/hopen weer terug komen. Dan weet je dat hij actief is en waar. Zie je een weer een gang/hoop. Trap die weer plat, neem een krukje/emmer en ga er rustig bij zitten. Dan is het een kwestie van tijd, voordat de mol z'n gang weer wil herstellen of een hoop maakt. Dan kun je hem te pakken nemen. Bij mijn werkt maatje 43 of een spade heel goed.

Ik probeer ze vaak wel levend te vangen, maar dat lukt niet altijd.

• Stefke
Ik ben inmiddels wel redelijk overtuigd dat het geen mollen zijn maar woelmuizen. Eksters sowieso niet, die zouden 24/7 aan het pikken moeten zijn om zoveel schade te veroorzaken, ik zie er nooit één (vliegen wel rond)

Dus dat wordt nu mijn aandachtspunt.

NB. liefst zonder dieren te doden maar nu wordt de schade een beetje teveel

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 26-08-2026 12:15 ]

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Stefke schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:58:
Ik ben inmiddels wel redelijk overtuigd dat het geen mollen zijn maar woelmuizen. Eksters sowieso niet, die zouden 24/7 aan het pikken moeten zijn om zoveel schade te veroorzaken, ik zie er nooit één (vliegen wel rond)

Dan zou je ook kleine gaatjes of holletjes moeten kunnen vinden

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:14
Ik ben inmiddels wel redelijk overtuigd dat het geen mollen zijn maar woelmuizen.
Dat zou dan de ondergrondse woelmuis (Microtus subterraneus) moeten zijn?
Vrij zeldzaam in Nederland, maar ze komen wel bij jou in de buurt voor.
https://waarneming.nl/spe...26-08-26&map_type=grid10k

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:12

Volgend voorjaar rond maart-april gewoon een paar kilo graszaad erin werken. Yep, de schade lijkt nu groot maar je kunt ook genieten van de activiteit van de natuur ;) Jij hebt tenminste een tuin.

• Stefke
Wippie1234 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:17:
[...]

Dan zou je ook kleine gaatjes of holletjes moeten kunnen vinden
Die zijn er ook, ook vaak zonder graafsporen er omheen, vooral in het talud wat aan de rechterzijkant van ons huis ligt (ons gazon ligt daar op een talud van 15 graden of zoiets)

Zal vamiddag een foto maken

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 26-08-2026 12:21 ]

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 09:43
Wij hebben in het verleden ook last gehad van woelmuizen. Wij hebben toen een combinatie van bros karbid, vallen en zo'n ultrasoon ding gebruikt. Geen idee wat het meest effectief was, maar sindsdien geen last meer van gehad. De ultrasoon staat er nog, hoewel de meningen daarover verdeeld zijn, sommigen zeggen dat dit niet werkt, anderen zijn er dan weer blij mee.

De vallen waren specifiek voor dit soort muizen, die zijn iets meer trigger happy aangezien woelmuizen kleiner en lichter zijn. Met de grotere metalen kooien hadden we geen succes. Als lokaas gebruikten we stukjes appel, werkte gewoon.

Een andere alternatief is om roofvogels/uil te lokken. Mocht je een hoge(re) boom hebben, zitstang op 2-3meter, schaaltje met water en een voedingsbol en zien wat dat geeft. Met een beetje geluk eten ze dan ook nog de slakken op.

Ik weet niet waar de tuin aan grenst maar wij hebben elk jaar een terugkerend probleem met bruine ratten aangezien achter ons perceel een beek ligt, en daarachter boerenvelden waar maïs op gekweekt wordt. Voedsel en water, dan kan je er niet van uit. Een paar jaar geleden ontdekt dat die beek eigenlijk van de provincie is, ik heb hen gecontacteerd en sinsdien komt er van tijd tot tijd een boswachter langs die vallen uitzet in de beek. Dan zet hij er ook een paar bij ons en trakteren we hem op een goed pintje. Zijn specialisatie is eigenlijk werken met nertsen die op deze jaagt, heeft hij een bedrijf voor maar de gemeente wilt hier niet extra voor betalen dus blijft het bij gif helaas. Hetzelfde voor mijn ouders, die wonen naast een kerkhof (beste buren ooit! Muis stil :X ) en daar komt diezelfde man in opdracht van de gemeente, zet hij er ook een paar bij mijn ouders. Dus mocht je ergens aan iets gelijkaardigs grenzen (of een bos van de staat) dan kun je daar eens voor polsen, zo iemand kan ook heel goede tips geven.

