Video editing met "Davinci" (voor mijn vader, 70+)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-08 11:37
Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Hij (mijn vader) wil de laptop uitsluitend gebruiken voor video editing en hij gebruikt uitsluitend Blackmagic's DaVinci resolve. (hij heeft reeds een desktop waar hij op kan editen)
Moet AZERTY zijn!

Wat is je budget?
Met de prijzen van tegenwoordig is dat moeilijk vast te stellen, maar ik vermoed dat het prijsplafon ergens rond de 3000€ ligt. Hoe lager hoe beter uiteraard.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
De laptop moet mee kunnen naar de vele meetings die hij heeft met zijn filmclub.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen merkvoorkeuren

Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Voor video editing zijn een paar dingen belangrijk vermoed ik:
- snelle opslag (minstens 1 TB SSD, hoe sneller hoe beter)
- snelle verwerking => CPU (rauwe Ghz'en + GPU (rauwe Ghz'en + dedicated video mem)

Ik denk dat alles dat meer als 32 GB Ram in aanmerking komt
Ik vermoed dat we minstens kijken naar een 5070 (power budget van de 5070 is hierbij belangrijk)

Scherm is denk ik minder belangrijk als in dat het zeker géén hign refreshrate moet zijn, maar wel duidelijk leesbaar en ik vermoed dat 4K overkill is

Kunnen deze kandidaten zijn:
uitvoering: HyperX OMEN MAX 16-ah1004nb (Azerty toetsenbord)

uitvoering: MSI Stealth 16 AI+ B3WH-015BE (Azerty toetsenbord

uitvoering: Lenovo Legion Pro 5 16IAX10H (83LU002WMB, Azerty toetsenbord)

Zijn er nog andere die we moeten overwegen?

Alle reacties

• Lightfeet078
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 25-08 16:05
Denk dat deze 3 allemaal voldoen aan je eisen, maar is zover ik even snel kan zien niet echt gunstig geprijst (de MSI, de andere staat geen prijs van in pricewatch).

Gigabyte Gaming A16 Pro (DXHG4BECC4SH, Azerty toetsenbord): beste prijzen, echte reviews en specificaties - Tweakers

De GigaByte is stuk goedkoper als de MSI, maar de CPU is een generatie ouder.

MSI Vector 16 HX AI A2XWHG-206BE (Azerty toetsenbord): beste prijzen, echte reviews en specificaties - Tweakers

Nog goedkoper, maar ook een stuk lelijker (meer gamish) en bevat in tegen stelling tot de MSI een HX processor. Bouwkwaliteit lijkt me ook niet heel denderend.

Daarnaast, voor bouwkwaliteit, beeldscherm, speakers en dergelijke kan ik een Zephyrus G16 ook wel aanraden, mooie devices en zien er ook gewoon strak uit. Bouwkwaliteit was (bij die van 2024 die ik had) echt top;

Thin & Light Gaming|Laptops Voor gaming|ASUS België

- 5070TI met 115W maar kost je wel 3100 euro

Azerty keyboard beperkt het aanbod wel redelijk lijkt het, wat jammer is.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:29
Persoonlijk zou ik niet voor een game-laptop gaan. Bouwkwaliteit houdt vaak niet over en de schermen zijn doorgaans niet top. En in tegenstelling tot jouw idee dat je geen goed scherm nodig hebt, denk ik dat een goed, kleurecht scherm juist heel belangrijk is voor beeldbewerking.
Ik draai DaVinci zelf op een i9 (14 Core) in combinatie met een 4060 GPU (deze laptop) en daar draait het echt prima op.
Pas als ik flink met effecten aan de slag ga, kom ik in situaties dat terugspelen op een lagere framerate gaat lopen. Maar het is maar de vraag of je vader die functies ook echt nodig heeft. En in dat geval kan hij ook nog met proxies werken (dan worden de voorbeelden weergegeven op basis van lagere kwaliteit versies van je video, zodat je het nog in realtime kan bekijken. En hierbij dient te worden opgemerkt, dat deze laptop wat beperkt is qua vermogen, waardoor CPU en GPU niet gelijktijdig op vol vermogen kunnen draaien.

Maar in simpel editing werk volstond zelfs mijn oude laptop (deze).
Wat je dus aan hardware "nodig" hebt, is erg afhankelijk van hoe je vader DaVinci gebruikt...

Dat gezegd hebbende, kan een MacBook een hele goede optie zijn. Hier iemand die laat zien hoe het zelfs op een MacBook Neo (instapmodel) werkt:
Als je dan een flink zwaardere MacBook Air neemt, zou hij daarmee best uit de voeten moeten kunnen, dunkt mij. Apple heeft ook heel behoorlijke kwaliteit schermen.

Helaas zijn er weinig van de non-game laptops meer, met een behoorlijke GPU. (Niet in de Asus Vivobook lijn, bijvoorbeeld). Asus heeft nog wel de ProArt, die is iets boven budget (helaas scheelt Azerty een paarhonderd euro t.o.v. Qwerty):
uitvoering: ASUS ProArt P16 H7606WP-SRNA3X (Azerty toetsenbord)
Dat is een laptop die specifiek voor dit soort werk bedoeld is, en dus naast processor- en GPU-kracht ook een zeer goed scherm heeft.

Ik zie dat het helpt om de PriceWatch ook op België in te stellen, dan krijg ik meer resultaten. Ik zou de onderstaande 3 modellen zeker meenemen in je overweging:
https://tweakers.net/pric.../2370798;2338468;2221384/
De Lenovo heeft (ook) een zeer goed scherm, qua kleurweergave. De duurdere van de Asussen heeft een mat scherm, mocht glanzend niet gewenst zijn.

iRacing Profiel