Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Hij (mijn vader) wil de laptop uitsluitend gebruiken voor video editing en hij gebruikt uitsluitend Blackmagic's DaVinci resolve. (hij heeft reeds een desktop waar hij op kan editen)
Moet AZERTY zijn!
Wat is je budget?
Met de prijzen van tegenwoordig is dat moeilijk vast te stellen, maar ik vermoed dat het prijsplafon ergens rond de 3000€ ligt. Hoe lager hoe beter uiteraard.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
De laptop moet mee kunnen naar de vele meetings die hij heeft met zijn filmclub.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen merkvoorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Voor video editing zijn een paar dingen belangrijk vermoed ik:
- snelle opslag (minstens 1 TB SSD, hoe sneller hoe beter)
- snelle verwerking => CPU (rauwe Ghz'en + GPU (rauwe Ghz'en + dedicated video mem)
Ik denk dat alles dat meer als 32 GB Ram in aanmerking komt
Ik vermoed dat we minstens kijken naar een 5070 (power budget van de 5070 is hierbij belangrijk)
Scherm is denk ik minder belangrijk als in dat het zeker géén hign refreshrate moet zijn, maar wel duidelijk leesbaar en ik vermoed dat 4K overkill is
Kunnen deze kandidaten zijn:
uitvoering: HyperX OMEN MAX 16-ah1004nb (Azerty toetsenbord)
uitvoering: MSI Stealth 16 AI+ B3WH-015BE (Azerty toetsenbord
uitvoering: Lenovo Legion Pro 5 16IAX10H (83LU002WMB, Azerty toetsenbord)
Zijn er nog andere die we moeten overwegen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Hij (mijn vader) wil de laptop uitsluitend gebruiken voor video editing en hij gebruikt uitsluitend Blackmagic's DaVinci resolve. (hij heeft reeds een desktop waar hij op kan editen)
Moet AZERTY zijn!
Wat is je budget?
Met de prijzen van tegenwoordig is dat moeilijk vast te stellen, maar ik vermoed dat het prijsplafon ergens rond de 3000€ ligt. Hoe lager hoe beter uiteraard.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
De laptop moet mee kunnen naar de vele meetings die hij heeft met zijn filmclub.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen merkvoorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Voor video editing zijn een paar dingen belangrijk vermoed ik:
- snelle opslag (minstens 1 TB SSD, hoe sneller hoe beter)
- snelle verwerking => CPU (rauwe Ghz'en + GPU (rauwe Ghz'en + dedicated video mem)
Ik denk dat alles dat meer als 32 GB Ram in aanmerking komt
Ik vermoed dat we minstens kijken naar een 5070 (power budget van de 5070 is hierbij belangrijk)
Scherm is denk ik minder belangrijk als in dat het zeker géén hign refreshrate moet zijn, maar wel duidelijk leesbaar en ik vermoed dat 4K overkill is
Kunnen deze kandidaten zijn:
uitvoering: HyperX OMEN MAX 16-ah1004nb (Azerty toetsenbord)
uitvoering: MSI Stealth 16 AI+ B3WH-015BE (Azerty toetsenbord
uitvoering: Lenovo Legion Pro 5 16IAX10H (83LU002WMB, Azerty toetsenbord)
Zijn er nog andere die we moeten overwegen?