Ik loop tegen een constructief vraagstuk aan en hoop dat iemand hier met bouwkundige/constructieve kennis mee kan denken.
Ik wil graag een warmtepompboiler van 200 liter op zolder plaatsen, specifiek deze:
Atlantic Explorer warmtepompboiler V5 met een leeggewicht van 90kg.
De situatie:
Mijn zoldervloer is een NeHoBo-vloer, volgens mij zo'n 13 cm dik. Ik weet niet of deze het gewicht van de boiler (geconcentreerd op een klein oppervlak) kan dragen zonder problemen.
Mijn vragen:
Ik wil graag een warmtepompboiler van 200 liter op zolder plaatsen, specifiek deze:
Atlantic Explorer warmtepompboiler V5 met een leeggewicht van 90kg.
De situatie:
Mijn zoldervloer is een NeHoBo-vloer, volgens mij zo'n 13 cm dik. Ik weet niet of deze het gewicht van de boiler (geconcentreerd op een klein oppervlak) kan dragen zonder problemen.
Mijn vragen:
- Is een NeHoBo-vloer van deze dikte berekend op een dergelijke puntlast, of is dit sowieso al een probleem?
- Zo niet, zijn er oplossingen denkbaar, bijvoorbeeld een lastverdelende plaat onder de boiler om het gewicht over een groter oppervlak te verdelen?
- Als alternatief overweeg ik ook een kleinere warmtepompboiler aan de muur te hangen, met een ondersteuningsconsole. (Atlantic Calypso 150L) De betreffende muur (gedeeld met de buren) is 10 cm dikke kalkzandsteen, zonder spouwblad. Is zo'n constructie daarop te bevestigen, of is dat ook riskant?