Home automation voor lichtsitatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dirkinater
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 11:26
Mijn vraag
...

Hi, een startende home automater hier.

Ik ben mijn huis aan het renoveren en heb bij de bedrading van de verlichting een paar alternatieve oplossingen moeten gebruiken, omdat sommige kabelroutes te lastig waren.
Ik heb ervoor gezorgd dat bij elk stopcontact en op elke locatie van een schakelaar zowel fase als nul aanwezig zijn. Ook heb ik ervoor gezorgd dat elke lamp met minimaal één schakelaar bedraad kan worden. Ik moet echter een aantal lampen kunnen bedienen met meerdere schakelaars, zonder dat al die schakelaars rechtstreeks met de lamp verbonden zijn.
De lampen mogen zowel dom als slim zijn, en hetzelfde geldt voor de schakelaars.

Een paar voorbeelden van situaties die ik moet overbruggen:
Schakelaar A & B: beide normale drukschakelaars
Schakelaar A & B: beide draaiknoppen/dimmers
Schakelaar A: draaidimmer, schakelaar B: pulsdrukker/dimmer
Schakelaar A, B & C: allemaal normale drukschakelaars
In alle gevallen loopt er vanaf A of B een draad naar de lamp en is er bij alle schakelaars 230V aanwezig. De inbouwdozen zijn 50 mm diep, dus er zou voldoende ruimte moeten zijn voor modules achter domme schakelaars.

Ik zat zelf te denken aan een Zigbee-systeem in combinatie met Home Assistant of Homey.

Hebben jullie tips over hoe ik deze situaties het beste kan oplossen?
Een voorbeeld dat ik voorbij zag komen, was een EcoDim-dimmer op de bedrade schakelaar en een niet-aangesloten/draadloze dimmer of module op de andere locatie, waarbij die twee via Home Assistant aan elkaar gekoppeld worden.

Zijn er ronde dimmerknoppen (+module) die als wisselschakeling en smart kunnen worden aangesloten?

Alvast bedankt!

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Na onderzoek lijkt Zigbee in combinatie met Homey en HA me een goede keuze.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
De optie van een slimme ronde dimmer aansluiten in combinatie met afgekoppelde pulsschakelaar die via HA de dimmer kan aansturen, echter kan ik hier moeilijk een pulsschakelaar vinden die ook daadwerklijk kan dimmen ipv alleen aan/uit en ik vroeg me af of er de mogelijkheid is om met 2 slimme ronde dimmers een wisselschakeling te maken.