• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Domme keuze gemaakt met veranderen van baan

Hallo,

Ik heb jarenlang bij een MSP gewerkt. Goed salaris en leuke leaseauto. Ongeveer 50-60 M365 en AVD migraties gedaan in 2 jaar tijd verder andere consultancy opdrachten en LCM trajecten uitgevoerd. De mensen waren erg leuk, echter kwam er bij dat bedrijf een nieuwe manager die mij niet mocht. Mede door mijn vriendin en ouders mij helaas laten overhalen om iets anders te zoeken. Dit gevonden in beheer bij een gemeente.

Vanaf het begin heb ik het daar niet heel erg naar mijn zin. Ik krijg weinig rechten door systeembeheer en er is over het algemeen weinig te doen, of er wordt al heel snel iemand ingehuurd. Ik voel me elke dag hier een beetje dommer worden hier.

Verder merk ik dat mijn auto die ik nu heb gekocht mij erg stress geeft. Bij leaseauto zat alles erbij, maar nu moet ik alles zelf betalen en ook tegelijk sparen voor een nieuwe.

De banen liggen in de ICT niet meer voor het oprapen of een loon wat soms 500-700 lager ligt dan bij de MSP waar ik werkte.

Wat het ook moeilijk maakt is dat mijn vriendin in noord nederland woont, als ik al iets nieuws wil vinden wil ik wel een beetje op de helft wat vinden ivm mogelijk in het midden wonen, maar er is niks te vinden.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

[ Voor 9% gewijzigd door sgouman op 25-08-2026 14:42 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Teruggaan geen optie? Misschien dat ze een nieuwe uitdaging voor je hebben?

Lease auto zal er bij een gemeente niet bij zitten, maar dat je geen rechten hebt en weinig mag doen lijkt mij makkelijk op te lossen door een goed gesprek met je leidinggevende aan te gaan en aan te geven dat je hier mee zit, dan moet die toch een oplossing kunnen bedenken?

• sgouman
  • Nu online
Oon schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:44:
Teruggaan geen optie? Misschien dat ze een nieuwe uitdaging voor je hebben?

Lease auto zal er bij een gemeente niet bij zitten, maar dat je geen rechten hebt en weinig mag doen lijkt mij makkelijk op te lossen door een goed gesprek met je leidinggevende aan te gaan en aan te geven dat je hier mee zit, dan moet die toch een oplossing kunnen bedenken?
Die manager zit er nogsteeds, dus teruggaan is geen optie.
Verder al meermaals bij mijn manager aangegeven, maar hij laat de uiteindelijke keuze bij de systeembeheerders ondanks dat hij vind dat ik wel gewoon rechten moet krijgen.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

sgouman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:45:
[...]

Die manager zit er nogsteeds, dus teruggaan is geen optie.
Verder al meermaals bij mijn manager aangegeven, maar hij laat de uiteindelijke keuze bij de systeembeheerders ondanks dat hij vind dat ik wel gewoon rechten moet krijgen.
Klinkt als een goede manager die zijn personeel vertrouwt in de positie waarin ze zitten :)

In dat geval zou ik concrete punten gaan zoeken waarin jij een rol kunt spelen en die die rechten verantwoorden. Als jij die rechten nodig hebt om je opgedragen functie uit te voeren is het al een heel ander verhaal dan dat je liever meer rechten hebt.
Dat geldt zowel voor het intern meer rechten hebben als überhaupt intern meer kunnen oppakken. Als er een traject gepland staat om iets veranderen kun jij je hand opsteken en aangeven dat je daar ervaring in hebt. Denk dat een beetje proactief zijn daarin veel kan schelen.

• sgouman
  • Nu online
Oon schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:51:
[...]