Succes!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:52
Microkid schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:05:
Eerste gedachte: een professional inhuren?
Dat heb ik hier ook ooit geprobeerd, geld aan verspeeld zonder succes. Mollenklemmen blijven zetten, grond zoveel mogelijk verdichtten over de losse gangen zodat je verse gangen kunt zien. Die openen en knoflook erin.

• buys99
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-09 13:41
Men verkoopt ergens knoflook gelullen voor we hebben voor mollen sukses mee gehad,gegroet.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:19

Fiber

Beaches are for storming.

Als het echt muizen zijn dan kan je ook een (boerderij)kat 🐱 nemen. Die weten er meestal ook wel raad mee...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Fiber schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:05:
Als het echt muizen zijn dan kan je ook een (boerderij)kat 🐱 nemen. Die weten er meestal ook wel raad mee...
Onze twee katten vangen enkel standaard veldmuizen en ratten. Met mollen en woelmuizen zijn ze nog nooit thuisgekomen :P

• Stefke
Dat zou kunnen, maar dan zit ik met een nog grotere plaag, nl. katten. Als ik ergens de schurft aan heb dan is het katten die de hele buurt door akkeren. Die zijn er hier al genoeg. Katten zijn eigenlijk lopende duiven. Hoe laat je die verdelgen dan?

Nog wat impressies. De eerste foto alleen is al een stuk van zon 60-70m2, helemaal kapot(lees: grasmat ligt los, alleen maar bulten en gaten). Tweede foto is ong 15m2 kapot, en sowieso langs alle randen ligt alles helemaal los. 3e deel van het gazon ook nog zo'n 20m2 kapot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTmDrlfUBsx14N20gwG59IvGpng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArmpV91NBlqdQEHKY3KHIJnx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpZ4uCvS5eoU5mmtQhuPBgTkqsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxmS650c5s7GulIq7NuScjoc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 26-08-2026 21:56 ]

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Stefke schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:07:

Engerlingen en/of emelten zijn zelf al funest voor je gras, en kunnen je grasmat slopen zonder dat er een mol in de buurt is. Ze eten zelf gras van onderaf en worden van boven-en onderaf zelf opgegeten.
Als die beestjes honger hebben dan ziet je gras er ook zo uit als hierboven.

[ Voor 8% gewijzigd door zacht op 27-08-2026 09:47 ]

• Stephan2388
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 11:08
Trilpennen en mollenklemmen nooit samen gebruiken. Maak een strategie: verjagen óf doden. Doden is m.i. de enige juiste optie, want anders scheep je de buren (en later jezelf) met je mol op.
Als ze om je klem heen graven, betekent dat dat ze iets vreemds ruiken. Mogelijk heb je de klem niet lang genoeg in de regen laten rusten of heb je deze met blote handen geplaatst.
Klem 24u buiten, liefst in de regen, leggen en met handschoenen aan plaatsen. Perfect gangetje (liefst de hoofdgang tussen twee hopen) zoeken, beetje uitgraven en klem exact in het midden plaatsen, aarde er over en dan een omgekeerde bloempot zodat er geen licht in de gang komt.

Klemmen kunnen echt zeer effectief zijn, maar je moet ze wel exact goed gebruiken.

(en ook ik vraag me af of dit wel echt een mol is, dat ziet er bij mij toch echt anders uit in het gazon...)

