Vraag

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:56
Helaas is onze Remeha van 11 jaar gestoptmet werken. Het vervangende onderdeel alleen al is 450 euro. We hoopten dat ie nog minstens 2 winters zou meegaan, en dan een goede keuze te maken (en te kunnen betalen)

We hebben een gerenoveerde (vrijstaande) woning. We hebben overal vloerverwamring (Estrich over houten vloer) en gebruiken circa 1250 m3 gas, waarvan ongeveer 300 m3 voor warm water. (2 badkamers). Nu doet de Remeha Tzerra plus CW5 dat prima.

De installateur zijn we wel tevreden over, en die kan qua FE WEheat, Hi-sense en Vaillant leveren. Nu heb ik altijd begrepen dat Panasonic en Nibe echt TOP zijn. Maar dat zou dus niet via deze (lokale) installateur kunnen.

Waar ik wel oren naar heb is: verwarmen als de energieprijs laag is, en wat minder verbruiken als de prijs hoger is. Dat schijnt met bjv de Vaillant lastig(er) te zijn. De NIBE kan dat meteen.

Lang verhaal kort: wat zouden jullie in mijn situatie doen? En nu snel kiezen. Of toch repareren omdat er bijv op korte termijn innovaties aan gaan komen in de markt. Of is de markt wel volwassen en heeft wachten qua verbeteringen niet veel nut.

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zo'n dure beslissing zou ik niet overhaast doen dus gewoon repareren die Remeha.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:09
450 euro voor de reparatie van een warmtepomp is een koopje.
Een nieuwe is een heel stuk duurder

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:45

CyBeRSPiN

sinds 2001

D-dark schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:25:
450 euro voor de reparatie van een warmtepomp is een koopje.
Een nieuwe is een heel stuk duurder
Dit is een gasketel die stuk is..

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:09
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:27:
[...]

Dit is een gasketel die stuk is..
Overheen gelezen.
Maar we zitten aan het begin van het stookseizoen. Dan niet al te gehaast gaan switchen

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:50
Vaillant 75/8.1 neerzetten en klaar.

Ik zie in het WeHeat topic voornamelijk dat de AI turing niet voldoet... en HiSense... dat zou ik niet eens in de buurt willen hebben.

Vaillant kun je via eBus sturen en ze komen (betaald) met een uitgebreide stuurdienst.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:49
Ik zou ook voor de Vaillant gaan als je toch gaat vervangen.

• meermarco
Bedankt. Hebben besloten te gaan repareren. De haast en de grote uitgave ineens willen we toch beter overwegen. Ik dacht altijd aan een Nibe. Maar doordat deze installateur dat niet kan zou ik gehaast iets anders kiezen. Kortom repareren en rustig kijken wat we gaan doen en dan voorbereid zijn over zeg een jaar/1.5 jaar.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:55

Wuursj

want worst is al bezet

Wel overhaasten! Je hebt nog ruim een maand de tijd, wees blij dat ie nu stuk ging en niet in december. Soms heb je wat druk nodig voor goede beslissingen :)
Monoblock zelf kopen (bijvoorbeeld de Panasonic die je als top noemt maar kan ik prima van Valliant of zo) en zo'n monoblock kan iedere loodgieter aansluiten. Vast ook die installateur die hem niet wil/kan leveren. Desnoods ff een tijdelijke e-boiler mocht het SW deel lastig zijn.

Je steekt de 450 van onderdeel + uurloon + marge installateur + subsidie in je zak. Dan is het opeens niet meer zo'n grote uitgave ;)

Hier ging de WP op 3 oktober aan, alweer 6 jaar terug. Nog ruim binnen de WAF ;)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wuursj schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:08:
Je steekt de 450 van onderdeel + uurloon + marge installateur + subsidie in je zak. Dan is het opeens niet meer zo'n grote uitgave ;)
Als het geld beschikbaar is, dan is het eigenlijk een no-brainer. Maar als TS de laatste centen van zijn financiele buffer hier bv. voor moet aanspreken, dan spelen er meer zaken mee dan alleen een kale business-case. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• meermarco
ter info. Gekozen voor reparatie. Dit omdat het toch voelt als haastige keuze. En even zelf monoblock kopen en hopen dat een installeteur hem op korte termijn wil installeren werkt in deze regio niet zo goed (druk, blabbla druk, enkel onze eigen merken etc)