Klinkt als een goede manager die zijn personeel vertrouwt in de positie waarin ze zitten :)

In dat geval zou ik concrete punten gaan zoeken waarin jij een rol kunt spelen en die die rechten verantwoorden. Als jij die rechten nodig hebt om je opgedragen functie uit te voeren is het al een heel ander verhaal dan dat je liever meer rechten hebt.
Dat geldt zowel voor het intern meer rechten hebben als überhaupt intern meer kunnen oppakken. Als er een traject gepland staat om iets veranderen kun jij je hand opsteken en aangeven dat je daar ervaring in hebt. Denk dat een beetje proactief zijn daarin veel kan schelen.
Ik heb bij mij vorige bedrijf heel veel datamigraties gedaan, dit moet nu ook gebeuren voor een project waar wij mee bezig zijn, aangegeven dat ik dat wel wilde doen. Maar toch wordt er iemand ingehuurd en mag ik "meehelpen"

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:42
ik lees niet hoelang je nu op moment bij je huidige werkgever zit. Praat je over 6 weken, of over 6 maanden?

Ik kom zelf niet uit de ICT wereld, maar kan mij indenken dat als je er net 6 weken zit, dat ze eerst even een beetje willen onderzoeken wat ze in huis gehaald hebben, en dat is over het algemeen bij veel werkgevers zo..

[ Voor 50% gewijzigd door Chielioj op 25-08-2026 14:55 ]

• sgouman
  • Nu online
Chielioj schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:54:
ik lees niet hoelang je nu op moment bij je huidige werkgever zit. Praat je over 6 weken, of over 6 maanden?

Ik kom zelf niet uit de ICT wereld, maar kan mij indenken dat als je er net 6 weken zit, dat ze eerst even een beetje willen onderzoeken wat ze in huis gehaald hebben, en dat is over het algemeen bij veel werkgevers zo..
10 maanden zit ik er nu.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tijd om om je heen te kijken dus. Werk zat, en je kunt voor een potentiële nieuwe werkgever prima motiveren waarom je bent geswitcht en waarom waar je nu zit ook niet is wat je zoekt.

Je hebt de kennis en ervaring, maak er gebruik van zou ik zeggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

sgouman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:45:
[...]
Dit is een beetje onduidelijk. Mis je nu rechten om je werk inhoudelijk fatsoenlijk te kunnen doen, of zou je graag je werk uitgebreid willen zien met meer taken? Rechten heb je nodig om op basis van "least-privilege" je werk te kunnen doen, niet meer en minder.

Ik heb verder het idee dat je jezelf niet goed genoeg kunt verkopen. Kennelijk is er nog onvoldoende vertrouwen in je kennis en kunde om meer werkzaamheden aan te kunnen. Ga daar dan ook het gesprek over aan. :)

En er is ook in het Noorden nog meer dan voldoende werk, mits je het juiste profiel hebt.
sgouman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:53:
[...]

Ik heb bij mij vorige bedrijf heel veel datamigraties gedaan
Dit is een beetje wat ik bedoel met jezelf kunnen verkopen. Heb je b.v. Sharegate op een servertje geinstalleerd, om vervolgens met wat klikken in een grafische omgeving wat Sharepoint-data te verplaatsen, of heb je als een stevige consultant migraties van bv. data-warehouses of ERP-achtige zaken gemigreerd, waarbij zaken als ETL-validatie, gefaseerde cutovers en rollback stragieën opgesteld moesten worden? Beide zijn vormen van datamigraties...

Misschien heb je het laatste wel gedaan, maar denkt je nieuwe manager het eerste...

[ Voor 30% gewijzigd door Question Mark op 25-08-2026 15:09 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• sgouman
  • Nu online
The Eagle schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:59:
Tijd om om je heen te kijken dus. Werk zat, en je kunt voor een potentiële nieuwe werkgever prima motiveren waarom je bent geswitcht en waarom waar je nu zit ook niet is wat je zoekt.

Je hebt de kennis en ervaring, maak er gebruik van zou ik zeggen :)
Het probleem is, ik kan dus niks vinden. Wel wat rond Utrecht etc, maar dan zit ik met het probleem dat als ik ooit met mijn vriendin in midden NL wil gaan wonen het extreem ver rijden is.

• sgouman
  • Nu online
Question Mark schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:02:
[...]

Dit is een beetje onduidelijk. Mis je nu rechten om je werk inhoudelijk fatsoenlijk te kunnen doen, of zou je graag je werk uitgebreid willen zien met meer taken? Rechten heb je nodig om op basis van "least-privilege" je werk te kunnen doen, niet meer en minder.

