Huis voorbereiden voor warmtepomp met grotere T33radiatoren.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sensai
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:24
Wij willen onze tussenwoning uit 1991 geschikt maken voor een all electric warmtepomp voor verwarming en sww maar onze cv, een Remeha Quinta 28c, kan nog wel een paar jaar mee en we willen eerst stapsgewijs de aanvoertemperatuur verlagen.

Ons huis is best goed geisoleerd, meer dan de helft vh glas is HR++ de rest is dubbelglas uit 2010.De buitenmuren en de beganegrond vloer zijn goed geisoleerd, de zolder wat minder maar deze is niet in gebruik en is afgesloten met een luik. Op de eerste verdieping hebben we de radiatoren altijd dichtgedraaid behalve de radiator in de badkamer. De huiskamer/keuken is de enige ruimte die niet volledig van HR++ glas is voorzien: de zuidkant, de huiskamerkant heeft ongeveer 7 m2 dubbelglas uit 2010, voelt aan of het helemaal zo slecht niet isoleert, we vragen ons af hoe je dat zou kunnen testen( ik heb sinds kort een warmtecamera) . De noordkant, de keukenkant heeft HR++ glas. De huiskamer is 2,5m ,uitgebouwd in 2010 en we zijn aan het kijken of we dit stuk platte dak beter kunnen isoleren.

In de huiskamer/keuken hebben we 2 T22 50x100 radiatoren aan de huiskamerkant bij de ramen en een T22 50x120 aan de keukenkant.

Wat we van plan zijn:

-De twee 50x100 T22 radiatoren vervangen door T33 50x100 radiatoren, groter past niet

-De 50x120 T22 radiator vervangen door een 70x200 T33 radiator

- misschien de 7m2 dubbelglas in de woonkamer vervangen door HR++?

- In de badkamer hebben we alleen maar een flinke handdoekradiator dat wordt veel te klein als we de aanvoertemperatuur van de cv naar 60 graden gaan verlagen, laat staan dat we nog lager gaan met een warmtepomp.

We verbruiken ongeveer 900m3 gas en dat was voor de plaatsing van het HR++ glas, met de koevlaas formule: 900*8/1650= 4,36kW dus we zouden het met een kleine warmtepomp redden

Gaan we het redden met het vervangen van de T22 radiatoren? En wat kunnen we doen om de badkamer op temperatuur te krijgen als we de aanvoertemperatuur gaan verlagen?

5DM3 16-35/2.8 28-70/2.8 70-200/2.8 300/2.8 600/4.0 600EX-RT

Alle reacties

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:13
Het vermogen van de radiatoren kun je hier benaderen.
Op mijn kladblokje kom ik er vermogen van de T33 radiatoren in de buurt. Ik kom op ca. 4 kW bij aanvoer 45 en retour 35. Een warmtepomp draait met een kleinere deltaT, dus aanvoer 42,5 en retour 37,5.

Je hebt nog meer radiatoren in huis, maar die noem jij nu niet. Voor een warmtepomp moet bij voorkeur alles open. Dus welk vermogen heb je boven nog achter de hand?

In jouw huidige situatie verwarm je stiekem de bovenverdieping via het plafond van de begane grond. Dat is met een warmtepomp minder wenselijk. De aanvoertemperatuur moet namelijk hoger om voldoende vermogen van de onderverdieping naar de bovenverdieping te brengen. Als de radiatoren boven (eventueel met thermostaatknop) meedraaien, hoeft er beneden minder warmte in.
Een ander voordeeltje is dat je volume van het systeem toeneemt. Een warmtepomp houdt van volume.

Voor warme handdoeken kun je een elektrische handdoekradiator overwegen.

En qua dubbelglas. Tja...
Je warmteverlies door de ruiten zal in de orde van 600 Watt bij 30 graden temperatuurverschil liggen. Met HR++-glas halveert dat. Ik denk dat dit een dure upgrade is.

Kijk ook eens naar radiatorventilatoren. Daarmee kun je de afgifte van je radiatoren nog verder verhogen! Er zijn genoeg topics daarover.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:41
In aanvulling op @mar-10: Door het inzetten van ALLE afgifte in de woning kan vaak de Ta zodanig omlaag dat dit het hogere verlies van de hogere gemiddelde woningtemperatuur gecompenseerd wordt door de hogere COP: Dus stroomverbruik blijft gelijk.

Ik heb een 60x160 handoekradiator. En er zijn ook modellen met 2 lagen buizen (wel kostbaar). Met 35C kan ik de (volledig inpandige) badkamer 2-3 graden boven de rest van huis houden.

Jaga heeft ook fancoils geschikt voor badkamer als je meer nodig hebt omdat de badkamer aan buiten grenst.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-08 12:03
Hier hoekhuis uit 1940, nageisoleerd voor zover mogelijk bij een spouw van maar 4cm. in de woonkamer 2 T33 radiatoren van 2,5m en een convector put. Alle drie hebben ze 5 computer case fans (14cm) super silent, traploos aangestuurd op basis van watertemperatuur. Watertemperatuur tussen de 25 (herfst) tot een keer 35 graden ofzo hartje winter. het zou best kunnen dus.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:05
Halverwege de jaren '90 werd er al overgegaan van gewoon dubbel glas naar beter isolerende soorten; glas uit 2010 zal waarschijnlijk geen hr++ zijn maar wel beter dan gewoon dubbel glas. Staan er geen codes geprint in de afstandhouder tussen het glas?

De zolder extra isoleren is een overweging; minder warmtebehoefte is ook een manier om de benodigde warmteafgifte van je CV circuit omlaag te brengen.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Sensai 10 x 140mm Arctic ventilatoren onder een T22 140x70,
ruim voldoende om met een aanvoer van max. 30 °C een kamer van ca. 20-25 m² te verwarmen.
Zonder ventilatoren lukt verwarmen met warmtepomptemperaturen echt niet.
De ventilatoren passen trouwens perfect onder een T33.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 01:00
Ik hoop dat je meer radiatoren hebt dan de drie die je nu noemt. Met de drie T33 radiatoren die je zou installeren kom je uit op aanvoertemperatuur 49˚C op een koude dag zonder boosters, met boosters zou dus net kunnen.

Je kan zelf een beetje aanklooien op gasweg.nl, dan kom je vast op een haalbaar plan uit.

gasweg.nl

Pagina: 1