Ventilatie verbeteren (jaren 60 huis): CO2 verlagen door WTW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HarkKracht
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 11:07
Tijdens verbouwing 2017 geïsoleerd en tochtstrip en hebben we niet voldoende aandacht gehad voor ventilatie. Blijkt nu onvoldoende na metingen met CO2 meter (Aranet). De huiskamer blijft relatief koud aanvoelen.

Ik heb het idee een WTW te plaatsen in een jaren 60 woning. Ik ben helemaal nieuw op dit gebied, dus ik ben opzoek naar tips/

Situatie nu:
Afzuiging (type C, Ducobox op zolder) uitkomend in toilet en badkamer
Vloerverwarming benedenverdieping
Ventilatie door roosters boven raam i.p.v. klepramen.

Problemen:
Co2 te hoog: slaapkamer 3500ppm (2 personen, bij deur + raam dicht, ventilatierooster open)
Klimaat in huiskamer: Bij meer dan 2 personen snel hoge CO2 (boven 1500ppm).
Muffe lucht in hal.
In de winter koude huiskamer. Er moet altijd een raam open vanwege CO2.

Kans:
Er zit een rookkanaal in de keuken. Is nu dicht.

Idee 1 van luchttechnicus, die langs is geweest. Meer afzuiging...
Doortrekken van de afzuiging naar de huiskamer vanuit het toilet.
Onze aanname is dat er zoveel lucht uit de kamer wordt gezogen dat het niet goed warm te krijgen is.
Dan ook een 2de ventilatie type c plaatsen op zolder die uitkomt in de slaapkamers.

Idee 2: WTW op zolder.

Beneden verdieping:
De schoorsteen en rookkanaal eruit.
Daarin naar de huiskamer (uitkomende in keuken) een aanvoer en afvoerkanaal voor WTW.
Afzuigen in keuken.
Inblazen in woonkamer.

Bovenverdieping:
Aanvoer: Slaapkamers op de eerste verdieping voorzien van aanvoer.
De afvoer in slaapkamers onder de deur en dan via de trapgat naar zolder.
WC en badkamer hebben nu een afzuiger die dan waarschijnlijk moet komen te vervallen.

Vragen:

Kunnen we i.p.v van type C ook via de wtw laten afzuigen? Levert dat veel op qua CO2-ppm verminderen?

Klopt het dat bij idee 1 er teveel warmte wordt afgezogen?

Klinkt WTW als een logisch plan of zie ik dingen over het hoofd?

Hebben jullie nog andere ideeën waar we nog naar kunnen kijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VggLadQO6yzpFFMxKdtuupjEUyc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1bGZixJXgtdLaWBx4vdfj7IN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ned8Ro1hZ0y9krzHFf0L4kybWBg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LJMV0krOr9QHxn5PP15ur0kA.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PBW_irfjPyalB7XbiUr4_vjP6c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XZ25alJ0LKXTnj1OS2oZVbTs.png?f=user_large

Alle reacties

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:10
Een WTW moet juist afzuigen uit je huis (waar anders? het is per definitie een type D ventilatie systeem anders heeft het geen nut), dus ja je kan er prima CO2 mee "regelen" (ik doe dat thuis ook, heb in elke verblijfsruimte een co2 meter). Ik heb in de badkamer (lucht)afvoer ook een RH meter en ik ventileer meer als de computer berekent dat de badkamer gedroogd kan worden door meer te ventileren (rekening houdend met de huidige luchtvochtigheid en de temperatuur en luchtvochtigheid van buiten).

Je hebt meerdere aanpakken mogelijk:
- de invoer/afvoer gelijk splitsen met een logische luchtstroom, dus in slaapkamers en woonkamer(s) verse lucht toevoer van de WTW, in de keuken/badkamer/toilet afvoer van "oude/vieze" lucht naar de WTW, moet je wel voor ventilatie openingen in deuren zorgen, zodat ze lucht niet blokkeren als ze dicht zijn. Nadeel is dat dit geluid door laat, voor dit probleem zijn geluid dempende deur roosters beschikbaar.

- in alle ruimtes een toevoer+afvoer (meer werk, meer buizen, etc), dan heb je geen kieren / ventilatieroosters nodig in de deuren.