Ik heb verder het idee dat je jezelf niet goed genoeg kunt verkopen. Kennelijk is er nog onvoldoende vertrouwen in je kennis en kunde om meer werkzaamheden aan te kunnen. Ga daar dan ook het gesprek over aan. :)

En er is ook in het Noorden nog meer dan voldoende werk, mits je het juiste profiel hebt.
Ik moet bijvoorbeeld voor onze handtekeningsoftware zaken in AD moeten kunnen aanpassen. Mijn manager vindt dat valide en geeft ook aan hij moet dit kunnen, maar hij laat de uiteindelijke keuze bij systeembeheer. En die zeggen vervolgens nee. Onderbouwen waarom ik het nodig heb kan ik echt wel.

[ Voor 4% gewijzigd door sgouman op 25-08-2026 15:13 ]

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:15
Zijn er geen grotere klussen in je huidige werkomgeving waar je wat kan gaan doen? Kijk eens buiten je kennisgebied en ga het gesprek aan. Zat te doen vaak, alleen je moet het even vinden.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

sgouman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:36:
Ik krijg weinig rechten door systeembeheer
Die ga je ook niet krijgen, behalve als er een sterke business case is. En die is er vaak niet, het is wat je gewend bent.

Ik heb ze na een paar jaren, maar nog steeds beperkt. In grote organisaties kunnen ze die niet zomaar geven. Wij gebruiken Admin-by-Request waar je kortstondig admin-rechten kunt toestaan (en weigeren), individuele verzoeken.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Niet te paniekerig zijn. Je komt erg gestressed over, een stap terug doen en afkoelen. Heb je een mentor met wie je dit soort dingen kunt bespreken?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• sgouman
  • Nu online
CornermanNL schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:07:
Zijn er geen grotere klussen in je huidige werkomgeving waar je wat kan gaan doen? Kijk eens buiten je kennisgebied en ga het gesprek aan. Zat te doen vaak, alleen je moet het even vinden.
We zijn bezig met een heel traject naar de digitale werkplek, echte zijn hier 20 ZZPers voor ingehuurt en is het volledige interne IT team aan de kant geschoven, ik zou hier graag aan mee doen, maar dat mag helaas niet.

[ Voor 6% gewijzigd door sgouman op 25-08-2026 15:10 ]

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

sgouman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:06:
[...]

Ik moet bijvoorbeeld voor onze handtekeningsoftware zaken in AD moeten kunnen aanpassen. Mijn manager vindt dat valide en geeft ook aan hij moet dit kunnen, maar ik laat de keuze bij jullie als systeembeheer. En die zeggen vervolgens nee. Onderbouwen waarom ik het nodig heb kan ik echt wel.
Prima, maar dan ga je als ervaren consultant naar je manager toe:

"Ik merk dat Role Based Access Control niet goed toegepast lijkt te zijn, mede veroorzaakt doordat er geen goede matrix met functies/taken en benodigde rechten op papier staat. Vind je het goed als hier eens een opzet voor op papier zet, en die aan jou en systeembeheer ga presenteren?"

Kortom... verkoop jezelf... Het is een erg simpele en pro-actieve manier om je eigen werk leuker te maken. :)

Edit: overigens zou ik als systeemeigenaar ook niet staan te juichen als medewerkers dingen rechtsreeks in (productie) AD gaan aanpassen. Bij voorkeur reproduceerbaar via code, en altijd via OTAP principe... Zo, alweer een verbetervoorstel. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Question Mark op 25-08-2026 15:15 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

TheDudez

Usenet stofzuiger!

sgouman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:06:
[...]

Ik moet bijvoorbeeld voor onze handtekeningsoftware zaken in AD moeten kunnen aanpassen. Mijn manager vindt dat valide en geeft ook aan hij moet dit kunnen, maar hij laat de uiteindelijke keuze bij systeembeheer. En die zeggen vervolgens nee. Onderbouwen waarom ik het nodig heb kan ik echt wel.
Als het bij een grote gemeente is kan ik mij dat voorstellen. Die werken in eilandjes. Dat van vroeger dat iedereen alles overall bij kan is voorbij bij grote bedrijven. Dit heeft vooral met security te maken en niet dat iedereen er in kan rotzooien. Heeft niks te maken met je kunnen.