Primum non nocere

• Stefke
Ik gebruik altijd handschoenen met het plaatsen, maar ik doe geen aarde over de klem (ik laat hem vrij in de gang staan) en dan inderdaad er iets over dat er geen daglicht komt.

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:11
Mijn buurman had er ook last van. Die heeft het hele gazon weg laten halen, iets laten uitgraven en zeer fijn gaas laten plaatsen over het geheel.

Hierna nieuw gras overheen gelegd en sindsdien geen last meer van. Hij woont tegen het park aan, aan die kant heeft hij aan de zijkanten ook nog gaas (verticaal) nog dieper laten plaatsen zodat ze er niet meer binnen kunnen komen. Hij heeft een schutting tegen het park aan dus over de grond kunnen ze al niet meer binnen komen.

• Stefke
Ik heb nu een woelmuizenval gekocht, hopelijk dat dat iets doet.

Achter ons is een weiland, links en recht buren met allebei nagenoeg alleen een grasveld als achtertuin. Bij beide geen scahde van woelmuizen (er van uitgaande dat ...) , alleen bij ons

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-09 13:06
ASW1 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:17:
[...]

Dat zou dan de ondergrondse woelmuis (Microtus subterraneus) moeten zijn?
Vrij zeldzaam in Nederland, maar ze komen wel bij jou in de buurt voor.
https://waarneming.nl/spe...26-08-26&map_type=grid10k
"gewone" veldmuizen graven ook hoor. Ze zijn flexibel, nestelen zich in/met wat voorhanden is.

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-09 13:06
Admiral Freebee schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:06:
[...]

Onze twee katten vangen enkel standaard veldmuizen en ratten. Met mollen en woelmuizen zijn ze nog nooit thuisgekomen :P
Veldmuizen zijn een ondersoort (?) van de woelmuizen

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
DjoeC schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:18:
[...]

Volgend voorjaar rond maart-april gewoon een paar kilo graszaad erin werken. Yep, de schade lijkt nu groot maar je kunt ook genieten van de activiteit van de natuur ;) Jij hebt tenminste een tuin.
Ik zou ergens in september het graszaad al de tuin in werken, dan heb je in het voorjaar al een grasmat. Er komt veel regen aan dit najaar en het is niet al te koud, beide factoren zijn gunstig voor grasgroei.

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:41
Stefke schreef op woensdag 26 augustus

Ik trok 2 weken terug een stuk gras open en daar zat meteen een engerling/emelt (lijken nogal op
Dit was mijn eerste gedachte toen ik je openingspost las: daar moet dan iets heel lekkers in de grond zitten. Waar zou die mol anders al dat werk voor doen?

• bertvanoosten
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:29
De grote vraag is; Hoe staat het er nu mee?

• Stefke
Sja... Ik heb een Woelmuizenval gekocht, maar net als met de andere vallen (mollen-, ratten-, muizen-) is het tot nu toe niet gelukt om een muis te vangen.
Niet alleen zit het hele gazon vol met gangen/bulten (ook nieuwe, want sinds het regent en het gras weer groeit lijken ze veel actiever) waardoor het lastig te zien is waar ze actief zijn, maar de val is tot nu toe twee keer afgegaan en zit dan vervolgens helemaal vol zand gedrukt maar zonder muis. Net als met de andere vallen.
Ik ga er straks nog twee halen, veel meer zit er niet op denk ik.

edit: ook zijn er plekken waar de gangen letterlijk binnen 60x60cm alle kanten op gaan, kriskras door elkaar, dus daar is helemaal niet te bepalen wat te doen.

Het gras omploegen en opnieuw inzaaien is niet echt een optie op dit moment, want ik wil ook een betere beregening aanleggen en ik heb geen tijd om dat uit te werken (en dat is ook weer afhankelijk van of onze waterput nog werkend te krijgen is, lang verhaal)

[ Voor 24% gewijzigd door Stefke op 11-09-2026 14:47 ]

Pagina: 1