Zelf kan ik dat niet, en moet ook goed kijken waar het buitendeel gaat komen. En wil toch echt even goed verdiepen in mogelijkheden lage energieprijs vol aan, en anders minder etc. Ook wat doet het met mijn huidige (RVS) pompverdelers. Die ook meteen of niet etc.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:48
meermarco schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:46:
Bedankt. Hebben besloten te gaan repareren. De haast en de grote uitgave ineens willen we toch beter overwegen. Ik dacht altijd aan een Nibe. Maar doordat deze installateur dat niet kan zou ik gehaast iets anders kiezen. Kortom repareren en rustig kijken wat we gaan doen en dan voorbereid zijn over zeg een jaar/1.5 jaar.
Vaillant is echt top spul hoor. Ik zou zelf eerder voor vaillant gaan dan voor nibe.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• meermarco
Dat is goed te horen. Maar begreep dat zij minder goed zijn in lage prijs, buffer maken, hogere prijs, minder verbruik etc. Maar goed te horen dat zij wel goed zijn en dat het wellicht wel een kandidaat kan zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door meermarco op 26-08-2026 14:32 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:21
meermarco schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:46:
ik zou niet wachten. die reparatie nu doen is prima als je dat graag wilt aan je cv-ketel. Maar behalve iets langer sparen is er geen goede reden om 1,5 jaar te wachten. Je huis is er nu al klaar voor en elke maand dat je stookt met een WP bespaar je ongeveer 50% op de stookkosten versus de cv-ketel. Dus beter grijp je deze kans gewoon aan om te zorgen dat er over een tijdje (paar maanden bijv) een warmtepomp staat. Elke wintermaand dat je gas verbruikt is er 1 waar je energierekening en co2-uitstoot hoger is dan noodzakelijk. Het klinkt alsof je huis er echt klaar voor is dus dan is een WP niet meer zo spannend.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:21

paQ

meermarco schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:28:
Dat is goed te horen. Maar begreep dat zij minder goed zijn in lage prijs, buffer maken, hogere prijs, minder verbruik etc. Maar goed te horen dat zij wel goed zijn en dat het wellicht wel een kandidaat kan zijn.
Mwa... is dat niet het narratief van Nibe die menen je gigantische besparingen op die manier op te leveren? Ik geloof er niet zo in hoor. Lang traag draaien om je buffer op temp te houden en het warmteverlies te compenseren lijkt mij bovendien een stuk comfortabeler dan (te warm?) voorverwarmen om het te laten afkoelen als er wat centen prijsverschil optreedt.

edit: Ook #teamVaillant overigens.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• meermarco
Bedankt. En wat is er zo goed aan de Vaillant?

• Ronald
Buffer maken... Sja...

Stel je neemt een enorme buffer van 300L... Moet je maar kwijt kunnen...
Max 45 graden vanwege vloer (Want je wil een pomploze niet mengende verdeler)... Leeg gaat een graad of 30 zijn, want dan daalt de afgifte teveel onderuit...

Dat is 5.23kWh thermisch. Wat de warmtepomp met 1-1,25kWh stroom maakt.

Daarom komt nog kosten bovenop van pomp (Parallelbuffer anders gaat het direct je afgifte systeem in) Arbeid...

Nou daar ga je de financiële besparing mee maken hoor... Niet dus...