Ik zou toch verder gaan kijken. Als je maar 2 keer naar je werk hoeft per week bijvoorbeeld dan is de afstand minder erg. Je wint dan ook 3 dagen in reistijd. En je zal moeten accepteren dat er gewoon weg minder werk is te vinden bij kleine plaatsjes die niet in de buurt liggen van een grote stad.

Usenet handleidingen

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Question Mark schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:12:
[...]

"Ik merk dat Role Based Access Control niet goed toegepast lijkt te zijn, mede veroorzaakt doordat er geen goede matrix met functies/taken en benodigde rechten op papier staat. Vind je het goed als hier eens een opzet voor op papier zet, en die aan jou en systeembeheer ga presenteren?"

Kortom... verkoop jezelf... Het is een erg simpele en pro-actieve manier om je eigen werk leuker te maken. :)

Edit: overigens zou ik als systeemeigenaar ook niet staan te juichen als medewerkers dingen rechtsreeks in (productie) AD gaan aanpassen. Bij voorkeur reproduceerbaar via code, en altijd via OTAP principe... Zo, alweer een verbetervoorstel. :P
otap is vaak te duur. Geen geld voor. want niet belangrijk genoeg. Tot het echt goed fout gaat dan gaan ze er pas naar kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door TheDudez op 25-08-2026 15:24 ]

Usenet handleidingen

• sgouman
  • Nu online
Question Mark schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:12:
[...]

Klopt wat je zegt

Echter krijg ik vervolgens wel te horen, als je een script hebt voor de handtekening software om velden in ad bij te werken testen we dat wel tegen de productie AD aan...

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

TheDudez schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:23:
[...]
otap is vaak te duur. Geen geld voor. want niet belangrijk genoeg.
sgouman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:25:
[...]
testen we dat wel tegen de productie AD aan...
Gelukkig hebben we sinds 15 augustus de cyberbeveiligingswet (CBW) die verplichtingen stelt aan wijzigingen:
5.14.01 – Wijzigingen worden beheerst aangebracht.
“De organisatie zorgt ervoor dat wijzigingen aan informatie(systemen), infrastructuur, diensten en processen worden gepland, beoordeeld, getest, goedgekeurd, gedocumenteerd en gecommuniceerd voordat deze worden geïmplementeerd.”
Aangezien een gemeente een essentiele entiteit is, valt men onder de CBW.

"hey manager, het lijkt erop dat we niet op alle punten voldoen aan de CBW. Zal ik ook daar een verbetervoorstel voor schrijven en deze meteen meenemen in de presentatie over RBAC?"

Nu zal je die opdracht niet direct gaan krijgen, maar je geeft met dit soort acties wel het hele duidelijk signaal af dat je véél meer kunt dan men op het eerste gezicht van je gedacht had.

[ Voor 9% gewijzigd door Question Mark op 25-08-2026 15:41 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:47
sgouman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:04:
Wel wat rond Utrecht etc, maar dan zit ik met het probleem dat als ik ooit met mijn vriendin in midden NL wil gaan wonen het extreem ver rijden is.
Utrecht is letterlijk midden Nederland. Hoe is dat dan ver rijden?

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:03
sgouman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:25:
[...]
testen we dat wel tegen de productie AD aan...
Testen op prod.. en als het mis gaat, mag jij je weekend zeker opofferen om dat weer recht te trekken? Ik zou daar niet eens aan beginnen. Ik zou eerder een gesprek met je manager en de beheerder opzetten, waarin je uitlegt dat je van je manager toestemming krijgt, van de beheerder niet, en dat je nu het werk niet kan doen. En hoe ze verder willen, want deze manier lijkt niet te werken.

Trouwens voor de beeldvorming, waar ik nu werk heb ik nauwelijks rechten, ik ben geeneens admin. Het is overal "least privileges" maar wel voldoende rechten om mn werkzaamheden zelfstandig uit te kunnen voeren. De tijd van "god" accounts die alle rechten hebben is wel een beetje voorbij.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• sgouman
  • Nu online
TheBrut3 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:44:
[...]

