Laptop voor realtime verwerking van meetgegevens

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• andyr74
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:13
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Realtime verwerking van meetgegevens.
Setup =
- Laptop 1 + meettoestel 1 als “master”
- Laptop 2 + meettoestel 2  als “slave”
Beiden werken in hetzelfde netwerk en communiceren met elkaar.
Laptop 1 moet vervangen worden.
Laptop 2 is 2 jaar oud (Merk Lenovo).

Eisen voor het programma: Volgens de leverancier van de software: minimaal i5 CPU or newer/faster, >= 8GB RAM, >= 500GB SSD en dan uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid gegevens. In normale omstandigheden is de verwerking niet bijzonder zwaar.

Deze setup wordt niet dagelijks gebruikt maar als het gebruikt wordt is dit meestal van ongeveer 9u ’s morgens tot 16 a 17u ’s avonds. Er zitten daar vaak wel wat pauzes in, dus alles bij elkaar misschien 5 a 6u gegevens verwerken in realtime.

Voor zover van belang: deze setup staat soms in een lokaal waar het een hele dag warm kan zijn (+30°C).

Wat is je budget?
Max 1200€

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, enkel meenemen naar de locatie waar de meettoestellen staan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen merkvoorkeur. Maar de andere laptop is een Lenovo.
Laptop moet uiteraard ook toekomstgericht zijn.

Laptops die ik ondertussen gevonden heb zijn en die max 1200€ kosten:
(deze zijn leverbaar bij onze reguliere hardwareleverancier)
-LENOVO ThinkBook 16 G8 IAL - 16 inch - Intel Core Ultra 5 135H - 16 GB - 512 GB - Windows 11 Pro
*HP ProBook 4 G1i 16 inch AI PC - 16 inch - WUXGA - Intel Core Ultra 5 225U - 16 GB - 512 GB - Windows 11 Pro (64-bit)
*HP OmniBook X Flip NGAI 16-as0009nb - 16 inch - - Intel Core Ultra 5 226V - 16 GB - 512 GB - Arc™ 130V - Copilot+ PC
*LENOVO ThinkBook 16 G8 IAL - 16 inch - WUXGA - Intel Core Ultra 5 225U - 16 GB - 512 GB - Windows 11 Pro (64-bit)
*LENOVO ThinkPad E16 Gen 3 - Intel Core Ultra 5 226V - 16 GB - 512 GB - Windows 11 Pro
*LENOVO ThinkBook 16 G8 IAL - 16 inch - Intel Core Ultra 5 135H - 16 GB - 512 GB - Windows 11 Pro
*HP OmniBook 7 NGAI 17-dc0003nb - 17.3 inch - Full HD - Intel Core Ultra 5 226V - 16 GB - 512 GB - Arc™ Onboard Graphics ==> valt af wegens grote scherm

Momenteel gaat de voorkeur uit naar “Lenovo ThinkPad E16 Gen 3 – Ultra 5 226V”. Deze lijkt me de betere overal.

Hoewel dan de “Lenovo ThinkBook 16 G8 – Ultra 5 135H” blijkbaar de snelste is maar ook warmen wordt (en 10€ duurder dan die eerste).

Graag enig advies ivm deze laptops zodat een definitieve keuze kan gemaakt worden.

Alle reacties

• Lightfeet078
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 16:05
Het verschil tussen de U5 226V en U5 135H is inderdaad gerelateerd aan TDP, de 226V is veel meer voor mobility en accuduur, waar de 135H dat is in de basis ook is maar met een hoger TDP.

Het warmer worden bedoelen ze de max mee dat de CPU mag worden - daarvoor heb je wel 100% belasting nodig over een (meestal) langere tijd voordat hij aan die max-temps gaat komen - lijkt me niet zo belangrijk (?)

Daarnaast is een Thinkbook de consumenten lijn, en de Thinkpad niet (?), dus ik zou voor de TB16G8 gaan.

• andyr74
Lightfeet078 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:53:
Het verschil tussen de U5 226V en U5 135H is inderdaad gerelateerd aan TDP, de 226V is veel meer voor mobility en accuduur, waar de 135H dat is in de basis ook is maar met een hoger TDP.

Het warmer worden bedoelen ze de max mee dat de CPU mag worden - daarvoor heb je wel 100% belasting nodig over een (meestal) langere tijd voordat hij aan die max-temps gaat komen - lijkt me niet zo belangrijk (?)

Daarnaast is een Thinkbook de consumenten lijn, en de Thinkpad niet (?), dus ik zou voor de TB16G8 gaan.
Volgens onze leverancier is:
Thinkbook = is de modernere, lichtere, meer budgetvriendelijke zakelijke lijn voor KMO’s en professionals
Thinkpad = echte zakelijke, professionele lijn met maximale betrouwbaarheid, koeling, duurzaamheid en beveiliging

• Lightfeet078
andyr74 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:02:
[...]