In alle gevallen sta niet alleen stil bij verse lucht, maar ook comfort:
- in de winter droge lucht, dus mogelijk enthalpiewisselaar of bevochtigers nodig
- geluidsoverlast door overspraak via buizen, hiervoor raad ik aan om wat meer uit te geven aan geluiddempers die de lucht flow niet blokkeren. Plaats deze, indien mogelijk, nabij elke kamer uitlaat/inlaat en bij de inlaat/uitlaat van de WTW. Naar buiten maakt niet uit, niet doen.
- check de ervaringen van mensen in het grote WTW topic op Tweakers. Kijk bijvoorbeeld ook naar of een WTW samen goed met airco kan werken of dat je zelf iets kan maken dat een WTW bijvoorbeeld niet in de zomer in by-pass staat en al je koude lucht naar buiten zit te gooien, en vervangt voor snikhete lucht. De bypass moet uit in geval van airco.
- en ja een WTW levert echt heel veel op qua verse lucht, dimensioneer de WTW goed op het max aantal personen dat er continu leeft en neem wat marge, ik dacht ergens 50m3 per uur verversing nodig voor 1 persoon.

Verder: meten is weten, dus voor gemoedsrust installeer iets wat je inzicht kan geven, ik heb een zelf gemaakt dashbordje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_C7L8MYucTp_HY7ceHa1EWmeO6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r0lLDgiXb5TVyLydzZk8i99N.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2BA31TYU-m-BoC90ylzq53ipsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4bvosCkjVYNPzQlsLV82Cn1x.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdb7fOo4Ln88aF4f4tBKq61pemo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ROrp0DQD2yUhu11WiXc7L3wO.png?f=fotoalbum_large

Dus ja je kant het zo gek maken als je wilt, of zo simpel als je wilt.

Bij type C ventilatie moet je per definitie lucht van buiten direct de woning in zuigen, dat brengt natuurlijk verliezen met zich mee. Ik kan bij mij niet de directe impact van alleen de WTW meten, maar tegelijk met upgrade van dubbel glas naar dubbel glas HR++ (alleen glas, kozijn zelfde), en WTW, is mijn gasverbruik jaar-op-jaar gedaald met 30% (750m3 -> ~500m3).

[ Voor 104% gewijzigd door grasmanek94 op 25-08-2026 16:30 ]

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-08 23:08
Goed dat je al denkt aan het opofferen van bestaande rookkanalen etc voor aanvoer van lucht. Maar het blijft wel een hele verbouwing. Ook de hele WTW unit zelf mét flexibele geisoleerde slangen naar buiten neemt ruimte in. Tevens wil je die waarschijnlijk wegwerken, ook ivm geluid. Weinig mensen zullen na een redelijk recente verbouwing nóg eens alles overhoop halen.

Maar je hebt idd wel een probleem. 3500 ppm co2 is veel te hoog. Je zou eerst stappen moeten nemen om je C ventilatiesysteem goed in te stellen (en liefst CO2 gestuurd) voordat je andere dingen gaat overwegen. Dat kan betekenen andere ruimtes dicht zetten en/of harder ventileren. Of extra ventilatieroosters onderin je slaapkamerdeuren. Meestal blijft een ventilatiebox op stand 1 staan 'want anders maakt hij zoveel lawaai'.

In mijn huis staat de C unit enkel geschakeld op de vochtige ruimtes. Ventileren voor voldoende verse lucht gebeurd met luchten en ventileren met kiepstanden op de ramen. Ook 's nachts. IMHO is ventileren met open ramen erg gangbaar voor deze huistypes. Enkel bij grote verbouwingen kan je het meepakken. Ik zou die keuze niet maken (nóg meer installaties die geluid maken en ruimte opslokken).

Verder: Waarom zou je afzuigen in de wc/badkamer willen wegdoen? Hier zal je juist altijd moeten blijven afzuigen, welk plan je ook kiest.
Extra denkrichting: aanvoer in trapgat en enkel een afzuigleiding aanleggen (dus in elk vertrek afzuigen).
Wees ruim met het dimensioneren van de ventielen. Liever 2 ventielen per slaapkamer om geluid te verminderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kanoet op 25-08-2026 16:32 ]