Utrecht is letterlijk midden Nederland. Hoe is dat dan ver rijden?
Vanuit Zwolle en omstreken is dat nog best een stuk

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik zie hier in dit topic regelmatig naar de manager gewezen worden maar je komt imho niet echt zelfreddend over als je telkens alles tegen je manager aan houdt. Probeer het gewoon zelf te regelen met de afdeling die daarover gaat, en pas echt als laatste optie ga je langs je manager. Maar dan met een concreet voorstel ipv een klacht, zodat je niet met een kluitje het riet in gestuurd wordt a la "dat laten we aan systeembeheer over".

Maar dat je leuke dingen ziet gebeuren binnen je organisatie is natuurlijk helemaal niet raar, en dat jij niet op je blauwe ogen vertrouwd wordt om ergens aan mee te werken ook niet. Vertrouwen moet je verdienen, dus als het antwoord dan is "ga maar meehelpen" dan moet je dat met beide handen aangrijpen als mogelijkheid om je eigen skills te bewijzen (ipv dat als afwijzing te zien).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• sgouman
  • Nu online
Widow schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:44:
[...]

Testen op prod.. en als het mis gaat, mag jij je weekend zeker opofferen om dat weer recht te trekken? Ik zou daar niet eens aan beginnen. Ik zou eerder een gesprek met je manager en de beheerder opzetten, waarin je uitlegt dat je van je manager toestemming krijgt, van de beheerder niet, en dat je nu het werk niet kan doen. En hoe ze verder willen, want deze manier lijkt niet te werken.

Trouwens voor de beeldvorming, waar ik nu werk heb ik nauwelijks rechten, ik ben geeneens admin. Het is overal "least privileges" maar wel voldoende rechten om mn werkzaamheden zelfstandig uit te kunnen voeren. De tijd van "god" accounts die alle rechten hebben is wel een beetje voorbij.
De beheerder geeft aan op prod te testen nadat hij geen test VM wilde/kon bouwen. Dus ik heb aangegeven, prima. Maar als het fout gaat ga ik niet het AD fixen.

Ik snap het least priveleged model zeker, alleen zaken in AD niet kunnen aanpassen(en via de exchange portal on premise kan ik het nogsteeds aanpassen alleen niet alle velden) is niet handig voor een applicatie die ik beheer...

• JustM3
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:49
Of ik heb echt een gigantisch dejavu of ik heb dit bericht een x periode terug ook voor bij zien komen :?

Zijn er geen andere consultancie partijen in de buurt waar je vergelijkbaar werk kan doen?

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Heb je geen netwerk opgebouwd de afgelopen jaren? Oud collegas die nu ergens anders zitten? Die eens aanschrijven?

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:55
Een leaseauto is echt niet zaligmakend en werkt soms eerder als een gouden kooi.
Een eigen auto geeft je veel meer mogelijkheden om te zoeken naar een baan die leuk vindt.

Uiteindelijk gaat het er om wat je gedurende de werkweek doet en niet waarmee je weer naar huis rijdt.

Als je momenteel onvoldoende uitdaging hebt in je werk en je dit ook meermaals heb aangegeven, dan is het wellicht tijd voor een andere/nieuwe stap. Zeker in midden NL (lees Utrecht) moet dat goed te doen zijn.

Voldoende consultancy organisaties die nog steeds mensen zoeken.
Je kan ook een goede recruiter voor je aan het werk zetten. Zij hebben het netwerk en een goede recruiter weet vaak de juiste werkgever te vinden die aansluit bij je wensenlijstje.

Daarnaast ben ik wel van mening dat je niet moet verschuilen achter "ja maar de manager"
Dan verkoop je jezelf niet voldoende of komt de boodschap niet goed over (lees: je gebruikt de verkeerde argumenten). Een manager zit er doorgaans niet om je bewust tegen te werken, dus probeer juist vanuit zijn blik de juiste argumenten te vinden.

wijze woorden

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:58
Klinkt als een bekend verhaal, ik ben ook van een leuk bedrijf (waar ik ook botste met mijn nieuwe manager) overgestapt naar een IT functie bij de gemeente.