Volgens onze leverancier is:
Thinkbook = is de modernere, lichtere, meer budgetvriendelijke zakelijke lijn voor KMO’s en professionals
Thinkpad = echte zakelijke, professionele lijn met maximale betrouwbaarheid, koeling, duurzaamheid en beveiliging
Duidelijk, laat ik het dan anders verwoorden; de thinkbook zijn de behuizingen die ook in consumenten laptops zitten, de ThinkPads zijn de IBM achtige behuizingen.

Keyboard, bouwkwaliteit van TP's kan ik alleen maar positief over zijn, al draai ik hier de TP X1 2in1's dus iets ander modem. De TB's heb ik geen ervaring mee, maar kijkende naar de foto's die ik zie ziet het er allemaal vrij goedkoop (plastic-fantastic) uit. Als dat geen showstopper is, net als de CPU, kan je geld besparen (al is het zakelijk, en ben je zover ik uit je post opmaak in loondienst - dus who cares :)).

Wat ook belangrijk is zijn de garantiemodellen van beide laptops - heeft een van de twee "premium support"? - Als dat op de TP zit zou ik altijd daarvoor gaan - bij een defect komt een mannetje langs op jou locatie om de laptop te fixen - bij "normale" garantie moet je hem op gaan sturen en wordt hij op hun locatie gemaakt.

• andyr74
Ter info:
Ik moet ze inderdaad zelf niet betalen.
Ik kan/mag wel advies geven maar de uiteindelijke beslissing ligt ook niet bij mij maar waarschijnlijk zullen ze wel mijn advies volgen.
Voor beiden is het "standaard" garantiemodel hetzelfde voor zover ik begrepen heb. Maar er kan wel bijbetaald worden voor extra support.

Qua looks maakt het eigenlijk niks uit.
Belangrijkste is:
-stabiel lopen gedurende een hele dag
-ook toekomstgericht want regelmatig komen er updates van de meetsoftware

• Lightfeet078
andyr74 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:56:
Ter info:
Ik moet ze inderdaad zelf niet betalen.
Ik kan/mag wel advies geven maar de uiteindelijke beslissing ligt ook niet bij mij maar waarschijnlijk zullen ze wel mijn advies volgen.
Voor beiden is het "standaard" garantiemodel hetzelfde voor zover ik begrepen heb. Maar er kan wel bijbetaald worden voor extra support.

Qua looks maakt het eigenlijk niks uit.
Belangrijkste is:
-stabiel lopen gedurende een hele dag
-ook toekomstgericht want regelmatig komen er updates van de meetsoftware
Dus het wordt de ThinkPad aangezien die ook langer updates (bios enzo) vanuit Lenovo blijft krijgen ten opzichte van de ThinkBook? Toekomstgericht is altijd lastig, dan zou je beter voor hte snelst kunnen gaan wat je nu kan vinden, dus Ultra 9 of Ryzen 9 processoren met 64GB - dan ben je toekomstbestendig op het lange(re) termijn. Dat gezegd hebbende, hoe schat je nu in hoe lang een laptop hardwarematig voldoende is voor je werk? Qua requirements van de applicatie is alles wat je nu kan vinden voldoende, dus kan dat ook in de toekomst prima gedraaid worden op alle laptops (tenzij ze de eisen veranderen, maar dat weet je niet, dus ook de toekomstbestendige laptop a budget 1500 euro is onduidelijk of die dan nog voldoet)....

Stabiel lopen is met elke laptop een dingetje, 1x verkeerd vallen en het "feest" is over - er vanuitgaande dat je loopt met de data op het scherm en niet met de laptop dicht - is een rugged laptop ook een idee maar wel een stuk duurder.

Ik heb hier dus Premium Care & Premium Support mee mogen maken, werkt er goed en is een aanrader (afhankelijk van de meerprijs van bijkopen). Veelal had ik binnen 2 a 3 werkdagen een monteur hier die van A tot Z vervangen.

• andyr74
Meegekregen budget is 1200€ (tenzij met goede argumenten misschien hoger).
Alle modellen die ik opsomde vallen daaronder.

Qua vallen en ermee rondlopen:
Er wordt eigenlijk nooit mee rondgelopen terwijl ze werken. Gezien ze eigenlijk altijd in de buurt van het meetapparaat gebruikt worden en beiden bekabeld aan het netwerk hangen. (wifi zou in theorie kunnen maar dat doen we nooit).

• Lightfeet078
Wat voor advies ben je nog naar opzoek nu?
Pagina: 1