@meermarco Vaillant: marktleider in stille machines...
Nibe publiceert de echte geluidsdata niet eens...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:21

paQ

meermarco schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:42:
Bedankt. En wat is er zo goed aan de Vaillant?
Stil, set and forget, goed gebouwd.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• meermarco
Dank. Dan kan ik evt bij deze installlateur blijven. Ik wil dat het GOED/zuinig draait. En verder vooral geen gedoe met settings etc etc. En vooral geen storingen, en bij voorkeur weinig geluid, maar dat is niet perse een issue. Ik heb een grote tuin.

chatgpt komt met:

Buitenunit: Vaillant aroTHERM plus 5 kW → ~ € 4.500,-

Binnenunit: Vaillant VWZ MEH 97/6 Hydraulische module → ~ € 1.400,-

Boiler: Vaillant uniSTOR 300L Exclusive (VIH RW 300/3 MR) → ~ € 2.421,-

Regeling & kleinmateriaal: Vaillant sensoCOMFORT, 22 mm dikke koperen tapwaterleidingen en appendages → ~ € 600,-

De overige € 2.500,- tot € 4.500,- zit in de installatiekosten: het graven van het condensbed in de tuin, het plaatsen van de fundering, het ombouwen van jouw RVS-verdelers naar een pomploos systeem en het volledig waterzijdig inregelen van je 120 m² vloerverwarming.

Klinkt realistisch voor jullie?

• Ronald
Ik zou voor de 75 gaan. Je hebt veel tapwater gebruik, en met de 75 warmt de boel sneller op.

120m2 vloer merk je het verschil in minimaal vermogen niet.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:12
Goedkoop is duurkoop imho. En de extra kosten zou ik vooral in een betrouwbare en ervaren installateur stoppen, dus een bedrijf dat het al heel vaak heeft gedaan, en goede (after-sales) service biedt. Het lastige met een warmtepomp is vooral het goed afstemmen op je woning en je warmtebehoeftes, dat vereist best enige kunde, ervaring en afstemming. Gewoon merk X neerkwakken, aanzetten en weglopen, daar ga je niet blij van worden in de meeste gevallen. Het merk is dan wat minder relevant dan de partij die de boel komt installeren en inregelen en daarna het onderhoud ed doet. Kies uit de door hun aangeraden merken een van de bekende top-3 warmtepomp merken.

• meermarco
Ja, vaillant is een van die merken (naast Hisense en Weheat).

Ik begreep juist dat 5KW voldoende zal zijn voor mijn 'warmte' en dat 7KW top is voor je warm water maar dat je dan vaak gaat pendelen (en dus minder energiezuinig))

• Ronald
Pendelen is als minimum vermogen niet in afgifte weggezet kan worden.
Dat is hier niet geval met 120m2 vloer.

900m3 ruimteverwarming is gruwelijk laag voor vrijstaand… ik vermoed dat dat mede zo laag is door erg conservatief stoken… ik denk echt dat het verstandig is om ruim te zitten…

• _JGC_
  • Nu online
120m2 vloer kan je in theorie 12KW in wegstoken. Als het praktisch de helft is zit je nog steeds veilig.

Je hebt nu een ketel die minimaal 8.5KW doet.

5KW machine is krap bemeten, ga je in de defrost periode met buitentemperaturen rond het vriespunt spijt van krijgen.

• meermarco
Ronald schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:51:
Pendelen is als minimum vermogen niet in afgifte weggezet kan worden.
Dat is hier niet geval met 120m2 vloer.

900m3 ruimteverwarming is gruwelijk laag voor vrijstaand… ik vermoed dat dat mede zo laag is door erg conservatief stoken… ik denk echt dat het verstandig is om ruim te zitten…
Ik ben idd vrijstaand, en 900-950 m3 voor warmte,, Overdag 19.5 nacht 18.5.

Bouwjaar 1960, grondige renovatie in 2023

• _JGC_
  • Nu online
Vergeet niet ook je pompverdelers te vervangen of om te bouwen, die wil je niet met een warmtepomp.

• meermarco
Nee klopt, heb ik meegenomen ook. De pompen en het knijpen moeten er bij voorkeur tussenuit

• Ronald
En verwarming van bovenverdiepingen?

• meermarco
Alles is vloervwarming. Boven en beneden. 120 m2 totaal over deze etages.
Pagina: 1