Mijn vraag zou zijn: is je huidige baan de inkomsten waard?

Ik kwam wat vlotter tot een beslissing, na mijn eerste werkdag bij de gemeente had ik door dat ze wat zaken achterwegen hadden gelaten tijdens de sollicitatie. Het was een goed betaalde baan met ontzettend suffe werkzaamheden. Gedurende de werkdag voelde ik mij figuurlijk dommer worden en aan het einde van de dag had ik er een enorm treurig gevoel over.
Op mijn tweede werkdag ben ik in de ochtend direct naar m'n manager gegaan en heb al m'n spullen ingeleverd :+

Financieel gezien was het niet de beste keuze: zelf ontslag nemen zonder iets anders in het verschiet is een behoorlijk risico. Als je dan, net als ik, een paar maanden lang thuis zit merk je dat wel op je rekening.
Mentaal was het echter de juiste keuze en ik zou hem zo weer maken.

5-6 maanden later heb ik een soort "tussen"-baan gehad: Goed inkomen, uitdagend (maar niet heel interessant) werk, brakke werksfeer. Dat hielp in ieder geval om de bankrekening weer wat te spekken, maar ben wel blijven zoeken.
Heb gedurende die tijd nog wel contact gehad met mijn oorspronkelijk werkgever om eventueel terug te komen (want de manager was ontslagen) maar uiteindelijk bij een compleet nieuwe werkgever terecht gekomen en achteraf gezien ontzettend blij met de uitkomst.

Qua loon ben ik er wel op achteruit gegaan als ik het vergelijk met de gemeente, ik denk netto zo'n 100-200 euro per maand, maar ik ga nu wel weer met enorm veel plezier naar m'n werk.

• sgouman
  • Nu online
Flapperbol schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:56:
Klinkt als een bekend verhaal, ik ben ook van een leuk bedrijf (waar ik ook botste met mijn nieuwe manager) overgestapt naar een IT functie bij de gemeente.

Mijn vraag zou zijn: is je huidige baan de inkomsten waard?

Ik kwam wat vlotter tot een beslissing, na mijn eerste werkdag bij de gemeente had ik door dat ze wat zaken achterwegen hadden gelaten tijdens de sollicitatie. Het was een goed betaalde baan met ontzettend suffe werkzaamheden. Gedurende de werkdag voelde ik mij figuurlijk dommer worden en aan het einde van de dag had ik er een enorm treurig gevoel over.
Op mijn tweede werkdag ben ik in de ochtend direct naar m'n manager gegaan en heb al m'n spullen ingeleverd :+

Financieel gezien was het niet de beste keuze: zelf ontslag nemen zonder iets anders in het verschiet is een behoorlijk risico. Als je dan, net als ik, een paar maanden lang thuis zit merk je dat wel op je rekening.
Mentaal was het echter de juiste keuze en ik zou hem zo weer maken.

5-6 maanden later heb ik een soort "tussen"-baan gehad: Goed inkomen, uitdagend (maar niet heel interessant) werk, brakke werksfeer. Dat hielp in ieder geval om de bankrekening weer wat te spekken, maar ben wel blijven zoeken.
Heb gedurende die tijd nog wel contact gehad met mijn oorspronkelijk werkgever om eventueel terug te komen (want de manager was ontslagen) maar uiteindelijk bij een compleet nieuwe werkgever terecht gekomen en achteraf gezien ontzettend blij met de uitkomst.

Qua loon ben ik er wel op achteruit gegaan als ik het vergelijk met de gemeente, ik denk netto zo'n 100-200 euro per maand, maar ik ga nu wel weer met enorm veel plezier naar m'n werk.
Dit heb ik ook, ik voel mij ook dommer en dommer worden. Ik ben er juist bij de gemeente netto op achteruit gegaan, ik weet eigenlijk niet waarom ik de keuze destijds gemaakt heb. Misschien omdat het gevoel bij mij vorige bedrijf gewoon niet goed was.

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

sgouman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:01:
[...]

Dit heb ik ook, ik voel mij ook dommer en dommer worden.
Sorry, maar dit (niks doen) is een keuze... Je geeft aan dat je weinig te doen hebt, je hebt dus alle tijd om jezelf met (zelf)studie verder te ontwikkelen of verbetervoorstellen uit te werken.

Je plaatst jezelf nu iets teveel in een slachtofferrol, terwijl je zeker op dit vlak best wel wat invloed hebt.

En ik probeer hier niet te negatief over te komen, maar als je bij mij zou komen solliciteren is een uitspraak als "ik voelde mij daar dommer en dommer worden" zeker iets waarop ik stevig zou gaan doorvragen. Wat heb jezelf gedaan om dat patroon te doorbreken? Komt daar te weinig uit, dan zal ik al snel geneigd zijn om een negatief advies af te geven.

[ Voor 28% gewijzigd door Question Mark op 25-08-2026 16:13 ]

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:13
IT Consultancy versus beheer in een (grote) ambtelijke organisatie. Een veel groter verschil kan ik me ook niet zo snel voorstellen. Zie het als een ervaring die je de rest van je leven meeneemt. Ik denk dat je nu beter weet wat je wilt.

Je kan nog een poging wagen om je skills in het omgaan met een ambtelijke organisatie te verbeteren, maar als je dat in je zit, had je dat al lang gedaan.

Het tweede topic wat dit doorkruist is de nog niet gevoerde discussie over waar jullie willen gaan samenwonen. Wel kan ik je vertellen dat ik iedereen uit Zwolle (en verder) hoor klagen over de reistijd naar de randstad, waar gewoon nog steeds het meeste IT werk te doen is. Het lijkt alsof je partner al besloten heeft dat het Zwolle gaat worden, maar uit wat ik lees heb jij dat nog niet geaccepteerd. Ik denk dat dat ei eerder gelegd moet worden dan de baankeuze.

Ook krijg ik het idee dat je vaak wel iets wil, maar dat het je niet lukt om te realiseren, zie de issues in je huidige werk en de (niet gevoerde?) discussie met je partner over de uiteindelijke vestigingslokatie. Misschien training doen in grenzen aangeven en hoe opkomen voor jezelf? (Dit is natuurlijk gedeeltelijk speculatie, ik heb alleen dit topic om op af te gaan.)

Succes met alles. Wel goed dat je hier en public deze onderwerpen bespreekt.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Skynett schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:12:
IT Consultancy versus beheer in een (grote) ambtelijke organisatie. Een veel groter verschil kan ik me ook niet zo snel voorstellen. Zie het als een ervaring die je de rest van je leven meeneemt. Ik denk dat je nu beter weet wat je wilt.
Ik snap wat je zegt hoor, maar als ik de gemeente waar TS nu zit inschat (op basis van de info van TS) lijken daar ook legio mogelijkheden voor een consultant te zitten om de organisatie wat verder te professionaliseren. Dat leunt vaak meer op consultancy- dan op harde technische skills.

TS moet alleen wel zelf het voortouw nemen.. :)

• sgouman
  • Nu online
Question Mark schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:08:
[...]

Sorry, maar dit (niks doen) is een keuze... Je geeft aan dat je weinig te doen hebt, je hebt dus alle tijd om jezelf met (zelf)studie verder te ontwikkelen of verbetervoorstellen uit te werken.

Je plaatst jezelf nu iets teveel in een slachtofferrol, terwijl je zeker op dit vlak best wel wat invloed hebt.

En ik probeer hier niet te negatief over te komen, maar als je bij mij zou komen solliciteren is een uitspraak als "ik voelde mij daar dommer en dommer worden" zeker iets waarop ik stevig zou gaan doorvragen. Wat heb jezelf gedaan om dat patroon te doorbreken? Komt daar te weinig uit, dan zal ik al snel geneigd zijn om een negatief advies af te geven.
Ik zeg niet dat ik niet aan het leren ben? Ik ben omdat het nu niet druk is gewoon voor een MS certificaat aan het leren.

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

sgouman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:18:
[...]

Ik zeg niet dat ik niet aan het leren ben? Ik ben omdat het nu niet druk is gewoon voor een MS certificaat aan het leren.
Dus wordt je kennis juist groter. Je uitspraak dat je daar dan dommer en dommer wordt klopt dus niet helemaal. :)

Pagina: 1